Mikä prossu s939 väylään?
|
|
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
30. syyskuuta 2007 @ 12:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Siis onhan noissa näyttiksissä todella hyvä suorituskyky myös DX9 alustoilla.
http://plaza.fi/muropaketti/artikkelit/s...-10-rajapintaan
Tuossa on hyvä artikkeli noista eroista, eli niitä ei vielä suuremmin ole. Crysis on ensimmäinen peli joka on tehty DX10-pohjalta. Siinä voi eroja DX9:n ja 10:n välillä olla. Tuo HD 2900pro on hinta/teho suhteessa erinomainen valinta, tosin vaatiihan se myös uuden powerin.
Question everything
|
sienis
Member
|
30. syyskuuta 2007 @ 19:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Eikö kellään tosissaan ole kokemusta Opteroneista? Pitää varmaan kuitenkin ottaa Fujitsuun yhteyttä ja kysellä, toimiiko Optyt tossa mun lankussa.
|
AfterDawn Addict
10 tuotearviota
|
30. syyskuuta 2007 @ 20:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Eikö kellään tosissaan ole kokemusta Opteroneista? Pitää varmaan kuitenkin ottaa Fujitsuun yhteyttä ja kysellä, toimiiko Optyt tossa mun lankussa.
Lainaus: Asuksen sivuilta näkyi, että tuohon emoon(Asus A8NE) menee Opteron 185 BIOS päivityksen jälkeen. Tarvitset 1011 BIOS:in.
Itseltä löytyy kyseinen 185 opteroni ja kyllähän se mukavasti toi lisätehoja kun edellinen prossu oli Amd a 64 3800+. Opteronia olen kellotellut noin 3GHz:n kellotaajuuksille ja hyvin toimii vakaana. Ja lämmötkin pysyvät rasituksessa kurissa Coolermasterin hyper tx prossujäähyllä.
|
sienis
Member
|
1. lokakuuta 2007 @ 10:16 |
Linkki tähän viestiin
|
Okei, no kyllä sitten varmasti tuo lisä tehoa, kun multa löytyy Athlon 64 3400+ tällä hetkellä. Pitää vaan pistää noottia Fujitsulle tuosta emon yhteensopivuudesta.
Mites muuten, tartteeko koneesta ottaa mitään irti jos paineilmalla putsaa koneen sisuskalut (ehee muuta kun kansi)? Kun näyttiksen lämpötila on idlenä yli 60C, kovo pyörii siinä 50C ja prossukin 60C idlenä. Ei ihan normaaleja nuo lämmöt. Varmaan olisi kotelo tuulettimen ostokin paikallaan. Ja nyt kun kokeilin, tuo virtalähteen tuuletin tuntuisi työntävän ilma ulospäin. Onko normaalia?
|
sam49
Suspended due to non-functional email address
|
1. lokakuuta 2007 @ 10:46 |
Linkki tähän viestiin
|
Paineilma ei ole oikein hyvä tietokoneen puhdistukseen. Se ajaa roskat syvemmälle ja huonolla tuurilla heikentää jäähdytystä. Parempi on aika heikolle imulle laitettu pölynimuri tai rikkaimuri, jossa on n. 10 mm läpimittainen jatkoputki. Pölyä kertyy tuulettimien siipiin ja jäähdytyslaippoihin. Tehonlähteen puhallin puhaltaa yleensä ulospäin, muut sisäänpäin tavallisessa ilmajäähdytetyssä koneessa. Jos koteloon mahtuu, iso puhallin koneen edestä nähtynä vasemmassa sivussa on hyvä, vaikka ruman näköinen. Sisäänpäin puhaltavissa puhaltimissa voisi olla pölysuodatin, sellaista vähän vaahtomuovin näköistä muovilevyä, josta ilma menee helposti läpi. Suodatin irroitetaan ja pestään noin puolen vuoden välein.
Koko ajan käyvässä koneessa pitäisi olla kunnollinen lämpörajasammutus. Ainakin jotkut AMD:n prosessorit saattavat mennä rikki, jos tuuletin pettää. Minulta on joskus mennyt kone rikki liian pienessä kaapissa, kun koko kaapin lämpötila on mennyt jonnekin 60 - 70 asteeseen. Oikeissa konehuoneissa on termostaatti, joka sammuttaa koneet, jos huone lämpiää yli 50 asteen.
Opteronista puheenollen, se taitaa kuluttaa sähköä yli 100 W ja vaatii tosi hyvän jäähdytyslaipan ja huolellisen asennuksen. Hyvin ohut, mutta tasainen kerros silikoni-hopeatahnaa tai mukana tuleva aine prosessorin ja jäähdytyslaipan väliin. Aikoinaan (2003) lähisukulaisen silloista huippukonetta ei saatu toimimaan AMD Athlon 3200:lla (n. 120 W), vaan piti tyytyä 3000:een kun sitä suurempaa ei saatu jäähdytettyä riittävästi.
|
sienis
Member
|
1. lokakuuta 2007 @ 10:54 |
Linkki tähän viestiin
|
No kumma kun esim. ATK liikkeissä myydään paineilma pulloja koneen puhdistusta varten. Rikkaimuria ei löydy valmiiksi, niin jos tuo paineilmallakin onnistuu, mieluummin ostan sellaisen putelin. Ja tämä kone ilmeisesti sammuttaa itsensä jos suorittimen lämpötila ylittää 70 astetta. Ja tuossa kotelon takapuolessa on paikka kotelotuulettimelle jo valmiina, se vain on tyhjä. Kannattako sitten antaa jonkun hieman paremmin asiansa osaavan asentaa sen mahdollisen uuden prossun?
|
sam49
Suspended due to non-functional email address
|
1. lokakuuta 2007 @ 21:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Nykyään myydään kaikenlaista. Paineilmapurkki on hyvä esim. kameran linssien puhdistukseen. Voi sillä hätätilassa puhdistaa elektroniikkaakin, vaikka pölyt tietokoneesta. DVD-lukijan yms. sisäosia ei kannata mennä imuroimaan. Niiden puhdistamiseen on omat työkalut. Tehonlähdettä ei kannata avata, siitä likaantuu vain puhallin ja sen saa puhdistettua ulkoa päin. Itse laitan tarvittaessa tavallisen imurin letkuun pätkän pienmpää letkua ilmastointiteipillä ja letkun päähän ilmaa läpäisevän kankaan palan siltä varalta, että koneen sisällä on jokin irtonainen pikku osa.
Irtonaisia osia ei kannata konessa pitää, ne tekevät jossain vaiheessa oikosulun ja tuhoavat jotain. Pölynimurin imu on liian voimakas, varsinkin keskusimurin, joten letkun kädensijassa oleva ohivirtausläppä kannattaa pitää auki.
Puhdistan vanhoista koneista esim. lisäkorttiliittimet ennen kortin asennusta. Sopiva imurointiväli on kotikoneelle noin vuosi. Pölyisessä paikassa ja meren rannalla kone kannattaa suojata erilliseen hyvin ilmastoituun kaappiin.
|
sienis
Member
|
2. lokakuuta 2007 @ 21:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Noniin, eli tuon Opteron 185 X2 prossun aion jossain vaiheessa hommata, kun Fujitsulta vastasivat että, manuaalissa ei sanota emon tukevan opteroneja, mutta netistä löytyy tapauksia joissa on toiminut. Löysin suomenkielelläkin yhden tapauksen jossa tuo sama prossu toimi tällä emolla (A8NE-FM) uusimmilla BIOSeilla (1011) ja käyttiksen uudelleenasennuksella.
Mutta kannattaako itse alkaa tuota prossu vaihtamaan, vai antaako sen homman jollekkin vähän kokeneemmalle? Kun en ole ennen prosessoria koneeseen vaihtanut. Mikäli tuota pystyy tällä lankulla kellottamaan tuota prossua, hankin sitten myöhemmin parempaa tuuletinta siihen.
E: Huomasin tässä sellaisen jutun BIOSista, kun katselin pystyykö kellottamaan suoraan BIOSista prossua (ei pysty), että System Fan ei pyöri. Ei varmaankaan ole kovin normaalia? Koneen lämmöt on muutenkin aika korkeat idlenä, cpu 59C, näyttis 65-70C, kovo 49-50C. Mikä tuuletin tuo system fan edes on? Auttaisiko jos säätelee niitä asetuksia BIOSista?
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 2. lokakuuta 2007 @ 23:25
|
sam49
Suspended due to non-functional email address
|
2. lokakuuta 2007 @ 23:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Hyvä olisi olla joku todella kokeneempi kaveri mukana. Lämmönjohtotahnan oikea määrä, staattisen sähkön välttäminen ja piirin laittaminen oikein päin ovat tarkimmat hommat. AM2-kannan kanssa saa olla tarkkana, että piiri menee oikein päin ja 939-kanta on hyvin samanlainen. Kannan ja jäähdytyslaipan lukkomekanismeja kannattaa käsitellä varovasti. Piiri saattaa mennä rikki, jos lukkovivun päästää irti vapaasti.
Huomaa myös, että äitinkortin eri versioilla on usein eroja sen suhteen mihin nopeuksiin ne pystyvät, mitä prosessoreja ne tukevat ja mitkä BIOS-versiot niihin sopivat. Tämän opettelin taas kerran, kun sain puoli vuotta vanhan kortin, joka ei ollutkaan samanlainen kuin valmistajan sivuilla oleva uusin malli.
|
AfterDawn Addict
10 tuotearviota
|
6. lokakuuta 2007 @ 08:57 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Huomasin tässä sellaisen jutun BIOSista, kun katselin pystyykö kellottamaan suoraan BIOSista prossua (ei pysty), että System Fan ei pyöri. Ei varmaankaan ole kovin normaalia? Koneen lämmöt on muutenkin aika korkeat idlenä, cpu 59C, näyttis 65-70C, kovo 49-50C. Mikä tuuletin tuo system fan edes on? Auttaisiko jos säätelee niitä asetuksia BIOSista?
System fan taitaa tarkoittaa piirisarjan tai prosessorin jäähyä. Kannattaa avata koppa ja katsoa, että kaikki tuulettimet pyörii. Ja oletko koskaan putsannut konetta? Kannattaa ostaa sitä paineilmaa ja putsailla kone sillä ja imurilla. Jos koneessa on paljon pölyä niin se nostaa noita lämpöjä. Sinne koneen takaosaan kannattaa ostaa myös yksi kotelotuuletin puhaltamaan ilmaa pois kopasta.
|
sienis
Member
|
6. lokakuuta 2007 @ 17:19 |
Linkki tähän viestiin
|
En oo putsaillu. Ja prossun jäähy pyörii kyllä.
|
sam49
Suspended due to non-functional email address
|
6. lokakuuta 2007 @ 22:08 |
Linkki tähän viestiin
|
"Koneen lämmöt on muutenkin aika korkeat idlenä, cpu 59C, näyttis 65-70C, kovo 49-50C."
Käy tosiaan turhan kuumana. Onko kone jossain kaapissa tai muuten jotain ilman kierron edessä ? Onko ylikellotettu ? Näytön lämpötila on yleensä korkea, mutta muut ovat kestävyyden kannalta yläkantissa. Näyttökin kannattaisi saada viileammäksi.
En edelleenkään suosittele prosessorin vaihtoa, ellei kone käy jonkun tärkeän ohjelman toimivuuden rajoilla, eli ohjelman toiminta pätkii. Tällaisessakin tilanteessa parempi olisi yrittää laiteohjainohjelmien vaihtoa, yms. Prosessorin vaihto on periaatteessa selvä juttu, mutta käytännössä siinäkin saattaa tulla ongelmia esim. piirilevyn version tai BIOSin kanssa ja tässä tapauksessa kone alkaisi ylikuumeta pahasti. Joidenkin prosessorien sisäinen maksimi toimintalämpötila on alle 70 C astetta. ADM:n prosessorit ovat hyviä, käytän niitä itsekin, mutta ylikuumenemisen suhteen Intelissä on parempi suojaus, automaattinen hidastus. Pienikin (10 %) hidastus viilentää prosessoria paljon.
Ensimmäinen hankinta on tuo kotelotuuletin, kunnollinen kuulalaakeroitu, hiljainen malli. Sitten hälytykset CPU- ja kotelotuuletinten pysähtymiselle ja ylikuumenemiselle. Mieluummin ei nopeudensäätöä kotelotuulettimelle. Sitten voisi prosessorin ja muistin nopeutta lisätä hiukan, 5 - 10 %, minkä ne yleensä sietävät. Seuraava vaihe onkin kirje Joulupukille, kokonaan uusi kone (single tai dual core), jonka todellinen kellotaajuus olisi yli 2.4 GHz (AMD) tai yli 4.0 GHz (Intel) ja kahdella SIMM:illä 800 MHz DDR2 muistia 1 GB (Linux), 2 GB (Win XP) tai 4 GB (Win Vista).
|
Senior Member
14 tuotearviota
|
6. lokakuuta 2007 @ 22:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sienis: En oo putsaillu. Ja prossun jäähy pyörii kyllä.
kannattaa ekana kokeilla putsata kone kokonaan kaikesta pölystä.
tuossa on pari ohjelmaa kanssa millä voit kattella niitä lämpöjä
ja vertailla eri ohjelmien eroavuuksia..
SpeedFan tai sitten vaikka everestillä.
edit. ja tuolla on aivan mainio opas speedfanin optimointiin:
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/348166
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. lokakuuta 2007 @ 22:27
|
sienis
Member
|
7. lokakuuta 2007 @ 15:58 |
Linkki tähän viestiin
|
Speedfanilla ja Everestillä oon noit lämpöjä kattellu. Ja prossun lämmöt näkyy ainaki pitkälti oikein, kun BIOSissa näkyy sunnilleen samat lukemat. Ja uuteen koneeseen ei ole Joulupukilla tai muullakaan varaa, joten päivittelyyn on kallistuttava. Ja uusimmilla BIOSeilla tuo Opteron 185 toimii kyllä tässä emossa. Muisti on kyllä hidasta 200mhz DDR:ää, pitäisi varmaan ostaa 400mhz muistia, kun emon pitäisi sitäkin tukea.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. lokakuuta 2007 @ 18:49
|
sam49
Suspended due to non-functional email address
|
7. lokakuuta 2007 @ 23:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Kannattaa ensin kokeilla nopeampaa (PC400) muistia. Nimenomaan kahta samanlaista SIMMiä. AMD 64 toimii noin 10 - 15 % nopeammin kun SIMMejä on kaksi. Windows XP osaa käyttää noin 3 GB muistia, mutta käytännössä yli 2 GB tuo vähän etua. Toisaalta alle 2 GB hidastaa. Itse olen käyttänyt kiinteää kaksi tai kolme kertaa RAMin kokoista virtuaalimuistia, vaikka Windows suosittelee dynaamista virtuaalimuistia. Virtuaalimuisti kannattaa vaihtaa kiinteäksi uuden levyn asennuksessa tai perusteellisen defragmentoinnin jälkeen, jolloin virtuaalimuistille tulee hyvä, kiinteä pätkä levytilaa. Linuxissa virtuaalimuistitila voi olla suurempikin. Ylikellotustakin voi kokeilla, varsinkin jos koneen sekoaminen ei aiheuta suurta haittaa. AMD on kuuluisa reilusta ylikellotusvarasta.
Ylikellotettua konetta kannattaa ajaa aluksi vuorokauden verran Memtest:illä. Jos tulee yksikin virhe, kannattaa nopeutta pudottaa tai vaihtaa muistipiirit. Sama homma yleensäkin muistin vaihdon jälkeen.
Joitakin vaivaava 8254 timer APIC (Advanced Programmable Interrupt Controller) vika ei ole varsinainen ylikellotusvika, vaan ilmeisesti ehkä tahallinen virhe Windows XP:n automaattipäivitysten koodissa. Minulla se valitti levyjen rinnakkaisliitännän olevan viallinen Intel-äitikortilla ja Intel CPU:lla, vaikka mitään vikaa ei olekaan. 8254 piirin VLSI-version määrittelyssä on kuulemma joitain eroja vanhaan 8254 mikropiiriin nähden. Yleensäkin kannattaa pitää silmällä punaisia merkintöjä XP:n Systems logissa. Suurin osa niistä on harmittomia, mutta jotkut on hyvä selvittää.
|
sienis
Member
|
8. lokakuuta 2007 @ 10:28 |
Linkki tähän viestiin
|
Ylikellotus ei tulee kuuloonkaan näillä lämmöillä. Ja turhaan alan kellottelemaan tätä prossua, kun hommaan tähän kuitenkin sen Opteronin, lisää käyttöikää koneelle (näyttiksen vaihdon yhteydessä) enemmän, kuin vanhan prossun kellotus. Toiseksi tällä emolla ei voi ainakaan BIOSista kellotta, joten se kellottamisen mahdollisuus on kysymysmerkki. Mutta ensimmäisenä listalla on pölyjen putsaus, kotelotuulettimen hankinta, Opteron 185 X2 prossun osto. Sitten tarpeen mukaan muistin lisäys/uusiminen ja näyttiksen osto. Onko tuollainen kotelo tuuletin sitten helppo asentaa? Varmaan aika tyhmä kysymys, mutta eikös se tarvitse vaan pistää kiinni koppaan ja virtaa kehiin? Ja jotain ehdotusta halpaan ja hyvään kotelotuulettimeen.
E: Tuli tässä mieleen, että tämän mukaan koneeni emo tukee 400/333 mhz DDR muistia. Tarkoittako tuo siis, että tukee myös hitaampia muisteja? Kun on Everest ja CPU-Z näyttää muistien nopeudeksi sen 200mhz.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. lokakuuta 2007 @ 10:43
|
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
8. lokakuuta 2007 @ 11:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sienis: Ylikellotus ei tulee kuuloonkaan näillä lämmöillä. Ja turhaan alan kellottelemaan tätä prossua, kun hommaan tähän kuitenkin sen Opteronin, lisää käyttöikää koneelle (näyttiksen vaihdon yhteydessä) enemmän, kuin vanhan prossun kellotus. Toiseksi tällä emolla ei voi ainakaan BIOSista kellotta, joten se kellottamisen mahdollisuus on kysymysmerkki. Mutta ensimmäisenä listalla on pölyjen putsaus, kotelotuulettimen hankinta, Opteron 185 X2 prossun osto. Sitten tarpeen mukaan muistin lisäys/uusiminen ja näyttiksen osto. Onko tuollainen kotelo tuuletin sitten helppo asentaa? Varmaan aika tyhmä kysymys, mutta eikös se tarvitse vaan pistää kiinni koppaan ja virtaa kehiin? Ja jotain ehdotusta halpaan ja hyvään kotelotuulettimeen.
E: Tuli tässä mieleen, että tämän mukaan koneeni emo tukee 400/333 mhz DDR muistia. Tarkoittako tuo siis, että tukee myös hitaampia muisteja? Kun on Everest ja CPU-Z näyttää muistien nopeudeksi sen 200mhz.
DDR muistien kellotaajuus kerrotaa kahdella; 2x200mhz = 400mhz.
Question everything
|
sam49
Suspended due to non-functional email address
|
8. lokakuuta 2007 @ 11:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Ota kotelosta tuulettimen kiinnistysreikien välimatka ( 73 mm ? ) muistiin ja osta sen mukaan sopiva tuuletin. Kuulalaakeroitu on kalliimpi, mutta hiljaisempi ja kestävämpi. Kannattaa ottaa 12 V malli, jossa on suoraan levyn 12 V ja 5 V liittimeen sopiva väliliitin. Sitten neljä sopivan pitkää koneruuvia ( 4 x 35 mm ? ) ja tuuletin paikalleen siten, että ilmansuuntanuoli osoittaa sisään päin. Siistimpi on kotelon sisällä, mutta ulkopuolellekin sen voit laittaa jos sisälle ei mahdu. Pölysuodatinmateriaalin voit laittaa vaikka kotelon ja tuulettimen väliin. Oikeasti sillä pitäisi olla oma pidin tuulettimen ulkopuolella, mutta niitä on vaikea löytää. Tuulettimissa on joskus piirilevyliitin, jolloin se liitetään äitikorttiin. Musta johto on maa, punainen on +12 V ja keltainen on ohjaus, jonka voit jättää kytkemättä. Tällöin se pyörii aina täydellä nopeudella ellei ole itsesäätyvä malli. Nelilankainen liitäntä on vain prosessorin tuulettimissa. Älä osta 230 V tuuletinta. Se on hankalampi liittää.
DDR-muistien nopeus on vähän ovela juttu. 200 MHz ja 400 MHz voi olla sama asia. DDR-muisteja voi olla 200 - 400 MHz. Useimmiten, mutta ei aina, hitaamman voi laittaa nopean paikalle. Kannattaa vilkaista Wikipediaa http://en.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM . Huomaa etta DDR ja DDR2 piirit ovat samankokoiset, mutta lovet ovat eri paikoissa ja liitin on DDR2:ssa tiheämpi. On myös samankokoinen RAMBUS-RAM, jossa on kaksi lovea.
Noita AMD 939 kannalla olevia prosessoreja näyttää olevan enää vähän liikkeellä. Varo, ettet osta AM2 kantaista. Ovat hyvin samannäköisiä.
|
sienis
Member
|
8. lokakuuta 2007 @ 16:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Mitkäs asiat vaikuttaa noiden muistikampojen yhteensopivuuteen? Eli jos ostan näiden nykyisten Infineon 512MB DDR(400?) PC3200(200mhz) CL3 muistien kylkeen jonkun muun valmistajan 512MB DDR 400 CL3 PC3200 muisteja, niin millä todennäköisyydellä nämä toimisivat kimpassa? Noita Infineonin muisteja saa sitten alkaa tilailemaan Saksasta, mikäli niihin sitten kallistuu.
Ja Everest antaa tällaset tiedot noista muisteista:
Ominaisuus Arvo
Muistikannat
Moduulin nimi Infineon 64D64320HU5C
Sarjanumero xxxxxxxxx
Moduulin koko 512 MB (2 ranks, 4 banks)
Moduulin tyyppi Unbuffered
Muistin tyyppi DDR SDRAM
Muistin nopeus PC3200 (200 MHz)
Moduulin leveys 64 bit
Moduulin jännite SSTL 2.5
Virheentunnistustapa ei ole
Virkistystaajuus supistettu (7.8 us), Self-Refresh
Muistin ajoitukset
@ 200 MHz 3.0-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS)
@ 166 MHz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)
@ 133 MHz 2.0-2-2-6 (CL-RCD-RP-RAS)
Muistin ominaisuudet
Early RAS# Precharge tuettu
Auto-Precharge ei tuettu
Precharge All ei tuettu
Write1/Read Burst ei tuettu
Buffered Address/Control Inputs ei tuettu
Registered Address/Control Inputs ei tuettu
On-Card PLL (Clock) ei tuettu
Buffered DQMB Inputs ei tuettu
Registered DQMB Inputs ei tuettu
Differential Clock Input tuettu
Redundant Row Address ei tuettu
Muistin valmistaja
Yritys Infineon Technologies AG
Tuotetiedot http://www.infineon.com/cgi-bin/ifx/portal/ep/home.do?tabId=1
|
Senior Member
14 tuotearviota
|
8. lokakuuta 2007 @ 20:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sienis: Mitkäs asiat vaikuttaa noiden muistikampojen yhteensopivuuteen? Eli jos ostan näiden nykyisten Infineon 512MB DDR(400?) PC3200(200mhz) CL3 muistien kylkeen jonkun muun valmistajan 512MB DDR 400 CL3 PC3200 muisteja, niin millä todennäköisyydellä nämä toimisivat kimpassa?
ei ole merkillä mitään väliä,
kuhan ostat vain sen merkkistä muistia
mitä emosi tukee.
eri merkkiset muistit toimivat yleensä aika hyvin yhdessä.
joskus saattaa esiintyä jotain häikkää yhteensopivuudessa,
mutta pääsääntöisesti homma toimii,
kunhan ostat vaan 400mhz 512mb ddr muisteja tai 1 gigan palikoita.
nuo everestin tiedot kertovat muistisi olevan 400mhz
(200mhz ddr= 400mhz ddr)
ddr= double data rate.
edit. hyvänä esimerkkinä mun oman myllyn muistit on:
2x1gb PQI 800mhz ddr2 pc6400 CL 5-5-5-18 @1.8v
+
2x512 Corsair 800mhz ddr2 pc6400 CL 5-5-5-12 @1.9v
=
3gb muistia.
ja kaikki muistikammat toimivat tälläkin hetkellä koneessa
asetuksilla: 800mhz CL 5-5-5-12 @1.9v
eli eipä niillä merkeillä niin väliä ole,
kunhan ostat vaan niin niitä kampoja,
että ne toimii dual channelissa.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. lokakuuta 2007 @ 20:14
|
sam49
Suspended due to non-functional email address
|
8. lokakuuta 2007 @ 22:12 |
Linkki tähän viestiin
|
Piirien pitää olla AMD-koneissa pareittain samanlaisia. Huomaa että nämä ovat ilman virheenkorjausta (Virheentunnistustapa ei ole = non-ECC) kuten lähes kaikissa kotikoneissa. Olisi hyvä, jos ajoitus olisi sama, mutta tämä ei ole välttämätöntä. Jos uusi muisti toimii hyvin epäluotettavasti ja hitaasti, vika on todennäköisesti ajoituksessa. Todellinen käyttöjännite on muistella sama, mutta ne sietävät pieniä eroja. DDR:n jännite on 2.5 V, käytännössä 2.5 - 2.7 V. Jotkut kortit ovat tarkkoja puskuroinnin suhteen (Moduulin tyyppi Unbuffered), mutta melkein kaikki ovat puskuroimattomia. Vasta palvelinkoneiden muistien kanssa täytyy olla tarkkana.
|
Senior Member
14 tuotearviota
|
8. lokakuuta 2007 @ 22:24 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sam49: Nimenomaan kahta samanlaista SIMMiä. AMD 64 toimii noin 10 - 15 % nopeammin kun SIMMejä on kaksi.
Nykyään uusissa tietokoneissa käytetään
yleensä kyllä DIMM-muisteja. ;)
|
sam49
Suspended due to non-functional email address
|
9. lokakuuta 2007 @ 09:27 |
Linkki tähän viestiin
|
Heck with the abbreviations.
/ Microchip PIC16F84 smartcard and a Teletype somewhere in Oz /
|
sienis
Member
|
9. lokakuuta 2007 @ 10:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Juu no täytyy sitten kaivaa jostain esiin tiedot, minkä merkkisiä muisteja lankku tukee. Varmistan vielä, kun nyt emossa on 4 muistipaikkaa tällaisessa järjestyksessä;
|DIMM_A1| |DIMM_B1| |DIMM_A2| |DIMM_B2|
DIMM_A1 ja B1=Channel A, DIMM_A2 ja B2=Channel B
Nyt muistit ovat CPU-Z ohjelman mukaan paikoissa 1 ja 3, eli noissa A1 ja A2 paikoissa (? en ole tarkistanut kopan sisältä). Jos ostan kaksi palikkaa uutta muistia, niin eikös nuo vanhat kannata siirtää molemmat vaikka Channel A:han ja uudet sitten Channel B:hen?
|
Mainos
|
  |
|
Senior Member
14 tuotearviota
|
9. lokakuuta 2007 @ 11:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sienis: Juu no täytyy sitten kaivaa jostain esiin tiedot, minkä merkkisiä muisteja lankku tukee. Varmistan vielä, kun nyt emossa on 4 muistipaikkaa tällaisessa järjestyksessä;
|DIMM_A1| |DIMM_B1| |DIMM_A2| |DIMM_B2|
DIMM_A1 ja B1=Channel A, DIMM_A2 ja B2=Channel B
Nyt muistit ovat CPU-Z ohjelman mukaan paikoissa 1 ja 3, eli noissa A1 ja A2 paikoissa (? en ole tarkistanut kopan sisältä). Jos ostan kaksi palikkaa uutta muistia, niin eikös nuo vanhat kannata siirtää molemmat vaikka Channel A:han ja uudet sitten Channel B:hen?
joissakin emoissa muistipaikat ovat värikoodattuja,
eli siis erivärisiä.
silloin muistit on helppo asentaa esim. A1 ja A2 ovat sinisiä
ja B1 ja B2 ovat vaikka punaisia.
eli nyt sun pitäis jostain saada tietää että tukeeko sun emo dual channelia?
http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_channel
|