(En tiedä onko tämä oikea paikka tälle, mutta)
Eli tällaista tietokonetta minun isäni on ostamassa:
Prosessori: AMD Athlon 64 3200+, ATI RADEON XPRESS 200
Muisti: 1Gt DDR-SDRAM, 4 DIMM-paikkaa
Kiintolevy: 200Gt Serial ATA (7 200 kierrosta minuutissa)
Tietoliikenne: 56kb/s modeemi, 10/100BT-verkkoliitäntä, Langaton 802.11 a/b/g -lähiverkko
Näytönohjain: NVIDIA GeForce 6600, 256Mt näyttömuistia
Yms. En ole mikään expertti näiden tietokoneiden tieto-juttujen kanssa, niin kysynpähän täältä. Paljonkohan tuo 3200+ on Mhz:na?
Pelikäyttöä ajatellen heikoin lenkki on tuo NVIDIA GeForce 6600, 256Mt. Mutta jos kyseessä on pakettikone, niin sitä ei varmaankaan pysty vaihtamaan ellei valitse sitten jotain muuta pakettikonetta.
Näytönohjaimeksi ennemmin kannattaisi valita GeForce 6600GT 128Mt. Hintaa on erikseen ostettuna noin 50? enemmän kuin GeForce 6600 256Mt -kortilla, mutta pelinopeus on huomattavasti parempi. Näyttömuistilla ei ole tässä hintaluokassa nopeuden tai pelien toimivuuden kannalta merkitystä. 256Mt on vain markkinamiesten yritys saada kortti näyttämään "paremmalta" tavallisen perusostajan silmisssä.
Mutta kyllä GeForce 6600:llakin pelaa ainakin vanhempia pelejä (Half Life 2, Far Cry) ihan hyvin, mutta uudempien kanssa tulee jossain vaiheessa tehokkuusongelmia.
Atlon 64 3200+ vastaa noin 3.2Ghz Pentium 4 -prosessoria. Todellinen kellotaajuus on 2Ghz.
Tuollaisella koneella pelaa vielä pitkään. Itsellä on sama PC ollut alla jo 4 vuotta, ja Battlefield 2:n onnistuin juuri ja juuri saamaan pyörimään. Ainoastaan näytönohjaimen olen joutunut päivittämään matkan varrella kertaalleen.
Enpä muuten itse olisi luokitellut Half-life 2:sta kategoriaan "vanhemmat pelit".
Quote:En ole mikään expertti näiden tietokoneiden tieto-juttujen kanssa, niin kysynpähän täältä. Paljonkohan tuo 3200+ on Mhz:na?
Tässä tapauksessa 2,0 - 2,2GHz eli 2200 - 2200MHz.
Raakasti yksinkertaistettuna kellotaajuus tarkoittaa loogisen piirin toiminta nopeutta. Kellotaajuutta ei kuitankaan pidä ottaa absoluuttisen nopeuden mittarina sillä se ei kerro mitään muuta kuin että kuinka nopeasti transistorit piirin sisällä vaihtavat tilaa. Tarkemmin voisin selittää, mutta jos ei kerran edes termi ole tuttu niin turhaa on yhtään enempää sekoittaa päätä =) Esim. prosessorien HMz/GHz lukema on kyseisen piirin kellotaajuus.
Quote:Siis jos mä vaikka ostaisin pelin, joka tarvii 2,8Ghz prosessoria ni toimisko se tässä koneessa? (Ei oteta nytte muita tietoja mukaan..)
Pelien vaatimuksissa yleensä ilmoitetaan prosessorin nopeus vaatimus Pentium 3 tasoisella lukemalla. Mikä käytännössä tarkoittaa että peli joka vaatii 2,8GHz prosessorin, vaatisi käytännössä joko ~2,6GHz Athlonin tai ~4GHz Pentium 4:n. Puhumattakin selvää että tuollaisilla tehovaatimuksilla varustettuja pelejä ei tulla näkemään vielä vuosiin. Kellotaajuus ei millään tavalla rajoita ohjelman toimivuutta, lähinnä sillä on vain vaikutus nopeuteen. 2GHz Athlonissa on vielä voimaa vääntää pelejä viidenkin vuoden päästä, vaikka onkin vaikea ennustaa mihin suuntaan rauta/softa puoli menee.