Itse tehty juomankylmennin
|
|
jmy
Newbie
|
23. huhtikuuta 2007 @ 06:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thtorsten: kiedo markaa paperia pullon tai tolkin ymparille, ja pista auringonpaisteeseen. Pida tunti auringonpaisteessa, ja tadaa, juomasi on jotain 2-5 asteista
pitääkö sen olla vessapaperia vai käykö normaali a4-arkki? ;)
Villasukka on hemmetin hyvä :) tai joku muu vaatekappale, esim rannalla...(tuskin villasukka mukana rannalla joten paita?)
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
23. huhtikuuta 2007 @ 07:31 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Kylmälle puolelle tulisi juoma ja kuumalle tulisi siili, joka jäähdyttäisi sitä kuumaa. Käsitinkö oikein?
Noinhan se periaatteessa menee. Elementti tarvitsee toki lisäksi sähkön syötön ja, kuten aiemmiin jo totesi, kylmä ja kuuma puoli on eristettävä hyvin toisistaan.
Eli Peltier siirtää lämpöä kylmältä puolelta kuumalle sähkövirran avulla. Kuumalta puolelta siirretty lämpö + siirtoon käytetty sähköteho pitää levittää ympäristöön siilin ja flektin avulla, sillä lämpötilaero puolien välillä ei voi olla kovin suuri. Siispä, mitä paremmin kuuma puoli on jäähdytetty (huoneen lämpöön), sen kylmemmäksi kylmä puoli tulee, kunhan kuuma puoli ei sitä pääse lämmittämään (eli eristys on kunnossa).
Lainaus: http://www.only4pro.com/index.php?id=showitem&index=326
Halvin mitä löysin, onko rihkamaa?
Tuo ei käsittääkseni ole itse Peltier, vaan pelkkä metallilätkä, johon Peltierin voi kiinnittää.
Mutta tuon aiemman projektin kommenteissa kerrottiin yhdeksi halvaksi ostopaikaksi
http://www.nwca.com/index.cfm?fuseaction...flag=Standalone
edit:
Tuosta http://www.metku.net/modgallery/detail.php?id=4383 projektista vielä pari kommenttia:
Jäähdytysteho olisi tietysti parempi, jos metallisen astian korkeus olisi suurempi ja ennen kaikkea, jos tölkin ja astian välissä olisi jotain ilmaa parempaa lämmönjohdetta ja -siirtäjää. Siis esim. vettä.
Toisaalta käytettävyys taitaisi huonontua selvästi. Ja eihän juomaa varmaankaan tarvitsekaan saada jääkylmäksi.
Kuvissa muuten näkyy hyvin vaahto- tai solumuovi, jolla Peltierin kylmä ja kuuma puoli on eristetty toisistaan.
Se kannattaa vielä muistaa, että kosteus tiivistyy ympäristöään kylmemmälle pinnalle. Tuon kylmän metalliastian ulkopintaa pitkin tulee tippumaan vesipisaroita laitteen ympärille, mikä saattaa vaikeuttaa laitteen sijoitusta esim. työpöydälle. Siihen auttanee ulkopinnan eristäminen ympäristöstä esim. mainitulla villasukalla tai mieluummin vaikka samaisella solumuovilla. Samalla metalliastia pysyy myös kylmempänä, mikä parantaa juoman jäähtymistä (kuten mm. brandon s tuota projektia näköjään oli kommentoinutkin).
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 23. huhtikuuta 2007 @ 07:48
|
AfterDawn Addict
4 tuotearviota
|
23. huhtikuuta 2007 @ 10:53 |
Linkki tähän viestiin
|
Kiitos vastauksesta! Ainoa mikä jäi vielä kaivelemaan, on se, että miten tuo eristys on tehty? Onko se vain niin, että Peltierin ympärille on asetettu jotain eristettä (vaahtomuovi?)?
Ja mistä nuo saa virtansa? Kuinka suuri jäänite tuolle pitää olla toimiakseen?
E: Lainaus: Spec:
MAX.15V,7.5A, 112.5 W
Size: 45 x45mm
Connector. 6" leads:
Siinä tuo jännite jo lukeekin.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 23. huhtikuuta 2007 @ 10:54
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
24. huhtikuuta 2007 @ 05:10 |
Linkki tähän viestiin
|
Eri Peltier-elementeillä on erilainen käyttöjännite ja virrankulutus (teho), eli tarvittava jännite riippuu valitusta mallista. Tuollainen 12-16 V:n jännite on aika tyypillinen tehokkailla elementeillä, koska niitä käytetään paljon autojääkaapeissa.
Eristyksessä voisi kai lähteä vaikka solumuovin palasta, johon kairaa elementin kokoisen tiukan reiän, johon elementin sitten asentaa. Tai ihan oman mielikuviteksen mukaan, tärkeintä lienee, että asennus on tiivis ja käytetyt aineet oikeasti eristävät lämpöä.
Ellei kovin tehokasta elementtiä tarvi, PC:n poweristahan saa suoraan 12 V, eli ei tarvi kuin vetää piuha ulos kotelosta. Powerin antoteho on tietysti syytä pitää mielessä - jos PC itse tarvitsee esim. 200 W, ei jostain 300 W:n powerista ole syytä ottaa ainakaan yli 100 W "ylimääräisen" käyttöön.
|
AfterDawn Addict
4 tuotearviota
|
24. huhtikuuta 2007 @ 11:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Joo tai virran voisi myös saada kahdesta sarjaan kytketystä paristosta. (jolloin tulisi pistää vastus)
U=18V-15V=3V
I=7,5A
R=U/I = 3V/7,5A=0,4 Ohm
Jos oikein laskin niin vastus olisi melko mitätön.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 24. huhtikuuta 2007 @ 11:06
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
24. huhtikuuta 2007 @ 12:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Joo tai virran voisi myös saada kahdesta sarjaan kytketystä paristosta. (jolloin tulisi pistää vastus)
U=18V-15V=3V
I=7,5A
R=U/I = 3V/7,5A=0,4 Ohm
Jos oikein laskin niin vastus olisi melko mitätön.
Nyt tipuin kärryiltä...
Mistä tulee 18 V?
Peltierillä on varmaankin joku sisäinen vastus, eli kun sen kytkee 15 V:n jännitteeseen, se imee virtaa (mallista riippuen) esim. tuon 7.5 A, eli n 15/7.5= 2 Ohm. Jos sen kytkisi 3 V:iin, virtaa menisi (3 V / 2 Ohm = ) 1.5A, eli Peltierin teho olisi enää 4.5 W, millä ei paljon jäähdytellä...
Eikä ole varmaa, että se toimisi lainkaan alle 12 V:n jännitteellä.
Lisäksi, sormiparistoissa (AA) on varastoitua tehoa n. 2 Ah, eli 3 Wh. 100 W:n tehoa saisi paristosta ulos 3/100 tuntia eli 1.8 minuuttia. Aika usein saa olla pattereita vaihtamassa.
|
AfterDawn Addict
4 tuotearviota
|
24. huhtikuuta 2007 @ 13:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Aattelin sellasta mis on ylhääl sekä + että - -navat. Onkohan sen nimi neppariparisto? Ei siinä kyllä kauaa riittäisi tehoa tuolle. Mutta kyllä sen virtalähteen aina jostain keksii ;)
|
BforeDusk
AfterDawn Addict
|
24. huhtikuuta 2007 @ 13:32 |
Linkki tähän viestiin
|
lauri_lr laski vaaditavan vastuksen, ettei neppariparistojen antama jännite ylitä peltierin maksimia. Oikein laskettu.
Neppari paristo alkali on 500mAh (litium, kalliimpi voi olla tuplat)
Joten paristoilla toi peltieri jäähtyy 4 minuuttia. Sit on paristot sippi. Ja aikaisemmin rupee niissä jännite laskemaan, joten se jäähdytystehokin tippuu, ennenkuin tilttaa.
Kokeilkaa: laita huoneen lämpöinen tölkki jääkimpaleeseen 4 minuutiks, kuin paljon se jäähtyy.
Tai vaihtoehtoisesti pakastelokeroon (joka on suht läheellä peltierin maksimi kylmyyttä).
|
AfterDawn Addict
4 tuotearviota
|
24. huhtikuuta 2007 @ 14:23 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: lauri_lr laski vaaditavan vastuksen, ettei neppariparistojen antama jännite ylitä peltierin maksimia. Oikein laskettu.
Juuri näin.
Miten koneesta saisi irti yli 12V? Voi olla että pitää hankkia käämit ja pistää verkkovirrasta sitten jos alan tuota väsertämään :D
Mitenkäs ne käämien kierrosten määrä laskettiin, jotta saataisin 230V:sta oikea jännite 15V?
Ensiökäämi/Toisiokäämi = Ensiöjännite/Toisiojännite? (pahoittelut virheellisistä termeistä)
Eli jos
ensiökäämi=900
toisiokäämi=x
ensiöjännite=230V
toisiojännite=15V
900 ...230V
----= -----
x ......15V
230x = 13500 ||:230
x = 58
En muista pitääkö se juuri noin laskea, (muistikuva silti on tuollaisesta) mutta jos pitää, niin silloinhan minulla pitäisi olla 900kierroksinen käämi ja 58kierroksinen käämi, jotta saisin verkkovirran (230V) muutettua Peltier-elementille sopivaksi (15V)
|
Senior Member
4 tuotearviota
|
24. huhtikuuta 2007 @ 14:48 |
Linkki tähän viestiin
|
Jos meinaa verkkovirralla käyttää, niin eiköhän ole helpointa ostaa säädettävällä jännitteellä oleva verkkomuuntaja josta katkaisee liittimen pois.
Antec P180B, Asus P5K, Intel Q9550 @ 3.6GHz, Ati HD 6950, WD 320GB&2TB, Samsung 2x1TB&750Gt, 8192Mb DDR2 800MHz, Creative X-FI Platinium, Sennheiser HD-555, Behringer Truth B2030 Aktiivit, M-Audio Fast Track Pro.
|
Portsu73
Suspended due to non-functional email address
|
24. huhtikuuta 2007 @ 15:20 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000: Jos itse Peltier-ilmiö kiinnostaa, nin Wikipediasta löytyy juttua:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_effect
Peltier-komponentteja voi ostaa esim.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2004248.htm
Ovat vaan ikävän kalliita, melkein elementin halvimmalla saa, kun ostaa halvimman mahdollisen minijääkaapin ja purkaa sen. Kylmälaukun mallisissa minijääkaapeissahan on tyypillisesti 4-5 A:n peltier.
Jos itse rakentelee, pitää ainakin kuuman ja kylmän puolen eristämiseen toisistaan kiinnittää huomiota, mikäli tavoitteena on hyvä hyötysuhde.
Elementtejä voi myös kytkeä sarjaan, jos tarvitaan isompia lämpötilaeroja kuin mitä yhdellä elementillä voi saavuttaa. Eli tehokkaampi elementti voi jäähdyttää pienitehoisempaa, jonka kylmä puoli saadaan silloin tosi kylmäksi.
Vaasasta löytyy suoraan elektroniikkakeskuksesta.
http://www.vekoy.com/advanced_search_res...peltier&x=0&y=0
Meinasin tuota samaa ratkaisua webbikameran jäähyksi pitkiin valotuksiin, mutta on toistaiseksi jääny. Luulisi noita ellukeskuksia olevan muuallakin.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 24. huhtikuuta 2007 @ 15:25
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
25. huhtikuuta 2007 @ 07:52 |
Linkki tähän viestiin
|
Jep, tajusin sitten itsekin vähän myöhemmin, että lauri_lr ajatteli varmaankin kahta 9 V:n paristoa sarjassa (=18 V)ja laski nille etuvastuksen.
Mutta kuten todettu, paristojen käyttö ei noin paljon tehoa vaativilla laitteilla ole mitenkään järkevää.
Muuntaja ei auta PC:n powerin tapauksessa, sillä powerista tulee tasasähköä, muuntajalla voi nostaa (/laskea) vain vaihtojännitettä. Helpompi on sitten ostaa jo erillinen verkkosähköön kytkettävä 12 V:n muuntaja.
Mutta jokainen tuollainen 15.7 V:n Peltier toimii kyllä varmaan ihan suoraankin 12 V:lla, uskoakseni se 15.7 V on yläraja, joka on mitoitettu esim. autokäyttöön ja halvoillekin virtalähteille, eli kestää vaikkapa autossa vielä laturin säätöjen ollessa vähän yläkantissakin.
Jos nyt katsot vaikka tuon Vaasan ele-keskuksen myymää Melcorin 25,7W:n mallin datalehteä, että 12 V:n ja 15 V:n välinen ero suorituskyvyssä ei ole kovin suuri. Ja elementti toimii vielä alle 5 V:n jännitteelläkin.
Kuten aiemmin linkkaamani Elfallakin, hinnat näyttävät olevan Vaasassakin aika suolaiset. Muita vastaavia kauppoja Suomessa ovat ainakin Suomen Elektori Oy (Tre), Radioduo Oy (Hki), Kouluelektroniikka Oy (Rauma), PARTCO Oy, Bebek (useita liikkeitä) ja kaipa Yleselektroniikkakin (www.yeoy.fi/) myy vielä myös yksityisasiakkaille(?). Noistakin voisi kai kysellä/hakea/löytää.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 25. huhtikuuta 2007 @ 07:58
|
AfterDawn Addict
4 tuotearviota
|
25. huhtikuuta 2007 @ 10:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Muuntaja ei auta PC:n powerin tapauksessa, sillä powerista tulee tasasähköä, muuntajalla voi nostaa (/laskea) vain vaihtojännitettä. Helpompi on sitten ostaa jo erillinen verkkosähköön kytkettävä 12 V:n muuntaja.
En ajatellutkaan muuntajaa pc poweriin.
Jos 12V:llä hurraa tuo peltier niin silloinhan vois jo harkita että ottais koneesta virran.
Ei taida Rovaniemellä mitään elektroniikkakauppaa lymyillä :/
|
leksas
Suspended due to non-functional email address
|
25. huhtikuuta 2007 @ 15:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Eikös tuohon vois ottaa virrat vaikka USB-liitännästä? Muistaakseni 5 volttia navasta? Olen saanut tasavirtasähkömoottorin pyörimään USB-paikassa, joskin oikosulun sattuessa voi kustannukset olla aika suolaiset.
Kerros viä uuestaan...
|
AfterDawn Addict
4 tuotearviota
|
25. huhtikuuta 2007 @ 15:48 |
Linkki tähän viestiin
|
5 Volttia antaa USB-paikka.
Eristää + ja - navat nii ei synny niin helposti oikosulkuja.
Tuo 5V on kyllä aika vähän
|
leksas
Suspended due to non-functional email address
|
25. huhtikuuta 2007 @ 15:52 |
Linkki tähän viestiin
|
Aivan totta että 5v on vähän. Onko tietoja kuinka paljon se antaa virtaa? Senhän voisi pyöräyttää oskillaattorin, muuntajan ja tasasuuntaajan kautta 12V jännitteeksi.
Kerros viä uuestaan...
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
26. huhtikuuta 2007 @ 07:19 |
Linkki tähän viestiin
|
USB 1.1 speksin mukaan maksimivirta/portti on 500 mA. Käsittääkseni se on sama USB 2:llakin, vaikka olenkin nähnyt mainostettavan laitteita, joissa virtaa saisi jopa 1 A/portti.
Ei siis kuitenkaan oikein riittävästi tuohon jäähdytyskäyttöön.
Lainaus: Miten koneesta saisi irti yli 12V?
Lainaus: En ajatellutkaan muuntajaa pc poweriin.
Sitten olin taas vähän eri taajuuksilla.
Muuntajan ensiön ja toision jännitteet menevät joka tapauksessa suoraan kierroslukujen suhteessa. Jos ostat valmiin 230/12 V muuntajan, niin eipä kyllä kierrosluvuista paljon tarvitse välittää. Edullista hakevalle, voisi vinkata, että ainakin Biltema myi joskus aika halvalla halogeenivaloihin tarkoitettua 12 V:n hakkuripoweria.
Lainaus: Ei taida Rovaniemellä mitään elektroniikkakauppaa lymyillä :/
SP-elektroniikka, joka on Oulussa, jäi listaltani pois. Se taitaa olla tietämistäni "isommista" ele-liikkeistä lähinnä Rovaniemeä.
http://www.spelektroniikka.fi/
Mutta useimmat noista myyvät tavaraa myös postin kautta.
Tuolla on muuten melkoisen kattava lista suomalaisista liikkeistä:
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/s.../liikkeita.html
|
ajkopone
Suspended due to non-functional email address
|
26. huhtikuuta 2007 @ 07:36 |
Linkki tähän viestiin
|
I.A.
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
27. huhtikuuta 2007 @ 06:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Ihan asiallinen kalvoesitys. Tuosta ei tosin kannata pelästyä säätimen monimutkaisuutta, juomankylmentimessähän ei pyritä tarkasti tiettyyn lämpötilaan, kuten esityksessä, joten monimutkaista PID-säätöä ei varmaankaan tarvita.
|
ajkopone
Suspended due to non-functional email address
|
27. huhtikuuta 2007 @ 07:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Juu, ei tarvita PID-säädintä. Karvalakkiversio on se, että pusketaan kaikki teho tai ei mitään tehoa.
I.A.
|
BforeDusk
AfterDawn Addict
|
28. huhtikuuta 2007 @ 14:52 |
Linkki tähän viestiin
|
Autokäytön takia ja laturin latausjännittestä johtuen se max jännite on yli 12V. Pienmäällä jänniteellä jäähyteho vaan laske. Kaipa Peltier viilenee (ei kylmäksi) vaikka 1 V:lla.
Tasavirtaa se tarvii, mutoin se lämpe heiluis edestakas. (Jollei peräti kärähdä kokonaan)
Vaan varmaan riittää pelkkä tasasuuntaus silta = 4 kpl diodeja. 10-15 V (arvio) välillä heiluva jännite vaan 100 * sekunnissa sahaa. Eipä se pahemmin vaikuta. Et huomaa, jäätä, kylmää, viileetä, kylmää, jäätä...
Rengassydän muuntaja ja 4 diodia.
Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
|
leksas
Suspended due to non-functional email address
|
28. huhtikuuta 2007 @ 16:16 |
Linkki tähän viestiin
|
No tasasuuntaussiltoja saa niin halvalla, että vaivalta säästyy kun ostaa valmiiksi kootun ja muoviin valetun palan. Abiko-liittimillä.
Joku muuntaja ja sitten se tasasuuntaussilta. Jos taas tasavirtaa aikoo muuntaa, kandee se ensin laittaa vaihtovirraksi, muuntaa ja sitten takaisin tasavirraksi.
Kerros viä uuestaan...
|
BforeDusk
AfterDawn Addict
|
29. huhtikuuta 2007 @ 09:11 |
Linkki tähän viestiin
|
Tietty on valmiita siltoja. 7,5 A virran takia sanoin 4 diodia, koska niitä ainakin löytyy järeitä. Kytkentä on niin yksinkertainen. Jos ei osaa kolvata voi käyttää 'sokeripala' ruuviliitosta.
Abiko liittimiin tarvii omat pihdit. Onnistuu se kärkipihdeilläkin, mut kokematon hajoittaa sen liittimen tai puristaa "kylmäjuotoksen".
Komponentti kauppias lyö kouraan kysymäti diodit tai sillan kun kerrot vaan jännitteen ja virran.
Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 29. huhtikuuta 2007 @ 09:16
|
Junior Member
|
29. huhtikuuta 2007 @ 09:20 |
Linkki tähän viestiin
|
EI kannata leikkiä sitten verkko virralla!!
|
Mainos
|
  |
|
leksas
Suspended due to non-functional email address
|
29. huhtikuuta 2007 @ 09:31 |
Linkki tähän viestiin
|
BforeDusk: Olet ihan oikeassa, tehköön kukin omalla tavallaan.
Kerros viä uuestaan...
|