User Käyttäjä Salasana  

tiistai 30.9.2025 / 13:53
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > tee-se-itse kovalevyn hiljennys?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Tee-se-itse kovalevyn hiljennys?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Senior Member
_
28. tammikuuta 2007 @ 06:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Koneessani on sigussakin mainittava Samsungin Spinpoint-sarjan 80Gb kovalevy vanhalla Pata/Ide-liitännällä. Kovalevy pitää kuitenkin melkoisen ahdistavaa rutinaa saaden koko kotelon resonoimaan. Kovon kuntoa en epäile, olen sen parilla ohjelmalla tarkistanut ja 100-90% - kuntoiseksi levyn näyttivät. Ongelmia aiheuttaakin lähinnä halppiskotelo joka resonoi vähän mistä sattuun.

Nyt, modaajat ja muutkin muutenvain käsistään kätevät, miten saisin helpoiten kotikonstein hiljennettyä kovalevyäni? Jotain pehmustetta pitäisi varmaan laittaa tuon kovalevyn reunoille / laittaa se jollain kumilenkeillä roikkumaan että ääni pienenisi. Mitä siis ehdotatte?

Tärkeää olisi että ratkaisun saa tehtyä mahdollisimman helposti ja tosiaan ihan perustarvikkeilla, mitään vaimennuskittejä ei ole tällä hetkellä vara investoida vaikka eiväthän ne paljoa maksa.

"Rousku" : Asus M4A785TD-V Evo//Phenom II X4 945@stock//6Gb DDR3//Gigabyte GTX460 1GB//80+500Gb//Sonata II + Silverstone 500W
Senior Member
_
28. tammikuuta 2007 @ 06:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   

ABIT KN8-SLI, AMD ATHLON 64 X2 3800+@2.4Ghz,2xM-TEC 1GB DDR400
CLUB 3D GF 7900 GTX 700Mhz/1.8Ghz, ANTEC P150, SAMSUNG SP120 250GB,
LG DVD+-RW DL, LaCie Hard Drive 250GB,Samsung SyncMaster 226BW 22", Samsung SyncMaster 900SL+ 19"

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. tammikuuta 2007 @ 06:59

Senior Member
_
28. tammikuuta 2007 @ 06:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse olen laittanut kiintolevyt pinoon kotelon pohjalle niin että leikkasin 10mm paksusta solukumilevystä kaksi noin 15mm levyistä kiintolevyn leveyden mittaista suikaletta, ja liimasin ne kaksipuoleisella teipillä kotelon pohjaan kiintolevyn päiden kohdalle, sen jälkeen liimasin samalla kaksipuoleisella teipillä kiintolevyn näiden tyynyjen päälle.
Toisen kiintolevyn kiinnitin samalla tyylillä toisen päälle.
Teipin liima riittää pitämään kiintolevyt paikallaan vaikka koteloa heiluttelisikin mutta lähtee kuitenkin irti kohtuullisen helposti.

Toiseen koneeseen jonka pohjalla ei ollut tilaa, kiinnitin samalla keinolla kiintolevyn dvd-aseman päälle, eli suoraan dvd-aseman kanteen kiinni.

AMD X2 5000+ black edition @ 3100mhz
Senior Member
_
28. tammikuuta 2007 @ 07:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Pehmusteet (kumilenkit, kangaspalat tms) kovalevyn ja "kehikon" väliin olisi minun ratkaisu. Jos päätät ripustaa kiintolevyn jotenkin roikkumaan, niin kannattaa sitten olla vähän varovaisempi kun konetta liikuttellet.

It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.
AfterDawn Addict

4 tuotearviota
_
28. tammikuuta 2007 @ 07:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minä olen tehnyt tuon viimeisen mallisen hiljennyksen.
Eli otin 4 kuminauhaa.
Pistin 5.25" paikkaan eteen 2 kuminauhaa ja taakse 2 kuminauhaa, ja sitten vain pujottelin kiintolevyn kuminauhojen läpi. Kuten kuvassa näkyy, mutta tuossa on jo valmiiksi tehty koteloon tuo teline. Ainakin Antec P150 käyttää tuota tekniikkaa.

Senior Member
_
28. tammikuuta 2007 @ 07:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tuon patenttinetin artikkelin olin jo kerran lukaissut. Varmasti kätevä mutta hieman aikaakin vievä keino.

Ysf, jotain tuon suuntaista suunnitelin itsekin aluksi. Lähinnä huolestuttaa kovalevyn lämpeneminen. Oma kovoni ei mikään maailman viilein yksilö (rasituksessa ~40-45 astetta) enkä haluaisi vaimennuskeinoillani kuumentaa levyä liikaa. Tuuletin olisi yksi vaihtoehto, mutta sitten se tekee jo lisää meteliä. Mahtaisiko riittää jos kovalevykehikkoni alla valmiina arviolta 80mm kokoiseen tuuletusreikään laittaisin 80mm kotelotuulettimen viidellä voltilla puhaltelemaan? Kuitenkin tuo kosketusyhteys kovalevyn ja kehikon välillä siirtää lämpöä melko tehokkaasti.

Entä niinsanottu purkkaviritelmä, löytyy pari ylimääräistä pientä jäähdytyssiiltä tuolta kaapin perukoilta. Jos sellaisia laittaisi jotenkin kevyesti kiinni kovalevyn päälle? Ainakin jäähdytysala kasvaisi hieman :D

"Rousku" : Asus M4A785TD-V Evo//Phenom II X4 945@stock//6Gb DDR3//Gigabyte GTX460 1GB//80+500Gb//Sonata II + Silverstone 500W
AfterDawn Addict

4 tuotearviota
_
28. tammikuuta 2007 @ 07:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tuo kuminauhaviri on hyvä :P ei ainakaan lämmitä lisää, ja minullakin on 38°c-45°c kiintolevy.

Mainos
_
__

_
Senior Member
_
28. tammikuuta 2007 @ 07:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ok. Kiitokset jo tähän mennessä vastanneille, pitääpä kokeilla eri keinoja ja mahdollisuuksia. Kerron sitten miten paljon sain hiljennettyä, millä keinoilla ja kuinka lämpöjen kävi. Ehkä laitan kuvan tai pari vielä havainnollistamaan.

Edit:
Pettymyksekseni minkäänlaista ripustuspatenttia en aikaan saanut, ja noin parin tunnin jälkeen jouduin luovuttamaan ja tyydyin ainoastaan laittamaan kovalevyn kiinnikeruuvien sekä kylkien ja kehikon väliin hieman pehmustetta. Resonointi ainakin katosi ja rutina hiljeni hieman. Päätavoite (resonoinnin poisto) siis saavutettu :)
Lämmöissä ei vielä havaittavissa minkäänlaista muutosta. Ihmeen hyvästi noin pienellä muutoksella sai jo jotain aikaan.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. tammikuuta 2007 @ 10:18

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > tee-se-itse kovalevyn hiljennys?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy