User Käyttäjä Salasana  

torstai 2.10.2025 / 12:28
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > näytön valinta
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Näytön valinta
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
teemu78
Junior Member
_
7. marraskuuta 2006 @ 15:17 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Morjens

Ja asiaan;

Elikkä nyt on tilanne se että edessäni möllöttää vanha, huono 17" kuvaputkinäyttö joka käy jo silmille ikävästi. On siis aika ostaa uusi. Jos minulla ei olisi tilan ahtauden kanssa yli pääsemätöntä ongelmaa niin varmaankin ostaisin 21" kuvaputkinäytön mutta koska tilaa ei nytkään ole tarpeeksi niin olen päättänyt siirtyä litteiden näyttöjen maailmaan.

Käyttökokemukseni sai minut ihastumaan samsungin näyttöihin joten heidän mallistostaan varmaankin omani otan. Sen verran olen myös nettiä selannut ja asiaa puntaroinut että kiinnostukseni osuu 730BF ja 930BF malleihin, mutta hieman mietityttää sekin mitä nämä 731BF ja 931BF mallit sitten ovat?

Kuten huomaatkin jo, on ongelmani siinä etten ole ihan varma siitä minkä kokoinen näyttöni tulisi olla. Nämä näytöthän omaavat saman suositusresoluution joka tietenkin johtaa siihen että 19" täytyy olla suurempi pikselikoko ja siten myös huonompi kuva. Kuinka radikaali tuo ero on? Olisiko kenelläkään esim havainnolistavaa kuvaa aiheesta?

Konetta käytän pelaamiseen ja muuhun yleiseen toimintaan. Hieman valokuviakin rukkailen mutta näytön ei tarvitse olla siihen mitenkään speciaali, niin vähäistä se mun kuvaeditointi on.

Olisi kyllä hienoa jos joku asioista todella tietävä kaveri viitsisi kasata FAQ:n aiheestä "näytön valintakriteerit nykypäivänä". Se vaan pitäisi kirjoittaa niin että tällainen yksinkertasempikin kaveri saa tarvittavan tiedon ja probleemansa ratkaistua.

Muitakin näyttöjä saa tarjota, mielellään perusteluja mukaan. Eniten arvostan sellaisten ihmisten kommentteja jotka ovat itse päässeet käytännössä vertailemaan kyseisiä asioita. Arvauksia en tähän topcciin toivo. Kiitos.

Joka kuuseen kurkottaa, se käpyjä näkee :D
Senior Member

1 tuotearvio
_
7. marraskuuta 2006 @ 16:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Nämä näytöthän omaavat saman suositusresoluution joka tietenkin johtaa siihen että 19" täytyy olla suurempi pikselikoko ja siten myös huonompi kuva.

VÄÄRIN!!! ei todellakaan näin se on aivan sama vaikka sulla on 100" tft jos sen resoluutio on sama kun 19" pikselin koolla ei ole mitään väliä. Kuvanlaaduissa on eroa ja se mikä kuvanlaatuun vaikuttaa on esim. elokuva jota katselet, sen laatu. mutta koko ei huononna kuvaa!

a mon avis
Member

3 tuotearviota
_
7. marraskuuta 2006 @ 17:44 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
muuten mikä on budjetti jolla voisi hakea näyttöä...
mutta kuitenkin ehdottaisin 20" tft näyttöä jossa saa 1600x1200 reson

Broken leg maybe makes me slow, but it doesnt mean that I couldnt kill you
tony85
Newbie
_
7. marraskuuta 2006 @ 18:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
totta helvetissä näytön koko ja resoluutio yhdessä kertovat pikselin koon eli sen kuinka tarkka näyttö on!!! jos ostaa 17" näytön 1280x1024 resolla tai sitte 19" samalle resoluutiolla niin siinä 17 tuumaisessa on pienemmät pikselit ja näyttää tarkemmalta (Samaltaetäisyydeltä) katsottuna kuin 19 tuuman lätty! itse en ainakaan ostaisi 19 tuumaista pienempää näyttöä, 32 tuumaisen töllön jälkeen näyttää aika vaatimattomalta sekin. itselläni on samsungin 940B 19" ostin vuosi sitten ja hyvä on ollut, ja aion hommata myös samsungin television.
PeteTK
AfterDawn Addict
_
7. marraskuuta 2006 @ 21:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Wide on tätä päivää.

Tehomylly.
Senior Member

1 tuotearvio
_
7. marraskuuta 2006 @ 22:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Juu wide näyttö olisi aika jännä, jos siis pelitkin tukisivat sitä resoluutiota enemmän. :)

Asus P5Q-Pro | Intel Q9550 @3.65ghz | 4GT -800 | EVGA GTX295 | Corsair HX650 | Antec p182b
teemu78
Junior Member
_
8. marraskuuta 2006 @ 07:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Heitetäänpä lisää vettä myllyyn, elikkäs pistän tähän näyttöehdokkaita samsungilta ja haluaisin perusteltua vertailua näytöistä. Suomeksi sanottuna; Kertokaa sepoimmallekin suomalaiselle miksi joku näyttö on parempi kuin toinen. Edelliset viestit antavat olettaa ettei ole kuvalaadun täystuho jos ottaa 19" näytön 1280x1024 resoluutiolla joten pistän siis 19" näyttöjä tähän pari.

Syncmaster 930BF
Syncmaster 931BF
Syncmaster 940T
Syncmaster 960BG

Tuossa nyt muutamia. Jos joku viisas tietää niin voisi kertoa mitä nuo kaikki erilaiset kirjainyhdistelmät mallinumeron perässä tarkoittaa, siitä olisi hyvä lähteä. Kiitos.

Sen verran edittiä kehiin että mainitaan nyt siitä budjetistakin. Mielellään näyttö ei saisi paljoa yli 400? maksaa, ehkä joku 420 voisi olla ehdoton katto. Ja mitä 20" ja isompiin näyttöihin tulee niin en usko että tässä hintaluokassa vielä todella laadukasta saa.

Joka kuuseen kurkottaa, se käpyjä näkee :D

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. marraskuuta 2006 @ 07:21

Staff Member

1 tuotearvio
_
8. marraskuuta 2006 @ 09:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Riippuu hieman oletko todellinen "leffafriikki". Jos et ole niin sitten voisi sanoa että sinulle kelpaa mikä tahansa 19" näyttö jossa on DVI-D liitin, kontrasti pyörii siinä 1000:1 paikkeilla, vasteaika n. 8 ms (älä tuijota vasteaikoja liikaa). Ja mitä tulee tuohon 19" ja 17" tarkkuteen niin en pysty käsittämään miten joku tarvitsee yhtään tarkempaa resoluutiota kuin 1280*1024. Eli minulla on tuossa turvan edessä Samsungin Syncmaster 913N, joka ei siis speksien puolesta päätä huimaa, mutta riittää itselleni todella hyvin ja ehkä liiankin hyvä minulle :)

Itse en ole koskaan ollut kovinkaan kiinnostunut näyttöjen teknillisestä rakenteesta, joten en osaa oikein mitään sanoa. Kannattaa katsoa Wikipedian artikkeli ja myös sama englanniksi.

Mutta jos olet elokuvien todellinen ystävä ja olet aikeissa siirtyä HD-tavaran ihmeelliseen maailmaan ihan lähiaikona niin silloin (omasta mielestä) kannattaa katsella ns. HDCP-näyttöjä. Halvimmasta päästä on Samsung SyncMaster 940BW.

PeteTK
AfterDawn Addict
_
8. marraskuuta 2006 @ 11:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teppoI:
Riippuu hieman oletko todellinen "leffafriikki". Jos et ole niin sitten voisi sanoa että sinulle kelpaa mikä tahansa 19" näyttö jossa on DVI-D liitin, kontrasti pyörii siinä 1000:1 paikkeilla, vasteaika n. 8 ms (älä tuijota vasteaikoja liikaa). Ja mitä tulee tuohon 19" ja 17" tarkkuteen niin en pysty käsittämään miten joku tarvitsee yhtään tarkempaa resoluutiota kuin 1280*1024. Eli minulla on tuossa turvan edessä Samsungin Syncmaster 913N, joka ei siis speksien puolesta päätä huimaa, mutta riittää itselleni todella hyvin ja ehkä liiankin hyvä minulle :)

Itse en ole koskaan ollut kovinkaan kiinnostunut näyttöjen teknillisestä rakenteesta, joten en osaa oikein mitään sanoa. Kannattaa katsoa Wikipedian artikkeli ja myös sama englanniksi.

Mutta jos olet elokuvien todellinen ystävä ja olet aikeissa siirtyä HD-tavaran ihmeelliseen maailmaan ihan lähiaikona niin silloin (omasta mielestä) kannattaa katsella ns. HDCP-näyttöjä. Halvimmasta päästä on Samsung SyncMaster 940BW.

Vasteajat ja kontrastit voivat olla mainoksissa mitä tahansa.
16ms näyttö riittää jo pelaamiseen ihan hyvin.
Mitä suurempi resoluutio, sitä enemmän tilaa työpöydällä, myös peleissä näkyy sahalaitaa vähemmän.
1600x1200 resoluutiollakin reunanpehmennys on vielä tarpeellinen.
Laajakuvanäytöistä Viewsonic vx2025wm, Dell2007 wfp tai NEC MultiSync 20WGX2 (20").
450-600€ kustantavat.
Todellinen elokuvien ystävä katsoo elokuvat jollain muulla kuin näytöllä.

Tehomylly.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. marraskuuta 2006 @ 11:59

Mainos
_
__

_
Member

3 tuotearviota
_
8. marraskuuta 2006 @ 14:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mulla on itellä viewsonic VA 902-2 jossa on 12ms vasteaika mikäli oikein muistan ja se toimii hyvin... FEAR combat näkyy ilman ongelmaa jn...

Broken leg maybe makes me slow, but it doesnt mean that I couldnt kill you
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > näytön valinta

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy