User Käyttäjä Salasana  

torstai 18.9.2025 / 12:08
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kone boottailee...
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kone boottailee...
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Sivu:12>
teerppA
Newbie
_
30. syyskuuta 2007 @ 17:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Juu elikkäs ongelma on että tää n. 2½ vuotta sitten ostettu fujitsun pakettikone on alkanun boottailemaan itsekseen.

Asus P5GD1-FM
Intel P4 540, 3200 MHz
1GB DDRAM (2x512MB)
Sapphire x1950pro (erikseen ostettu)
poweri joku ikivanha max 350w tehoinen

Yleensä kone käynnistyy uudelleen tein sitten mitä tahansa, annoin olla yön yli päällä tai pelasin. Ehkä joka neljäs kerta kone antaa blue screenin, ja lähes joka kerta eri syystä.
Oon ettiny tietoa noista blue screenien stop-messageista, eikä ne liity mitenkään toisiinsa...

Otin lämmöt everestistä.
Elikkä suoritin on ihan naurettavan kuuma vaikka päällä on vain mozilla, messenger ja mIRC, ja oon asentanut lisätuulettimen vielä.
Huomasin kanssa että suorittimen tuuletin pyörii siinä 1200rpm pinnalla vaikka aikasemmin kun katsoin niin pyöri paljon nopeammin.

Emolevy 36 °C (97 °F)
Suoritin 48 °C (118 °F)
WDC WD2000JD-55HBB0 46 °C (115 °F)

Tätä ongelmaa oli ennenkuin ostin tuon uuden näytöohjaimen vanhan geforce 6600 tilalle, mutta silloin sitä esiintyi harvemmin.

Kovalevyn oon formatoinut ja näytönohjaimen ostanut siinä toivossa että ongelma ratkeaisi, näin ei kyllä käynyt (huononi vain). Pölyt oon putsannut koneen sisältä monta kertaa.

Oon ettinyt kaikkialta netistä ratkaisua tähän ongelmaan mutta mitään en ole löytänyt josta olisi ollut apua, joten päätin nyt tehdä topicin tänne ja yrittää jos joku osaisi vaikka neuvoa, kun nyt tajusin että itse en tätä voi ratkaista.
Tällä hetkellä veikkaan kyllä että virtalähteessä saattaisi mahdollisesti olla vikaa, mutta ajattelin nyt kuitenkin kysyä ennenkuin tilaan uutta.

Jos tarvitsette vielä lisää infoa tästä niin kysykää vain.

Kiitos etukäteen.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. syyskuuta 2007 @ 22:21

Senior Member

5 tuotearviota
_
1. lokakuuta 2007 @ 11:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jospa se sinun "ikivanha" 350 W powerisi, ei tykännyt tuosta uuden näyttiksen viemästä virran määrästä. Toisaalta, jos sitä esiintyi jo vanhallakin näyttiksellä... Katso nyt kuitenkin siitä powerin kyljestä sen tiedot. Paljonko se antaa +12V linjaan ampeereja?

Intel Core 2 Duo E7400, Asus P5QL PRO, 2x2 GB DDR2 800 RAM, WD 250 GB SATA2 + WD 500 GB SATA2, ECS nVidia GeForce 9800 GT 512 MB, Antec Sonata III

Seuraa eroseteleiden matkaa http://www.eurobilltracker.eu/?referer=107869
Kinroad-foorumi http://kinroad.freezoy.com/
Member
_
1. lokakuuta 2007 @ 13:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teerppA:

Tätä ongelmaa oli ennenkuin ostin tuon uuden näytöohjaimen vanhan geforce 6600 tilalle, mutta silloin sitä esiintyi harvemmin.

Voi olla että poweri vetelee viimeisiään mutta satavarma en ole asiasta.

Intel C2D E4400 @ 3,0 GHz + Sunbeam Tuniq Tower | Sonata III | Asus P5K | Manli 8800 GTS 320MB @ 659/999 | A-Data 2x1GB 800 MHz | SteelSeries Xai | SteelSeries Siberia v2 USB 7.1 | SteelSeries 9HD

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 1. lokakuuta 2007 @ 17:28

teerppA
Newbie
_
4. lokakuuta 2007 @ 15:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Noh, tulee vähän myöhässä, mutta en katsonut tuota +12v linjaan menevien ampeerien määrää, koska sain käyttöön uuden virtalähteen, antec neohe 500.
Ongelma ei silti poistunut...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 4. lokakuuta 2007 @ 15:24

Senior Member

5 tuotearviota
_
4. lokakuuta 2007 @ 15:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tuota niin. Taitaa olla prossun ja coolerin välistä tahnat palan tai menny muuten huonoksi. Eli niiden vaihto voisi auttaa.
Siis pii- tai hopeatahnaa kaupasta hakemaan. Sitten prossun cooleri irti ja vanhat tahnat kunnolla pois (vessapaperi) ja sitten uutta tilalle ja cooleri kiinni. Muista, että tahnaa ei saa laittaa liikaa. Täällä oli ohjekin noille tahnojen vaihdolle, mutta missäs se olikaan?

Intel Core 2 Duo E7400, Asus P5QL PRO, 2x2 GB DDR2 800 RAM, WD 250 GB SATA2 + WD 500 GB SATA2, ECS nVidia GeForce 9800 GT 512 MB, Antec Sonata III

teerppA
Newbie
_
4. lokakuuta 2007 @ 15:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Piitahnat on kyl vaihdettu kuukausi sitten
Member

15 tuotearviota
_
4. lokakuuta 2007 @ 16:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
voi olla muisti sökö,, itellä on menny samasta koneesta 2 halpis muistia rikki ja oireet on ollu just tommosii

kokeileppa käyttää konetta vain yhdellä muistilla ku sulla on 2 noita 512 kampoja,, jos buuttailu loppuu jommalla kummalla muistilla ni vika selvis

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 4. lokakuuta 2007 @ 16:21

teerppA
Newbie
_
4. lokakuuta 2007 @ 16:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ok. Se on sitte seuraava asia mitä kokeilen :P
mK0z
Member
_
4. lokakuuta 2007 @ 20:17 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mulla on ihan samankaltaista boottaus ongelmaa..
mikä mua tässä eniten ihmetyttää on se että bf2 lotro pyörii ihan mainiosti tuskin ikinä kone boottaa ittensä, mutta sitten just joku aq2 (action quake2) tilee 5min pelaamisen jälkeen.
viimeisin peli jonka nyt hommasin on settlers VI ja eipä kone siitä tykkää, en tajua missä vika on kun periaatteessa pelaan kaiken näkösiä pelejä ja aikamonessa on tämä ongelma, silti bf2 ja lotro pyörii hyvin.
mun kone on jotain yhtä vanha(EI PAKETTIKONE^^)siinä on Hecin 300 vai 350 poweri, P4 3,2ghz, 2gb ram, radeon x850(kaverilta sain 1gb rammin ja ton näyttiksen. ennen oli radeon 9800 pro, jolla oli sama ongelma).
Mulla tuo lämpö on prossus siinä 70 asteen rajoilla kun pelaan jotain peliä, jotenkin mulla on semmonen kutina että koneessa on jokin varatoimenpide joka sammuttaa koneen jos lämmöt nousee prossus liikaa ja jostain olen kuullut et P4:set on kyllä kovia lämpiämään.
Semmosta ongelmaa mulla ei ole että lämmöt olis korkealla pelkkää wintoosaa käyttäessä.
SSaarinen
Senior Member

3 tuotearviota
_
4. lokakuuta 2007 @ 20:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Omat BSOD murheet aina johtuneet muisteista, ensimmäisellä kerralla huonosta DualKit-paketista ja viimeisin emolevy antoi muistivirheitä. Raudan vaihto auttanut joka kerta. Tosin, jos sinulla ei takuuta niin emolevyn vaihto noissa pakettikoneissa voi olla aikamoinen operaation.

Mutta viisammpia ollaan, kun saat muistit testattua.

Ja ne saa testattua esim. Memtest86+-ohjelmalla
mK0z
Member
_
4. lokakuuta 2007 @ 20:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
niin powerin +12v kohalla lukee 15A.
tuollahan on jotain 100 eri memtest :O minkä nyt noista
SSaarinen
Senior Member

3 tuotearviota
_
4. lokakuuta 2007 @ 20:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Here is some pre-compiled distributions of memtest86+. Memtest86+ comes in three different way, first is a pre-build bootable ISO, second is a bootable binary and third an installable package for creating a bootable floppy. Third version are compressed in .zip and .tar.gz.
Eli ne muistit testataan bootattaessa, pitää tehdä joko boottaava cd tai disketti. Se yksi vaihtoehto on jokin binääri, mutten en ole sitä ikinä käyttänyt, kun ei siitä mitään hajua...

Diskin teko helpointa, jos sulla vain asema löytyy...Sehän on tämä:

# Download - Pre-Compiled package for Floppy (DOS - Win)

Tässä readmestä suoraan ohjeet:
Lainaus:

For Windows, unzip the package into a directory like C:\memtest, insert a blank floppy into your a: disk drive and run the install.bat file. As the install prompts you, to use memtest directly, leave the disk in the drive and reboot your machine.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 4. lokakuuta 2007 @ 20:56

MikroMake
AfterDawn Addict
_
5. lokakuuta 2007 @ 00:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mK0z:
niin powerin +12v kohalla lukee 15A.
tuollahan on jotain 100 eri memtest :O minkä nyt noista
Tuolla Memtest86+ versio 1.70 ohjeita:

http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/422543#2554598

Intel Haswell i7-4770K & Noctua NH-U14S
Asus Z87-A & Asus Strix GTX 970
Fractal Design Define R4 & Seasonic 660W P-660 (XP²)
Samsung 256GB 840 Pro SSD & Western Digital 1TB Caviar Black

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. lokakuuta 2007 @ 00:29

mK0z
Member
_
5. lokakuuta 2007 @ 06:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Noniin memtestin sain klo 1.00 pyörimään ja edelleen pyörii ^^.
pass 50% ja Test 36% tuossa se on junnannu sen 9h.
ja se on nyt #6 kohalla moving inversions 32bit pattern.
erroreita tullut 72miljoonaa ja loppua ei näy.
Koko ajan siinä sinisen ruudun alapuolella menee semmoinen punainen ruutu jossa menee kaiken näköistä ihme matrix koodii, jonka takia en ole uskaltanut ottaa pois sitä jos se vaikka loppuisi kohta ^^.
eli kysymys on kauan tuo kestää? ja onko ihan normaalia yli 70milj. virhettä? ;S
peta69
Suspended due to non-functional email address
_
5. lokakuuta 2007 @ 06:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mK0z:
Noniin memtestin sain klo 1.00 pyörimään ja edelleen pyörii ^^.
pass 50% ja Test 36% tuossa se on junnannu sen 9h.
ja se on nyt #6 kohalla moving inversions 32bit pattern.
erroreita tullut 72miljoonaa ja loppua ei näy.
Koko ajan siinä sinisen ruudun alapuolella menee semmoinen punainen ruutu jossa menee kaiken näköistä ihme matrix koodii, jonka takia en ole uskaltanut ottaa pois sitä jos se vaikka loppuisi kohta ^^.
eli kysymys on kauan tuo kestää? ja onko ihan normaalia yli 70milj. virhettä? ;S
mielsetäni se ajaa sitä testiä niin kauan kun annat sen vaan olla ja noista virheistä sen verran että yksikin (1) virhe on jo liikaa :) eli jos sulla on monta muisti palikkaa koneessa niin koita ne yksikerrallaan tolla ohjelmalla ja sit vaan se vaihtoon mikä on rikki.
mK0z
Member
_
5. lokakuuta 2007 @ 07:35 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
noh :D .. pitänee rupee repii irti.
tosi kiva jos huomaan että se rikkinäienen palikka on alkuperäinen ja ne perskeleet ovat sen myyneet mulle.
aikoinaan kun ostin tämän kun ilmeni tuota ongelmaa niin vein sinne liikkeeseen se oli jopa siellä pari viikkoakin putkeen ja aina tuli takas samanlaisena vaikka ne olivat jotain vaihtanut :L jossain vaiheessa en jaksanut enään välittää.
mjooh itq sikseen ja ei muutakun repimään ;(.
btw yli 80milj. jo ^^
SSaarinen
Senior Member

3 tuotearviota
_
5. lokakuuta 2007 @ 07:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nyt toivotaan, että vain yhdessä kammassa vikaa ettei mene molemmat vaihtoon. Mutta onneksi DDR on jo melko halpaa, DDR400:sta saa jo 20?:lla 512Mt.

Lainaus:
btw yli 80milj. jo ^^
Mulla virheet olleet tuhansissa yleensä, joten sulla todella rankasti viturallaan jokin muisti.

Edit* BTW. Näytönohjaimesi perusteella pelaat jonkin verran, joten itse suosittelisin tässä tapauksessa muistin määrän lisäämistä 2GB:iin, ellet ole ihan lähiaikoina konetta uusimassa. Mutta mainitsen tästä vaan näin ohimennen, ei mikään kriittinen juttu.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. lokakuuta 2007 @ 07:49

mK0z
Member
_
5. lokakuuta 2007 @ 18:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
taisin tuossa lukea verkkokaupan lehtisestä että ddr 400 saa 1gb 27,90..
niin ja onhan mulla periaattees 2gb.. mut en tiiä mitkä noista toimii vielä just tällä hetkellä pyörii tuo memtesti uusimpaan kampaan. ihmettelen todellakin jos siin on vikaa ;S
SSaarinen
Senior Member

3 tuotearviota
_
5. lokakuuta 2007 @ 19:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei se mikään uusi juttu ole, jos uudessa kammassa vikaa on. Samaa tavaraa ne kuitenkin ovat. Joskus sattuu paskempi erä tms. kohdalle ja silloin saattaa tuota huonolaatuisempaa tavaraa osua kohdalle. Itse olen yleensä ostellut Kingstonin muisteja, kun antavat niille "elinikäisen" takuun, eli käytännössä niin pitkän, kun sattuvat olemaan käytössä. Itsellä muistit vaihtuu muutaman vuoden välein.

Lainaus:
niin ja onhan mulla periaattees 2gb
Kuinka niin?

Lainaus:
1GB DDRAM (2x512MB)
mK0z
Member
_
5. lokakuuta 2007 @ 19:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
no eläs nyt sekota mua siihen jätkään jolla on ongelmia ^^
katsoppas tarkemmin :S
tuo on nyt vetänyt 30min tota ohjelmaa ja hyvin pyörii ja 1 pass tullu mitä lie sekin tarkoittaa ;O
mK0z
Member
_
5. lokakuuta 2007 @ 19:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
hmmh, näköjään tuo ohjelma on ikiliikkuja.. taitaa nyt mennä toista kertaa jo ;o
mK0z
Member
_
5. lokakuuta 2007 @ 19:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
hmmh.. jaksanut alkaa repii noita palikoita enempää vaan pidin uuden palikan sisällä ja pelasin vähän Settlers VI, eipä tilenny siin kohassa missä yleensä ^^
taidan ihan suoraan vaan heittää noi 2x 512 palikat rogee.. ja ostan 1 gb palikan.
-> nyt armottomat testit vaan että toimiiko pelit :S
Senior Member

5 tuotearviota
_
5. lokakuuta 2007 @ 19:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Pass meinaa, että kuinka monta kertaa testi on pyörähtäny läpi. Yleensä kannattaa ainakin 8 kertaa antaa mennä läpi, jolloin muistipiirit ehtivät lämmetä ja mahdolliset virheet näkymään.

SSaarinen
Senior Member

3 tuotearviota
_
5. lokakuuta 2007 @ 22:02 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo katoppas meni henkilöt sekaisin :)

Norttiboyta myötäillen, anna pyöriä vaikka tämän yön yli (jos vain hermot kestää odottaa) niin aamulla näkee varmasti onko mitään häikkää.

Ja 2 x 1GB on hyvä valinta muistien suhteen.
Mainos
_
__

_
teerppA
Newbie
_
6. lokakuuta 2007 @ 14:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nojuu, tesmasin tolla memtestillä muistia jotai 8tuntia, eikä yhtään erroria tullut.
Onks kuitenkin mahollista et koneen muisteissa voi silti olla jotain häikkää?

edit// Ehti mennä läpi n. 25kertaa

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. lokakuuta 2007 @ 14:32

Sivu:12>
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kone boottailee...

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy