Mulla olisi kysyms. Olen formatoimassa konettani ja haluaisin säilyttää mp3 tiedostoni. Minulla on toisessa, vanhassa koneessa 20gt kiintolevy, johon biisini siiräisin. Onglemana on kuitenkin se ettei vanha kone toimi kun siinä on emolevy kärähtänyt salamasta.
Vanhan koneen kintolevyllä on edelleen Windows Me ja kaikkea sälää jota en todellakaan tarvitse. Eli voinko pistää se 20gt kiintolevyn uteen koneseen kiinni ja formatoida sen sieltä käsin?
Minua huolestuttaa kuitenkin se, miten uusi koneeni reagoi siihen vanhaan kiintolevyyn eli näkyykö se vaikka siellä omassa tietokeessa E: asemana ja Miten XP reagoi kun siinä vanhassa kintolevyssä se Me on?
Quote:Vanhan koneen kintolevyllä on edelleen Windows Me ja kaikkea sälää jota en todellakaan tarvitse. Eli voinko pistää se 20gt kiintolevyn uteen koneseen kiinni ja formatoida sen sieltä käsin?
Kyllä, tämä on mahdollista.
Quote:Minua huolestuttaa kuitenkin se, miten uusi koneeni reagoi siihen vanhaan kiintolevyyn eli näkyykö se vaikka siellä omassa tietokeessa E: asemana ja Miten XP reagoi kun siinä vanhassa kintolevyssä se Me on?
Eli se näkyy omassa koneessasi esim. E -asemana (jos sinulla on jo C ja D asemat) ja tuo ME ei vaikuta XP:n käynnistykseen mitenkään. Kone käynnistää Windowsin siltä asemalta mikä sille on BIOS:ista määrätty eli kunhan et muuta niitä asetuksia niin kaiken pitäis mennä yksinkertaisesti ja hyvin.
Joo kiitos! Tuo lohdutti paljon.. Mutta itse formatoimiseen eli miten sen esim. tulevan E: aseman formatoin? Mihin se format e: piti kirjoittaa? Vai menekö edes noin.. XP:n asennan uudelleen ihan levykkeellä-- joten manuaalisesta formatoinnista ei ole kokemusta.
Voisitko avittaa tässä asiassa vähän?
Quote:Mutta itse formatoimiseen eli miten sen esim. tulevan E: aseman formatoin? Mihin se format e: piti kirjoittaa? Vai menekö edes noin..
Voisitko avittaa tässä asiassa vähän?
Tuota format E:tä ei tarvitse kirjoittaa, kun formatoi Windowsissa.
Eli vaihe kerrallaan.
Avaa oma tietokone
-> sieltä klikkaat oikealla hiiren painikkeella sitä E -aseman kuvaketta niin, että tulee valikko
-> valikosta alusta/format...
-> valitse sopivat asetukset (esim. pika-alustus pois ja tiedosto järjestelmäksi NTFS) ja paina alusta/format
-> sitten odotat että tulee valmista.