Yrittäisin poistaa paria .exe-päätteistä tiedostoa, mutta ei onnistu. Käyttöjärjestelmä Windows Vista Home Premium. Olen kyseisen koneen ainoa järjestelmävalvoja.
Tapahtuma etenee näin:
1. Painan näppäimistöstä DELETE-näppäintä > tulee normaali "Poista tiedosto"-ikkuna ja vaihtoehtoina windowsmaisesti "Kyllä" tai "Ei".
2. Klikattuani "Kyllä" tulee seuraavanlainen herja:
"Kohdakansion käyttö estetty
Tämä toiminto vaatii vahistuksen
ohjelman nimi
Luomispäivä: XX.XX.XXXX XX.XX
Koko: 86,0 kt
Painaessani "Ohita" ei tapahdu mitään. Kun taas painan "Jatka", homma jatkuu.
3. Tulee ikkuna "Windows tarvitsee luvan voidaaksen jatkaa".
Vaihtoehtoina Salli tai Peruuta.
4. Painan "Salli" ja winToosa alkaa poistamaan kyseistä tiedostoa.
Ennen loppua tulee tälläinen ilmoitus:
"Kohdakansion käyttö estetty
Tämän toimenpiteen suorittamiseen tarvitaan käyttöoikeuksia
ohjelman nimi
Luomispäivä: XX.XX.XXXX XX.XX
Koko: 86,0 kt
Yritä uudelleen Peruuta"
5. Klikkaan yritä uudelleen, mutta sama herja ilmaantuu aina, vaikka kokeilisin samaa 500 kertaa.
Kyseinen ongelma on toistunut ZIP- ja RAR-kansioissa, normaaleissa kansiossa sekä etenkin .exe-tiedostojen poistamisen yhteydessä. Kansioiden koko on vaihdellut muutamasta kilotavusta aina pariin gigatavuun asti. Kyseisillä kerroilla olen olen ollut aina järjestelmävalvoja-tilissä.
Itse ottaisin ensimmäiseksi Vista käyttäjätilien hallinnan (UAC) pois päältä...jos et ole jo sitä tehnyt. Olen laiskalla päällä, joten tässä linkki ohjeeseen: Vista UAC
Ja sitten kannattaa katsoa kansion asetuksista, että mitä oikeuksia siihen kansioon on ja kenellä. Vista ei ole kovin tuttu, mutta varmaan selviää kansion asetuksita ja sieltä 'suojaus'. Ainakin noin menee XP:ssä.
Kiitos molemmille vastauksista, Tukisin ohjetta kokeilin ja toimi. Kenties myös SSaarisen toimintatapa toimisi, mutta se olisi vaatinut uudelleen käynnistämisestä, jonka takia en kokeillut sitä :)