User Käyttäjä Salasana  

tiistai 30.9.2025 / 10:07
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kovalevyn osiointi ei onnistu, apua tarvitaan !!
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kovalevyn osiointi ei onnistu, apua tarvitaan !!
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
jukkaboy
Newbie
_
25. tammikuuta 2007 @ 04:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tervehdys
Ostin pari päivää sitten ACER Aspire E380 tietokoneen. Kun käynnistinm koneen ensimmäistä kertaa piti asentaa win xp jonka tiedot oli jo koneen kiintolevyllä joten mitään asennus levyä ei tarvittu tai ei ollut koneen mukana. Kun win oli asennettu konepaketin mukana tuli 2 kpl dvd levyjä joihin piti tehdä "bootti" levyt jotka tein ohjeen mukaan. Kiintolevy on 250 gigaa ja on osioitu kahteen osaan. Haluaisin kiintolevyni yhteen osaan ja kun olen nyt asentanut näillä "bootti" levyillä win xp uudestaan se asentuu automaattisesti aina kahteen osioon. Aikaisemmassa koneessani oli "Oikeissa" kuorissa oleva win xp ja tällä asennuslevyllä sai valita itse moneenko osioon kiintolevysi haluat. Olen yrittänyt asentaa monesti win uudestaan mutta aina menee 2 osioon halusit tai ei. Mikä avuksi ???. Täytyyhän minun saada itse valita jos vaikka haluaisin kiintolevyni 4 osioon niin sekin pitäisi onnistua. Koneen mukana ei tullut muita asennus tai cd / dvd levyjä ei esim "aitoa" win xp levyä jolla osiointi olisi kyllä onnistunut hienosti. AUTTAKAA MINUA
Senior Member
_
25. tammikuuta 2007 @ 10:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kysy jos joltain kaveriltasi löytyy alkuperäistä levyä. Version pitää vain olla sama (home, pro) niin asennuksen pitäisi kyllä onnistua omalla serialillasi. Tuon palautus DVD:n kanssa ei onnistu kuin asennus tehdaskuntoon, eli täysin samaan kuosiin kuin kaupasta ostettuna.

BforeDusk
AfterDawn Addict
_
27. tammikuuta 2007 @ 21:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Miksi ihmeessä haluat osioida levyn "takaisin" yhdeksi osioksi? Jos joudut asentamaan formatoimalla ensin C:n ( esim. tuhotaksesi virukset ), niin minne laitat talteen datan?
Jos taas tarvit vaikka raaka videota varten yli 125GB tilaa, mikset osta toista levyä?
Jos asennuslevysi asentaa kahteen osioon, ei sitä haittaa vaikka lisäisit osioita. Mulla IBM Aptiva asensi aina winukan formatoimalla C:n. Osioin sen kahdeksi ja D: (data) pysyi tallessa, koska asennus ei täyttänyt puolikasta.
Sun "bootti" levysi ei "asenna" mitään. Ne on OEM pakettien (cd jää kauppaan) palautuslevyjä. Varmuuskopioita jne.. Kun XP sekoaa tarpeeksi, ne ei edes palauta. Ja jos formatoit C:n, ei XP asennu ollenkaan toimivaksi.

Metsästä netistä Product Keyn luku/vaihto-ohjelma. Sillä pääset lukemaan kovolta kryptatun Product Keyn ( se joka CD:n mukana, hologrammi tarrassa on rekistöröintinä syötettävä "sarjanumero").
Kun lainaat kaverilta saman version (pro/home yms. lisenssin mukaisesti) asennus cd:n ja asennat kaverin product keyllä (ellei omasi satu olemaan cd:n kanssa "samaa maata", valmistuserää), niin vaihto-ohjelmalla vaihdat oman Product Keyn kovolle. Ja simsalabim, sinulla on lisenssiehtojen mukaisesti (käyttölupa) sama "rekisterinumero" kuin kaupasta ostaen, jolloin aktivointi tunnuksessakaan ei pitäisi tulla ongelmia.

Greenie mainitsee omalla seriaalilla. ??? Näkyy missä? Sait ehkä tarran, tai jo on kotelossa osoittamassa 'lisnenssi OK'. Numeroita?
Se numerosarja, joka näkyy Ominaisuudet: Järjestelmä-ikkunan Yleiset välilehdessä Rekistöröity käyttäjä: Nimi, Firma, numero, tai näkyy regeditillä yhdessä haarassa ja jota virheellisesti Product Keyksi sanotaan, syntyy samaan kokoonpanoon samalla cd:llä asennettuna muutumattomana. (Sillä ei saa mitään CD:tä, kun asennusvaiheessa kysytään koodia; serial, Product Key, tms. jatkamaan eteenpäin.) Kirjoita omasi ylös ja vertaa kaverin cd:n luomaan. Kun en tiedä tekeekö Product Key sen vai generoidaanko se laite kokoonpanosta. (Aktivointi kuulemma menee uusiksi, kun vaihdat koneeseen osia.)

Kauppa ei anna konepakettiin CD:tä (säästävät markan), koska miljoonaa konetta varten asennetaan samalla CD:llä (= yleisavain") valiten listasta joka koneeseen oma Product Key. Kaupalle syntyy myöhemmin miljoonan voitto prässäämättömistä CD:istä.
XP:n ostaessasi ostat lisenssin, et sitä CD:tä vaikka sen saisit. Joten lisenssin ostaneella ei ole mitään laitonta kopioida jostain se levy, että lisenssin mukaisesti sen laitteeseensa saa taas asennettua.

Kahteen osioon "asennuksesi" menee, koska se tulkitsee että toinen osio on omia tiedostojasi varten (vaikka olisi tyhjä).

Oletko osioinnut levyn yhdeksi, formatoinnut ja sitten "bootti" levy asentaa XPn ja synnyttää toisen osion?
(Älä kokeile, jos et ole vielä tehnyt. XP menee lopullisesti)

Partition Magic tai vastaava on sun mahdollisuutes yhdistää noi osiot jälkikäteen. Mutta sun "bootti" levyt voi olla kelvottomat, jos et saa osio kokoja entiselleen, ja piilotiedostoja oikeisiin kansioihin, jotta palautus onnistuu kunnolla.

Parasta olisi ehkä kalppia kauppaan ja pyytää/vaatia sieltä oikea asennus levy tai kopio siitä (+ sun Product Key) millä ne (jos ne) asensivat ACERiin käyttiksen.
Näin pääset vapaasti tuunaamaan "tyhmyyksiäsi", minä en meinaan usko M$:n propagandaan XP toiminnan paranemisesta jos levy on vain 1 osio.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. tammikuuta 2007 @ 21:34

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kovalevyn osiointi ei onnistu, apua tarvitaan !!

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy