User Käyttäjä Salasana  

torstai 20.11.2025 / 23:13
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > ei äänilaitetta, ajurit ei auta, amilo kannettavassa
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Ei äänilaitetta, ajurit ei auta, Amilo kannettavassa
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
hippa1
Newbie
_
10. helmikuuta 2008 @ 12:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hei
Kyse on Fujitsu-Siemens D8830 Amilo kannettava. Äänilaitetta ei näytä olevan enää, Hupsista.

Olen ko laitevalmistajan sivuilta ottanut ko koneen audio driver -paketin AC 97,,,jne. Ko asennuksella olen ensin ajanut entiset mahdolliset ajurien rippeet pois. Sen jälkeen olen asentanut ko ajurit uudelleen. Aina välillä sammutin koneen jne.

Onko mitään itse tehtävissä, mikä vika voisi olla kun edelleen näyttää että äänilaitetta ole. Aiemmin eri koneissa olen selvinnyt ajurien asennuksella. Kiitos!
Senior Member
_
10. helmikuuta 2008 @ 21:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Onko laitehallinnassa huutomerkki äänikortin kohdalla?
Jos on niin ajurit eivät ole asentuneet tai ovat väärät.
Oletko imuroinut ja asentanut varmasti oikeat ajurit fujitsun sivuilta?
Tiedätkö mikä äänikorttisi on? Sen voi selvittää esim everest tai sisoftsandra ohjelmalla. Ja sen jälkeen etsiä äänipiirin/kortin valmistajan sivuilta sopivaa ajuria.

hippa1
Newbie
_
11. helmikuuta 2008 @ 12:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Keltainen huutomerkki on kyllä laitteen kohdalla. Olen jo useamman kerran ottanut ko tietokoneelle tarkoitetun audiopaketin winzipillä purkanut, asentanut jne, Ei äänilaitetta edelleenkään. Täytyy yrittää selvittää onko koneeni äänikortti tuo laitevalmistajan sivuilla oleva alkuperäinen, pystyneekö äänikortteja yleensä vaihtamaan ja onkohan se miten yleistä ja miksi?
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
11. helmikuuta 2008 @ 13:44 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Everest ohjelma kaivaa tiedot koneen raudasta, piirit ja muut emolevystäkin (integroidut äänet).

Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
hippa1
Newbie
_
11. helmikuuta 2008 @ 15:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
On muuten näppärä ohjelma. Everest löysi äänikoriksi Intel 82801DB ICH4 - AC`97 Audio Controller[B-0]

Olen tähän etsinyt ajureita. En vielä ole löytänyt. Intelin sivuilta en löytänyt juuri tuollaista. Yhdessä paikassa menee aina johonkin maksulliseen juttuun. Olenko etsinyt väärin?
hippa1
Newbie
_
12. helmikuuta 2008 @ 09:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Voiko äänikortti yms olla rikki kun ajurien asennukset ei tuo ääntä. Löysin alkuperäisen asennuslevyn, koneen mukana tullut. Siinä mm audio driverit, jotka asensin. Koneessa sp 2 jne. Ei äänilaitetta edelleenkään. Jos äänikortti menee uusiksi niin varmaankin se asennettava jossakin liikkeessä...en ole kauheasti asentanut vielä.
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
12. helmikuuta 2008 @ 13:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ensin neuvo saitista. Kun viestisi on toisella käynnillä vielä viimeisin, niin kirjaa tunnuksella sisään. Sitten editoit omaan viestiisi lisää lehtiö-kynä kuvakkeesta (=muokkaa viestiä). Pysyy ketjut lyhyempinä.

Intelin sivuilta olen maksutta saanut ajureita Intel emolevyyn, myös integroitu äänipiiri. Ne ei välttämättä palvele muissa emoissa heidän piirejään. Ja eri emosta, jossa sama piiri käytetty ei välttämättä toimi sen ajurit.

Jos ei koneen mukana tullut ajuri levy auta, tuskin Intelin sivuiltakaan löytyvä auttaa.

Ei mahdotonta, että winukassa jotain sekaisin ja piiri kokonaan "kadonnut". Joku emon muu ajuri viottunut. Winukan uudelleen asennus. Mutta.
Rautavika tietenkin mykistää äänet.
Lataa ja polta cd:ksi joku Live-Linux (suomiknoppix, Puppy-Linux, tai mikä vaan). Se on helpoin testi katsoa onko vika raudassa vai winukassa. (Live-Linux ei asenna mitään kovolle, ellei Linuxissa valitse niin)

Ton piirin perusteella "kortti" on emossa oleva yksi piiri. Sen vaihtaminen? Hinta?
Erillinen äänikorttikin kannettavassa, jos ei ole asennellut. Kannetavan avaaminen on vaikeampaa kuin pöytäkoneen.
Liikkeestä voit viedä koneen ja kysyä paljonko maksaa äänen kuntoon laitto. Vastaus kysymykseen ei maksa, kuin huijareilla. Osaava liike
pelkällä malli nimellä tietää onko siellä kortti vai piiri, juottaako uuden piirin vai onko aina emon vaihto halvempaa.

Netistä katselin tota mallia ja
There is a single Type II PC Card slot for expansion
Saako tuohon sitten erillisen äänikortin, onko semmoisia (kannettavalle) ja hinta?
Myös tietona
Audio controller (manufacturer & model) VIA VT1612A
Voi olla että tota mallia on eri äänipiireillä tehty.

Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
Mainos
_
__

_
hippa1
Newbie
_
13. helmikuuta 2008 @ 10:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kiitos neuvoista! Homma nyt ok. Taisi kuitenkin olla biosin asetuksista kiinni. Nyt kuuluu.
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > ei äänilaitetta, ajurit ei auta, amilo kannettavassa

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy