Minulla on koneessa kaksi 19" suorakuvaputkista crt-näyttöä rinnakkain. Normaalisti vain päänäytössä on virrat päällä, mutta pari kertaa päivässä laitan virran päälle rinnalla olevaan kakkosmonitoriin. Tällöin ykkösmonitorin kuva värähtää pari sekunttia samalla tavalla kun demagnetisointia tehdessä. Sitten kuva normalisoituu. Onkohan tämä parin sekunnin värähtely haitallista ykkösmonitorille?
Voikohan ykkönen hajota pidemmän ajan kuluessa kun pari kertaa päivässä laittaa kakkosen päälle?
Yritin laittaa kakkosmonitoria kauemmaksi ykkösestä, mutta vaikka etäisyys olisi ollut 10 cm niin siltikin ykkönen värähteli ihan samalla tavalla. Pidempi etäisyys vaikeuttaa jo käyttöä kun monitorit eivät olisi enää rinnakkain.
Muuten monitorit toimivat siis täysin normaalisti, värinää aiheutuu vain parin sekunnin ajan kun kakkoseen laittaa virran päälle.
Quote:Voikohan ykkönen hajota pidemmän ajan kuluessa kun pari kertaa päivässä laittaa kakkosen päälle?
Tuosta en tiedä.
Värinä voi johtua siitä, että tulee äkillinen kuormitus sähköverkkoon ja jännitteet tai joku vähän vaihtelee. Itselläni tekee samanlailla, mutta minulla on kaksi eri konetta vierekkäin. Eli Toisellekin näytölle on oma kone. Minulla valotkin välähtävät kun laitan näytön päälle.
Mulla ZyXelin kautta ollut vuoden kaksi näyttöä päällä. Ei ongelmia. Hetko, on kaksi konettakin Linux + toi Winukka. Pitäs toi pelittää kahdella näytölläkin, jos ristiin. Mulla näytöt ripirinnan. Samtron 96P. Ei ongelmia.
Quote:Värinä voi johtua siitä, että tulee äkillinen kuormitus sähköverkkoon ja jännitteet tai joku vähän vaihtelee.
Testasin tuon ja erotin näytöt toisistaan. Vielä puolen metrin etäisyydelläkin toisen kuva värähti pikaisesti kun toiseen kytki virran. Vasta metrin etäisyydellä värähdystä ei enää ilmennyt. Eli sähköverkosta värähdys ei johdu. Mutta siis värähdys ei haittaa minua, mutta olisi kiva tietää voiko värähdys pidemmän päälle rikkoa ykkösmonitorin..pitääkö alkaa pitämään aina molempia päällä;)
En usko että hajoaa vaikka vierekkäin ovat ja vaikka tuo ohjausmagneetin käynnistys hiukan oudon melkein kuin demagnetointi-ilmiön aiheuttaakin, tuosta olisi varoitettu muuten niin monessa paikassa.