User Käyttäjä Salasana  

torstai 20.11.2025 / 10:22
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > kaksi käyttöjärjestelmää?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
kaksi käyttöjärjestelmää?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
inza82
Suspended due to non-functional email address
_
25. maaliskuuta 2008 @ 01:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Sain käytetyn koneen. Se on vanha, mutta toimii suht ok. Asensin windows2000:n mutta nyt kone käynnistäessä näyttää siltä, että näitä on kaksi ja onkin, sillä toiseen pääsen edelleen. Miten saan tämän vanhan pois? Olen ihan uuno, suorastaan onneton koneiden kanssa. Sen tiedän että tuolla koneessa on joku bios systeemi, saako sitä kautta toisen käyttiksen pois ja miten sen teen?
SSaarinen
Senior Member

3 tuotearviota
_
25. maaliskuuta 2008 @ 07:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ensiksi olisi hyvä varmistua, ettei koneessa oikeasti ole kahta käyttöjärjestelmää. Eli asentaessasi Windows 2000:n uudestaan, niin formatoitko koko kiintolevyn? Mitään vanhaa ei jäänyt?
inza82
_
25. maaliskuuta 2008 @ 09:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mielestäni se windowsin asunnuslevyn sisään laittaessani siinä tuli kohta, jossa pyydettiin valitsemaan puhdas asennus, tai päälle asennus. Valitsin puhtaan. Mutta nyt minulla kuitenkin näkyy siellä tämä vanhakin käyttis. Onko se käytännössä siis mahdollista, että siellä on kaksi? Mistä sen huomaan? Löydänkö sen jostain käyttämäni windowsin kautta? Voinko jotenkin poistaa sen? Minulla on nyt tietokoneen mielestä windows2000pro ja myös toinen samanlainen. Olen kokeillut käynnistäessä mennä sinne toiseen, ja sinne se menee... Joten niitä on kaksi? Eikö?
AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
25. maaliskuuta 2008 @ 10:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Toisin sanoen et ole formatoinut kiintolevyä asennuksen yhteydessä.
Itse asentaisin käyttiksen uusiksi ja tällä kertaa poista kaikki osiot ja asenna kone puhtaalta pöydältä.

Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
inza82
_
25. maaliskuuta 2008 @ 10:51 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Miten tämä formatoiminen tapahtuu? Onko neuvoja?
tukis
_
25. maaliskuuta 2008 @ 11:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Windows 2000 Professionalin asentaminen

Lainaus:
Windows 2000 Professional Setup
================================

Setup will install Windows 2000 on partition

D: FAT (D) 1506 MB ( 1180 MB free)

on 6150 MB Disk 0 at Id 0 on bus 0 atapi.

Use the UP and DOWN ARROW keys to select the file system
you want, and then press ENTER.

If you want to select a different partition for Windows 2000,
press ESC.

Format the partition using the NTFS file system
Format the partition using the FAT file system
Convert the partition to NTFS
Leave the current file system intact (no changes)

ENTER=Continue ESC=Cancel
Valitse ensimmäinen kohta
Lainaus:
Format the partition using the NTFS file system
eli suomeksi "Alusta ... NTFS.."

Format = Alusta

Aloita asennus laittamalla asennuslevy koneeseen ja käynnistämällä kone uudestaan.
Kuvaruudulle tulee "Paina jotain näppäintä.." -> paina silloin vaikka välilyöntiä.
Jos aloitat asennuksen Windowsista et ehkä pysty alustamaan.
Vaikka linkin ohjeessa asennus aloitetaan Windowsista, ovat tekstit alkuvaiheen jälkeen samat aloitettaessa asennus asennuslevyltä bootaten (käynnistäen).

Huom. Edellisessä kohdassa varoitetaan osiolla olevan jo Windows asennus. Kuittaa varoitus valitsemalla "Jatka" (taitaa olla "J" kun se englanninikielisessä on "C"ontinue)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 25. maaliskuuta 2008 @ 11:12

inza82
_
25. maaliskuuta 2008 @ 11:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Öh... mulla on suomenkielinen win2000 kyllä... Mut mä en tajua, miksi se teki tämän... Eli jätti silti toisen windowsin kovalevylle, vaikka valitsin tuon alustamisen.. Mä ainakin käsitin tämän että alustaminen tarkoittaa tässä kohtaa sitä, että vanha katoaa kokonaan. Mutta eipäs tehnyt niin... Jotain feeluu tietty voi olla koko koneessa. Mutta, noh. Tämä jää kakkoskoneeksi jokatapauksessa kohta... Olis vaan kivaa tietää että miksi tän kanssa on ongelmia...
inza82
_
25. maaliskuuta 2008 @ 11:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
ääh. siis ei kannata asentaa sitä suoraan windowsin kautta? Yritän sitä vielä, sillä onhan mulla tässä aikaa :D
tukis
_
25. maaliskuuta 2008 @ 11:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joko sinulla on useampi osio tässä ikkunassa

Lainaus:
Windows 2000 Professional Setup
================================

The following list shows the existing partitions and
unpartitioned space on this computer.

* Use the UP and DOWN ARROW keys to selected item, press ENTER.

* To create a partition in the unpartitoned space, press C.

* To delete the selected partition, press D.

6150 MB Disk 0 at Id 0 on bus 0 on atapi

C: FAT (C) 1506 MB ( 688 MB free)
D: FAT (D) 1506 MB ( 1180 MB free)
E: FAT (E) 1506 MB ( 90 MB free)
F: FAT (F) 617 MB ( 257 MB free)
G: NTFS 1015 MB ( 388 MB free)

ENTER=Install F3=Quit
Tai sitten olet jättänyt alustamatta (=formatoimatta)
Muita vaihtoehtoja ei ole.
(jos on niin kertokoon joku, ei tule vaan mulle näin äkikseltään mieleen)

Vaikka nuo ovat englanniksi, niin on aika helppo verrata suomenkielisiin näkymiin, kun ne ovat samassa muodossa.

Voit myös tässä näkymässä poistaa kaikki osiot (partitions C:, D: E: ...)
jos koneessa ei ole mitään säilytettävää. Tämä on helpompi tapa ja varmasti poistaa vanhan asennuksen.

Lainaus:
* To delete the selected partition, press D.

Suurinpiirtein suomeksi
Poistaaksesi osion paina P

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 25. maaliskuuta 2008 @ 11:22

inza82
_
25. maaliskuuta 2008 @ 11:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kiitos. Tuo selkeytti. Nyt varmaan tajuan jotain. Vaikka uuno olenkin. Haluaisin kylläkin tähän xp:n... Katselin, että olis sen verran "iso" kone, että jaksais sellaista pyörittää kyllä :D
Mainos
_
__

_
tukis
_
25. maaliskuuta 2008 @ 11:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti inza82:
ääh. siis ei kannata asentaa sitä suoraan windowsin kautta? Yritän sitä vielä, sillä onhan mulla tässä aikaa :D
Joo, Windowsin kautta aloittaessa ei voi poistaa osiota asennuksen aikana, koska se lykkää tiedostonsa sille osiolle (ainakin jos on vain yksi osio).
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > kaksi käyttöjärjestelmää?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy