vanhan koneen hyötykäyttö
|
|
MyEmy
Junior Member
|
25. kesäkuuta 2007 @ 11:55 |
Linkki tähän viestiin
|
(toivottovasti olen oikeassa topicissa)
Piti rueta tiedustelemaan, että olisikohan minun vanhasta koneestani mitään hyötyä uudelle koneelle tai mihinkään. Kun sanon vanhasta, niin tosiaan tarkoitan vanhasta: Se on nyt makoillut tuolla kaapinpohjalla jo vuosia. Se ostettiin -98 ja siinä on Windows 95 ja luultavasti liian vähän muistia pyörittämään mitään muuta käyttöjärjestelmää saati sitten muita ohjelmia käyttiksen lisäksi :D
Nyt sitten herää kysymys, että pystynkö käyttämään siitä mitään mihinkään muuhun tarkoitukseen? Sen vähäistäkään muistia tuskin pystyy siirtämään mihinkään... Onko teillä mitään luovia ehdotuksia vai olisiko kaatopaikka hyvä ratkaisu?
|
Senior Member
|
25. kesäkuuta 2007 @ 12:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MyEmy: (toivottovasti olen oikeassa topicissa)
Piti rueta tiedustelemaan, että olisikohan minun vanhasta koneestani mitään hyötyä uudelle koneelle tai mihinkään. Kun sanon vanhasta, niin tosiaan tarkoitan vanhasta: Se on nyt makoillut tuolla kaapinpohjalla jo vuosia. Se ostettiin -98 ja siinä on Windows 95 ja luultavasti liian vähän muistia pyörittämään mitään muuta käyttöjärjestelmää saati sitten muita ohjelmia käyttiksen lisäksi :D
Nyt sitten herää kysymys, että pystynkö käyttämään siitä mitään mihinkään muuhun tarkoitukseen? Sen vähäistäkään muistia tuskin pystyy siirtämään mihinkään... Onko teillä mitään luovia ehdotuksia vai olisiko kaatopaikka hyvä ratkaisu?
Hankit vielä muutaman samanlaisen tietokoneen ja laitat ne lattialle kasaan, saat kätevän pöydän. Tästä pöytämallista ei hameväki vaan oikein perusta, vaan heidän mielestä kierrätys olisi parempi vaihtoehto..
Meneehän yksittäinen keskusyksikkö vaikka tuolinakin hätätilanteessa taikka siinä voipi pidellä jalkoja kun laittaa pöydän alle.
Jotkut ovat rakennelleet palomuureja noista vanhoista tietokoneista. Mielestäni kuitenkin vähän edistyneemällä adsl-boksilla saa lähes tulkoon saman lopputloksen ja paljon pienemmällä sähkökulutuksella sekä lämmöntuotolla. Itseäni näillä kesähelteillä kammostuttaisi edes yksikin lämmittävä tietokone lisää tuohon nurkkiin pyörimään.
|
Junior Member
|
25. kesäkuuta 2007 @ 16:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Kattele Huuto.netistä halvalla parempia osia siihen koneeseen, muistia jne. Saat siitä vielä kelpo nettikoneen itselles eikä paljoa maksa.
|
Senior Member
15 tuotearviota
|
25. kesäkuuta 2007 @ 17:39 |
Linkki tähän viestiin
|
itse sain ilmaiseksi sedältä heidän vanhan 98-koneensa.. laitoin sen keskusmuistin isäni 98 koneeseen (jossa on nyt melkeinpä ruhtinaalliset 200mb keskusmuistia :P )jota hän käyttää työkoneenaan.. prossutuulettimen laitoin kahdella nippusiteellä siististi uuden koneeni emolevyn jäähdytyssiilin päälle (koska käy aika kuumana) ja kytkin sen kiinni.. siinä oli myös 20gb kovo jonka aion laittaa tähän minun vanhaan xp 2400+, 1gb ddr, gf 6200 koneeseeni koska tässä on valmiina vain 40gb kovo niin 20gb lisäys ei ole pahitteeksi.. ja sitten tuli myös levykeasema jonka luultavasti laitan uuteen koneeseen (silkasta tylsyydestä) jos sitä vaikka voisi tarvita.. sekä polttava 48x cd asema jonka myös laitan ehkä uuteen koneeseen
edit. siis jos tuo ei ole hyötykäyttöä niin mikä sitten? :P
1337 viestiä kirjoitettu 31.3 2008
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 25. kesäkuuta 2007 @ 17:40
|
MyEmy
Junior Member
|
25. kesäkuuta 2007 @ 20:05 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Hankit vielä muutaman samanlaisen tietokoneen ja laitat ne lattialle kasaan, saat kätevän pöydän. Tästä pöytämallista ei hameväki vaan oikein perusta, vaan heidän mielestä kierrätys olisi parempi vaihtoehto..
Meneehän yksittäinen keskusyksikkö vaikka tuolinakin hätätilanteessa taikka siinä voipi pidellä jalkoja kun laittaa pöydän alle.
Joo harkitsen tuota jalkapidikettä nyt siihen asti, että noita karttuu lisää ;)
Lainaus: Saat siitä vielä kelpo nettikoneen itselles eikä paljoa maksa
Neljä käytössä olevaa konetta riittää kyllä yhteen talouteen :D
Lainaus: itse sain ilmaiseksi sedältä heidän vanhan 98-koneensa.. laitoin sen keskusmuistin isäni 98 koneeseen (jossa on nyt melkeinpä ruhtinaalliset 200mb keskusmuistia :P )jota hän käyttää työkoneenaan.. prossutuulettimen laitoin kahdella nippusiteellä siististi uuden koneeni emolevyn jäähdytyssiilin päälle (koska käy aika kuumana) ja kytkin sen kiinni.. siinä oli myös 20gb kovo jonka aion laittaa tähän minun vanhaan xp 2400+, 1gb ddr, gf 6200 koneeseeni koska tässä on valmiina vain 40gb kovo niin 20gb lisäys ei ole pahitteeksi.. ja sitten tuli myös levykeasema jonka luultavasti laitan uuteen koneeseen (silkasta tylsyydestä) jos sitä vaikka voisi tarvita.. sekä polttava 48x cd asema jonka myös laitan ehkä uuteen koneeseen
Noita vois toteuttaa, mutta a) en varmaan osaisi ja b) tässä nykyisessä koneessa on kuitenkin kaikki paremmat systeemit kuin vanhassa.
Muisti lisäyskään ei varmaan olisi kovin ruhtinaallinen, koska minulla on pieniä aavistuksia, että pääsisin helpommalla ostamalla pari tikkua lisää... Mutta kertokaa nyt kuitenkin, että miten se tapahtuu. Voiko sitä noin vaan liittää kovalevyjä yhteen? :S
Ehkä minun ei pitäisi näin amatöörinä (en ole tehnyt koneen sisällä muuta, kun laittanut joitain tulostimen kortteja) edes harkita mitään sellaista :D Se kaatopaikka vaihtoehto taitaa olla joka tapauksessa se paras...
Kiitos
|
Member
|
25. kesäkuuta 2007 @ 22:18 |
Linkki tähän viestiin
|
irc kone ;D
Q9550 @ 3.8GHz | 8800gts g92 | 640GB+250GB | 2GB 800mhz
|
Member
13 tuotearviota
|
26. kesäkuuta 2007 @ 02:50 |
Linkki tähän viestiin
|
Asennat sopivan Linuxin ja hyötykäytät sitä nettikoneena,siitä se lähtee.
|
Senior Member
4 tuotearviota
|
26. kesäkuuta 2007 @ 07:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Kun vanhan koneen hyötykäytöstä oli puhetta, niin itselläni on seuuraavanlainen ongelma: Minulla on 3 vanhaa CD - asemaa, ja 2 vanhaa kintolevyä. Koneessa on 2 IDE - liitintä emolevyllä. IDE - kaapeleita löytyy vaikka kuinka paljon. Onko mitään mahdollisuutta saada DC - asemat, ja kovalevyt kiinni ks koneeseen yhtä - aikaa?
Fyra i rad,templum lehnum
|
Senior Member
|
26. kesäkuuta 2007 @ 09:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tyson: Kun vanhan koneen hyötykäytöstä oli puhetta, niin itselläni on seuuraavanlainen ongelma: Minulla on 3 vanhaa CD - asemaa, ja 2 vanhaa kintolevyä. Koneessa on 2 IDE - liitintä emolevyllä. IDE - kaapeleita löytyy vaikka kuinka paljon. Onko mitään mahdollisuutta saada DC - asemat, ja kovalevyt kiinni ks koneeseen yhtä - aikaa?
Koneeseen voi hankkia pci-väylään tulevan ohjainkortin, kuten:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=12529
Itse heittäisin kuitenkin yhden cd-aseman pellolle, niitä harvoin tarvitsee noin montaa samaan aikaan.
|
Junior Member
|
26. kesäkuuta 2007 @ 18:02 |
Linkki tähän viestiin
|
Itse kokeilun haluisen tein VANHASTA
(66mhz, `32mb ram http://www.tonh.net/museum/simm.jpg´, 2,5gb kovalevy, win98 :D)
koneesta dc ++ hubi koneen, eikä edes tullut valituksia että olisi ollu hidas hubi vaik käyttäjiä oli n 60 :D. Äänieristinkin keskusyksikön oikeen huolella ja 4 vuorokautta kerkesin pitään putkeen päällä kunnes veli suuttui jostain syystä ja tiputti näytön aukiolevan lattialla makaavan keskusyksikön päälle --> verkko- näytönohjain- ja äänikortit murtui kannoistaan ja emolevy meni kivasti rallille :D.
Kokeile samaa?
celeron 1300mhz, 512 ram, fx5500 256mb näyttis.
celeron 1250mhz, 320 ram, fx5200 128mb näyttis.
athlon xp 2000mhz, 512 ram, radeon 9600 128mb näyttis
nintendo ds
playstation portable
|
MyEmy
Junior Member
|
1. heinäkuuta 2007 @ 20:20 |
Linkki tähän viestiin
|
No ei taida olla ihan ykkösvaihtoehto tuo näytöillä koneiden murskaaminen :D
Minun on ihan pakko kirjoittaa tämä, se on NIIN naurettavaa:
Minä vihdoin pääsin siihen vaiheeseen, että sain kaikki johdot yhdistettyä tuohon vanhaan koneeseen ja koneen päälle...
Olin aivan kauhuissani. Olin kuvitellut, että muistia olisi edes muutama giga, mutta mitä ihmettä ajattelin... No niin eli vanhassa koneessa on 515 MB. Olin pudota penkiltä, kun näin sen. Nykyisessä koneessa on ruhtinaalliset 74,5 GB ja siinäkin mietin, että kohta tarttisin lisää... :D Miten ihmeessä pärjäsin...
Muistan, että kun tuo vanha kone ostettiin, se oli suurta luksusta. Sen hienouksia olivat cd-asema ja värit (aiemmissa koneissa ei ollut, kuin vissiin yhdessä värit).
Kun tänään otin tuon hienouden esiin ja katsoin sitä... Ei yhtään usb-porttia (nykyisessäni on kokonaista 6), ei internet korttia. Koitin laittaa cd:n sisään, mutta sitten nauroin itselleni, olin juuri laittanut sisään cd:n, jossa oli 200 MB enemmän kuin itse koneessa :D
Ainut hyvä asia on se, että ääni on nykyistä konetta hiljaisempi. Nykyisen koneen tuuletin on kai jotenkin huonosti, koska siitä kuuluu niin kauhea ääni. Voisikohan niitä vaihtaa... (ovela ilme)
Kiitos!
edit: Eiköhän, mikä tahansa käyttöjärjestelmä, myös Linux ole aivan liian iso nyt kun tiedetään megat :D vai kuinka isoja ne on?
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 1. heinäkuuta 2007 @ 20:23
|
Mainos
|
  |
|
Newbie
|
6. heinäkuuta 2007 @ 16:45 |
Linkki tähän viestiin
|
Itsekin tässä kuun lopulla tai joskus silloin uuden koneen hankin ja tälle vanhalle olisi kiva saada käyttöä. Jotain vaihtoehtoja keksin:
-17" monitori uuteen kiinni ja ehkä vanhasta koneesta palomuuri. Mietin vain että mihin väliin se palomuuri kuuluu jos on reititin. Omassa koneessa on langaton yhteys. Kuuluuko se palomuuri modeemin ja reitittimen väliin? silloin onnistuisi muuten ei.
-vanhaan koneeseen kevyt linux ja sitten irkkikone. tuntuu vaan et turhaa tähän samalle pöydälle kahta konetta on lyödä.
Järkevin omasta mielestä on se että otan vain näytön ja otan 80gb kovon ulkoiseksi 40gb tilalle.
|