User Käyttäjä Salasana  

keskiviikko 20.8.2025 / 12:38
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > aloittelijoiden digivideo-ongelmat ja -keskustelu > ois pari kyssäriä koodauksesta ja kuvankäsittelystä
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Ois pari kyssäriä koodauksesta ja kuvankäsittelystä
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
herald
Suspended due to non-functional email address
_
27. lokakuuta 2005 @ 19:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tere!

1. Oon kuvannut yhden haastattelun dv:llä ja "asiakas" haluisi
materiaalista vga tasoista kamaa nettiin?
Mitkäköhän pikseliarvot kyseessä ovat?
Haastattelu 40 min pitkä, et pitää varmaan
laittaa useammassa pätkässä?
Onks suosituksia mjpg, wma?

2. Oon huomannut et photari 7 ja premier tekee
jostain syystä sahalaitaan tekstiin?
Osaako kukaan sanoa, mistä saan tekstin näyttää skarpilta.
oon käyttänyt 720*576 kokoa ja resoa 100-300 dpi ja
sama ongelma? En oo suurentanut tekstiä myöskään myöhemmin
editissä yli 100%.

Kiitti jo etukäteen!

T: Janne
Staff Member

32 tuotearviota
_
28. lokakuuta 2005 @ 09:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
VGA resoluution taitaa olla 640x480 (tai ainakin pelkällä VGA sanalla tuota resoluutiota tarkoitetaan).
WMV on Windows ympäristöön aika varma valinta, ja pienelläkin bitratella saattaa pärjätä jos haastattelussa ei paljon liikettä ole.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. lokakuuta 2005 @ 09:50

herald
_
28. lokakuuta 2005 @ 13:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Juu, näillä tiedoilla pääsen jo hyvin eteenpäin!

Danke!

wipe2000
AfterDawn Addict

15 tuotearviota
_
28. lokakuuta 2005 @ 13:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
1. MPEG (eli MPEG1) toimisi muillakin kuin Windows-koneilla.

2. Olisiko kyseessä interlace:sta eli lomittelusta johtuva juttu?
herald
_
28. lokakuuta 2005 @ 20:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
1.Sitä mpeg1 kannalla mäkin olin, mut mietin et saako silläkin
pakattua homman tarpeeksi pieneen. kai saa, kuhan täs kerkee
niin pitää laittaa testiin.

2. Niin lomitus kävi mielessä, mut mitäköhän vois tehdä.
premierellä oon kokeillut flikkeriä mut ei auttanut.
käytän lower fild first asetusta, mut musta se sahalaita
on jo photoshopissa. Oiskohan sielläkin jokin säätö?
wipe2000
AfterDawn Addict

15 tuotearviota
_
30. lokakuuta 2005 @ 20:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Toisen kerran miettien, 40 min pätkä "VGA-laadulla" tarkoittaa kyllä satojen megojen tiedostoa. Esim. VCD eli VideoCD olisi hyvin laajasti tuettu standardi (MPEG-pakattu), mutta sen resoluutio on vain 352 x 288 pikseliä, ja tilaa kuluu 1150 kbit/s eli CD:lle mahtuu n. tunti.

"Satoja megoja" on aika paketti iso, jos se on tarkoitus katsella näppärästi netistä. Joku "streamaava" formaatti voisi kuitenkin olla parempi.

Jos se sahalaita näkyy jo Photoshopissa, niin ei taida liittyä lomitukseen.
herald
_
31. lokakuuta 2005 @ 02:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No tarkenettuna haastatteluja kaksi toinen 15min
ja toinen 25 min. Tein eilen testejä ja millään tavalla
järkevä kuvanlaatu vaatis mun laskelmien mukaan 100mt
luokkaa per haastattelu.

Tilannehan on, et ns. tilaaja tietää näistä
vielä vähemmän kun mä, joten pitää saada hänen
tietokonevastaava puheyhteyteen, et pääsee keskustelee
linjauksesta miten toimia. Luulen kans, et homma menee
jotenkin uusiks jos toimitan heille 2*150mt videot.

Juu, huomasin vcd:n myös listassa, mut en kokeillut vielä.
Mitä "streamaava" tarkoittaa?
Mitä itse pidät järkevänä bitratena pakkauksessa?
Itse totesin et 400/kbps menettelis vielä
ja mitä oot mieltä VBR/CBR?

Pitää katella photarinkin säätöjä kun täs kerkiää.

Kiitokset, kun oot jaksanut paneutua!

wipe2000
AfterDawn Addict

15 tuotearviota
_
31. lokakuuta 2005 @ 09:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
"Streamaava" (streaming) tarkoittaa, että videon katselun voi aloittaa jo ennen kuin se on kokonaan latautunut, tunnetuimpana kai Real Media, mutta myös WMV tukee sitä.

Järkevä bitrate riippuu resoluutiosta, videon sisällöstä ja käytetystä pakkauksesta (koodekista). Jos resoluutio on pienehkö ja kuvassa on hyvin vähän liikettä, pienempikin bittivirta voi riittää. Myös "frameratea" (fps) voi kokeilla tiputtaa jonnekin 10-15 kieppeille, jos liikettä on vähän.

VBR:ää kannattaa käyttää! Silloin samalla bittivirran keskiarvolla juuri liikekohdissa on enemmän bittejä käytettävissä kuin staattisessa kuvassa. VBR kyllä käytännössä vaatii ns. 2-pass pakkauksen, eli enkooderi käy materiaalin läpi kahdesti. Ensimmäisellä kerralla se vain analysoi kuvamateriaalin, jotta se tietää, missä tarvitaan paljon bittejä, ja toisella tekee sitten itse pakkauksen.
herald
_
31. lokakuuta 2005 @ 18:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
ok..."Streamaava", kuullostas siinä tapauksessa paremmalta,
mut macit ovat sitten katselun ulkopuoella. Jos ei tee sit
kahta esim. real playerille ja toisen mpegiä/quicktimelle?
Tietenkin vaattii jonkin verran heiltä sivuston kokoa.
Odottelen tässä et heidän tekninen henkilö ottaa muhun yhteyttä.

Pitää tehdä uusia testejä kun kuulee tarkennuksia heidän
tarpeistaan. En oo tohon fps:hän vielä edes koskenut, mut pitää
ottaa sekin työn alle.

Ai, mä oon luullut et VBR:llä se pakkaa jo eka kierroksella.
En testannut kun yhden jutun VBR:llä. Tekeekö se videoista
isompi kokoisimpia, kun CBR:llä. Vai onko niin et alimmalla
bitratella se kompensoi ylimmän tason suuremman ns. kulutuksen?

Vaikka oon leikannut ja kuvannut paljon vuosien varrella,
niin oon vasta vuoden omannut oman koneen yms. ja on tässä
kova oppimishomma. Jos voin kysyä, niin teet sä työkseen videohommia,
vai onko harrastuksen myötä tullut omaksuttua tiedot?

wipe2000
AfterDawn Addict

15 tuotearviota
_
31. lokakuuta 2005 @ 19:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kyllä VBR pakkaa (haluttaessa) yhdelläkin kierroksella, mutta kuvanlaatu jää (selvästi) huonommaksi. Pääsääntöisesti VBR:llä saa samalla laadulla CBR:ää pienemmän tiedoston, erityisesti 2-(tai useammalla)-passilla.

Quicktime toimii kyllä monella Windows-koneellakin. WMV taas ei Macien lisäksi oikein taida toimia Linux-koneissakaan.

Ja Herald, jos minua tarkoitat, niin olen ammatiltani elektroniikkasuunnittelija, videopuoli on vain harrastus. Videoalan ammattilaislla voi olla hyvinkin erilaisia mielipiteitä.

Edit: Ei ole hauska mainostaa muita foorumeita täällä omalla suosikillaan, mutta http://www.digivideo.fi/ voisi tarjota korkeatasoisempaa tietämystä juuri omalta alaltasi.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 31. lokakuuta 2005 @ 19:10

heikki71
Senior Member
_
31. lokakuuta 2005 @ 21:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Photoshop tekee surkeaa jälkeää tekstiin joka näytetään kuvaputkelta, jos kuva printataan jälki on parempaa.
Voit muuttaa fonttia välillä sharp ja none(poistaa anti-aliaksen), kumpi sitten näyttää paremmalta?

sorry: typo

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 31. lokakuuta 2005 @ 21:54

Moderator

1 tuotearvio
_
1. marraskuuta 2005 @ 00:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jos tila ei tuota ongelmia, itse laittaisin pariin eri formaattiin, vaikkapa quicktime ja mpg1.
AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
1. marraskuuta 2005 @ 02:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itsekin ehdottaisin tuota useamman formaatin lähestymistä. Kodekki "sodan" takia on ajauduttu tilanteeseen jossa ei ole helppoa tietä ulos. MPEG1 on surkea pakkaamaan, WMV ja QT ei toimi ongelmitta kaikissa järjestelmissä, DivX ja Xvid vaativat erillisen kodekin asentamista joka ei kaikilta onnistu.

Haastatteluvideo kannattaa pakata ainakin 2-pass VBR:nä mahdollisesti jopa pienellä(15) frameratella. Ota siitä joku näytepätkä(1-2min) ja koe pakkaile sitä eri asetuksilla/kodekeilla).

Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
herald
_
1. marraskuuta 2005 @ 19:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Terve!

No hyvinhän wipe2000 sulla näyttää hommat olevan hallussa.
Joo oon "digivideo" sivustoilla käynyt joskus, mut ylipäätänsä
näiden sivustojen luonne/ käyttö vielä tutustumisvaiheessa.

Ai, et toi ois photarin heikkous? Eis ois kyl heti osannut
epäillä ohjelman puutetta tossa osa-alueessa.

Ois kyl kätevää, jos vois ostaa jostain valmiiks tehtyjä testejä eri kodekeilla, kun tuntuu aikaa vievältä hommalta lasketuttaa lukuisilla eri määreillä. No siitähän sitten oppii lopullisesti millä kannattaa tehdä.

Divx ja Xvid jätän vielä suosiolla nyt väliin,
mut mikä mpeg1 tekee huonon pakkaajan, ei tee ekonomisesti
hommaa vai?
wipe2000
AfterDawn Addict

15 tuotearviota
_
1. marraskuuta 2005 @ 20:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
MPEG on aika vanha standardi. MPEG-2:ssa paranneltiin monia sen puutteita ja MPEG-4, joka oli alunperin tarkoitettu vain pienille bitrateille, on osoittautunut päteväksi DVD-tasoisellakin materiaalilla ja jopa HD-tarkkuuksilla. MPEGillä ei oikein saa huippulaatuista kuvaa millään, ja se vaatii suuremman bittivirran kohtuutasoiseen kuvaan kuin esim. MPEG-2. Etuna on sitten lähinnä se, että MPEG toimii lähes kaikissa käyttöjärjestelmissä ja soittimissa ilman erillisen softan asennusta.

Jos muuten vertailukohtia haet vielä webbijakeluun, niin vaikkapa Ylen sivuilta voi käydä katsomassa uutisia Real- tai WMV-muodossa.
Moderator

1 tuotearvio
_
2. marraskuuta 2005 @ 08:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Totta, synkällä 80- luvulla speksattu vcd:n tarpeisiin.
Senior Member
_
2. marraskuuta 2005 @ 09:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Originally posted by wipe2000
MPEG on aika vanha standardi. MPEG-2:ssa paranneltiin monia sen puutteita ja MPEG-4, joka oli alunperin tarkoitettu vain pienille bitrateille, on osoittautunut päteväksi DVD-tasoisellakin materiaalilla ja jopa HD-tarkkuuksilla. MPEGillä ei oikein saa huippulaatuista kuvaa millään, ja se vaatii suuremman bittivirran kohtuutasoiseen kuvaan kuin esim. MPEG-2. Etuna on sitten lähinnä se, että MPEG toimii lähes kaikissa käyttöjärjestelmissä ja soittimissa ilman erillisen softan asennusta.
Mainittakoon vielä, että seuraavan sukupolven DVD-formaatit (HD-DVD, Blu-Ray) käyttävät videon pakkaamiseen pääasiassa MPEG-4 AVC-standardia. XviDit ja DivXt ovat MPEG-4 ASP-standardin mukaisia.

herald
_
13. marraskuuta 2005 @ 07:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
On ollut tossa kiiruksia ja mainitsemani pakkauspäätös
odottaa vieläkin päätöstä, mut tästä ollut iso
apu tajutessa pakkaujuttuja, et kiitos kaikille
mukanaolleille tässä vaiheessa. Palaan varmaan erikseen
tulevaisuudessa uusilla kysymyksillä palstalle.

Kiitokset ja hyvä talvenalut! :)

T: Herald
Mainos
_
__

_
heikki71
Senior Member
_
13. marraskuuta 2005 @ 09:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
...sitä samaa, tulis vaan lunta :)
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > aloittelijoiden digivideo-ongelmat ja -keskustelu > ois pari kyssäriä koodauksesta ja kuvankäsittelystä

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy