User Käyttäjä Salasana  

torstai 1.1.2026 / 23:21
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kone kaatuu ???
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kone kaatuu ???
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
jaasar
Newbie
_
30. lokakuuta 2005 @ 15:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Missäköhän mahtaa olla vika kun kaverin uusi tietokone kaatuilee täysin sattumanvaraisesti? Joskus toimii viikon jopa kaks ihan hyvin, joskus kaatuu parikin kertaa illassa.

Kokoonpano: Sonata piano 380w kotelo, AMD Sempron 3100 prossu, Asus K8V SE emo, radeon 9550 128Mb näytönohjain, Kingston 512Mb muistikampa, Maxtor 120Gb kovalevy, Acerin lcd-näyttö, logitechin cordless desktop, winxp fi sp2 käyttis.

Kummallisinta kaatuilussa on se että koneella ei tarvitse tehdä juuri mitään. Se voi kaatua netissä surffaillessa, kuvankäsittelyohjelmaa tai wordia käytettäessä tai vaikkei koskisi koko koneeseen. Kaatuessaan hiiri menee ensin jumiin ja sen jälkeen näyttö menee täysin pimeeksi. Tällöin ei voi muuta kuin painaa resettiä.

Kone on kertaalleen käytetty huollossa mutta siitä ei valitettavasti löydetty mitään vikaa. Myös näytönohjain on kertaalleen vaihdettu mutta siitä ei ollut apua. Itse epäilimme muistien viallisuutta/yhteensopimattomuutta. Muistit on tarkastettu memtest86 ohjelmalla mutta niistä ei löytynyt mitään vikaa. Muistit on myös Asuksen suositusten mukaisia. Koneen lämmöt on myös harvinaisen alhaalla, prossu 35 °C ja kotelo 32 °C, kuormitettaessa prossan lämmöt nousevat luonnollisesti jonkin verran.

Softapuolella xp:ssä on sp2, näytönohjaimen ajurit (ati catalyst) on päivitetty viimeisinpään versioon. Olen myös laittanut agp8x--> agp4x ja fastwriten pois päältä biosissa. En tiedä onko sen jälkeen kaatunut. Itse biosia ei ole päivitetty. Pcmark05 testit menee läpi kaatumatta.

Miten sitten itse virtalähde. Luulisi 380w riittävän. Asus Probe ohjelman mukaan jännitteet on aika korkealla, antaa jopa 12,6V lukemia parhaimmillaan. Eli jännitteet pysyy jotakuinkin +10% haarukassa. Voikohan ylijännitteistä olla haitaa? Omassa koneessani Nexuksella jännitteet pysyy +-4% sisällä.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. lokakuuta 2005 @ 16:18

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kone kaatuu ???

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2026 AfterDawn Oy