Käyttöjärjestelmä cd:eettömään kannettavaan?
|
|
juuso81
Junior Member
|
4. helmikuuta 2008 @ 13:12 |
Linkki tähän viestiin
|
Moi
Olen jo hetken aikaa yrittänyt saada asennettua käyttöjärjestelmää vanhaan Fujitsu-Siemens Amilo kannettavaan. Cd asema on rikki ja boottausta usb:ltä ei tueta (bios päivitetty). Disketti asema toimii normaalisti. Tavoitteena on saada Windows Me korvattua jollain perus Linuxilla esim. Susella.
Olen yrittänyt kaikenlaisia boottidiskettejä , mutta usb ei tunnu löytyvän , vaikka ohjeiden mukaan sen pitäisi löytyä.
Olen esim. yrittänyt kokeilla Pendrivelinuxia ja sille suunnattua usb-bootti diskettiä , mutta usb tikkua ei vaan löydy. :(
Mitähän oikeen seuraavaksi pitäisi yrittää?
|
Senior Member
|
4. helmikuuta 2008 @ 13:46 |
Linkki tähän viestiin
|
Joskus olen samantapaiseen koneeseen asentanut 98:n ottamalla kovon pois ja siirtämällä sen toiseen koneeseen adapterin avulla ja kopiomalla koko cd:n kovolle.Kovo takaisin läppäriin. Sitten vain käynnistyskorpulla kone käyntiin ja navigointi asennuskansioon...
|
juuso81
Junior Member
|
4. helmikuuta 2008 @ 19:52 |
Linkki tähän viestiin
|
Siirsin openSuse cd:n imagen tikulle ja purin sen ME:ssä tyhjälle kovalevyn osiolle (FAT). Millähän tuon nyt sitten boottaisi?
Taitaa koko juttu mennä niin paljon metsään , että on parempi unohtaa koko juttu. :\
|
Senior Member
|
5. helmikuuta 2008 @ 09:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Korpulla buutaus ja navigoiti sinne linukkakansioon ja asennus käyntiin...
|
juuso81
Junior Member
|
5. helmikuuta 2008 @ 10:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Windowsin ja Dossin kanssa juttu olisi ihan helppo ja tuttu , mutta Linux on outo.
Elikkä boottasin korpulla (win98)ja menin hakemistoon. Nyt pitäisi löytää joku setup.exe tyyppinen tiedosto , eikö? Boottaukseenkin tarvittaisiin varmasti joku linux boottidisketti?
|
Aapo
Newbie
|
5. helmikuuta 2008 @ 10:42 |
Linkki tähän viestiin
|
Pultti ja ruuvi ratkaisu: (eli toimii varmasti mutta vaatii tietyt ehdot)
Irroita läppäristä kiintolevy (kaikissa malleissa ei ole itsestäänselvyys, että irtoaa)
Kiinnitä läppärin kiintolevy adapterilla (maksaa n.7e) pöytäkoneeseen (pitää olla pöytäkone)
tai vaihtoehtoisesti toiseen läppäriin (jos siihen voi laittaa), jossa boottaava cd-asema.
Boottaat koneen asennuslevyltä ja asennat sen läppärin levylle. (voit irroittaa koneen omat levyt, jos pelkäät, että vahingossa asennat väärälle levylle).
Ja tällä hetkellä PerusLinux on Ubuntu, sen yhteisön tuki on vertaansa vailla, ja saat ongelmatapauksissa nopeasti suomenkielistä apua:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php
|
juuso81
Junior Member
|
5. helmikuuta 2008 @ 14:37 |
Linkki tähän viestiin
|
Toinen kannettava löytyy ja molemmista saa kovalevyn irti. Pitää siis kokeilla tuota vaihtoehtoa. :)
Cd asemat eivät olleet fyysisesti samanlaisia , muuten olisin lainannut toisesta. Fujitsu onkin valmiiksi purettuna , kun se cd-asema ei lähtenyt konetta avaamatta. Tosin pelkän näppiksen irroitus olisi riittänyt. ;)
|
Mainos
|
  |
|
juuso81
Junior Member
|
5. helmikuuta 2008 @ 18:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Nyt homma menee ihan kummalliseksi. :S
Vaihdoin kovalevyn toiseen kannettavaan , mutta Linux ei suostu asentumaan , vaan jummaa lähes heti. Sama juttu OpenSusella , Suse 10.0:lla ja Ubuntulla , josta viimeisestä orginaali cd.
Kaikki levyt ovat toimivia , koska kokeilin molempien Suseja jonkin aikaa sitten yhteen pöytäkoneen raatoon.
Se mikä tekee jutusta vielä kummallisemman , Windows 98 asentuu aivan muitta mutkitta kannettavaan.
En ole aivan varma , mutta minulla on sellainen muistikuva , että olen joskus kokeillut Ubuntua tähän parempaan kannettavaan ja se asentui siihen. Voisiko ongelma olla S-Fujitsun koneen kovalevyssä?
Alunperin kone on käsittääkseni joku Soneran vuokra kone tms. :?
|