User Käyttäjä Salasana  

tiistai 7.10.2025 / 22:54
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > uutta näppistä katsastamassa
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Uutta näppistä katsastamassa
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Lamma
Member
_
9. kesäkuuta 2006 @ 19:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hehe... ollut koko 2000-luvun mielessä, että tämä käytössä oleva KeyTronic ei ole ihan moderneimmasta päästä. No, mikäs siinä: menen kauppaan ja ostan uuden! No, juu mutta kun... Ei ihan helppo homma olekaan, kun noita tuolla kaupan hyllyillä on tarjolla kappele, toinen, kolmas... minkä niistä sitten kotiin kantaisi?

Koneen käyttöni on pääasiassa kirjoittamista, selailua sun muuta "hyötykäyttöä" ;-) Ei siis pelaamista, joten peliominaisuuksilla ei ole niinkään väliä. Lisänäppäin & toiminto arsenaali sen sijaan on se houkutteleva tekijä.

Kaipaisin tuollaisia moderneja näppiksiä käyttäneitä hiukan kommentoimaan omia lankkujaan sekä kertomaan, mitä toimintoja olette näppäriksi kokeneet. Jotkut toiminnot kuulostavat hyviltä ja ovat jopa sijoitettunakin nätisti vasemmalle handulle. Kaikissa on kyllä myöskin monia turhalta tuntuvia nappeja; nappeja nappimäärän tähden.

http://www.trust.com/products/productpic.aspx?id=122180&artnr=13157
Esimerkiksi tässä on noita namiskoita lisäilty lähes kaikkeen mahdolliseen tarpeeseen. Moni namiska jopa hankalammin käytettävissä, kun Windowsin pikavalinnat... Tuota taidettiin myydä Olsonilla (miten ihmeessä se kirjoitetaan) jollain toisella nimellä, mutta mitään eroa laittelille en löytänyt. Mielenkiintoinen silti :)

Myöskin Microsoftilla on joitan varsin kivalta vaikuttavia malleja. Logitechilla jopa vieläkin kiinnostavampia noilta lisätoiminnoilta, mutta Logitechin näppäimistöt ovat sen verta hankalia kirjoittaa, ettei oikein houkuttele. Kuuluvat liki samaan kastiin kannettavien kanssa...

Juu, mutta kysymys kuuluu: Kannattaako noista lisänapeista maksaa, vai tyytyä jatkamaan näppäin akropatian treenaamista?

Kiitos, kaikille mietteitään jakaville :)
jorer
Member
_
9. kesäkuuta 2006 @ 19:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2006/06/nappikset/

Jos vaikka noista joku kiva... Nuo ergonomiset ovat kirjoittamiseen hyviä, pelatessa taas melko avuttomia.

E6300 ; Biostar P965 Deluxe ; 7600GT ; 1GB 667 ; P150
Senior Member
_
9. kesäkuuta 2006 @ 19:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jos et vanhasta näppiksestä mitään vikaa löydä niin ei kannata vaihtaa. Nuo keytronicit on maailman parhaimpia näppiksiä, kestää vaikka vielä 2000-luvunkin ja näppäintuntuma on vertaansa vailla.

Intel E2180 * Abit IP35-E * Kingston 2048mb ddr2 * Radeon HD2600XT * Samsung p120 200, LaCie p3 250 * Acer H233H * Logitech mx5000
http://www.eurobilltracker.eu/?referer=72616 Rekisteröidy ja seuraa eurosetelin matkaa!
Lamma
Member
_
9. kesäkuuta 2006 @ 19:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
MBnet kyllä tulee kotiin ihan painettunakin ja tuon jutun lukaisin. Mitään en siitä oikein saanut irti. Oli jotenkin hutaistun oloinen koko artikkeli. Joitain hyviä huomioitakin oli, en muista mitä. (Enkä toisaalta ole ihan niin selväpäinen että kannattaisi koittaakaan muistella - aamulla sitten.)

Muistuukin mieleeni muuan lehdessä (ei Mikrobitti, vaan ihan oikea roskalehti, MB on ihan ok) ollut Word-ohje. Siellä kerrottiin ensin, ettei kannata turhaan painaa Enteriä joka rivin lopussa. Seuraavaksi sitten kerrottiinkin, että sisennykseksi on hyvä laittaa kappaleen alkuun parit välilyönnit Näin siis 2006 vuoden numerossa "en muista missä lehdessä". Lähettivät jostain syystä näyte numeron. :D

Tai oikeastaan... surulliseksihan tuo vetää, kun vähintää ensimmäisestä MS Officesta peräisin olevat Wordin ominaisuudet ovat toimittajilta hukassa.

Öö, tuota noin... eka viesti oli sitten kirjoitettu ihan 100% vereä elimistössä kierrättäen. Nyt en osaa enää prosentteja, joten en tiä mikä se nyt ois :)
jorer
Member
_
9. kesäkuuta 2006 @ 20:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse hommasin luksuksen puutteessa langattoman Logitechin hiirinäppis-setin, enkä ole Keytronicia jäänyt kaipaamaan. Kämppis ei tosin millään ymmärrä, miten joku voi lopettaa Keytronicin käytön :)

Lamma
Member
_
10. kesäkuuta 2006 @ 20:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
jorer, mikäs Logitechi sinulla tarkemmin sanottuna on? Onko langaton yhteys toiminut pulmitta, tuntuu nimittäin olevan UKK-kamaa nuo yhteysongelmat Logitechilla tai sitten johtuu vain siitä, että niitä on paljon :)

Hm... mitäs olet tykännyt siitä Logitechin kirjoitustuntumasta? Itse en oikein saa niihin tuntumaa...

Huomasin just, ettei tämä minun KeyTronic nyt _niin_ vanha olekaan: tässä on ihan ?-merkki painettuna :D
jorer
Member
_
10. kesäkuuta 2006 @ 22:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
http://www.skenegroup.net/fi/artikkelit/logitech_mx700 Tuo hiiri ja
http://www.skenegroup.net/fi/artikkelit/logitech_nappis tuo näppis langattomana samassa paketissa. Sain halvalla. Hyvin on toiminu ja kantamaa näppiksellä ollu reippaasti, on vaan pahasti ongelmia vanhan CRT-näytön kanssa, se tuppaa häiritsemään yhteyksiä herkästi. Tuohan tuntui aivan erilaiselta aluksi, mutta nyt pitemmän päälle tuntuu omasta mielestä paljon paremmalle kuin KT.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. kesäkuuta 2006 @ 22:15

Kelpa
Newbie
_
11. kesäkuuta 2006 @ 01:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itselläni on ollut nyt hieman toista vuotta käytössä Logitechin MX3000 langaton näppäimistö ja hiiri -yhdistelmä. Tuohon aikaan tähän kyseiseen pakettiin sai MX700 hiiren, jossa on laturiosa hiiren pidikkeenä. Nykyisellään ilmeisestikin on laturiosa unohdettu ja pakettiin laitettu laser-hiiri MX600. Kuitenkin näppäimistö on käytännössä sama, vain hieman viilattu ulkoasua ylälaidan näppäimien suhteen.

Olen ollut tuohon settiin kovasti tyytyväinen. Käytän näppäimistöä enimmäkseen sylissä ja harvemmin pöydällä. Olennaista onkin mikä tuntuma näppäimistöllä on kun sitä sylissä käyttää. Logitechin ns 'zero degree tilt'-mallit ovat suhteellisen ohuita ja näppäimet ovat toisiinsa nähden suorassa linjassa tarkoittaen ettei ylärivit ole korkeammalla näppäimistön pohjaan nähden kuin eturivin näppäimet. Minusta tämä on loistava idea sillä yhdessä matalan profiilin kanssa se säästää kummasti rannetta kun voi olla loivempi kirjoituskulma. ilman että tarvitsee tukea erikseen ranteelle.

Näppäimistön kirjoitustuntuma on hyvä. Toki kuten aikaisemmassa viestissä mainittiin on siinä eroa KeyTroniciin, mutta nopeasti siihen tottuu ja myöhemmin ei tee kyllä mieli vaihtaa enää vanhantyyliseen näppäimistöön. Mitään häiritseviä piirteitä näppäimistön tuntumassa ei ole tullut eteen.

Kantavuus on ainakin näppäimistön osalta hyvä. Ainoastaan CRT-näyttö voi sotkea hieman yhteyttä jos tulee välittömästi linjalle näppäimistön ja tukiaseman väliin. Satunnaisesti tuo on tullut eteen hiiren kanssa, mutta vaikuttanee myös näppäimistön kohdalla. Kun tuon setin hankin tein näppäimistön kanssa testejä siitä, että kuinka pitkälle se tässä huoneessa kantaa. Tuloksena sain, että minun piti poistua huoneesta, laittaa ovi kiinni ja siltikin sain reilun metrin etäisyydeltä seinästä näppäimistön ottamaan yhteyden seinän läpi. Sen jälkeen selailtiinkin ohjelappusia että miten se näppäimistön lähettämien tietojen suojaus nyt menikään kun saattaapi olla, että naapurihuoneeseenkin saattaisi kantama riittää.

Ylimääräisiä toimintanäppäimiähän tuossa on vaikka muille jakaa. Ja kaikki on ohjelmoitavissa haluamakseen. Suurta osaa noista ei tule käytettyä (sen sijaan hiiren kahdeksasta näppäimestä varmaan kuutta tulee käytettyä säännöllisesti kun niihin sai ohjelmoitus selaimen navigaatiopikanäppäimiä). Näppäimistöstä hyviä toimintanäppäimiä ovat median soittoon liittyvät näppäimet kuten play, stop, prev ja next-näppäimet sekä päävolumen säätö. Näiden avulla voi käyttää esimerkiksi kaikkien ikkunoidentaustalla auki olevaa mediasoitinta ja vaihtaa kappaletta ilman että tarvitsee mediasoittimen ikkunaa kaivaa sieltä työpöydän uumenista esiin. Näiden lisäksi vasemmalla puolella olevat zoom-näppäimet ovat käyttökelpoisia.

Näppäimistö toimii kahdella AA-paristolla. Tässä minun kappaleessani on edelleen sisällä ne samat ei-ladattavat paristot, jotka tulivat pakkauksessa mukana ja ei tämä ole antanut merkkiäkään niiden vaihtamisen tarpeellisuudesta. Logitechin ohjelmisto kyllä hälyttelee kuvaruudulla noista patterien loppumisien läheisyydestä. Tuo ladattava hiiri ilmoittelee siitä parin-kolmen viikon välein. Lataustelineen kanssa se ei ole ongelma kun sen hiirulaisen voi laittaa siihen yöksi latautumaan ilman patterien irroittelua. Näppäimistön patterienkestosta voin siis antaa arvioksi vain että kestää enemmän kuin 14 kuukautta..

Kuten sanottua, olen tähän settiin erittäin tyytyväinen. Hiiren suhteen olen molempikätinen ja tuo soveltuu niin vasen- kuin oikeakätiseen käyttöön. Kaiken hyvän päälle Logitechin tuotteissa on melkoisen hyvä takuu, taisi olla peräti viiden vuoden mittainen. Jos nyt jotakin huonoa oikein hakemalla haetaan, niin se, että tämä näppäimistö on musta aiheuttaa sen että siitä näkyy kerääntyvä pöly ihan pirun hyvin. Vanha vaalea näppäimistö saattoi pienessä pölykerroksessakin näyttää fiksulta. Tämä ei oikein.
Camee
Suspended due to non-functional email address
_
11. kesäkuuta 2006 @ 03:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Miten olette ratkaisseet Ö ja Ä näppäinten puuttumisen?
Itselläni nuo näppäimet löytyvät.

Camee
leksi
Suspended due to non-functional email address
_
11. kesäkuuta 2006 @ 09:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Iteltä löytyy logitech g15 ja microsoft intellimouse explorer 4.0 ja tyytyväinen oon ollu suosittelen. Kesällä voi kyllä olla uuden hiiren hankinta

Intel Pentium4 3.06ghz
Zalman 9500led
Sapphire x1950pro 512mb
1024mb
Fortron 350W
2x Seagate Barracuda 160gb SATA
Logitech g15
Microsoft-Razer Habu

Nokia n93

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. kesäkuuta 2006 @ 09:11

Lamma
Member
_
11. kesäkuuta 2006 @ 12:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
G15 on mielenkiintoinen viritys ja lisäksi niitä harvoja näppiksiä, joissa tuo Home, End, PgDown... osio on jätetty perinteiseen muotoonsa.

Harmi vain, ettei siinä, kuten ei MX5000 Laserissakaan, ole vaivauduttu tekemään ajureita Win2k:lle. Joten ovat pois laskuista, kun ei tuota XP:tä ole koneessa.

MX500 Laser:
http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/US/EN,CRID=215...

Kelpa, kiitokset tarkasta analyysistä :) Katselin kuvia tuosta mainitsemastasi näppiksestäsi: taitaa olla vielä sitä sukupolvea, jossa se nuolinäppäinten yläpuolinen näppäinarsenaali on jätetty muotoonsa.

Toisaalta... Voi olla jopa loogisempi totuttelun jälkeen tuo uusi järjestys, jossa Home ja End ovat vierekkäin, Page namiskat normaalisti alekkain, ja sitten se käytetyin Delete isona. Inserttiä en ole tainnut koskaan käyttää kuin vahingossa :P

Edit: yksi pilkku virhe vähemmän :D

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. kesäkuuta 2006 @ 12:07

Senior Member

10 tuotearviota
_
11. kesäkuuta 2006 @ 12:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Suosittelen ehdottomasti Microsoft Natural Ergonomic 4000 näppiksen ostoa. Itsellä tälläinen ja on vaikea enää totutella normaaliin lautaan.
Quote:
Jos vaikka noista joku kiva... Nuo ergonomiset ovat kirjoittamiseen hyviä, pelatessa taas melko avuttomia.
No eipä tämä ainakaan mun pelaamista ole yhtään rajoittanut.

Norpa
Junior Member
_
13. kesäkuuta 2006 @ 08:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Suosittelisin itse logitechin DiNovo-sarjaa. Itse tykästyin siihen näppikseen kun on niin pieni ja kevyt ja tuntuma kuin läppärissä, kaikki taas eivät sellaisesta pidä.

Kannattaa mennä näppäilemään niitä ja kyllä siinä huomaa mistä itse tykkää. Itse kun näppäilin niin huomasin etten muuta näppistä voi ostaa. (jos on joku budjetti niin ei kalliita kannata edes kokeilla, alkaa vain ketuttaa kun ei rahat riitä)

Antec-P180+Nexus400W
Asus A8N Sli Deluxe
Athlon64 3500+
2*512 Transcend Jetram
Asus X800XL 256Mb
200GbSata+160GbIde
Senior Member
_
13. kesäkuuta 2006 @ 08:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Pysy Keytronikissa. Muut näppikset tuntuvat ihmeellisiltä venkuloilta ja heppoisilta leluilta Keytronikin käytön jälkeen. Minua häiritsi asia niin paljon että paljon että piti käydä ostoksilla kun entinen KT-näppis hajosi - kokeilin välissä logitekkiä ja mikkisoftaa :-)
Mainos
_
__

_
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
13. kesäkuuta 2006 @ 09:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Suosittelisin itse logitechin DiNovo-sarjaa. Itse tykästyin siihen näppikseen kun on niin pieni ja kevyt ja tuntuma kuin läppärissä, kaikki taas eivät sellaisesta pidä.
Itselläni myös DiNovo ja ylivoimaisesti paras näppis mitä olen käyttänyt. Kirjoitustuntuma on vaan niin täydellinen omaan mieleen.

Ennempää on ollut keytronicia. Sen jälkeen mulla oli kannettava. Pöytäkooneseen taas siirryttyäni kokeilin taas keytonicia muttta totesin sen täysin käyttökelvottomaksi. Korkeat näppäimet joita todellakin pitää painaa, ei kiitos. Logitechin Ultrax oli seuraava ja ihan tyytyväinen olin mutta tarvitsin langattoman ja otin DiNovon tilalle.
Tällä nyt kirjoitellaan ja en usko että ihan helposti vaihdan.
Peittoaa mennen tullen tuon hyvänä pitämäni ultraxinkin.

Kyllähän monet uudet näppikset saattavat tuntua heppoisilta tuohon keytroniciin verrattuna mutta pointti onkin että uusilla näppäimistöillä EI tarvitse käyttää voimaa. Ei niitä ole tehty hakattaviksi vaan helposti ja vaivattomasti käytettäviksi.
Kaikenkaikkiaan näppäimistö on hyvin pitkälle totuttelu kysymys.
Nimittäin kyllä minäkin alunperin tykkäsin keytronicista mutta nykyään söisin matoja mieluummin kuin sitä käyttäisin.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > uutta näppistä katsastamassa

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy