Fujitsu-Siemens Scaleon päivitys edessä
|
|
pezku90
Junior Member
|
23. marraskuuta 2007 @ 19:33 |
Linkki tähän viestiin
|
Mitä olisi järkevin päivittää ekana tässä Fujitsu-Siemens Scaleot Tix P4 550-60 -tietokoneessa. Koneelle tulee jouluna kolme vuotta täyteen, ja nyttemmin on meno vähän alkanut tökkimään.
Speksit:
Prosessori: Intel Pentium 4 3,4Ghz
Keskusmuistia 1Gb (ymmärtääkseni DDR)
Emolevynä Fujitsu-Siemensin oma tekele
Näytönohjain: Sapphire Radeon X700 SE 256Mb
Poweri 350W
Mikä olisi siis fiksuin kohde päivittää? En ajatellut vielä vuoteen ainakaan vaihtaa konetta, sillä tämä maksoi aika rutosti uutena, joten jonkin aikaa pitäisi pärjätä. Pelikäyttössä kone on ollut ja tulisi olemaan, mutta tietenkään mitkään ihan viimeisimmät huippupelit eivät täysillä asetuksilla pyöri. Ehdottakaa myös sitä, mihin päivittäisin mainitsemanne komponentin.
Onko tätä konetta mitenkään mahdollista optimoida poistamalla jotain turhaa tms? Tässä koneessa on pyörinyt nyt kolme vuotta XP Home Edition ilman mitään formatointeja tai uudelleenasennuksia.
Edit: 3DMark06 antoi koneelle testissä vain 489 pistettä. Itse olen aika pettynyt tulokseen sinänsä, ja uskoisin, että parempaan pitäisi tälläkin kokoonpanolla päästä. Kaveri pääsee lähes vastaavalla setillä (AMD&NVidia) yli tuhanteen pisteeseen.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 23. marraskuuta 2007 @ 20:16
|
Senior Member
5 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2007 @ 12:40 |
Linkki tähän viestiin
|
Sanoisin, että lisää muistia ja uusi näyttis. Tuohon ei kannata lähteä enempää päivitteleen, sillä menisi jo aika paljon osaa uusiksi.
Onhan emolla PCI-E väylä? Ja paljonkos tuo poweri antaa +12 V linjaan ampeereja?
|
pezku90
Junior Member
|
24. marraskuuta 2007 @ 16:01 |
Linkki tähän viestiin
|
Jep, tavoitteena olisi saada suhteellisen pienellä budjetilla kone kelvolliseen kuntoon. Budjetti olisi ehkä sellaiset 100-150e, mutta voi noustakin, mikäli innostun asiasta enemmän.
Powerista lähtee ilmeisesti 15,0A tuohon mainitsemaasi +12V linjaan. Tässä vielä siitä kuva
http://img100.imageshack.us/my.php?image=poweripk0.jpg
Näyttis on PCI-E, eli taitaa myös emokin olla (?).
Kuinka paljon muistia olisi järkevää lisätä. Paikkoja on vielä kaksi vapaana, joten olisiko fiksua ostaa yksi 512Mb kampa vai kenties giganen? Muisti on vanhaa DDR:ää, joka tuntuu olevan vähän harvinaista jo nykyään. Ainakaan joitain nettikauppoja selaillessani en hirveästi vaihtoehtoja löytänyt.
Asian tarkentamiseksi vielä kuva muisteista
http://img250.imageshack.us/img250/8538/muistitcopyat9.jpg
Mikä näyttis olisi sopiva muuhun kokoonpanoon? Näyttiksessä ei tarvitse olla yhtään "kasvuvaraa", sillä kuten sanottu, kone menee vaihtoon kyllä aikanaan, mutta yritän nyt vielä tekohengittää tätä. Paras sopivuus tämänhetkiseen kokoonpanoon (+lisämuisti) olisi haussa.
|
Chosen4
Junior Member
|
24. marraskuuta 2007 @ 16:12 |
Linkki tähän viestiin
|
Näytöbohjain tosiaan vaihtoon, ja muistia.
Muistit voisit saada pilkkahintaan käytettynä ja kannattaa ehdottomasti ottaa kaksi 512 mb kampaa lisää kun ne ovat suhteellisen halpoja. (arvio 20-30 euroa)
Näyttikseksi voisi olla Radeon x1950 pro, en tiedä sitten ahdistaako tuo prossu miten paljon mutta itse olen korttiin ollut tyytyväinen ja virtalähteenkin pitäisi riittää???
AMD Athlon™ 64 X2 4200+
2 Gb DDR II 533 Mzh
Asus HD 4670
WD 320 Gt AAKS
19" LG Lcd
Xp MCE
|
pezku90
Junior Member
|
24. marraskuuta 2007 @ 16:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Muisteja tuntuu olevan tuhansia erilaisia vaikka kuinka tarkoilla kriteereillä yrittää etsiä. Tai siltä ainakin tällaisesta semi-newbiestä tuntuu.
Olisikohan tämä oikeanlainen muisti?
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=2765
Tuo PC3200 löytyy näistä tämänhetkisistä muisteistakin, mutta lisäksi nämä on jotain DDR SDRAM -tyyppiä. Vaikuttaako se jotenkin?
Näyttikseksi ajattelin itse tätä 1950GT:tä. Pro-malli olisi varmasti parempi, mutta jollen aivan väärin ole ymmärtänyt, niin tästä GT:stäkin pitäisi kellottamalla saada lähes saman verran irti.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9093
|
Senior Member
5 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2007 @ 20:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Tuo PC3200 löytyy näistä tämänhetkisistä muisteistakin, mutta lisäksi nämä on jotain DDR SDRAM -tyyppiä. Vaikuttaako se jotenkin?
Siis nuo nykyiset muistisi ovat myös DDR SDRAM muisteja. Sitä SDRAM loppua ei vain kovin usein laiteta -> http://fi.wikipedia.org/wiki/DRAM
Muisteiksi kannattaa ottaa samat specsti omaavat muistit, eli tässä tapauksessa 2kpl DDR400 CL3.
Tuossa powerissahan on 2 +12 V linjaa. Eli tehoa yhteensä 25 A. Pitäisi siis riittää. Katsopa vielä se, että lähteekö powerista näyttikselle kuusi piikkinen lisävirtaliitin?
|
Chosen4
Junior Member
|
25. marraskuuta 2007 @ 02:23 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Näyttikseksi ajattelin itse tätä 1950GT:tä. Pro-malli olisi varmasti parempi, mutta jollen aivan väärin ole ymmärtänyt, niin tästä GT:stäkin pitäisi kellottamalla saada lähes saman verran irti.
Varmaan saattaa saadakkin mutta joutuu siinä rauta jo aika koville lämpöjen osaltakin ja varmaan ei kotelotuuletus ole mikään optimi kun kerran pakettikone on? Ihan sen osalta siis itse ottaisin suosiolla Pro:n. Mutta onhan sitä "omaa" korttia mukava puollustella =)
AMD Athlon™ 64 X2 4200+
2 Gb DDR II 533 Mzh
Asus HD 4670
WD 320 Gt AAKS
19" LG Lcd
Xp MCE
|
pezku90
Junior Member
|
25. marraskuuta 2007 @ 09:45 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Chosen4: Lainaus: Näyttikseksi ajattelin itse tätä 1950GT:tä. Pro-malli olisi varmasti parempi, mutta jollen aivan väärin ole ymmärtänyt, niin tästä GT:stäkin pitäisi kellottamalla saada lähes saman verran irti.
Varmaan saattaa saadakkin mutta joutuu siinä rauta jo aika koville lämpöjen osaltakin ja varmaan ei kotelotuuletus ole mikään optimi kun kerran pakettikone on? Ihan sen osalta siis itse ottaisin suosiolla Pro:n. Mutta onhan sitä "omaa" korttia mukava puollustella =)
Joo kyllähän siinä pro-mallissa pitäis olla parempi tuuletin ja sillä tavalla, mutta hintakin on sen 40e kalliimpi. Itse vain jäin miettimään sitä, että onko se pro sitten prossuun nähden liian tehokas, eli jääkö prossu ns. pullonkaulaksi. Sanokaa muutki vielä varteenotettavia ehdotuksia näyttikseksi.
Täytyy tänään vielä tarkistaa tuo virtalähteen lisävirtaliitin.
|
Chosen4
Junior Member
|
25. marraskuuta 2007 @ 18:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Joo kyllähän siinä pro-mallissa pitäis olla parempi tuuletin ja sillä tavalla, mutta hintakin on sen 40e kalliimpi. Itse vain jäin miettimään sitä, että onko se pro sitten prossuun nähden liian tehokas, eli jääkö prossu ns. pullonkaulaksi. Sanokaa muutki vielä varteenotettavia ehdotuksia näyttikseksi.
Omaan prossuun kun kävin vertailemassa tuolla -->[url=http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=930&model2=909&chart=419][/url]
Niin näytti että on noin 10-50 % tuo sun prossus ainakin graafikatesteissä hitaampi mitä mulla ja itellä tuntuu että ois aika hyvin balanssissa näyttis+prossu niin sen osalta vois olla kyllä järkevämpi tuo GT.
JA näyttiksen mukana tulee sellainen molex-adapteri jolla saa sen lisävirran näyttikselle.
AMD Athlon™ 64 X2 4200+
2 Gb DDR II 533 Mzh
Asus HD 4670
WD 320 Gt AAKS
19" LG Lcd
Xp MCE
|
pezku90
Junior Member
|
25. marraskuuta 2007 @ 18:34 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Chosen4: Lainaus: Joo kyllähän siinä pro-mallissa pitäis olla parempi tuuletin ja sillä tavalla, mutta hintakin on sen 40e kalliimpi. Itse vain jäin miettimään sitä, että onko se pro sitten prossuun nähden liian tehokas, eli jääkö prossu ns. pullonkaulaksi. Sanokaa muutki vielä varteenotettavia ehdotuksia näyttikseksi.
Omaan prossuun kun kävin vertailemassa tuolla -->[url=http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=930&model2=909&chart=419][/url]
Niin näytti että on noin 10-50 % tuo sun prossus ainakin graafikatesteissä hitaampi mitä mulla ja itellä tuntuu että ois aika hyvin balanssissa näyttis+prossu niin sen osalta vois olla kyllä järkevämpi tuo GT.
JA näyttiksen mukana tulee sellainen molex-adapteri jolla saa sen lisävirran näyttikselle.
Aika paljon heikompihan tää Pentium4 näyttäis olemaan kuin sun AMD. Grafiikkatesteissä häviää pena vajaa 3000 pistettä ja prossutestissä viitisensataa pistettä.
Missäpäin virtalähdettä se mahdollinen lisävirtaliitin pitäisi olla ja tarkoitatko tuolla molex-adapterilla juuri siihen tulevaa liitintä vai mitä. Itse en ole vielä rautapuoleen niin paljoa perehtynyt, niin kysyn viisastuakseni.
|
Senior Member
5 tuotearviota
|
25. marraskuuta 2007 @ 23:28 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Mainos
|
  |
|
pezku90
Junior Member
|
27. marraskuuta 2007 @ 07:43 |
Linkki tähän viestiin
|
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. marraskuuta 2007 @ 07:50
|