User Käyttäjä Salasana  

maanantai 28.7.2025 / 18:15
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > näytönohjain -keskustelu > näyttiksen tuuletin rikki - hups toimii taas!!! miksi ??
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Näyttiksen tuuletin rikki - hups toimii taas!!! Miksi ??
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
mh_84
Junior Member
_
16. tammikuuta 2007 @ 08:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli siis. Eilen illalla tuossa huomasin, että näyttiksen lämmöt olivat tosi korkealla, avasin kotelon ja huomasin ettei tuuletin pyöri. Useimpien erilaisten värkkäilyiden jälkeen tajusin että se on rikki. Kortti on Asuksen X800XT PE.

Tänään sitten kun avasin koneen etsiäkseni netistä uutta tuuletinta huomasin noin 5 minuutin jälkeen tuulettimen jälleen pyörivän!!
Eli mikä tämän voi aiheuttaa? Ei kai laakerivika korjaannu itsestään.. Kannattaako kuitenkin ostaa uusi tuuletin ettei tule taas yllätyksenä lämpöjen nousu ja riko parhaassa tapauksessa koko korttia. En haluaisi lähteä enää kortin takuuvaihtorumbaan mukaan, sillä tuossa pari kuukautta sitten vasta sain korttini takaisin sen oltua vaihdossa 2 kuukautta.

The king is a dog!
Senior Member
_
16. tammikuuta 2007 @ 09:44 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse en lähtisi tuuletinta vaihtamaan, jos tuotteessa vielä takuuta on jäljellä (ellet sitten muuten hiljaisempaa käyntiääntä tavoittele). Jokin kosketushäiriö siellä luultavasti on.

mh_84
Junior Member
_
16. tammikuuta 2007 @ 16:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nyt taas ei toimi. ATI Tray Tools näyttää sen pyörivän 20 rpm ja kaikki lämpötilasta riippuvat nopeudet ovat muuttuneet pieniksi automaattisesti. Voiko tuuletinvika tehdä sen?

The king is a dog!
mh_84
Junior Member
_
16. tammikuuta 2007 @ 18:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ja nyt toimii taas.. Voisko olla jotain häikkää tuulettimen ohjauksessa tai jotain vastaavaa?

The king is a dog!
mh_84
Junior Member
_
16. tammikuuta 2007 @ 19:51 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olisiko kenelläkään ideoita miksi tuuletin välillä toimii ja välillä ei?
Itse ajattelin että voisi olla tuulettimen ohjauksessa vikaa. Kattelin tossa tuota Zalmanin VF700-Cu jähyä, koska se vissiin liitetään suoraan virtalähteeseen eikä kortin liitäntään.. Eli jos vika on ohjauksessa, ongelma korjautuisi sillä.

Ja btw, olen asentanut ajurit uudestaan jne.

The king is a dog!
ajkopone
Suspended due to non-functional email address
_
18. tammikuuta 2007 @ 08:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Laakerivikainen tuuletin pitää sivuääntä, eikä laakerivika korjaannu itsestään, mutta tästä tuskin on kyse. Pyörimisnopeutta taasen ohjataan suoraan jännitteellä-suurempi jännite, suurempi pyörimisnopeus. Itselläni on erillinen tuuletin kotelon kyljessä suoraan kytkettynä 12 V linjaan (katkaisin välissä). Tällainen "viritys" toimii missä vaan, mutta pyörimisnopeus on vakio. Kokeile ajureiden asetuksista, saatko laitettua tuulettimen pyörimisnopeuden käsisäädölle. Nosta nopeus maksimiin ja seuraa silmin ja korvin tuulettimen pyörimisnopeutta. Jos se seilaa tai pysähtyy välillä, niin veikkaisin vikaa kortin jännitesäädössä/kosketushäiriötä. --> kortti vaihtoon, jos takuuta jäljellä

I.A.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 18. tammikuuta 2007 @ 08:39

Monimutka
Junior Member
_
18. tammikuuta 2007 @ 12:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minulla todella samanlainen ongelma, paitsi että kortti on Sapphire Radeon X1800 256 Mb. Joskus kortin tuuletin vaan lakkaa toimimasta. Tällöin koko kone alkaa lämpiämään niin julmetusti, että lopulta emolevy sanoo piip koska se käy liian kuumana. Tässä vaiheessa itse näyttis käy jo sadassa asteessa.

Kun näin on käynyt, olen katsonut Rivatunerilla kortin tilaa. Tuulettimen kierrosnopeutta mittaava käyrä (en nyt muista oliko se "Fan duty cycle, %" vai "Fan speed, RPM") tekee käsittämätöntä siksakkia aivan taulukon alareunasta taulukon yläreunaan. Käytännössä tuuletin ei pyöri tarpeeksi, ja kone on pakko sammuttaa tai se menee lämmön takia itsestään jumiin.

Minulla tähän on aina auttanut se, että kortin ottaa pois väylästä ja ottaa virtapiuhan myös pois, ja sitten kytkee kortin takaisin. Jos tätä ei tee, niin ongelma ei lakkaa, vaikka kuinka monta kertaa reboottaisi. Mutta ennemmin tai myöhemmin ongelma alkaa aina uudestaan.

Juuri äskenkin minulle kävi tämä homma. Nyt tein vain niin, että otin kortin virtapiuhan pois, mutta en ottanut sitä pois väylästä. Kun boottasin, tuuletin toimi taas.

Koneen sisällä ei ole pölyä ja mikään ei mekaanisesti estä näyttiksen tuuletinta pyörimästä.

Olen miettinyt onko vika näyttiksessä vaiko powerissani, joka on Antecin NeoHE 430W jos oikein muistan. Antecin tuotteista minulla on nimittäin huonoja kokemuksia ja tiedän joitakin kauhutarinoitakin. Mitään ehdotuksia siitä miten tämän ongelman voisi saada loppumaan, tai mitä kannattaisi kokeilla?
mh_84
Junior Member
_
18. tammikuuta 2007 @ 19:51 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hoidin ongelman pois päiväjärjestyksestä asentamalla Zalmanin VF900-Cu:n. Täytyy kyllä sanoa että on pätevä vehje. Ei pihahdustakaan sama pyöriikö täysillä vai puolinopeudella. Suosittelen.
Lämmötkin kohillaan, idlessä 51/40 (tuuletin puolinopeudella) ja tray toolin härpäkkeen pyörittyä pari minuuttia 53/50 (tuuletin täydellä nopeudella).

The king is a dog!
Mainos
_
__

_
ajkopone
Suspended due to non-functional email address
_
19. tammikuuta 2007 @ 05:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Monimutkalle: -TÄMÄ ON PARAS ARVAUS- Kortin tuulettimelle otetaan käyttöjännite powerista (erillinen piuha/väylä), mutta powerin puskema jännite pidetään vakiona. Siten kortissa itsessään täytyy olla jännitteen säätö. Siksi veikkaisin vikaa kortissa (häiriöitä, ei yhteensopiva antecin kanssa, jännitteen mittaus sekaisin--> pyörimisnopeus sekaisin tms.) Kokeile käsisäätöä eli laita tuuletin pyörimään täysille. Jos tämänkin jälkeen nopeus seilaa, niin paras arvaukseni on suhteettoman suuret häiriöt kortilla...

Kysy muuten maahantuojalta tai vastaavalta, onko ko. kortin kanssa ollut tuulettimen pyörimisnopeuden kanssa ongelmia ja miten ongelma on ratkaistu. Käy myös tutkailemassa valmistajan sivuja ja hae ongelmaa googlesta.

I.A.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > näytönohjain -keskustelu > näyttiksen tuuletin rikki - hups toimii taas!!! miksi ??

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy