2:sta kovalevystä yksi toimiva
|
|
lasse57
Member
|
30. elokuuta 2006 @ 09:10 |
Linkki tähän viestiin
|
Onnistuuko kahdesta kovarista tehdä yksi toimiva.
Eli mulla on Quantumin 40 gigan kovo josta meni,todennäköisesti lukupää rikki, ja nyt olis tarkoitus saada käsiin täsmälleen samalainen kovo johon voisin siirtää itse kovalevyä.
Rikkinäisessä on niin paljon korvaamattomia tietoa että olis saatava talteen.
Kyllähän näitä pelastajia löytyy ulkomailta mutta taitaa lasku olla aika mittava.
Olen kuullut että itse kovalevy olis tyhjiössa,pitääkö paikkansa?
Kiitollinen vastausesta.
|
AfterDawn Addict
|
30. elokuuta 2006 @ 12:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Luultavasti ei onnistu, vaikka saisitkin toimimaan niin se tulee olemaan todella lyhytikäinen.

| P5W DH Deluxe | E6400 @3.0Ghz | 4GB DDR2 @ 750mhz | GF 8800GT 512MB | Vista Ultimate x64 |
|
Staff Member
32 tuotearviota
|
30. elokuuta 2006 @ 13:09 |
Linkki tähän viestiin
|
Kotikonstein tuota ei kannata ruveta ainakaan yrittämään =)
Tuon lukupään vaihtaminen vaatinee varmaan erikoistyökaluja ja kun yhtään pölyä ei saa päästä levyn sisään niin kannattaa suosiolla jättää homma ammattilaisille.
|
Moderator
|
30. elokuuta 2006 @ 14:05 |
Linkki tähän viestiin
|
Mistä päättelit, että lukupää hajosi ?
|
Senior Member
|
30. elokuuta 2006 @ 15:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuo tyhjiöjuttu on kyllä käsittääkseni ihan bulshittiä... mutta pölytiivis kotelo kylläkin on.
Itse olen joskus vanhoja vinkuvia kovalevyjä aukonut ja lisännyt rasvaa laakereihin, ja ei ne siitä kyttyrää ole tykänneet. Mutta kun näissä nykyisissä levyissä taitaa järjestään kaikissa olla vähintään kaksi levyä samassa pakassa, niin voi tosiaan olla hankalaa saada omin konstein levyt vaihdettua, koska ne kai täytyisi saada kohdistettua keskenään tarkasti että datan saisi luettua niiltä...?
Eihän nämä tietojenpalautuksiin erikoistuneet yrityksetkään mitään avaruusteknologiaa eikä mustaa magiaa hommassa käytä, käsittääkseni hekin yksinkertaisesti ottavat hajonneesta kiintolevystä levyt irti ja laittavat ne kiinni toiseen toimivaan samanlaiseen kiintolevyyn.
AMD X2 5000+ black edition @ 3100mhz
|
lasse57
Member
|
30. elokuuta 2006 @ 17:34 |
Linkki tähän viestiin
|
No ei voi mennä sanomaan että just lukupää on sökö.
Biossi sekä Windows löytää kovarin mutta yhtään asema ei tule näkyviin, eiköhän se sitten viittaa että on muualla vika kun itse kovalevyssä.
Osioita pitäis olla kolme.
Levyllä on noin 1.9 gigaa tavaraa joka ois pakko saada talteen.
Onko kellään tietoo paljonko joutuis suuripirtein pulittaa jos toimittais ammattilaiselle?
|
AfterDawn Addict
|
30. elokuuta 2006 @ 17:37 |
Linkki tähän viestiin
|
Sen verran, että en veisi ellei kovolla ole tärkeitä liikesalaisuuksia tai vastaavia välttämättömiä asiakirjoja.

| P5W DH Deluxe | E6400 @3.0Ghz | 4GB DDR2 @ 750mhz | GF 8800GT 512MB | Vista Ultimate x64 |
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. elokuuta 2006 @ 17:40
|
Vode82
Junior Member
|
31. elokuuta 2006 @ 00:21 |
Linkki tähän viestiin
|
40Gt:n koosta olettaisin että kyseessä on PATA-kovo. Onko IDE-kaapelia irroiteltu viime aikoina? Jos on niin kannattaa tarkistaa ettei ole yksikään pinni painunut sisään kaapelia takaisin laittaessa. Itsellä nimittäin oli tuon suuntainen ongelma tuossa joku aika takaperin. Eli putsailin koteloa, ja kasaus vaiheessa onnistuin tökkäämään Data4 pinnin sisälle levyyn (ei mennyt poikki painui vaan sisään). Kovo kyllä tunnistui BIOSissa ihan hyvin mutta kun dataa ei saatu haettua niin siinä se.
Koneen käynnistyksessä ilmeni mielenkiintoisia ongelmia vaikkei tuolla levyllä käyttistä olekaan.
Vode
|
Mainos
|
  |
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
31. elokuuta 2006 @ 05:37 |
Linkki tähän viestiin
|
Levyn voisi tarkistaa valmistajan sivuilta (eli nyk. Maxtor) ladattavalla testiohjelmalla (SMART-testi).
http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor...s&downloadID=22
Jos BIOS tunnistaa levyn oikein, joku Data recovery -softa voisi toimia.
Avaamisesta ja korjaamisesta sen verran, että viimeisenä keinona, mikäli juuri ohjauselektroniikka on rikki, voi toisesta samanlaisesta levystä vaihtaa piirikortin toiseen. Jotkut ovat jopa saaneet levyn näin toimimaan. Aina ei vielä riitä, että levy on saman mallinen, myös valmistussarjan saattaa pitää olla aivan sama.
Sen sijaan levyn avaaminen niin, että sisään pääsee yhtään pölyä, on varma tapa hankkia vaikeuksia. Eli lukupäiden korjaus olisi AINA tehtävä puhdastilassa (ja vielä aika korkealle luokitellussa sellaisessa), mikäli levyn haluaa vielä toimivan. Toisaalta, eipä maallikko lukupäitä saa muutenkaan korjattua, joten turhaa työtä avaaminen senkin puolesta olisi.
Kun ajattelee, että yhden neliömillin, milli*milli, alalle talletetaan nykyisin 15 miljoonaa bittiä, voi miettiä, kuinka suuria roskia levyn pinnalla saakaan olla, ettei yhtään bittiä luettaisi väärin.
|