User Käyttäjä Salasana  

sunnuntai 28.9.2025 / 08:59
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > emolevyn valinta.
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Emolevyn valinta.
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
JimmyLeet
Junior Member
_
26. huhtikuuta 2007 @ 20:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hei.

Aion päivittää konettani lähitulevaisuudessa.

Prosessoriksi olen jo valinnut "Intel Core 2 Duo E6400"- mallin.

Ainoa asia mikä mietityttää, on emolevyn valinta, erilaisia malleja kun on niin paljon.

Emolevyn täytyisi siis olla yhteensopiva tuon prossun kassa, ja tukea väylänopeuksia ainakin 1033Mhz asti, luulisin.

800Mhz DDR2- muisti olisi myös mukavaa.

3D-kortiksi luultavasti Geforce 8800 GTS (Onkohan tässä mallissa eri valmistajien välillä paljon eroja?)

Tämän korttivalinnan vuoksi siis ainakin yksi PCI-E 16x väylä pitäisi löytyä.

Integroitu äänikortti on turhuus, integroitu verkkokortti sen sijaan välttämättömyys.

Emossa pitää olla yksi, mieluiten kaksi S-ATA 2- väylää kovalevy(i)lle.

Miten valitsen oikean piirisarjan, ja sen jälkeen oikean valmistajan ja mallin? Onko eri valmistajien emolevyillä juurikaan eroja, muuten kuin ylikellotuskapasiteetissa?
nForce 680i- piirisarja näyttää ainakin hintojen perusteella olevan huippuluokkaa.
Eri valmistajilla on vielä niin paljon samankaltaisia emolevyjä, ja hintahaitari on suurehko. Onko siis turvallista valita se halvimman pään (~100?) emolevy, jos siinä on speksit ,mitä haen, ja vaikkapa tuo nForce 680i piirisarja?

Kiitos.
anis82
Member
_
26. huhtikuuta 2007 @ 22:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse lähtisin varmaan liikkeelle Asus P5B-lankulla...

FSB 1066/800/ 533 MHz
- Dual-channel DDR2 800/667/533
- 1x PCI Express x16
- 6x SATA 3Gb/s (siis SATA2)
- RTL8111B PCI-E Gb LAN
- 8-channel HD Audio

Hinta: n. 105,-

tuossa kaikki tarvittava. Tosin kokemuksia ei lankusta ole, mutta joku jolla on niin voipi laittaa tietty ja korjata jos olen valinnut huonon :D

Intel E6750, 3Gt, NV8800GTX
Member

2 tuotearviota
_
26. huhtikuuta 2007 @ 23:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti anis82:
Itse lähtisin varmaan liikkeelle Asus P5B-lankulla...

FSB 1066/800/ 533 MHz
- Dual-channel DDR2 800/667/533
- 1x PCI Express x16
- 6x SATA 3Gb/s (siis SATA2)
- RTL8111B PCI-E Gb LAN
- 8-channel HD Audio

Hinta: n. 105,-

tuossa kaikki tarvittava. Tosin kokemuksia ei lankusta ole, mutta joku jolla on niin voipi laittaa tietty ja korjata jos olen valinnut huonon :D
Ainoat huonot puolet ovat heikkolaatuinen äänikortti, PCI-paikkojen sijoittelu ja prosessorin lämpöanturin 10C-asteen heitto.

Kahdesta PCI-paikasta käytettävissä on oikeastaan vain yksi, mikäli PCI-E -väylään asennetaan näytönohjain, joka käyttää takapanelista kaksi aukkoa, eli tuuletinratkaisu vie yhden ylimääräisen paikan.

Oma näyttikseni 7900GTO on juuri tällainen ja coolerin muovikuori tulee juuri ylemmän PCI-paikan yläreunan tasolle. Paikkaan siis periaatteessa saisi asennettua kortin, mutta silloin näytönohjaimen ilmanotto tukkeutuisi pahasti. Tosin, jos ilma imetään sisään taaempaa, niin voisi tuohon teoriassa kaksi PCI-korttia saada.

Mikäli koneella pelaa, on erillinen äänikortti lähes pakollinen ja PCI-väyliä on tosiaan käytössä vain se yksi. Jos useammalle lisäkortille ei ole tarvetta, ei P5B ole lainkaan hassumpi vaihtoehto. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen valintaani.

EDIT:typo

#afterdawn.com @quakenet

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 26. huhtikuuta 2007 @ 23:59

Mainos
_
__

_
AfterDawn Addict

4 tuotearviota
_
27. huhtikuuta 2007 @ 03:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mulla on P5B ja yksi lisäkortti eikä tässä mitään ongelmaa ollut, muutakuin ääniajurien asennuksessa, jotka onnistuivat codeckien asennuksen jälkeen.
Toinen hyvä lankku olisi P5N-E SLI

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > emolevyn valinta.

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy