User Käyttäjä Salasana  

lauantai 3.1.2026 / 00:56
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > sata vs ata
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Sata vs Ata
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
defiz
Junior Member
_
26. marraskuuta 2005 @ 07:35 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tilanne seuraava, olen ostamassa uutta konetta ja olisi tarkoitus ostaa paljon kovalevy tilaa, mutta en ole varma ostaisinko SATA vaiko ATA levyjä.. Sata levyt ei ole hirveästi kalliimpia, mutta katselin, että SATA Raid-kortit (pitäisi siis laittaa Raid-0 tilaan levyt) ovat uskomattoman kalliita (neljälle kovolle..).

Eli onko nopeudessa merkittäviä eroja jos ostaisinkin 4kpl ATA levyjä ja Raid kortin (ei maksa kuin 40-80e)

Vaiko vähän vähemmän levytilaa, mutta saisin kaksi kappaletta SATA-kovoja ja Raid kortin kahdelle laitteelle, neljälle laitteelle maksaa jo +400e.. sillähän saa jo melkein 1TB levytilaa..

Toinen kysymys, voiko ATA ja SATA kovoja liittää samaan koneeseen, uskoisin että voi, mutta toimiiko ongelmitta? Olen lukenut jostain että jollain oli ongelmia..

Kiitokset vastauksista jo etukäteen!
Senior Member

5 tuotearviota
_
26. marraskuuta 2005 @ 08:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Voi liittää samaan koneeseen.

Intel Core 2 Duo E7400, Asus P5QL PRO, 2x2 GB DDR2 800 RAM, WD 250 GB SATA2 + WD 500 GB SATA2, ECS nVidia GeForce 9800 GT 512 MB, Antec Sonata III

Seuraa eroseteleiden matkaa http://www.eurobilltracker.eu/?referer=107869
Kinroad-foorumi http://kinroad.freezoy.com/
rafsanta
Senior Member
_
26. marraskuuta 2005 @ 08:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
mä oon varmaan ihan pihalla, mut eiks niitä kovoja saa raidiin ilman korttejakin. oon varmaan vielä pahasti yössä, mut...

Abit NF7-S v2.0, AXP 3000+(kerroinlukoton), 2*512Mb Samsung UCCC(dual ddr460 1T), 6800(16/6 128Mb), Samsung 940B
3dMark05 *5379*, MuroPi 1M *40sek* ---- jäähtyy: Thermalright SI-97, Zalman VF700-Cu
prik
Member

2 tuotearviota
_
26. marraskuuta 2005 @ 09:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nopein ata on vaudiltaan 133mb/sec, kun taas sata I:sen vauhti on 150mb/sec, sata II:sen 300mb/sec ja sata III:sen vissiin 600mb/sec.

Kakkos-sata levyjä on jo markkinoilla.

Nopeudessa sata I vs. ata tilanne on tämä:

Ne ovat yhtä nopeita lukuunottamatta pienten tiedostojen lukemista ja kirjoittamista, jolloin sata vie voiton kirkkaasti.

Sata ja ata -levyjä voi liittää koneeseen ja satalta atalle ja toisinpäin lukeminen ja kirjoittaminen onnistuvat. Itse en ole kuullut, että ongelmia olisi ollut.
defiz
Junior Member
_
26. marraskuuta 2005 @ 10:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
rafsanta, Onhan niitä softa pohjaisia, mutta minun tapauksessa tulisi käyttöön windows ja linux.. Linux puolella puhuttiin tästä jo ja siellä joku mainitsi että windowsin ja linuksin softa raid on niin erilainen ettei toimi..

Toisaalta, eikös ihan emolevyissä ole raid tuki? Jos softa puoli hoidetaan ihan emolevyn tasolla, niin silloinhan ei pitäisi olla käyttöjärjestelmällä väliä..?

Softalla ja kortilla on kyllä eronsa, kortti kun ei syö koneelta resursseja..

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 26. marraskuuta 2005 @ 10:20

Moderator
_
26. marraskuuta 2005 @ 11:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Onhan noissa emolevyissä, omassani on 2kpl(4 per ohjain) erillisiä sataohjaimia, jotka molemmat saa valjastettua erillisiin raidi-tiloihin, muttei ikävä kyllä samaan.

Linuxin ja Windowsin yhteiskäytössä saattaa joskus ilmetä ongelmia, mutta ainakaan omissa kokeiluissani tuolla promisen sata-ohjaimella ole ollut.

Mainos
_
__

_
defiz
Junior Member
_
26. marraskuuta 2005 @ 11:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
jahas, nyt tein elämäni löydön!

Promise FastTrak S150 TX4 (Hinta 89,88 EUR)

Tukee neljää Sata laitetta! Nyt voin siis huoletta ostaa Sata levyjä :)

Eihän raid-korteilla ole ongelmia linux/windows yhteiskäytössä? Toki linuxille pitää löytyä tuki kyseiselle laitteelle..
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > sata vs ata

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2026 AfterDawn Oy