User Käyttäjä Salasana  
   
perjantai 26.9.2025 / 23:18
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > sinistä ruutua pukkaa, syy: kiintolevy(?)
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
Sinistä ruutua pukkaa, syy: kiintolevy(?)
  Siirry:
 
Kirjoittaja Viesti
Member
_
11. kesäkuuta 2007 @ 15:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
On kone muutaman viikon ollut epävakaana, kun on tullut BSOD:ita välillä muutaman minuutin välein ja välillä muutaman tunnin välein. HjT-loki on tarkastettu ja pitäisi nyt olla puhdas. Windowsin korjausasennuksen olen tehnyt kahdesti viikon sisällä. Ennen toista kertaa valitti että system-tiedosto puuttuu tai on viallinen ja Windows ei voi käynnistyä. Nyt BSOD:eita on tullut harvemmin(1h-4 välein)kun palautuskonsoliin kirjoitin käskyn CHKDSK ja tuon /p:
Lainaus:
------------------------------------CHKDSK-----------------------------------

Tämä komento tarkistaa kovalevyn ja korjaa mahdolliset virheet.

/p : Suorittaa monipuolisen aseman tarkistuksen ja korjaa mahdollisesti löytyneet virheet.

/r : Etsii vioittuneet sektorit ja palauttaa luettavissa olevat tiedot.


BSOD:ssa aina joko PAGE_FAULT_IN _NONPAGED_AREA tai KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR. Paljon useammin kyllä jälkimmäinen. Alhaalla lukee aina myös jokin tiedosto mistä bsod johtui ja sen jäljessä Stop 0x0000007A ja jotain muita numeroita suluissa. Ollut ainakin atapi.sys, system.sys, ntfs.sys ja jotain muita Windowsin tiedostoja.

http://www.geekstogo.com/forum/Windows-X...des-t43519.html
Lukekaa tuolta kohta Stop 0x0000007A or KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR jos siitä olisi apua.

Pitääkö alkaa kopiomaan tietoja ja lähettää takuuseen kovo vai mikä on vikana?

EDIT: Sinisen ruudun jälkeen pitää lähes aina odottaa kymmenisen minuuttia, jotta pääsee windowsiin. Muuten tulee lukemaan "levyn lukuvirhe. Paina CTRL+ALT+DEL käynnistääksesi uudelleen" ja kun kännistää uudelleen tulee sama. Silloin kun tuo bsod tuli ensimmäistä kertaa pitkään aikaan niin luki "Reboot and select proper boot device or" en muista kokonaan sitä ja kun painoi resettiä luki tuo levyltä ei voi lukea.

Intel Core 2 Duo e7200 | Msi p31 neo2-fr | 3Gb ddr2 667 | 5770 1Gb | WD 500gb, Seagate/maxtor 160gb | Chieftec 550w | Samsung polttava |

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. kesäkuuta 2007 @ 15:48

Senior Member

4 tuotearviota
_
11. kesäkuuta 2007 @ 17:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jaa, Maxtorin kovo...hmm...voivoi. Ovat kuuluisia hajoilevuudestaan. Mutta sitten itse asiaan: Kyllä kovosi vaikuttaa olevan aikeissa sanoa sopimusta irti. Mikäli takuu löytyy, lähetä ihmeessä takaisin.

Fyra i rad,templum lehnum
Member
_
11. kesäkuuta 2007 @ 19:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Huoh, pitää alkaa kopioimaan tietoja siinä tapauksessa.

Intel Core 2 Duo e7200 | Msi p31 neo2-fr | 3Gb ddr2 667 | 5770 1Gb | WD 500gb, Seagate/maxtor 160gb | Chieftec 550w | Samsung polttava |
Member
_
12. kesäkuuta 2007 @ 08:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Moi!

Minä en olis niin varma siit kovon hajoomisesta.Päästääkö ääniä(lähinnä sirinää käynnistäessä konetta.)Powerikin voi olla hajoomassa tai prossun tuuletin.Jos voit niin koklaa kovoa toisessa koneessa.
Member
_
12. kesäkuuta 2007 @ 15:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
En muuten muistanut kertoa että on kolmesti tullut sininen ruutu jossa on vain lukenut Stop c0000218 unknown hard error
unknown hard error ja jokin kolmas rivi. Ääniä käynnistettäessä en ole ajatellut, mutta käynnissä ollessa kuuluu kokoajan hiljaista raksutusta joka lienee normaalia? Jos tuo on rautavika(jolta kyllä valitettavasti vaikuttaa)niin olen melko varma että vika on kovossa, kun Stop messaget viittaavat siihen(Stop 0x0000007A meinaa mm. huonoja sektoreita).


Intel Core 2 Duo e7200 | Msi p31 neo2-fr | 3Gb ddr2 667 | 5770 1Gb | WD 500gb, Seagate/maxtor 160gb | Chieftec 550w | Samsung polttava |
Member
_
28. kesäkuuta 2007 @ 08:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Herätetäämpä vanha aihe. En ole vielä lähettänyt kovoa takuuseen. Täytin ja lähetin vasta huoltolomakkeen, koska ensin kopioin tiedostoja siitä ja sitten se toimi viikon hyvin, kunnes taas alkoi oikuttelemaan. Nyt aloin ihmettelemään kun, eräs modeemin valo,joka normaalisti sammuu kun tietokone sammutetaan jää palamaan paitsi jos painaa virtalähteen napin off:lle. Voiko se johtua viruksesta?

Intel Core 2 Duo e7200 | Msi p31 neo2-fr | 3Gb ddr2 667 | 5770 1Gb | WD 500gb, Seagate/maxtor 160gb | Chieftec 550w | Samsung polttava |
Mainos
_
__
 
_
Senior Member
_
28. kesäkuuta 2007 @ 08:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Voipi olla niinkin ,oletkos jo laittanut HijackThis -logia tuonne Virukset ja haittaohjelmat - HijackThis -logit -alueelle. He antavat jatkoneuvoja ja miten toimit.

Tässäpä ihan raakaa tietoa tuosta KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR:sta

http://www.microsoft.com/technet/prodtec...6.mspx?mfr=true

Eli tuo Windowsin oma chkdsk on vähän alkeellinen ,joten jos sinulla on Maxtorin (nyk. Seagaten) kovo niin heidän kotisivuiltaan pitäisi löytyä samaisia ohjelmia / testisoftia ja tietysti niitähän löytyy muitakin kunhan googlella hakee. Ja koitapa vielä tuota chkdsk /r : Etsii vioittuneet sektorit ja palauttaa luettavissa olevat tiedot. Koska tuo KERNEL_ ... ilmoitus voi myös johtua ns. huonosita sektoreista kovolla.

Löytyykö Tapahtumienvalvonnana järjestelmän -lokista mitään lisätietoa tuon kaatumisen ajalta?

Käynnistä -> Ohjauspaneeli -> Suorituskyky ja ylläpito -> Valvontatyökalut -> Tapahtumienvalvonta -> järjestelmä

Eheytysohjeita

Mitä eheytys tarkoittaa:

Kiintolevyn eheyttämisellä tarkoitetaan yksinkertaisesti kerrottuna kiintolevyn tiedostojen ja tyhjän tilan uudelleen järjestämistä, jotta ohjelmat toimisivat nopeammin.

Eheytys-ohje:

Jos eheytys ei onnistu vaan alkaa aina uudestaan alusta johtuu se siitä että joku ohjelma/ohjelmat ovat päällä samaan aikaan ja aiheuttavat ristiriidan eheytysohjelman kanssa.

Vaihtoehto 1:

Jos scandiskiä käyttäessäsi prosessi ei millään meinaa mennä läpi ja aloittaa homman aina alusta, on ensimmäinen vaihtoehto sulkea kaikki ylimääräiset ohjelmat.

Tarkistus nimittäin alkaa aina alusta, jos jokin ohjelma tekee levylle muutoksia. CTRL-ALT-DEL yhdistelmällä pääsee käsiksi Windowsin tehtävienhallintaan, josta kannattaa sammuttaa kaikki muu, paitsi EXPLORER.EXE -niminen prosessi.

Vaihtoehto 2:

Klikkaa >Käynnistä >Suorita ja kirjoita riville >msconfig ja valitse Käynnistä-välilehti.
Kokeilemalla poista jokin tai jotkin ohjelmat käynnistysvalikosta, kunnes löytyy ne ohjelmat jotka ristiriidan aiheuttavat.

Sen jälkeen kun ko. ohjelmat on poistettu automaattisesta käynnistyksestä, voit suorittaa eheytyksen normaalissa Windowsin tilassa eikä tarvitse mennä vikasietotilaan.

Vaihtoehto 3 (Windowsin käynnistys vikasietotilassa):

Windowsin käynnistys vikasietotilassa (Safe Mode-tila), jossavoi olla tietyissä tilanteissa hyötyä.
Olet ehkä tehnyt tätä ennen asetuksen tai asennuksen, joka ei toimi odotetusti.

Tee seuraavasti:
1. Avaa Käynnistä-valikko ja valitse Sammuta.
2. Valitse kohta Käynnistä uudelleen.
3. Napsauta OK.
4. Kun toiminto etenee vaiheeseen, jossa järjestelmä pyytää valitsemaan käyttöjärjestelmän, paina F8-näppäintä.
5. Valitse sopiva vikasietotila ja paina sitten Enter-näppäintä.
6. Valitse käyttöjärjestelmä nuolinäppäimillä ja paina Enter-näppäintä.

Nyt käyttöjärjestelmä käynnistyy mahdollisimman vähin asetuksin, ohjaimin ja palveluin, mutta tuki hiirelle, näppäimistölle, näytölle ja tallennustilalle toimii.

Sen sijaan verkko, äänilaitteet tai ohjelmien automaattinen käynnistys eivät toimi.
Nyt voit valita viimeksi kunnolla toimineen kokoonpanomäärityksen, jolloin tietokone käynnistyy ja voit jatkaa työtäsi.


Toinen tapa päästä vikasietotilaan:

Klikkaa >Käynnistä >Suorita ja kirjoita riville >msconfig ja valitse sieltä >Boot.ini -välilehti ja lisää siellä /safeboot -kohdalle ruksi ja klikkaa >OK.

Käynnistä kone uudelleen ja pitäisi aueta vikasietotilaan.
Eheytyksen jälkeen suorita sama asia toisinpäin eli ota ruksi pois /safeboot -kohdasta.


Tuolla myös ohjeita WinXP:n vikasietotilasta:

http://support.microsoft.com/default.asp..._tips%2Fc01.asp


Lisävaihtoehtoja:

Win2000:n ja WinXP:n eheytysohje:

Klikkaa >Käynnistä >Suorita ja kirjoita riville: dfrg.msc
Näin levyn Eheytys-ohjelma avautuu.
Valitse siitä eheytettävä kiintolevy ja paina Eheytä ?nappia ja eheytys alkaa.


WinXP:ssä voi eheytyksen suorittaa myös näin:

Tapa 1: Valitse >Oma Tietokone ja klikkaa eheytettävää asemaa hiiren oikealla näppäimellä.
Valitse >Asetukset >Työkalut >Eheytä

Tapa 2: Käynnistä >Suorita ja kirjoita riville: diskmgmt.msc
Näin avautuu Levynhallinta, jossa voit suorittaa mm. eheytyksen.
WinXP:n virheentarkistuksen (scandisk, chkdsk) ohje:

Klikkaa >Käynnistä >Oma tietokone
Klikkaa hiiren oikealla >Paikallinen levy (C) kuvaketta (tai sen aseman jonka haluat tarkistaa) ja valitse >Ominaisuudet
Valitse >Työkalut-välilehti ja sieltä kohta >Virheentarkistus ja paina Etsi-painiketta.
Nyt avautuu ikkuna jossa tekstit: Korjaa automaattisesti tiedostojärjestelmän virheet ja Etsi ja yritä korjata virheelliset sektorit.
Laita ruksit molempiin kohtiin ja paina >Käynnistä-painiketta

Jos virheiden etsintä antaa virheilmoituksen että levyä ei saada yksityiskäyttöön ja tarkistus voidaan suorittaa vasta uudelleenkäynnistyksen yhteydessä joten kannattaa painaa >Kyllä

Sammuta ja käynnistä koneesi uudelleen niin virheentarkistustoimenpide alkaa.

Näytöllä lukee mm. näin:
Tarkistetaan aseman C: tiedostojärjestelmää
Tiedostojärjestelmän tyyppi on NTFS
Aseman nimi on Järjestelmä
Levyntarkistus on ajoitettu
Jne.
CHKDSK tarkistaa tiedostoja (vaihe 1/5)?
Sitten tulee vaihe 2/5 jne.
Näytöltä voit seurata toimenpidettä.
Kun kaikki tarkistuksen vaiheet on suoritettu käynnistyy windows ?normaalitilaan? ja ilmoittaa samalla tarkistuksen tuloksen.


CHKDSK ?tietoa:

http://www.microsoft.com/resources/docum...k.mspx?mfr=true

http://www.microsoft.com/finland/athome/moredone/speed.asp


Pikaohje virheentarkistukseen

Klikkaa >Käynnistä ja >Oma tietokone
Klikkaa kiintolevyn kuvaketta hiiren oikealla ja valitse >Ominaisuudet
Avautuu uusi ikkuna, josta valitse >Työkalut -välilehti
Valitse >Virheentarkistus ja klikkaa >Etsi -painiketta
Windows saattaa ehdottaa ajoitusta seuraavaan uudelleenkäynnistykseen, hyväksy >Ok ja käynnistä kone uudelleen.

Tuolla myös tietoa eheytyksestä:

http://www.andreasroom.com/blog/archive/2004/01/18/defrag.aspx



Kiintolevyn eheytysohjelmia:


O&O Defrag V8.0 Professional Edition

http://www.oo-software.com/en/products/oodefrag/


DefragMentor Lite CL

http://www.defragmentor.com/dmlcl/en/home.asp


Diskeeper Lite

http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1207


Diskeeper 10 Home Edition

http://consumer.diskeeper.com/downloads/...&pass=382153227


Diskeeper Professional

http://www.diskeeper.com/diskeeper/home/....asp?pe=6&RId=1


DefragNT

http://www.geocities.com/andreigaceff/DefragNT.html


PerfectDisk

http://www.raxco.com/

http://www.raxco.com/products/perfectdisk2k/


Page Defrag

http://www.microsoft.com/technet/sysinte...PageDefrag.mspx


Auslogics Disk Defrag:

Auslogics Disk Defrag on ilmainen ja selkeä työkalu kiintolevyn eheyttämiseen.

http://www.auslogics.com/disk-defrag/index.php

Nämä ohjeet ovat suoraan yhdestä Afterdawnin threadista ,kiitokset näistä MikroMakelle.










Paahtimeni paahtaa leivän kuin leivän.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > sinistä ruutua pukkaa, syy: kiintolevy(?)
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2025 AfterDawn Oy