User Käyttäjä Salasana  

keskiviikko 31.12.2025 / 23:11
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kannattaako tekohengitys vanhukselle?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kannattaako tekohengitys vanhukselle?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Junior Member
_
24. lokakuuta 2005 @ 13:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli olen miettinyt, että kannattaako päivittää konetta pelikäyttöä ajatellen.

Kokoonpanona on:
-emolevy SOLTEK SL-75kav (4x AGP)
-prossu AMD ATHLON XP 1700+
-näyttis ATI Radeon 8500 LE (64mb)
-Power 300 W
-muistia 768 mb (PC133 sdram)

Vielä olisi tarkoitus käyttää konetta vuoden päivät, jonka jälkeen harkitaan uutta kokoonpanoa.

Olen alustavasti miettinyt vaihtaa näytönohjaimen ATI Radeon 9800 pro:ksi. Onkohan kyseinen kortti liian "hieno" tälle kokoonpanolle?

Olen tottunut pelailemaan vaatimattomilla grafiikoilla, mutta uudetkin pelit kiinnostaa. Uusissa peleissä on usein vaatimuksena 128mb muistia näyttikselle.

Emolevy tukee ohjekirjan mukaan AMD Athlon prosessoreita 1,5 Ghz saakka, mutta BIOS-päivityksen jälkeen (käsittääkseni) AMD Athlon XP 2400+, 2600+(133MHz) prosessoreita.

Näyttiksen vaihto ei huoleta, koska sen voi sitten kätevästi siirtää uuteen koneeseen, mutta prossun vaihto on eri asia.

Mitä mieltä olette, kannattaako tekohengitys?
puppe_b
Senior Member
_
24. lokakuuta 2005 @ 15:51 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Osta mielummin kokonaan uusi kokoonpano, sillä tuon koneen päivittäminen pelikuntoon on kallista ja turhaa, koska päivityksen jälkeenkin kone on jo hieman vanhentunut uusille peleille. Tuosta saa hyvän kakkos koneen.

Tuolta hieman ideoita uuteen koneeseen: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/221213 .
wipe2000
AfterDawn Addict

15 tuotearviota
_
24. lokakuuta 2005 @ 22:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
AGP-näyttistä ei kyllä välttämättä siirretä uuteen koneeseen. Vuoden päästä varmaan 99 % myydyistä koneista on PCI-e-näyttis.

Itse en varmaan päivittäisi, ainakaan uusilla osilla.
Senior Member
_
25. lokakuuta 2005 @ 00:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hieno otsikko. Vastaan siihen, kyllä kannattaa.
Moderator

1 tuotearvio
_
25. lokakuuta 2005 @ 04:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse laittaisin myyntiin, 200e voisi joku maksaa näytön kanssa.
Junior Member
_
25. lokakuuta 2005 @ 04:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tämän linkin takanan olevan taulukon mukaan näytönohjaimen vaihto voi jopa kaksikertaistaa ruudunpäivitysnopeuden.

http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2003/06/naytonohjaimet/

Eli, jos vaihdan Radeon 8500 LE:n (=9100) 9800 pro:ksi.

Eikö se AGP-väylä ole kuitenkin rinnalla vielä jonkin aikaa?
Ja uudenkin koneen palikat ovat jo olemassa. Hinta kun tulee olemaan 1000 ?:n suuruinen.

Konetta on todellakin tarkoitus käyttää vielä vuoden päivät.
-Rumba-
Suspended due to non-functional email address
_
25. lokakuuta 2005 @ 05:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
kannattaisi kylläkin hommata PCI-E näyttis ja emo. paremmat laajennusmahdollisuudet tulevaisuteen yms. eli koko kokoonpano uusiksi

M00ses
Member
_
25. lokakuuta 2005 @ 06:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eihän tuossa koneeessa mitään heikkoa ole. Mulla tässä 1200 athlon ja Gforce2 64mt ja "hyvin" toimii jopa gta san andreas.

Voi olla ettei kannata ostaa näyttistä jos sulla ei emo tue agp 8x nopeutta. Menee tehot hukkaan.
Senior Member
_
25. lokakuuta 2005 @ 06:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
jos löydät näytönohjaimen ja prossun käytettynä niin hintaa voisi tulla joku < 100e.

mutta: kokemusta noista emolevyistä on sen verran että jos tuo soltekki alkaa olla yli 3 vuotta vanha, niin kannattaa valmistautua ostamaan uusi.

Itse olen Soltekin emoista huomannut että komponentit eivät kestä. Siis nämä pienet "purnukat" (kondensaattorit) siinä prossun ja agp-väylän ympärillä menevät suunnilleen kolmessa - neljässä vuodessa. Kolmesta Soltekin emosta (kaksi niistä oli 75kav/x -mallia ja kolmas taisi olla 75DR) olen näppäränä poikana olen itse kolvaillut vialliset osat irti ja vaihtanut ne.

Eli. päivitys voisi olla turhaa, sillä kokemukseni sanoo että kohta pitäisi kuitenkin emoakin korjata. Uutta vaan tilalle ja vanha vaihdossa pois.

-- ysf
HD15
Member
_
25. lokakuuta 2005 @ 06:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kyllä tässä koneessa on jo jotain vikaa jos haluaa pelata uusia pelejä edes mediumilla.
mutta jos esimerkiksi tykkäät pelata counter-strikeä niin kokoonpano sopii siihen aivan mahtavasti.
Junior Member
_
25. lokakuuta 2005 @ 07:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kovasti ollaan kuoppaamassa vanhaa sotaratsua :)

Vaikka 1/4 elinajanodotteesta on vielä elämättä.

Mutta jos vuosi on vielä elämää jäljellä, niin jotain parannusta tekisi mieli tehdä.

http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2003/06/naytonohjaimet/

Tuota taulukkoa katsoessa tulee mieleen, että R 9800 pro tarvitsee tehokkaamman prosessorin, jottei suorituskykyä jäisi liikaa käyttämättä. Mutta esim. R 9600 pro kortissa fps-nopeus ei ole merkittävästi suurempi nopeammalla prosessorilla. Kuitenkin eroa R 9100:n on kohtalaisesti.
Mainos
_
__

_
wipe2000
AfterDawn Addict

15 tuotearviota
_
25. lokakuuta 2005 @ 08:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Siitähän se kannattavuus on kiinni, paljonko uusista osista pitää maksaa ja tarvitko tosiaan lisätehoa. Varmasti 9600-sarjan korteissa tulee reilusti lisätehoa 3D-grafiikan pyörittämiseen, 9800-sarjaa (tai vast nVidiat) puhumattakaan.

Tuo nykyinen kone on kohtuullisen tasapainoinen. Jos pakko on saada lisää pelitehoa, niin katselisin käytettyä näyttistä, uudesta ei kuitenkaan saa juuri mitään, kun (jos) konetta myy pois.

Ja kyllä se AGP on vauhdilla jäämässä pois. Muutama uusi emo on, joissa on PCI-e:n lisäksi myös AGP, mutta valikoima on joskus vuoden päästä varmastikin hyvin pieni. Eikä toisaalta 9800-sarjan kortilla tee vuoden päästä mitään vakavammassa pelikäytössä (kun ei monien mielstä enää nytkään).

Soltekin emoista tuntuu lähes kaikilla olevan huonoja kokemuksia. Jälleenmyyntiarvo menee vähän kuin Ladalla, mikäli ostaja tietää mitään asioista.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kannattaako tekohengitys vanhukselle?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy