Koneen lämpö kysymys
|
|
xcvv
Member
|
6. marraskuuta 2007 @ 19:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Mitkäs on koneen normaali lämmöt peli käytössä ja normi työpöydällä?
Mulla prossu on adm athlon 64 3500+ ja emo on asus a8v-e se. Ja lämmöt on työpöydällä ollessa noin 49 astetta kummassakin, eli onko tuo liikaa? mutta jos säädän prossun tuulettimen täysille eli 2500 kierrosta/min, sekä itse lisäämäni "kotelo tuulettimen" päälle niin molemmat lämmöt tippuu noin 44 asteeseen. Mutta tuulettimien äänet ovat häiritsevän kovat. Powerin ja näyttiksen lämpöjä en tiedä kun ei ole sellaista ohjelmaa. Ja peli tilanteen lämpöjä en muista, mutta ne nousevat kyllä reilusti. Voin myöhemmin ilmoittaa ne, jos tarvitsee niitä tietoja :)
ps. saan noita lämpöjä pudotettua vielä jos otan tuosta koneen keulasta auki noi ylimääräiset cd-aseman luukut (silloin prossu on 41 ja emo 36, nämä arvot siis tuulettimien ollessä täysillä).
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. marraskuuta 2007 @ 19:41
|
schnappi
Suspended due to non-functional email address
|
6. marraskuuta 2007 @ 19:48 |
Linkki tähän viestiin
|
Emolle on hiukka liika toi 49C idlessä!
emo ~40C korkeintaan
Ja prossu kyl kestää hyvin noi ~50C lämmöt.
Katoppa näyttiksen lämmöt vaikka EVEREST ultimate edition ohjelmalla!
|
xcvv
Member
|
6. marraskuuta 2007 @ 20:28 |
Linkki tähän viestiin
|
eikös toi ultimate versio ole maksullinen? mulla on tuosta tuo home edition
|
schnappi
|
6. marraskuuta 2007 @ 21:09 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti xcvv: eikös toi ultimate versio ole maksullinen? mulla on tuosta tuo home edition
30 päivän trial
|
xcvv
Member
|
6. marraskuuta 2007 @ 22:09 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti schnappi: Katoppa näyttiksen lämmöt vaikka EVEREST ultimate edition ohjelmalla!
Tässäpä nämä:
Emolevy: 42
Suoritin: 44
CPU-diodi: 44
Näytönohjain: 47
GPU:n ympäristö: 44
Mitä nämä suoritin, cpu-diodi ja gpu:n ympäristö ovat?
nämä lämmöt tulivat siis kummmatkin tuulettimet täysillä.
|
Senior Member
4 tuotearviota
|
8. marraskuuta 2007 @ 04:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Taitaa olla vika kotelotuuletuksessa ja paha vika onkin, jos kerran cd luukut avaamalla saat lämpötiloja laskemaan noin monta astetta. Missä päin koteloa sulla niitä tuulettimia edes on? Niitähän pitäisi olla alhaalla edessä yksi ja ylhäällä takana toinen, jotta ilmankierto olisi parhaimmasta päästä. En kylläkään pidä itse lämpötilojasi mitenkään järkyttävän korkeina. Voisit toki varmaan sitä jäähdytystä muutella paremmilla tuulettimilla ja niiden oikeanlaisella sijoituksella. Kokeile huvikseen, paljonko lämmöt laskevat, jos pidät koteloa auki. Itselläni nimittäin vanhassa koneessa kotelo auki prosessorin lämpötila 26 astetta, emolevy 36. Kesällä taisivat olla molemmat jotain 40 asteen luokkaa, vähän päälle.
GPU on grafiikkapiiri, cpu-diodista nyt ei ole sen tarkempaa tietoa, mutta joku pieni diodi se siinä prosessorin vieressä varmaan on. Jos et tiedä mikä on diodi, googleta niin selviää. ;) Niihin ei kuitenkaan sitä huomiota tarvitse kiinnittää, enimmäkseen vaan siihen prosessoriin, näytönohjaimeen, kovalevyyn, emolevyyn, yms. Eipä ole Everest ultimate edition maksullinen, jos sen oikeasta paikasta hankkii. Itse en siitä senttiäkään maksanut, mutten myöskään muista mistä sen hankin.
-Kiedis
|
Member
4 tuotearviota
|
8. marraskuuta 2007 @ 06:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Olethan putsannut koneesi pölyltä?
|
xcvv
Member
|
8. marraskuuta 2007 @ 08:42 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kiedis: Taitaa olla vika kotelotuuletuksessa ja paha vika onkin, jos kerran cd luukut avaamalla saat lämpötiloja laskemaan noin monta astetta. Missä päin koteloa sulla niitä tuulettimia edes on? Niitähän pitäisi olla alhaalla edessä yksi ja ylhäällä takana toinen, jotta ilmankierto olisi parhaimmasta päästä. En kylläkään pidä itse lämpötilojasi mitenkään järkyttävän korkeina. Voisit toki varmaan sitä jäähdytystä muutella paremmilla tuulettimilla ja niiden oikeanlaisella sijoituksella. Kokeile huvikseen, paljonko lämmöt laskevat, jos pidät koteloa auki. Itselläni nimittäin vanhassa koneessa kotelo auki prosessorin lämpötila 26 astetta, emolevy 36. Kesällä taisivat olla molemmat jotain 40 asteen luokkaa, vähän päälle.
GPU on grafiikkapiiri, cpu-diodista nyt ei ole sen tarkempaa tietoa, mutta joku pieni diodi se siinä prosessorin vieressä varmaan on. Jos et tiedä mikä on diodi, googleta niin selviää. ;) Niihin ei kuitenkaan sitä huomiota tarvitse kiinnittää, enimmäkseen vaan siihen prosessoriin, näytönohjaimeen, kovalevyyn, emolevyyn, yms. Eipä ole Everest ultimate edition maksullinen, jos sen oikeasta paikasta hankkii. Itse en siitä senttiäkään maksanut, mutten myöskään muista mistä sen hankin.
Kotelo tuulettimena on itse laittamani 8cm (entinen prossun tuuletin), se on siinä "normaali"paikassa koneen takana. Sitten on tietenki ylhäällä powerin tuuletin, joka taitaa olla kans 8cm en ole varma, poweri on kyllä vanha ku taivas,ajattelin testata kaverin poweria jossa on 12cm tuuletin tuossa powerin alaosassa. Prossulla on zalman tuuletin ja näyttiksessäkin on joku vissin hyvä tuuletin (kaverilta ostin sisustan tähän). ajattelin että jos ostais kunnollisen about 10cm kotelotuulettimen tohon taakse.
Kerran koitin että laitoin tohon ylimäärästen cd-asemapaikkojen kohdalle 12cm tuulettimen, jolla lämmöt kyllä tippu,mut voi elämä sitä meteliä :D
Juu tiedän mikä on diodi. Ja koteloa kyllä pitäisin auki, mutta mulla on kaks kissa jotka tykkää tutkia asioita :D
EDIT: heh, tuli mieleen että saattaisin voida pitää koteloa auki jos ostais oikein tiheä silmäistä kanaverkkoa tai vastaavaa tuohon "seiniksi" niin ei pääsis kattimatit liian lähelle :)
Lainaus: Olethan putsannut koneesi pölyltä?
Kyllä, kohtuu säännöllisesti pyrin putsaaman tuon.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. marraskuuta 2007 @ 08:47
|
xcvv
Member
|
8. marraskuuta 2007 @ 12:15 |
Linkki tähän viestiin
|
päivityksiä lämpöihin (kaikki arvot ovat työpöytä lämpöjä):
Nämä arvot ovat koneen kumpikin sivu auki, laittamani kotelo tuuletin sammutettuna ja prossun tuuletin minimillä eli n.1400rpm
suoritin: 41
emo: 42
näyttis: 48
Nämä arvot ovat kumpiki sivu auki ja molemmat tuulettimet täysillä
suoritin: 38
emo: 38
näyttis: 43
|
Member
|
8. marraskuuta 2007 @ 14:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Meeppä kauppaan ja hanki kunnon tuuletin ja miellummin kaksi koppaan.Laittaisin tahnat uudelleen prossun väliin ja imuroisin kopan.
|
xcvv
Member
|
8. marraskuuta 2007 @ 15:40 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jonna66: Meeppä kauppaan ja hanki kunnon tuuletin ja miellummin kaksi koppaan.Laittaisin tahnat uudelleen prossun väliin ja imuroisin kopan.
niihänse melkeen pitäis. tietääkö kukaan onko noitte tuulettimien mukana mitään potikkaa että sais nopeutta säädettyä, ettei melua olis iha älytön. tai, voiko noita nopeuksia säätää, esim biossista tai jostain.
tahnaa en ala laittamaan ku en oo ikinä ite irrotellu prossua/tuuletina :D
|
schnappi
|
8. marraskuuta 2007 @ 16:02 |
Linkki tähän viestiin
|
Jos ostat esim. noctua merkkisen coolerin niin niitten mukan tulee jännitteen alennin eli johto :D
Mutta kaikkia coolereita jotka liität suoraan emoon niin saa säädettyä esim. speed fan nimisellä ohjelmalla.
Molexiin jos laitat niin saat vaihtamalla virtajohon paikan 12v paikasta 5v.
Jossain coolereissa tulee mukana napikka.
katsoppas alkuun, että onko kopassa 120mm paikkoja vai 80mm.
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
8. marraskuuta 2007 @ 16:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuolta kohdassa Säätimet löytyy ainakin useita vaihtoehtoja.
Kun ostaa alunperin hijaisia tuulettimia, säätimen tarve on melko pieni, mutta sellaisen avulla melutason voi kyllä helposti optimoida.
BIOSista tai erillisellä apuohjelmalla voi monessa emossa ainakin jossain määrin säätää emon tuuletinliittimiin kiinnitettyjä tuulettimia.
Poistotuulettimen olisi hyvä olla kotelon yläosassa, kun sinnehän lämmin ilma nousee, muuten niiden sijoituksella ei taida olla kauheasti väliä, vaikka "edestä alhaalta sisään" onkin se vakiintunein käytäntö. Silloinhan monesti saadaan kiintolevyillekin hyvä ilmavirta.
edit: Kaikki tuulettimet eivät luotettavasti käynnisty 5 V:lla, kannattaa olla tarkkana.
Yleensä jo 1x 12 cm tai 2x 8 cm flekti + powerin tuuletin riittää hyvin suunnitellussa kotelossa kohtuulliseen ilmanvaihtoon, tosin tilanne jossa poweri ja ulos puhaltava kotelotuuletin "kilpailevat" ilman saannista ei ole kovin toivottava. Eli sisään puhaltavia tuulettimia olisi hyvä olla vähintään yhtä monta kuin uloskin. Silloin myös pölyn suodatus on helppo toteuttaa, kun ilmaa ei imetä kotelon raoista sisään.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. marraskuuta 2007 @ 16:11
|
xcvv
Member
|
8. marraskuuta 2007 @ 16:36 |
Linkki tähän viestiin
|
varmistus noi tuulettimien mitathan mitataan tyyliin "kanta x korkeus" eikä silleen "viistosti".
tuossa näyttäisi olevan kotelotuulettimen paikka jossa on reiät 8cm ja 9cm. kävin paikallisessa ja sielä ei ollut 9cm tuulettimia, joten huomiseksi kerkes tilata. tarkka mitta tais olla 9,2cm. halpa oli, joten jos on tarvis, niin toisenkin ostaminen ei ole mahdotonta :)
tossa mun koneessa, kotelotuuletin puhaltaa ulospäin, ja powerin tuuletin kans ulospäin, mutta powerissa ei ole siinä koneen "sisäpuolella" tuuletinta, niinkun nykyään on vissin kaikissa. niin se powerin tuuletin ei "ime" sisältä ollenkaan, vaan puhaltelee omia lämpöjänsä pois.
Edit: unohtu mainita, että olen ottanu ylimääräisistä pci-paikosta ne levyt pois, sekä olen ottanu disketti aseman kohalta pois sen pikku levyn, jotta ilmaa pääsis vähän helpommin sisäänkin.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. marraskuuta 2007 @ 16:39
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
9. marraskuuta 2007 @ 09:46 |
Linkki tähän viestiin
|
Jep, 80 mm:n tuuletin on ulkomitoiltaan 80x80 mm:n neliö. Käytännössä kaikkien mallien (samassa kokoluokassa) kiinnitysreiät ovat samassa kohdassa, joten siitä ei tarvitse huolehtia.
Poweri tietysti imee kaiken sen ilman kotelon sisältä, mitä se uloskin puhaltaa. Sitä vaan ei tuossa ratkaisussa voi kunnolla hallita, mistä korvausilma virtaa kotelon sisälle.
|
xcvv
Member
|
9. marraskuuta 2007 @ 15:51 |
Linkki tähän viestiin
|
dodi nyt on 9,2cm tuuletin 19db muistaakseni ja on mukavan hiljanen vaikka täysillä tohisee.
prossun tuuletin säädettynä mini mille ja uus kotelo tuuletin päällä lämmöt näyttää työpöydällä tältä:
emo:41
prossu:42
näyttis:44
noiki taitas pudota vielä jos laittas yhen kotelotuulettimen puhaltaa sisällepäin
|
ellli
Newbie
|
16. huhtikuuta 2008 @ 12:08 |
Linkki tähän viestiin
|
onkohan nämä lämmöt mistään kotosin? mistä löytäsin semmosen viitearvotaulukon, ko ei nuo mulle sano paljon mittään..
Lämpötilat
Emolevy 44 °C (111 °F)
Suoritin 60 °C (140 °F)
Seagate ST3320620A 44 °C (111 °F)
SAMSUNG SP2014N 39 °C (102 °F)
|
WalheR
Junior Member
|
18. kesäkuuta 2008 @ 20:02 |
Linkki tähän viestiin
|
Mulla taas on emonlämmöt idlenä 55C :S,mutta prossuni (AMD 6400+) lämpötila vaan 22C ja näyttis 61... kaikki idle lämpötiloja..
|
mrcheeky1
|
18. kesäkuuta 2008 @ 23:28 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ellli: onkohan nämä lämmöt mistään kotosin? mistä löytäsin semmosen viitearvotaulukon, ko ei nuo mulle sano paljon mittään..
Lämpötilat
Emolevy 44 °C (111 °F)
Suoritin 60 °C (140 °F)
Aika korkeat prosessorilämmöt. Mikäs prossu kyseessä ja millä ohjelmalla katsottu lämmöt?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WalheR: Mulla taas on emonlämmöt idlenä 55C :S,mutta prossuni (AMD 6400+) lämpötila vaan 22C ja näyttis 61... kaikki idle lämpötiloja..
Millä ohjelmalla mitattu, 22C on todella matala lämpötila normaali huoneenlämmössä...
Q6600 @ 3,6GHz | Asus P5Q Deluxe | 4 Gt DDR2 (4 x 1 Gt) | Leadtek GeForce GTX260 Extreme+ | Antec P182 | Corsair HX520 | WD VelociRaptor 150GB | Samsung SpinPoint F1 750GB | Vista Home Premium 64-bit
Jäähdytys: D-Tek Fuzion V2 | ThermoChill PA120.3
|
Mainos
|
  |
|
WalheR
Junior Member
|
19. kesäkuuta 2008 @ 00:28 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mrcheeky1: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ellli: onkohan nämä lämmöt mistään kotosin? mistä löytäsin semmosen viitearvotaulukon, ko ei nuo mulle sano paljon mittään..
Lämpötilat
Emolevy 44 °C (111 °F)
Suoritin 60 °C (140 °F)
Aika korkeat prosessorilämmöt. Mikäs prossu kyseessä ja millä ohjelmalla katsottu lämmöt?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WalheR: Mulla taas on emonlämmöt idlenä 55C :S,mutta prossuni (AMD 6400+) lämpötila vaan 22C ja näyttis 61... kaikki idle lämpötiloja..
Millä ohjelmalla mitattu, 22C on todella matala lämpötila normaali huoneenlämmössä...
Everest Home Editionilla...

|