User Käyttäjä Salasana  

lauantai 27.9.2025 / 22:44
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > core 2 duo e6600 liian pieni kellotaajuus
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Core 2 Duo E6600 liian pieni kellotaajuus
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Senior Member

10 tuotearviota
_
9. toukokuuta 2007 @ 13:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
elikkäs terve taas, ongelma olisi sellainen että nyt kun omistan tuon core 2 duon niin sen kellotaajuus on vain 2306 MHz vaikka sen kuuluisi olla 2400 MHz, mikäköhän nyt on ongelma? ja äänienkin kanssa on aina välillä ongelmaa kun ei asennu ekalla kerralla ikinä. niin joo ja intel thermal analysis tool tunnistaa tämän prosessorin muka Pentium m prosessoriksi :s Everestin mukaan prossu kulkee 7*329. eikös tossa ole vähän liikaa FSB:tä vai liian pieni kerroin? niin vielä että biosissa kyllä näkyy olevan kerroin 9 ja FSB 266 ja kellotaajuus 2400MHz. niin se varmaan kuuluu ollakin mutta miksi kaikki ohjelmat näyttävät kertoimen noin pieneks,FSB:n suureksi ja kellotaajuuden pieneksi??? onko teillä jotain ohjelmaa tiedossa jolla voisi tarkistaa tuon kertoimen ja nuo...ja mistä tiedän onko tuon biosin antama tietokaan oikein? en vaan viitsi ruveta leikkimään näinkin kalliilla prosessorilla :D ja vielä kerran edittiä, sori kun vaivaan teitä, mutta miten tuo CPU-Z näyttää että FSB olisi 256 FSB, eikös sen pitäisi olla 266? ja Rated FSB:kin on 1025, vaikka pitäisi olla 1066 vai mikä nyt olikaan, ja sitten vielä muistit kun nekin toimivat vähän aliteholla 160 MHz ja niiden pitäisi toimia 166 MHz, tai no pitäisi toimia 200 mutta toimivat 166... vaikuttaako voltit tuohon kellotaajuus juttuun kun ne voltit pyörivät vähän missä sattuu, everestin mukaan, 12v:11.43v, 5v:5.11v, 3.3v:3.41v. ja bios näyttää aika lailla samoin... eikä everest tunnistanut prossuakaan ennen kuin oli näytönohjaimen ajurit asennettu, miten näytönohjain tähän asiaan liittyy?

laitan tähän lyhyesti niille jotka eivät jaksa lukea :D
elikkäs ainoa ongelma tässä näyttäisi nyt olevan tuon kyseisen prosessorin liian pieni kellotaajuus, joka on 2300 jotain. ja senhän pitäisi olla 2400. FSB on 256 vaikka pitäisi olla 266 eli se laskee sen kellotaajuuden matalammaksi, kysymykseni onkin että miten saada tuo FSB 266:ksi vaikka se on jo biosista 266?

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 9. toukokuuta 2007 @ 17:35

PeteTK
AfterDawn Addict
_
9. toukokuuta 2007 @ 15:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Laita biosiin 9x266.
Everestin ilmoittamilla jännitteillä ei ole merkitystä, hanki yleismittari.

Tehomylly.
Senior Member

10 tuotearviota
_
9. toukokuuta 2007 @ 15:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
biosissa ne on noin mutta CPU-Z näyttää että olisi vaan joku 9x256.2 ja everest näyttää 7x329 ja jotkut ei näytä ollenkaan...miten tuon 256 FSB väylän saa nostettua sinne 266:een kun se on jo biosista siinä? kaikki ainakin on huolella asennettu ja jäähdytys on kunnollinen jne. mutten voi tajuta että miks tuo FSB pitää olla missä sattuu, sekin kun painaa siitä järjestelmä niin tulee että Core 2 CPU 6600 2.4 GHz ja siihen perään heti sitten että 2.31 GHz. kaikki ilmoittaa sen niin että kyllä sitä jo uskoo että se on niin.
Senior Member
_
10. toukokuuta 2007 @ 07:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jos oot biosista käyny säätään FSB:n käsin 266 (ei siis auto ja vain sen perässä arvo 266), niin kyllä se sen sitten myös on. EIST ja C1E enabloituna emo säätää prossun väylää/voltteja automaattisesti alaspäin idlatessa.

TAT ilmoittaa kaikkien C2D prosujen kanssa malliksi pentium M, se on ihan normaalia, mutta mikä on kellotaajus sen ilmoittamana?

Senior Member

10 tuotearviota
_
10. toukokuuta 2007 @ 12:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
biosista on auto:lla mutta se näyttää 266. TAT näyttää koko aika 2300 MHz ja kaikki muutkin ohjelmat ja jopa windows itse näyttää että kellotaajuus olisi tuo, ihmetyttää kun kaikki kellotaajuudet ovat liian pienet, muistit on biosista säädetty 200 MHz mutta ne toimivat 192.2 MHz, prossu toimii 2306.2 MHz vaikka kuuluisi toimia 2400 MHz, Rated FSB on 1025 FSB vaikka kuuluisi olla 1066 ja sillei, muuten on myös ongelmaksi ilmennyt tässä että kun mulla on tämä > http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=72&code=017 niin kun näytönohjaimen tuuletin on tuossa mustassa niin sen pitäisi olla hiljainen ja toimia 5v:lla mutta se toimiikin täysiä vaikka sen kuuluisi saada vain 5v! onneksi siili on niin tehokas että pidän tuuletinta pois päältä ja lämmöt 46 :D ja everest ei näytä lähestulkoon yhtään mitään lämpöjä ja juttuja oikein :s TAT näyttää ainoastaan nämä jutut oikein. core temp sammuttaa koneen kun se käynnistää ja olen kyllä kuullut että monella core 2 duo omistajalla on sama ongelma...joten se ei ole hätä. mutta voiko mun koneessa nyt sitten olla jotain fyysistä vikaa osissa? emolevyllä ja prossulla on tosi pitkä takuu kyllä vielä jäljellä että jos on hajalla niin takuuseen, mutta jos virtalähteessä jotain häikkää ilmenis niin uusihan sitä pitäisi hommata. pyöritin eilen HCI memtestiä ja tuli 0 virhettä jonkun puolentoista tunnin aikana, tiedän että pitäisi pyörittää kauemmin mutta ei siinä ole ollutkaan ongelmaa.

edit: sain tuon toimimaan 2400 MHz vaikka toimiikin 2395 niin kuitenkin se on sen mikä pitääkin olla, laitoin biosista manuaaliseksi sen FSB:n ja siihen sitten 266. kiitos Greenie kauheesti :D en ois ikään huomannut tuollaista :P nyt rated FSB:kin on siinä missä kuuluu. vaikka nyt kahta FSB:tä vajaa onkin muttei sen varmaan täysi tarvi ollakaan. nyt on kaikki kunnossa, paitsi tuo näytönohjaimen tuuletin mutta se on varmaan mun omia säätöjä taas ettei toimi :D näin ollen en kai enään tarvitse apua, mutta kiitos auttamisesta :) nyt ei tarvi enään olla että kun on 100 MHz vähemmän kun kuuluisi.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. toukokuuta 2007 @ 12:28

AfterDawn Addict

17 tuotearviota
_
10. toukokuuta 2007 @ 15:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Etsi biossista optimalasetukset tämä asetus laittaa muutkin asetukset parhaalle mahdolliselle tasolle ja asenna ne, minä sain kadotetut kellotaajuudet palaamaan normaaliksi.Vika saattaa tietysti olla muuallakin mutta kannattaa kokeilla, biossin kanssa pitää sitten tietää mitä tekee. Sitten vielä ota selvää säätääkö prossa kellotaajuutta laskentatehon mukaan jos on näin kellotaajuus vaihtelee paljonkin ilmoitetusta maksimi luvusta eikä kysymys ole mistään viasta se päinvastoin säästää prossaa tässä tapauksessa.
Senior Member

10 tuotearviota
_
10. toukokuuta 2007 @ 18:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
pitänee katsoa noita optimaali asetuksia jos paranisi teho jotenkin, mutta miten ihmeessä kaikki ohjelmat tunnistavat tähän vain yhden ytimen mutta siitä yhdestä ytimestä 2 HTT-yksikköä?? mitä se nyt sitten meinaa? toivottavasti ei sitä että toinen ydin olisi poissa käytöstä...CPU-Z:ssa lukee että 2 cores ja 2 threads, mutta siihen selection kohtaan jossa on "Processor #1" ei voi valita että Processor #2. kaikki ohjelmat kuitenkin tunnistavat että tässä olisi 2 toimivaa corea tai jotain mitä onkaan, kun painan CTRL + Alt + Delete niin tulee tuo suorittimen käyttöhistoria ja siinä nuo menee aika samaan tahtiin, TAT:illa voi kuitenkin pistää 100% kuorma jollekulle ytimelle ja se kuorma on kuitenkin vain sillä toisella, eikös pentium joissakin malleissa ole hyper threading jossa yksi prosessori jaetaan tavallaan kahteen osaan? mutta kuuluuko noitten ohjelmien ilmoittaa noin että 2 HTT yksikköä vai pitäisikö niiden ehdottomasti ilmoittaa että 2 ydintä? jos ilmoittaa väärin niin mitä mun pitäisi tehdä? :s onko biosissa jotain valikkoa tuon jutun laittamiselle sitten?

miten muuten tää mun core 2 duo käy niin hiton kuumana? kun pistää 100% rasitus TAT:illa Core 0:lle niin kuumenee alle sekunnin sisällä 50:stä asteesta 60:een ja siitä ylöspäin ja sitten kun sulkee kuorman tipahtaa heti sekunnin sisällä tuonne 50:n tienoille... bios näyttää kylmempää mitä TAT joten luulen että TAT valehtelee, tai no sehän näyttää kummatkin ytimet kun taas bios vaan yksittäisenä prosessorin, 3DMarkit kyllä toimii hienosti tällä core 2 duo:lla mutta epäilyttää vaan nuo säädöt ja muut. mikään anturi ei meinaa pitää paikkaansa, saako se olla niin/ kuuluuko olla? vai voisiko vain olla niin että emolevy ei vaan tue täysin Core 2 Duoa että nuo ei pidä paikkaansa? Bios on muuten aika vanha kun vanhin on 1.00 ja tää on 1.20 kun taas uusin on 1.70. en kyllä ala päivittelemään kun en sitä osaa enkä ota riskiä uudella emolevyllä :D

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. toukokuuta 2007 @ 18:22

PeteTK
AfterDawn Addict
_
10. toukokuuta 2007 @ 18:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Onko Windowsista (?) Acpi multiprocessor käytössä laitehallinnassa tietokone kohdan alla?
Olisikohan jäähdytyssiilen kontakti huono jos vakiona jo 60c lämpöä.
Minulla ainakin bios näyttää lämmöt väärin, Tat, Coretemp ja Speedfan taas oikein ja siis 10c enemmän.

Tehomylly.
Senior Member

10 tuotearviota
_
10. toukokuuta 2007 @ 19:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PeteTK:
Onko Windowsista (?) Acpi multiprocessor käytössä laitehallinnassa tietokone kohdan alla?
Olisikohan jäähdytyssiilen kontakti huono jos vakiona jo 60c lämpöä.
Minulla ainakin bios näyttää lämmöt väärin, Tat, Coretemp ja Speedfan taas oikein ja siis 10c enemmän.
on tuolla Acpi Multiprocessor PC ja siinä lukee että "laite toimii oikein" ja ajurit on sillä. myös Suorittimet kohdassa on 2 suoritinta, siilen kontakti on tietääkseni ihan hyvä ja tahnaa laitoin koko sen prosessorin päälliselle alueelle. jäähdytin on siis tuo mikä minulla lukee alhaalla. ja IDLE lämpötila on alle tuon 60c mutta se nousee CPU0:lla helposti sinne yli 60c. tälläkin hetkellä TAT:in mukaan kummankin coren lämmöt 46 astetta ja tuon zalmanin tuuletin pienimmällä. no nyt kokeilin rasittaa 100%:lla ja lämmöt nousivat sitä samaa vauhtia mitä toinenkin core kun sitä rasittaa. niin ja kun toista corea rasittaa 100% niin toinen core toimii 0% ja tehtävienhallinta ilmoittaa että Suoritinkäyttö olisi tuolloin 50%. elikkä 50% siitä on käytetty ja se on toinen core joka käyttää sitä 100%. pitäisikö se olla näin? olen nyt tämmöinen kyselijä vaan tässä mutta haluan tietää että onko joku vialla, että saa olla huoleti kun tietää että kaikki on sitten OK. :P ...jos on :D
PeteTK
AfterDawn Addict
_
10. toukokuuta 2007 @ 19:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei prosessori toimi kuin 50% teholla jos vain toinen ydin laskee.
Omat lämmöt vedellä 50-55c @3.2Ghz, eli on nuo lämpösi hieman oudot.
Miltä prosessorin/siilen kontakti näyttää?

Tehomylly.
Senior Member

10 tuotearviota
_
10. toukokuuta 2007 @ 19:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
noh en tiedä onko nuo liian korkeat lämmöt kun kotelo ja ylipäätään kotelotuuletus ovat ihan surkeita, virtalähde on suoraan prosessorituulettimen vieressä niin että prosessorituuletin imee virtalähteestä sitä ilmaa. ei vaan nyt ole varaa uutta koteloa mennä ostamaan...kiinnitys tuolla siilellä näytti olevan ihan jykevä ja se tuntui myös painautuvan prosessoria vasten aika hyvin...kun laitoin biosista "Load Optimal Defaults" niin prosessorin kellotaajuus laski taa s siihen 2300:aan. laitan takaisin silleen että se on 2400 mutta silloinkin se on vain 2395 mutta biosista se näyttääkin sitten 2408 MHz. vähän kummallista tämä, tuntuu että mikään ei pelaa nyt oikein. prosessorituulettimen sai juuri ja juuri asennettua kun se toinen klipsu millä se prosessorituuletin pysyy kiinni on ihan sellaisen konkan tapaisen jutun vieressä, ehkä puoli milliä väliä ettei se klipsu koske siihen konkka juttuun :D muttei se näytä vaikuttavan. lämmöt on kyllä tavallista korkeammat core 2 duolle mitä olen muiden lämpöjä kuullut. mutta mikä nää kaikki nyt niinku aiheuttaa? onko jossain ehkä vikaa? takuu on jos emolevy pitää uusia. mutta sitä en ala heti uusimaan kuitenkaan, vasta sitten kun ei muuta vaihtoehtoa keksisi.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. toukokuuta 2007 @ 19:27

Senior Member
_
11. toukokuuta 2007 @ 05:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jarska92:
tälläkin hetkellä TAT:in mukaan kummankin coren lämmöt 46 astetta ja tuon zalmanin tuuletin pienimmällä.
Tämä lämpötila kuulostaa ihan normaalilta.

Lämmöt pitäisi pysyä vakiocoolerilla (TAT):
idle:~45c
burn:>60c

Joten jos sulla rasituslämmöt kipuaa hieman yli 60c, niin kyllä se mun korvaan kuulostaa ihan järkevältä, jos zalman on hitaimmalla nopeudella. Ei tuo zalman minimikierroksilla stock-cooleria tehokkampi ole (kierrokset ei rasituksen myötä automaattisesti lisäänny).

Voisit käydä säätään käsin BIOSista prossulle alemmat voltit, jolloin saat lämpöä tippumaan (auto asetuksella antaa 1,35v). Eli etit kohdan; processor voltage, vcore tjs. ja laitat siihen vaikkapa 1,250v (todennäköisesti voi laittaa vieläkin vähemmän, mutta lähde tästä liikkeelle).

Kotelotuutetus kannattaa myös laittaa kuntoon.

Senior Member

10 tuotearviota
_
11. toukokuuta 2007 @ 09:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
mun mielestäni nuo lämmöt ovat nyt ihan hyvät kuitenkin :P voltteihin en viihti mennä koskemaan kuitenkaan joten antaa olla siinä, ja muutenkin CPU-Z näyttää Vcore voltiksi 1.232-1.248. uskon että nuo anturijutut ja kellotaajuudet heittää vähän kun eihän tämä asrockin emolevy täydellisesti tue tuota core 2 duoa(?) kun taisin lukea että core 2 duoa tukee täydellisesti vain joku tietyllä intelin piirisarjalla olevat emolevyt. 1.5 MHz Rated FSB pienempi ei haittaa. kaikki toimii niinkuin pitääkin ja tehoja löytyy paljolti enemmän, esim 3DMark 2001 pisteet nousi 11000 pistettä tällä uudella core 2 duolla verrattuna vanhaan AMD Athlon XP:hen. :D mutta jos jonkun mielestä joku asia on ehdottomasti pielessä tässä mun koneella/ joku pitäisi olla toisin niin sanokaa vain. suorituskyky on kohdallaan ja sehän on se toivottu lisä kuitenkin :P

edit: kotelotuuletukselle en voi mitään, tuohon koteloon ei saa kuin eteen yhden sisään ilmaa imevän 80*80 tuulettimen eikä muuta :/ olen ajatellut vähän modaamistakin mutta paras vaihtoehto olisi kyllä vaan uusi kotelo, Antecin P180 musta versio olisi mielessä kyllä. semmoisen hommaan kun vaan rahaa löytyy, kuitenkin kun päivitän tätä konetta tavallaan vaiheittain että nytkin ostan pian 1Gb lisää muistia ja sitten uuden kotelon ja sillei.

edit2: nyt aloin kyllä miettimään että onkohan virtapuolessa vikaa vai mitä? kun kotelotuuletin ei toimi emolevyn 3 pinnisestä tuuletin liitännästä vaan se pitää laittaa Molex liittimeen kiinni... ja näytönohjaimen tuuletin toimiikin 5 volttia nykyään sen zalmanin valkoisesta tuuletin liitännästä kun ennen se antoi siitä valkoisesta 12 volttia ja mustasta 5v ja nyt ne on käänteiset, outoa. ei vitsi kun ei ole toista virtalähdettä millä testata että onko virtapuolella vikaa :P uuden virtalähteen ostohan tässä on vielä joskus edessä mutta se on tulevaisuutta...koska nyt ei ole rahaa :D

nyt on muuten prosessorikin kylmempi kun sai tuon kotelotuulettimen puhaltamaan ilmaa, 42-45 astetta IDLE:ssä. sehän alkaa olemaan jo ihan normaali luku(?) kokeilin 100% 1 coren rasitusta ja lämmöt kipusivat hitaasti kohti 60:ntä muttei menneet yli vaan jäi johonkin 55 paikkeille, varmaan olisi mennyt pitemmän ajan kuluessa ylikin mutta ei nuo lämmöt pahat ole :P

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. toukokuuta 2007 @ 12:55

AfterDawn Addict

17 tuotearviota
_
11. toukokuuta 2007 @ 16:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Se nopea prossan lämmönvaihtelu sekunnissa on luultavasti jotta ydin käyttää kahta volttiarvoa rasituksen mukaan, minulla on 1.33volttia ja 1.53 volttia korkeammalla arvilla lämpö on siinä 10 astetta korkeampi kun pienemmällä. Jos sinulla on emolevyllä lämmönseuranta ohjelma niin sieltä se näkyy sellainen tulee yleensä emolevy CD mukana kylläkin pitää asentaa erikseen, Eversti hyppyyttää ainakin minulla voltit korkeammalle ja samalla myös lämmöt.
Mainos
_
__

_
Senior Member

10 tuotearviota
_
12. toukokuuta 2007 @ 10:02 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Joensuu:
Se nopea prossan lämmönvaihtelu sekunnissa on luultavasti jotta ydin käyttää kahta volttiarvoa rasituksen mukaan, minulla on 1.33volttia ja 1.53 volttia korkeammalla arvilla lämpö on siinä 10 astetta korkeampi kun pienemmällä. Jos sinulla on emolevyllä lämmönseuranta ohjelma niin sieltä se näkyy sellainen tulee yleensä emolevy CD mukana kylläkin pitää asentaa erikseen, Eversti hyppyyttää ainakin minulla voltit korkeammalle ja samalla myös lämmöt.
eipä vaan käytä kahta volttiarvoa, mulla se volttimäärä hyppelee siinä 1.232 - 1.248v ihan hetkeksi näytti äsken käyvän 1.216v tai jotain sinnepäin :D
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > core 2 duo e6600 liian pieni kellotaajuus

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy