|
Eli tällasta sattui ,kun olin täällä Afterdawnissa. Linkkasin erään nimeltämainetsamattoman henkilön linkkiin ,jostaen kylläkään tiennyt että se sisältää haitallista sisältöä (sivu liittyy kai kräkkeihin ja keykräkkeihin ym.). No linkkasin sitten epähuomiossa siihen kun ajattelin että katsotaanap nyt voisinko vielä auttaa vähäsen. =) Painoin linkkiä ja samassa F-Secure alkoi herjaamaan Trojan.downloaderista. Myöhemmin paljastui että koneelle tuli myös kaksi muutakin virusta tai haittaohjelmaa (nimiä en tarkalleen muista ,mutta numeroyhdistelmä 644 taisi molemmissa olla lopussa ja toinen oli nimeltään slide644)
No sitten pyysin ukkoni koneelle (kone ei ole omani) ja seurasin kun hän toimi. Eli ensin kai eristettiin ja sitten poistettiin kohteet. Sitten scannattiin F-Securen "scannaa koko tietokone" toiminnolla. Jolloin herjasi että 3 virusta. Ne olivat ne samat ja poistimme ne. Näyttivät olevan temp -kansiossa ,joten ehkäpä eivät ehtineet leviämään.
Sitten vielä kerran koko scannaus ,mikä onneksi herjannut enää mistään. 0 virusta ,troijalaista ja haittaohjelmaa. Sitten seuraavana päivänä käynnistimme vielä konee ja scannasimme vielä kerran varmuuden vuoksi ,jolloin ei löytynyt vieläkään mitään.
Joten itse kysymys ,voisiko vielä olla osia noista ohjelmista koneella ja voisiko tietokone olla jo jonkun hakkerin käytössä? Heti kun linkkasin sivustoon ( en ladannut mitään) F-Secure varoitti ,suljin samassa koko sivuston (olin ehkäpä 10 sekuntia siinä) ja sitten alkoivat toimet. Jotka kestivät n. 15 minuuttia ennen kuin ensimmäisen kerran scannasimme. Ja sitten poistimme vielä turhat jutut mitä löytyi. Mitään ei nimetty uudelleen ,ja mistään ei enää herjaa. Mutta voisiko silti?
Toivioisin pikaista vastausta asiantuntijalta. Ja kiitoksia jo näin etukäteen vastauksista. =)
Paahtimeni paahtaa leivän kuin leivän.
|