User Käyttäjä Salasana  

torstai 20.11.2025 / 14:37
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > vistan järjestelmänvalvojan luvista...
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Vistan järjestelmänvalvojan luvista...
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
MrMorser
Newbie

1 tuotearvio
_
21. joulukuuta 2007 @ 18:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vaikka olen itse järjestelmänvalvoja, miksi en voi ladata tiedostoja netistä suoraan esim. program files:eihin? On melko rasittavaa ladata tiedostot ensin muualle ja siirtää ne sen jälkeen.
Myös jatkuvat ohjelmien avausluvat olisi mukava saada pois päältä.
heikki75
Senior Member
_
21. joulukuuta 2007 @ 21:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MrMorser:
Vaikka olen itse järjestelmänvalvoja, miksi en voi ladata tiedostoja netistä suoraan esim. program files:eihin?
Vistan asennuksessa oletuksena tulevalla käyttäjällä ei ole samoja oikeuksia kuin Windows XP:n järjestelmänvalvojalla. Jos on vuosia käyttänyt XP:tä niin jotkut rajoitukset tuntuvat aluksi oudoilta.

Vistasta löytyy myös piilotettu järjestelmänvalvojan tili (tilin nimeksi tulee "Järjestelmänvalvoja") jolla on kaikki oikeudet (samat mitkä on XP:n järjestelmänvalvojalla).

Myös jatkuvat ohjelmien avausluvat olisi mukava saada pois päältä.
Vistan käyttäjätilien valvonnan (UAC) saa poistettua käytöstä mutta se ei ole suositeltavaa tietoturvan takia, koska jos torjuntaohjelmista pääsee tuntematon troijalainen läpi niin tälle ohjelmalle Vista ei kysy asennuslupaa, mikäli UAC on poistettu käytöstä.
MrMorser
Newbie

1 tuotearvio
_
21. joulukuuta 2007 @ 21:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti heikki75:

Vistasta löytyy myös piilotettu järjestelmänvalvojan tili (tilin nimeksi tulee "Järjestelmänvalvoja") jolla on kaikki oikeudet (samat mitkä on XP:n järjestelmänvalvojalla).

Omassa tilissäni lukee Käytönvalvonta -asetuksissakin "Tietokoneen järjestelmänvalvoja", mutta silti ladatessa tiedostoja tulee valitus "Käyttöoikeutesi eivät riitä tänne tallentamiseen. Järjestelmänvalvoja voi antaa luvan." tms, joten mistä tuon luvan voi antaa tai mahdollisesti kiertää jotenkin?

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 21. joulukuuta 2007 @ 21:31

AfterDawn Addict

5 tuotearviota
_
21. joulukuuta 2007 @ 21:51 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vaikka olen itse järjestelmänvalvoja, miksi en voi ladata tiedostoja netistä suoraan esim. program files:eihin?
Näin Vistassa tulee ollakin, järjestelmäaseman juureen, em. Program filesiin, ja Windows -kansioon ei olekaan tarkoitus mennä sorkkimaan itse, tämä on tarkoitettu nimenomaan käyttäjän suojaksi.

On melko rasittavaa ladata tiedostot ensin muualle ja siirtää ne sen jälkeen.
Miksi ne pitäisi itse siirtää? Osaahan asennusohjelma siirrellä ne minne tiedostot ikinä tarvitseekin asentaa.

MrMorser
Newbie

1 tuotearvio
_
21. joulukuuta 2007 @ 21:55 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti yamaneko:
Miksi ne pitäisi itse siirtää? Osaahan asennusohjelma siirrellä ne minne tiedostot ikinä tarvitseekin asentaa.

No uusien mappien lataaminen sof 2:seen ja patchien päivittäminen muihin peleihin helpottuisi huomattavasti... Kaikissa kun ei ole mitään installereita mukana.
AfterDawn Addict

5 tuotearviota
_
21. joulukuuta 2007 @ 22:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No tuskin on niiiin usein tehtävä noita, että alkaisi oikeasti haittamaan? No, UAC:n saa pois kokonaan, mutta sitten ollaan yksi merkittävä askel otettu taaksepäin. Muutenkaan järjestelmänvalvojan tiliä ei ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön, mutta niin vain kaavoihin kangistuneet (näin kun Windowsissa on aina ollut, toisin kuin Unixeissa) käyttäjät eivät osaa käyttää päivittäisessä käytössä normaalia käyttäjätiliä.

Tämä vahvistaa sen mitä olen aina sanonut: mikään ohjelmisto ei mahda heikomman lenkin (käyttäjä) toimille mitään. Jos mahtaisi, se suljetaan muka hankalana.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 21. joulukuuta 2007 @ 22:01

Mainos
_
__

_
heikki75
Senior Member
_
21. joulukuuta 2007 @ 22:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vista Ultimate versio > secpol.msc > jne. jolloin saadaan käyttöön Vistan "piilotettu" järjestelmänvalvojan tili http://img216.imageshack.us/img216/2903/jrjestelmnvalvoja2sx0.jpg

Mutta tiliä ei kannata käyttää nettikäytössä, koska siinä ei ole ollenkaan UAC:ta, vaikka UAC olisi käyttäjätilit-asetuksissa päällä.

edit: Jos Vistan käyttäjätilien valvonnan (UAC) ottaa pois päältä, niin käyttäjä menettää parhaimman turvaominaisuuden mikä Vistassa on.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. joulukuuta 2007 @ 08:40

afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > vistan järjestelmänvalvojan luvista...

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy