|
Keskustelualueet
Keskustelualueet
|
|
Koko tietokonelaitteiston uusiminen
|
|
Uteliasko
Newbie
|
25. huhtikuuta 2007 @ 21:43 |
Linkki tähän viestiin
|
Olen päivittämässä koko tietokonelaitteistoni ja tarvitsisin vähän asiantuntemusta avuksi.
Seuraavan kerran päivitän kaikki arviolta noin 4,5 vuoden päästä, pikku päivityksiä teen tarpeen mukaan ennen sitä ja tämä tarvitsisi huomioida suunnittelussa. Budjetti rajaa ei ole, mutta kuka maksaa DVD-asemasta 40,00 euroa, jos 39,95 euron asema on yhtä hyvä :) Eli mahdollisimman halvalla yritetään päästä, mutta mistään tarpeellisesta ei tingitä.
Kellotuskokemusta ei ole, mutta voin sen opetella, jos se on kannattavaa.
Päivitykseen kuuluu tietokone oheislaitteineen, äänijärjestelmä tietokoneeseen, kannettava nettiyhteyksineen sekä monitoimikone.
Sekä pöytäkone, läppäri että monitoimikone tulevat olemaan eripuolilla kämppää ja olemaan yhteydessä toisiinsa ja internettiin ZyXEL Prestige P660HW-D1 -tukiaseman/ADSL-modeemin välityksellä. Nettiyhteyteni on Soneran 8/1 laajakaista.
PÖYTÄKONE
Koneella olisi tarkoitus:
- ladata paljon DVD- ja teräväpiirtovideoita, polttaa ne DVD-R-levyille ja sitten katsella niiltä. --> Polttavan pitäisi olla sen verran laadukas, ettei se lyhennä poltettujen levyjen käyttöikää.
- käydä usein laneissa pelaamassa Quake 4, Unreal Tournament 2004, Empire Earth II, Age of Empires III, Warcraft III: Reign of Chaos, Day of Defeat: Source, Counter-Strike: Source, Battlefield 2142 ja Unreal II: The Awakening -pelejä (muuten en pelaa ollenkaan). --> Mahdollisimman paljon laitteista keskusyksikön sisälle (paitsi kiintolevyt). Hiiri ja näppäimistö pitäisi olla pelikelpoisia (mutta myös mahdollisimman halvat). Giganen verkkokortti
- kuunnella mp3-musiikkia (hyvä laatuista)
- käyttää 32-bittistä Windows XP Professional, 64-bittistä Windows Vista Ultimate, Ubuntu ja Fedora Core -käyttöjärjestelmiä --> löytyykö tai tuleeko varmasti myöhemmin löytymään Linux-ajurit
- katsella ja nauhoittaa ajastamalla digi-TV-lähetyksiä (kämpässäni on kaapeliverkko)
- surffailla netissä
- käydä web-kamera keskusteluja (web-kameran ei tarvitse olla mikään hyvä)
Muuta huomioitavaa:
- olen välillä pitkiä aikoja poissa kotoa (kone on aina päällä) --> joku UPS-laite voisi olla hyvä, ihan se riittää ettei kone sammu alle kahden minuutin sähkökatkoksista ja pidemmän katkon sattuessa sammuttaa koneen turvallisesti.
- olen laiska siivoamaan --> pölysuodattimet kotelossa voisivat olla hyvät, vai mitä?
- näppäimistön ja hiiren on oltava mustia
- käyttis-kovalevyjen nopea vaihtaminen --> kelkka taitaa olla järkevin?
- muut kovalevyt ulkoisija --> eSATA taitaa olla järkevin vaihtoehto? myös USB 2.0 tarvii ulkoisistalevyistä löytyä, paras hinta/laatu/tila ratkaisee.
Vaatimuksia tulevaisuudessa(ko):
- HD DVD/Blu-ray -levyjen polttaminen
- Unreal Tournament 3 tulee tärkeimmäksi lanipeliksi
- toinen näyttö kiinni koneeseen leffojen katsolua varten --> näytönohjaimessa kaksi lähtöä
- vähintään kolme eSATA väylää
ÄÄNIJÄRJESTELMÄ
Laitteistolla olisi tarkoitus:
- Tietokoneen kautta katsella videoita (5.1) ja kuunnella hyvälaatuista mp3 musiikkia
Muuta huomioitavaa:
- huoneen koko noin 20m²
- kerrostalo, mutta osa naapureista on kuuroja ja osa bilettejiä :)
Vaatimuksia tulevaisuudessa(ko):
- Teräväpiirto? 7.1?
MONITOIMIKONE
- skannata kuvia ja tekstiä koneille
- tulostaa mustavalko- ja väritulosteita sekä kuvia että tekstejä
- kopioida ilman tietokonetta mustavalkotekstejä
Muuta huomioitavaa:
- Kannattaako ostaa WLAN-monitoimikone vai verkkomonitoimikone ja WLAN-tukiasema?
KANNETTAVA
- etäkäyttää kotikonetta, surffailla netissä, päivittää web-sivuja, käydä web-kamera keskusteluja. nettiin pitäisi päästä olen sitten missä päin tahansa Riihimäkeä (ei kummiskaan liikkeessä), ei missään muualla (paitsi kotona WLANin kautta) --> tämä on tuottanut eniten pään vaivaa, mikä olisi paras ratkaisu? @450? HSDPA?
- katsella DVD-elokuvia
- käyttää 32-bittistä Windows XP Professional -käyttöjärjestelmää
Muuta huomioitavaa:
- tavallinen hiiri
- vähintään yksi eSATA tai USB 2.0 portti ulkoistakovalevyä varten (ei ole mitään väliä, että kumpi)
LOPUKSI
Perustelkaa mieluusti valintanne.
Anteeksi tekstin sekavuus ja kirjotushöröt (mikä se uni on? :) ).
Kiitoksia jo etukäteen!
|
Uteliasko
Newbie
|
28. huhtikuuta 2007 @ 16:57 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Regel
Member
|
28. huhtikuuta 2007 @ 17:28 |
Linkki tähän viestiin
|
Ainakin keskusmuistia saa olla se 2 GB - halvinta mahdollista 800 MHz:n muistia.
|
atholn
Senior Member
3 tuotearviota
|
28. huhtikuuta 2007 @ 17:33 |
Linkki tähän viestiin
|
|
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
28. huhtikuuta 2007 @ 17:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Vaihda vielä tuo näyttis MSI:n versioon, se on hieman ylikellotettu jo valmiiksi ja vain ~10? kalliimpi.
Edit: Koteloksi joko p150 tai p180. P180:neen joudut vielä valitsemaan virtalähteen, kuten Antec Neo HE 500W tai 430W.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. huhtikuuta 2007 @ 17:44
|
Senior Member
|
28. huhtikuuta 2007 @ 18:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuo emolevy on SLI-ominaisuudella, jos aikeissa lisätä toinen kortti tulevaisuudessa niin ok valinta, muuten koriin voisi tiputtaa vaikka abit:in ab9.
Jos olet kunnollista web-kameraa hommailemassa niin kannattaisi siirtyä vähän kalliimpaan sarjaan, nuo halvat antaa järjestäen vähänkin pimeemmissä ympäristöissä aika surkeata kuvaa, kun optiikat on tehty niin halvalla hinnalla.
Jos itse olisin nyt ostelemassa tuommoisella vähän löysemmällä budjetilla tulostin/scanneri yhdistelmää, niin valinta menisi varmaankin jo laser tekniikan puolelle. Vaikka mustesuihkulla kuvanlaatu olisikin vähän parempi, niin laserilla tulee kustannukset huomattavasti halvemmiksi, eikä kasetit kuivu vaikka olisikin hetken käyttämättä.
Tuo kahden kovalevyn ratkaisu hiukan ihmetyttää, mutta tuohan se tietenkin varmuutta toimintaan, mutta paino kasvaa vaikka ei paljon niin kuitenkin. Lanikäyttöä ajatellen..
|
Member
|
28. huhtikuuta 2007 @ 18:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuohon kannettavaan voisi olla hyvä tuo @450, Dell on mahdollisesti (?)tuomassa markkinoille tälläisellä ominaisuudella varustettua kannettavaa.
HSDPA toimii vain suurissa asutus-keskuksissa tai niiden liepeillä.
Dell olisi hyvä valinta myös linuxia ajatellen, koske ne on tuomassa markkinoille linux-koneita(jos palvelulla riittä kiinnostusta). Itse olen asentanut Dellin koneeseen Ubuntun (7.04) ja hyvin pyörii berylit ja muut =).
Mutta jos haluat käyttää Windowsia niin näitäkin tietysti on.
|
zekit
Suspended due to non-functional email address
|
28. huhtikuuta 2007 @ 18:22 |
Linkki tähän viestiin
|
laitoin yv.
|
Senior Member
|
28. huhtikuuta 2007 @ 18:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuosta pienemmästä kovalevystä vielä, seagate diamondmax, kuulostaa jotenkin maxtorin ja seagaten fuusioitumisen tekeleiltä. Siis seagaten kuorissa maxtorin tekniikka. Elikkäs se kannattaa laittaa vaihtoon, vaikka osa levyistä toimiikin niin silti luottamusta ei itseltäni ainakaan löydy.
|
Uteliasko
Newbie
|
29. huhtikuuta 2007 @ 20:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Aluksi kysyisin vähän näytönohjaimista. Löysin uuden suosikin --> Club 3D Radeon 8500 GT 256 Mt PCI-E Eikö tämmöisellä pysty pelaamaan noita edellä mainittuja pelejä, kun täällä ehdotellaan näytönohjaimia, jotka ovat puolet kalliimpia kuin autoni pari vuotta sitten, kun ostin sen :)
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Regel: Ainakin keskusmuistia saa olla se 2 GB - halvinta mahdollista 800 MHz:n muistia.
Laitan 2 GB.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti atholn: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/kori.aspx?sisalto=57682,31016,27405,49967,45182,39660,51985x2,34019x2
Keskusyksikkö on paljon tehokkaampi!
Onhan se tehokkaampi, mutta...
- se on myös 240 euroa kalliimpi
- siitä puuttuu monimuistikortinlukija ja levykeasema, joista hintaan tulee vielä noin 16 euroa lisää
- toi digi-tv-kortti on käsittääkseni antenniverkkoon ja mullahan oli kaapeli?
- prosessori on suurin piirtein puolet kalliimpi ja olen saanut käsityksen, että jos noi molemmat kellotetaan niin paljon kuin on mahdollista turvallisesti ja ilman lisäinvestointeja, niin ne ovat silloin suurin piirtein saman tehoisia? Lisäksi tarvitsenko edes noin paljon prosessoritehoa, kuin mitä toi minun vaihtoehto antaa vakiona?
eli tuon ehdottamasi emolevyn vaihdan pakettiini, mutta muista kaipaisin vähän keskustelua?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti k0jootti: Koteloksi joko p150 tai p180. P180:neen joudut vielä valitsemaan virtalähteen, kuten Antec Neo HE 500W tai 430W.
Käsittääkseni noissa kummassakaan ei ole kaipaamaani pölysuodatinta? P150 muuten vaikuttaisi mielenkiintoiselta. P180 taas tulisi virtalähteineen paljon kalliimmaksi, enkä löytänyt siitä mitään parempaa kuin Sonata II:ssa on?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mika-b: Tuo emolevy on SLI-ominaisuudella, jos aikeissa lisätä toinen kortti tulevaisuudessa niin ok valinta, muuten koriin voisi tiputtaa vaikka abit:in ab9.
SLI-ominaisuutta tuskin tulen ikinä tarvitsemaan, kun en tosiaankaan pelaa kuin laneissa ja Unreal Tournament 3 on ainoa peli minkä takia voin konetta tämän 4,5 puolen vuoden sisällä päivittää. Mutta Abit AB9:ssa ei käsittääkseni ole noita eSATA-liitäntöjä?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mika-b: Jos olet kunnollista web-kameraa hommailemassa niin kannattaisi siirtyä vähän kalliimpaan sarjaan, nuo halvat antaa järjestäen vähänkin pimeemmissä ympäristöissä aika surkeata kuvaa, kun optiikat on tehty niin halvalla hinnalla.
Kotikoneen web-kameralta riittää se, että normaalissa sisävalaistuksessa pystyy tunnistamaan parin metrin päässä olevat henkilöt. Tähän taitaa toi ehdottamani sopia?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mika-b: Jos itse olisin nyt ostelemassa tuommoisella vähän löysemmällä budjetilla tulostin/scanneri yhdistelmää, niin valinta menisi varmaankin jo laser tekniikan puolelle. Vaikka mustesuihkulla kuvanlaatu olisikin vähän parempi, niin laserilla tulee kustannukset huomattavasti halvemmiksi, eikä kasetit kuivu vaikka olisikin hetken käyttämättä.
Tulostuskustannuksista ei taida oikein kannata välittää, koska tuolla laitteella tullaan tulostamaan vain joku 5000 arkkia sen eliniän aikana :) Ja kun laserinkin pitäisi olla värilaser ja WLANilla, niin sen hinta pomppaa jo moninmoninkertaiseksi mustesuihkuun verrattuna, kai?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mika-b: Tuo kahden kovalevyn ratkaisu hiukan ihmetyttää, mutta tuohan se tietenkin varmuutta toimintaan, mutta paino kasvaa vaikka ei paljon niin kuitenkin. Lanikäyttöä ajatellen..
Itse en kanssa ollenkaan pidä kahden kovalevyn ratkaisusta, mutta en keksinyt muutakaan? Eli tuohon pienempään olisi tarkoitus asennella "testikäyttiksiä", kun käsittääkseni Windowsilla on pahana tapana sotkea käynnistyslatain, jolloin Windowsin asentamisen jälkeen pitää aina asentaa myös Linux, vai?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti koW4Rlock: Tuohon kannettavaan voisi olla hyvä tuo @450, Dell on mahdollisesti (?)tuomassa markkinoille tälläisellä ominaisuudella varustettua kannettavaa.
HSDPA toimii vain suurissa asutus-keskuksissa tai niiden liepeillä.
Dell olisi hyvä valinta myös linuxia ajatellen, koske ne on tuomassa markkinoille linux-koneita(jos palvelulla riittä kiinnostusta). Itse olen asentanut Dellin koneeseen Ubuntun (7.04) ja hyvin pyörii berylit ja muut =).
Mutta jos haluat käyttää Windowsia niin näitäkin tietysti on.
Kannettavaan asennan XP Professionalin, koska siitä on eniten kokemusta eikä reissun päällä ole aikaa tapella Linuxien ja Vistan kanssa.
HSDPA ei taida kyllä toimia koko Riihimäen alueella ongelmitta, niin toi @450 taitaa olla ainoa mahdollisuus? Tietääkö kukaan mitään muita vaihtoehtoja?
Jos hommaan tuon @450-netin tuohon kannettavaan, niin mitä muuta pitää ottaa huomioon kannettavan valinnassa, kuin että siinä on PCMCIA paikka @450-modeemille?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zekit: laitoin yv.
Huomasin kyllä viestisi, mutta pyysin neuvoa, enkä hintatarjouksentarjouksia :)
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mika-b: Tuosta pienemmästä kovalevystä vielä, seagate diamondmax, kuulostaa jotenkin maxtorin ja seagaten fuusioitumisen tekeleiltä. Siis seagaten kuorissa maxtorin tekniikka. Elikkäs se kannattaa laittaa vaihtoon, vaikka osa levyistä toimiikin niin silti luottamusta ei itseltäni ainakaan löydy.
Itselläni on tossa vieressä pino noita Maxtorin levyjä, jotka ovat alkaneet sohlaamaan eli vaihtoon menee ja nopeasti :)
Pöytäkone, keskusyksikkö <-- Näyttää tällä hetkellä tältä, muihin ei ole vielä tullut muutoksia.
|
Demus
Member
|
29. huhtikuuta 2007 @ 21:03 |
Linkki tähän viestiin
|
Pirkkaniksi: Pölysuodattimen saat naisten sukkahousuista. Eli leikkaa sopiva pala, venytä aukon kohdalla ja kiinnitä. Itse en ole moista viritelmää tehnyt (olen vaa lukenut), mutta on varmasti hyvä ja halpa. Ainoa miinus on se, ettei sitä voi kovin helposti pestä/putsata, mutta tietyin väliajoin voi vaikka vaihtaa sitten kokonaan. Eli minusta ei kannata maksaa ylimääräistä vain sen takia, että kotelossa löytyy suodatin (yleensä moisissa koteloissa tosin löytyy paljon muutakin hyödyllistä kuin pelkästään se suodatin).
Olisiko Antec NSK6000 tai NSK6500 430W -kotelot mitään? Suht halpoja ja ainakin minusta laadukkaita (P150:n karvalakkimalleja).
-= Intel i7-3770 | Abit AB9 | Zotac GeForce GTX 260 896MB AMP²! | Ki HyperX 3Gb 800Mhz CL4 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda 320GB | CoolerMaster NSK6500 430W | Logitech MX 3200 | Creative GigaWorks T20 =-
|
Uteliasko
Newbie
|
29. huhtikuuta 2007 @ 21:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Demus: Pirkkaniksi: Pölysuodattimen saat naisten sukkahousuista. Eli leikkaa sopiva pala, venytä aukon kohdalla ja kiinnitä. Itse en ole moista viritelmää tehnyt (olen vaa lukenut), mutta on varmasti hyvä ja halpa. Ainoa miinus on se, ettei sitä voi kovin helposti pestä/putsata, mutta tietyin väliajoin voi vaikka vaihtaa sitten kokonaan. Eli minusta ei kannata maksaa ylimääräistä vain sen takia, että kotelossa löytyy suodatin (yleensä moisissa koteloissa tosin löytyy paljon muutakin hyödyllistä kuin pelkästään se suodatin).
Alunperin aattelinkin itse tehdä suodattimet, mutta pelkäsin ilmankierron menevän pilalle. Mutta sukkahousuissa ei kyllä pitäisi olla sitä ongelmaa :) Kiitoksia hyvästä vinkistä! :)
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Demus: Pirkkaniksi: Pölysuodattimen saat naisten sukkahousuista. Eli leikkaa sopiva pala, venytä aukon kohdalla ja kiinnitä. Itse en ole moista viritelmää tehnyt (olen vaa lukenut), mutta on varmasti hyvä ja halpa. Ainoa miinus on se, ettei sitä voi kovin helposti pestä/putsata, mutta tietyin väliajoin voi vaikka vaihtaa sitten kokonaan. Eli minusta ei kannata maksaa ylimääräistä vain sen takia, että kotelossa löytyy suodatin (yleensä moisissa koteloissa tosin löytyy paljon muutakin hyödyllistä kuin pelkästään se suodatin).
[quote=Demus]Olisiko Antec NSK6000 tai NSK6500 430W -kotelot mitään? Suht halpoja ja ainakin minusta laadukkaita (P150:n karvalakkimalleja).
NSK6000:ssa ei taida olla mukana virtalähdettä eli mikä olisi hyvä? NSK6500 on sitten taas vaan pari euroa halvempi kuin tuo Sonata II :)
|
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
29. huhtikuuta 2007 @ 21:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Mitä nyt olen kuullut niin tuosta Antec Sonatasta on noita virtalähteitä poksahdellut ihan kiitettävästi, että ota ihmeessä P150. Ei se ilmanpuhdistin mikään niin uber ole, monet ovat ottaneet sen kokonaan pois.
|
Uteliasko
Newbie
|
29. huhtikuuta 2007 @ 21:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti k0jootti: Mitä nyt olen kuullut niin tuosta Antec Sonatasta on noita virtalähteitä poksahdellut ihan kiitettävästi, että ota ihmeessä P150.
Eikös Sonata II:ssa ole korjattu asia? Ja eikö P150:aan saa mahtumaan vain tiettyjä näytönohjaimia? Jostakin oon kuullut :)
|
Demus
Member
|
30. huhtikuuta 2007 @ 01:24 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus:
NSK6000:ssa ei taida olla mukana virtalähdettä eli mikä olisi hyvä? NSK6500 on sitten taas vaan pari euroa halvempi kuin tuo Sonata II :)
NSK6000 ja NSK6500 ovat identtisiä, ainoa ero on juurikin toi virtalähde. NSK6500:n virtalähde ei ole yhtä hyvä kuin esim. P150:ssä (NeoHE 430W), mutta minusta ajaa asiansa.
Virtalähteeksi suosittelisin BeQuiet StraightPower 450W -virtalähdettä (Jimm'siltä 79,90?) tai tulevaisuutta ajatellen saman mallin 500W -versiota (Jimm's: 92,40?). Mutta kyllä tolla 450W -mallillakin pärjää hienosti tulevaisuuteen.
Itse en pidä ollenkaan tosta Sonata II -kotelosta (makukysymys?) ja sen vuoksi olisin ottanut NSK6500:n vaikka olisi maksanut enemmän kuin Sonata. NSK:t ovat reilusti isompia koteloita, kuin Sonata (tai P150) ja sen vuoksi ainakin mielestäni mukavempia käyttää. Toiset tykkää sirommasta ja toiset isommasta työtilasta. =)
Eli lähinnä vaihtoehtona ehdotin ton NSK -sarjan.
EDIT: P150 -koteloon ei sovi nVidian 8800GTX -kortti pituutensa vuoksi. Muilla korteilla ei pitäisi olla tällä hetkellä ongelmia. Tosin tulevaisuutta ajatellen: Korttien koko tulee luultavasti kasvamaan?
-= Intel i7-3770 | Abit AB9 | Zotac GeForce GTX 260 896MB AMP²! | Ki HyperX 3Gb 800Mhz CL4 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda 320GB | CoolerMaster NSK6500 430W | Logitech MX 3200 | Creative GigaWorks T20 =-
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. huhtikuuta 2007 @ 01:26
|
Member
|
30. huhtikuuta 2007 @ 05:53 |
Linkki tähän viestiin
|
Tälläinen yritys tarjoaa niitä @450 modeemeja M&P Systems
Ja tässä tämä verkon peitto. Näyttäisi peittävän nyt ainakin sen riihimäen =)
vaikka ei se hirveästi tuota keski-suomea peitä.
Tuolta saat myös noita satelliitti liittymiä jos on tarvetta.
Ja olisi hyvä se PCMCIA paikka, vaikka kyllä niitä usb ja ethernet laatikoita saa.
Mitähän sää teet tuolla korpun rouskuttimella tossa pöytäkoneessa,
osta sillä rahalla vaikka ittelles hyvä hiirimatto :)
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. huhtikuuta 2007 @ 06:21
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
30. huhtikuuta 2007 @ 07:08 |
Linkki tähän viestiin
|
Pari mielipidettä:
Jos tarkoitus on "käydä usein laneissa pelaamassa" uudehkojakin pelejä ja vielä yli 4 vuoden päästä, kannattaisi mielestäni melkeinpä suosiolla ostaa joku Radeon 8500:tta tehokkaampi näyttis. Onhan se tietysti helppo myöhemminkin vaihtaa tehokkaampaan, mutta kannattaako tuossa sitten viimeiseen asti pihistellä, kun muuten koneesta olisi tulossa melkoisen tehokas paketti?
Muistesuihkulaitetta en itse ostaisi millään ilveellä, kun semmoisella pitäisi vähintään kerran viikossa tulostaa jotain tai se per@*%een mustepää kuivahtaa. Tietysti jos tulostelu on säännöllistä, niin ei liene ongelmaa. Kieltämättä värilaser kustantaa sen 200 € enemmän kuin suihkari, mutta laser maksaa mielestäni itsensä takaisin luotettavuutena.
Läppäriksi riittää noilla vaatimuksilla halvin kone, minkä jossain tarjouksessa vain näkee.
Itse olen kyllä huomannut, että ainakaan minulla ulkoinen USB/eSATA-kovo ja läppäri eivät kuulu yhteen, vaan siirryin suosiolla verkkokovalevyyn. Jos WLAN:in siirtonopeus verkkolevylle ei riitä, isken mieluummin LAN-piuhan kiinni koneeseen kuin ulkoisen kovon, joka joko vaatii ulkoisen powerin (3.5":n levyt) tai on hidas ja kuitenkin aina tiellä, jos konetta siirtelee (USB:stä sähkönsä ottavat kovot).
Lisäksi verkkolevy olisi myös pääkoneen käytössä paremmin kuin USB-levy.
Mutta tämä on tietysti ihan makuasia.
En ostaisi 80 gigan kovoa, kun muutamalla lisäeurolla saa paljon isomman - lisätilan käyttäisin vaikka toisen kovon varmuuskopiointiin (ja/tai linux-käytössä softa-RAID:iin), ellei sitä sitten tarvita niiden teräviirtovideoiden säilytykseen. 80 + 500 Gt:n hinnalla saisi esim. 2x 320 Gt.
|
jari53
Suspended due to non-functional email address
|
30. huhtikuuta 2007 @ 07:16 |
Linkki tähän viestiin
|
Mikä on @450?? :)
| E4300@3.22GHz+Noctua NH-U12P | 2x8800GTS 320MB@600/900MHz | 4*1GB@820MHz | 2x320GB RAID 0 + 500GB | P5N-E SLI+Noctua NC-U6 | Antec P182 | Antec EarthWatts 500W || Xbox 360 (Xbox Live: wolfetb) || PS2 || iPod Touch 8 Gb (2G) || Nokia N95 || .::Profiili::.
|
Member
|
30. huhtikuuta 2007 @ 07:27 |
Linkki tähän viestiin
|
@450 on langaton laajakaista, joka on tarkoitettu pääasiassa hajaasutus alueiden yhdistämiseen muuhun maailmaan. @450 toinen nimi on Wimax, jos tämä on tutumpi.
@450 käyttää NMT-verkolta vapautunutta 450 MHz taajuutta. Taajuuden etuna on parempi kuuluvuus ja suurempi kate-alue. Tiedonsiirto kapasiteetti on huonompi kuin HSDPA:ssa alhaisen taajuuden takia, mutta @450:llä päästään kumminkin laajakaista nopeuksiin. Verkko on avattu 1.4.2007 ja sitä huoltaa ja laajentaa Digita
Korjatkaa jos olen erehtynyt, mutta näin nopeasti lukien tuolla sivulla luki
EDIT: linkki
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. huhtikuuta 2007 @ 07:29
|
Uteliasko
Newbie
|
2. toukokuuta 2007 @ 20:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Virtalähteeksi suosittelisin BeQuiet StraightPower 450W -virtalähdettä (Jimm'siltä 79,90€) tai tulevaisuutta ajatellen saman mallin 500W -versiota (Jimm's: 92,40€). Mutta kyllä tolla 450W -mallillakin pärjää hienosti tulevaisuuteen.
Itse en pidä ollenkaan tosta Sonata II -kotelosta (makukysymys?) ja sen vuoksi olisin ottanut NSK6500:n vaikka olisi maksanut enemmän kuin Sonata. NSK:t ovat reilusti isompia koteloita, kuin Sonata (tai P150) ja sen vuoksi ainakin mielestäni mukavempia käyttää. Toiset tykkää sirommasta ja toiset isommasta työtilasta. =)
Eli lähinnä vaihtoehtona ehdotin ton NSK -sarjan.
Tutkiskelin nyt kunnolla noita koteloita ja päädyin lopulta P180B -EU -koteloon. Jos kenelläkään ei ole siitä mitään erityisen pahaa sanottavaa? Paitsi hinta :)
Virtalähteen nyt ainakin pitää kestää sen 4,5 vuotta, niin mikä olisi halvin luotettavista virtalähteistä? Tuota BeQuiet StraightPower 450W -virtalähdettä nyt olen pitänyt ykkösvaihtoehtona.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti koW4Rlock: Mitähän sää teet tuolla korpun rouskuttimella tossa pöytäkoneessa,
osta sillä rahalla vaikka ittelles hyvä hiirimatto :)
Viimeksi tänään käytin Ghostia :) Mut hiirimatto tarvitsee lisätä pakettiin :)
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000: Jos tarkoitus on "käydä usein laneissa pelaamassa" uudehkojakin pelejä ja vielä yli 4 vuoden päästä, kannattaisi mielestäni melkeinpä suosiolla ostaa joku Radeon 8500:tta tehokkaampi näyttis. Onhan se tietysti helppo myöhemminkin vaihtaa tehokkaampaan, mutta kannattaako tuossa sitten viimeiseen asti pihistellä, kun muuten koneesta olisi tulossa melkoisen tehokas paketti?
"Usein" on noin 30 kertaa koneen eliniän aikana :) Ja ainoat pelit, joiden toimimisesta voin maksaa ovat Unreal Tournament 3, Unreal Tournament 2004 ja Age of Empires III, muita pelejä pelataan, jos koneella pystyy :) Ongelmana juuri onkin se, ettei vielä tiedä mikä UT3:sta pyörittää :) DirectX 10.0 -tuki olisi kumminkin hyvä olla tulevaisuutta silmällä pitäen. Tulen muuten käyttämään 1440X900 resoluutiota.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000: Muistesuihkulaitetta en itse ostaisi millään ilveellä, kun semmoisella pitäisi vähintään kerran viikossa tulostaa jotain tai se per@*%een mustepää kuivahtaa. Tietysti jos tulostelu on säännöllistä, niin ei liene ongelmaa. Kieltämättä värilaser kustantaa sen 200 € enemmän kuin suihkari, mutta laser maksaa mielestäni itsensä takaisin luotettavuutena.
Kyllä minäkin laserin ostaisin, mutta tulostin ei saa maksaa penniäkään yli 300 € :(
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti koW4Rlock: @450 on langaton laajakaista, joka on tarkoitettu pääasiassa hajaasutus alueiden yhdistämiseen muuhun maailmaan. @450 toinen nimi on Wimax, jos tämä on tutumpi.
@450 käyttää NMT-verkolta vapautunutta 450 MHz taajuutta. Taajuuden etuna on parempi kuuluvuus ja suurempi kate-alue. Tiedonsiirto kapasiteetti on huonompi kuin HSDPA:ssa alhaisen taajuuden takia, mutta @450:llä päästään kumminkin laajakaista nopeuksiin. Verkko on avattu 1.4.2007 ja sitä huoltaa ja laajentaa Digita
Korjatkaa jos olen erehtynyt, mutta näin nopeasti lukien tuolla sivulla luki
Minun käsityksen mukaan WiMAX ei ole sama asia kuin @450, vaan WiMAX on verkkotekniikka ja @450 on verkko, joka käyttää tätä kyseistä tekniikkaa :) Muuten kyllä näytti hyvältä selitykseltä :)
Jos ostaisin seuraavia levyjä jokaista tuhat kappaletta ja ne olisi kovassa käytössä viisi vuotta, niin mitä levyä olisi eniten toiminnassa? Samsung T166?
Samsung T166 (500 Gt, 7200 RPM, sarja-ata II) HD501LJ
Western Digital Caviar SE WD5000AAJS (500 Gt, 7200 RPM, sarja-ata II)
Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS (500 Gt, 7200 RPM, sarja-ata II)
Western Digital Caviar SE16 WD5000KS (500 Gt, 7200 RPM, sarja-ata II)
Seagate Barracuda 7200.10 (500 Gt, sarja-ata II) ST3500630AS
Western Digital Caviar RE2 WD5000YS (500 Gt, 7200 RPM, sarja-ata II)
Seagate Barracuda 7200.9 (500 Gt, 7200 RPM, sarja-ata II NCQ) ST3500641AS
Hitachi Deskstar T7K500 (500 Gt, 7200 RPM, sarja-ata II)
Seagate NL35.2 (500 Gt, 7200 RPM, sarja-ata II) ST3500641NS/ST3500841NS
Seagate Barracuda ES (500 Gt, 7200 RPM, Sarja-ata II) ST3500630NS
Hitachi Deskstar 7K400 (500 Gt, 7200 RPM, sarja-ata II)
Western Digital Caviar SE16 WD5000KSRTL2 (500 Gt, 7200 RPM, sarja-ata II)
Ja päivitetyt korit:
Pöytäkone, keskusyksikkö + BeQuiet StraightPower 450W
Pöytäkone, oheislaitteet + Antec MX-1 EC USB/eSATA kovalevykotelo
Äänijärjestelmä
Monitoimikone
Kannettava
EDIT: Päivitetyt korit
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 2. toukokuuta 2007 @ 20:21
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
3. toukokuuta 2007 @ 07:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Kyllä minäkin laserin ostaisin, mutta tulostin ei saa maksaa penniäkään yli 300 € :(
Halvimmat värilaserit maksavat 200 € (esim. http://www.tietoasema.fi/eshop/?sid=1&pcode=CB373A%2DBB2 ).
Toimivan skannerin saa jo 50 €:lla.
Faksimodeemin saa varmaan käytettynä vaikka ilmaiseksi, kun ei tarvitse edes olla viimeisimpiä malleja. Fakseillahan nopeus ei kuitenkaan ole kuin 9600 bps. Tosin XP tai Vista -ajureita ei vanhoihin faksikortteihin aina ole helppo löytää.
WLAN-kortit tai -tikut maksavat (alkaen) vähän toista kymppiä.
Äänijärjestelmästä puuttuu subbari - voiko ilman hyvää sellaista tulla toimeen:-?
Maailmanlaajuinen, gigahertsien alueella toimiva Wimax (IEEE 802.16x, jopa 10/10 Mbps) on kyllä toiminnaltaan samantapainen, mutta tekniikaltaan hyvin erilainen, kuin suomalainen @450 (1 / 0.5 Mbps).
(edit: korjattua huonoa kieltä)
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 3. toukokuuta 2007 @ 11:45
|
Mainos
|
  |
|
Member
|
3. toukokuuta 2007 @ 10:45 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Maailmanlaajuinen, gigahertsien alueella toimiva Wimax (IEEE 802.16x, jopa 10/10 Mbps) on tavallaan samantapainen, mutta tekniikaltaan hyvin erilainen kuin suomalainen @450 (1 / 0.5 Mbps).
Jep olet oikeassa ja minä väärässä :C
Bo seb siitä saa kun ei jaksa lukee :)
|
|