User Käyttäjä Salasana  

lauantai 11.10.2025 / 13:05
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > toinen kiintolevy
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Toinen kiintolevy
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
masqv
Newbie
_
15. maaliskuuta 2006 @ 13:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tervehdys!

Täytyy kysyä viisaammilta, kun ei itse varmaksi tiedä...

Eli kone on reilu pari vuotta vanha, varustettu 60gt kovalevyllä. Nyt alkaa olla tarvetta lisätilalle. Mitä asioita pitäs ottaa huomioon, jos laitan koneeseen toisen kovon? Emolevyä en tarkasti muista millanen se on. Voiko sen kanssa olla yhteensopivuusongelmia?

Ilmeisesti koneen sisällä pitäs olla vapaana yks sellanen valkoinen lituskainen moninapainen liitin johon sen uuden levyn voisi kytkeä?

Entäs onnistuuko asentaminen itse? Olen vaihtanut näytönohjaimia ja dvd-aseman, onko asennus verrattavissa niihin?

Entäs sitten aseman kirjaintunnus (C:), (D:) asettaako kone sen itse vai tartteeko tehdä mitään sille. USB tikulla antaa näköjään tunnuksen F: Tuleeko se automaattisesti aakkosten seuraava vapaa kirjain?

Jos näihin mieltäni askarruttaviin kysymykseen saisin vastauksen, niin olisin kiitollinen! Ja saa antaa aiheeseen muutakin vinkkiä.

Pete
Senior Member
_
15. maaliskuuta 2006 @ 13:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kannattaa harkita myös ulkoista kiintolevyä.
pkaksp
Moderator
_
15. maaliskuuta 2006 @ 13:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Ilmeisesti koneen sisällä pitäs olla vapaana yks sellanen valkoinen lituskainen moninapainen liitin johon sen uuden levyn voisi kytkeä?
Jos koneen sisällä on IDE-kaapelissa vapaa paikka, niin voit liittää siihen uuden IDE-väyläisen kiintolevyn. (eli just sillä litteellä liittimellä)
Quote:
Entäs onnistuuko asentaminen itse? Olen vaihtanut näytönohjaimia ja dvd-aseman, onko asennus verrattavissa niihin?
Asennus tapahtuu oikeastaan juurikin samalla tavalla kuin esim. dvd-aseman kanssa. Jumpperin kun muistat oikeaan paikkaan laittaa niin hyvä tulee. (eli pieni liitin kiintolevyn perässä, jolla määritetään onko laite master vai slave)
Quote:
Entäs sitten aseman kirjaintunnus (C:), (D:) asettaako kone sen itse vai tartteeko tehdä mitään sille. USB tikulla antaa näköjään tunnuksen F: Tuleeko se automaattisesti aakkosten seuraava vapaa kirjain?
Kun alustat, eli formatoit kiintolevyn käyttöön, niin kone antaa tosiaan ensimmäisen vapaana olevan kirjaimen sille. Kirjainta voi tosin vaihtaa levynhallinnassa jälkeenpäin jos haluaa. Kunhan muistaa että systeemiosion kirjainta ei vaihdeta. (eli osion jolla käyttis on, yleensä c)

masqv
Newbie
_
15. maaliskuuta 2006 @ 14:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kiitoksia tähän mennessä.

Mitäs hyötyä olis ulkoisesta kiintolevystä? Eikös ne ole hiukan kalliimpia?

Entinen kovalevy lienee tässä tapauksessa master ja uusi slave vai miten homma menis?
AfterDawn Addict
_
15. maaliskuuta 2006 @ 14:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
USB kiintolevyissä on se etu, että voit kuljetella niitä paikasta toiseen, myös irrotus ja kiinnitys menee plug and play -periaatteella.

Kyllä se uusikin kovalevy voi olla master, etenkin jos olet formatoitia suunnitellut. Oikeastaan tolla ole mitään merkitystä, laita vaan slaveksi se.

| P5W DH Deluxe | E6400 @3.0Ghz | 4GB DDR2 @ 750mhz | GF 8800GT 512MB | Vista Ultimate x64 |
Mainos
_
__

_
Senior Member
_
15. maaliskuuta 2006 @ 14:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Mitäs hyötyä olis ulkoisesta kiintolevystä? Eikös ne ole hiukan kalliimpia?

Esim. Ulkoisessa on mukavaa kun sen voi ottaa mukaan vaikka kaverin luo, ja ladata kaverin koneesta sinne mitä vaan tai sä voit antaa kaveris ladata sun levyltäs. Voit myös tehdä sinne varmuuskopioita.

Kyllä ne on jonkin verran kalliimpia.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > toinen kiintolevy

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy