User Käyttäjä Salasana  

sunnuntai 28.9.2025 / 00:33
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > amd vai intel core duo?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
AMD vai Intel Core Duo?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
timbe37
Newbie
_
16. toukokuuta 2007 @ 10:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Edessä olisi uuden kannettavan hankinta, yksi pääkriteereitä on kestävä näppäimistö (kone tulee työhön, ei pelaamiseen, myös elokuvien katselu television kautta kiinnostaa jonkin verran).
Aikaisemmasta kahdesta kannettavasta mennyt kovalevy ja näytön saranat.

Katselin Dellin Latitude D531 jaD820 vaihtoehtoja. Vai olisiko parempia vaihtoehtoja minulle?

D531 on AMD Turion ja D820 on Intel Core Duo - kumpi olisi parempi ja miksi?

Tässä pieni yhteenveto koneista:

D531
AMD Turion 64x2 Mobile TL60 (2.0GHz/1MB)
15.4 WXGA LCD (1280x800)
Muisti 1.0GB 667MHz DDR2 SDRAM
120 GB 7200rpm

hinta 3 vuoden kansaivälisellä takuulla ja postikuluineen 1042e

D820
Intel Core 2 Duo (1.83GHz/667MHz)
15.4 WXGA LCD (1280x800)
Muisti 1.0GB 667MHz DDR2 SDRAM
100 GB 7200rpm

hinta 3 vuoden kansainväliselä takuulla ja postikuluineen 1332e
molemmissa Windows XP Profesional
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
16. toukokuuta 2007 @ 11:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
En ole aivan varma oletko perillä käsitteistä. Eli oletko tarkistanut onko alemmassa koneessa nimenomaan core 2 duo vai core duo? Niillä nimittäin on eroa. Core 2 duo on tämä Intelin uusin suosittu prossu-perhe, kun taas Core duo on hieman vanhempaa tekniikkaa missä on vain kaksi ydintä "yhdistetty".
Itse valitsisin kyseisistä koneista alemman, sillä se on ainakin suorituskyvyltään tehokkaampi, jopa huomattavasti (mikäli kyseessä siis on Core 2 Duo).
Kestävyydestä en kyllä itse osaa sanoa, mutta tuo takuu antaa kyllä jotain osviittaa siitäkin.
Kiintolevystä en löytänyt tarkempaa tietoa, kuten merkkiä, nopealla googlauksella, mutta se kannattaa kyllä selvittää.
timbe37
Newbie
_
16. toukokuuta 2007 @ 11:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
D820 osalta kyse on Intel Core 2 Duo T5600, jäi vain tekstistä puuttumaan, sorry.
AfterDawn Addict
_
16. toukokuuta 2007 @ 12:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kerroppa hiukan minkalaiseen työhön konetta käytät? Et tarvitse nimittäin lähellekkään tuon tason konetta jos työ käyttöön tarvitset vain tekstin käsittelyä ym officea.

N900/Xbox360/PS3/Wii/Desktop pc/kannettavax3
Member

1 tuotearvio
_
16. toukokuuta 2007 @ 12:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
tosin voisit ottaa ylemmän vaihtoehdon ja osta 1gb lisä muistia ja rahaa säästyisi... mutta tuo alempi on tehokkaampi kyllä juu mutta tuskin siihen työn tekoon tarvitaan viimisenpäälle tehokasta suoritinta, ellei kyseessä ole videoeditointia tai muuta vastaavaa laskentaa... mutta 2gb muistia suosittelen

Sony Vaio: Intel i3 350M, HD 5650 1GB, 4GB DDR3, 500GB HDD, 15,5", Windows 7 Home Premium.
AfterDawn Addict
_
16. toukokuuta 2007 @ 12:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei tarvitse tekstinkäsittelyyn ym toimintaa lähellekkään 2gb muistia. Jos tosiaan et mitään "raskasta" työskentelyä tee koneella, niin tämä on aivan riittävä siihen toimintaan.

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/kori.aspx?sisalto=57074

Member

1 tuotearvio
_
16. toukokuuta 2007 @ 12:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
on tuo 2gb ihan hyvä nopeuden takia ihan... mutta kyllä se menee 1gb:lläkin... juhan ehdotus on hyvä, ellet taaskaan mitään raskasta duunaa sillä

EDIT: huomasin siinä olevan vistan joten 2gb:n muistin tarve vaan korostuu... nimittäin vista + muutama työohjelma 1gb:llä voi rueta hitaaks :D:D

Sony Vaio: Intel i3 350M, HD 5650 1GB, 4GB DDR3, 500GB HDD, 15,5", Windows 7 Home Premium.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 16. toukokuuta 2007 @ 12:55

AfterDawn Addict
_
16. toukokuuta 2007 @ 12:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nyt menee vähän OT:ksi, mutta 2Gb:stä ei ole mitään hyötyä ellei harrasta raskasta työskentelyä/pelaamista. Voin sanoa että rahat menee hukkaan jos luulee saavansa nopeutta lisää tuolla 2Gb:llä perus työskentelyyn.

Lainaus:
EDIT: huomasin siinä olevan vistan joten 2gb:n muistin tarve vaan korostuu... nimittäin vista + muutama työohjelma 1gb:llä voi rueta hitaaks :D:D
Tuokaan ei pidä paikkaansa. Itse en huomannut juurikaan muussa eroa kun käynnistyksen nopeudessa (missaan perus ohjelmiston käytössä) kun päivitin 2Gb:seen. Ja vista ollut käytössä jo joulukuusta asti.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 16. toukokuuta 2007 @ 12:58

Member

1 tuotearvio
_
16. toukokuuta 2007 @ 15:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
voihan se niinkin olla. sanoin vaan ihan miten olen itse asian ymmärtänyt lukemalla toisia threadeja ja kyllä ne suosittelee 2gb. mutta samahan se on, ei ole minulle tulossa xD

AfterDawn Addict
_
16. toukokuuta 2007 @ 15:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No lähes jokaisessa "oikeassa" arviossakin varmasti lukee ettei 2Gb ole lähelläkään välttämättömyys. Joten turhaa sitä on suositella jos käytännön hyöty on 0. Mutta kokeilemallahan sen sa itsekkin selville.=)

timbe37
Newbie
_
16. toukokuuta 2007 @ 15:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
olen ammatiltani toimittaja, joten kannettava tulee juttujen tekemiseen (siksi ei ihan huono näppäimistö tulisi kysymykseen). Myös valokuvien editointi ja elokuvien katselu tulevat kysymykseen.

Millainen Dell Latitude merkkinä on?
AfterDawn Addict
_
16. toukokuuta 2007 @ 16:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Siinä tapauksessa tuo omaehdotukseni olisi oikein mainio. Se on suht. pienikokoinen, ja siinä on tarvittavat ominaisuudetkin.

Mutta dell:in lattitude läppäreihin itse olen tykästynyt. Ne on suhteellisen luotettaviakin.

Mainos
_
__

_
Member
_
16. toukokuuta 2007 @ 16:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itellää on kyseinen kannettava(vain vanhempi malli) ja hyvin pörrännyt :)
Nuo D630 D530 D830 etc; pitäis tulla kesäkuussa lisää ominaisuuksia tuohonkin sarjaan.

Rumahan tämä on mutta nuo uudet on kai mustia ja kauniimpia ja niissä on isompi näyttö (WXGA+) ja lisää valoa, omani on aika tumma ja aurigon paisteessa ei tahdo saada selvää.

Itse pidän näppäimistöstä erittäin paljon ja käytän sitä mieluummin kuin tuot "isoa" näppistä. Tämä nuppi tässä keskellä on kans parempi ku tuo hipaisu levy. Omassa käytössä kestänyt hyvin vaikka olen välillä kuljettanut -30 C pakkasessa (10 min) ja kulkenut repussa ilman mitään suojaa elikkä on varmaan kolhiintunut lattialla.

Intel core 2 Duo on varmaan parempi vaihtoehto tällä hetkellä.

Tekninen tuki on ollut erinomainen ja itsellä joku 3 vuoden takuu (ollut aiemmin jollakin yrityksellä) jollain lisä turvalla.

Uusissa Dellin kannettaviss on yksi hauska ominaisuus: ne voi kauko-ohjaimella pistää tyhjentämään kiintolevynsä(vaati että kone yhistetään nettiin) näin ei tiedot lähe kävelemään jos varastetaan(maksaa tietty lisää)

Huonoina puolina sanoisin vielä että usb-portteja on vähän 4kpl ja muutenkin vähän suppeammat liitännät, vaikka näis uusissa onkin enemmän.

Itse olen erittäin tyytyväinen koneeseni :) ja tuki linuxille on hyvä.

EDIT: http://blogit.tietokone.fi/ykkosiajanollia/?p=39 tuossa on dellin ATG testissä jos tarttee vähä kestävämpää

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 16. toukokuuta 2007 @ 16:29

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > amd vai intel core duo?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy