Voitteko neuvoa tumpulaa WindowsXPProfessional -omistajaa? Näppään ilmeisesti vahingossa, sulkiessani oikean yläkulman x-llä viimeisen ruudun, viereistä suurenna-käskyä. Ruudulta katoaa työpöytä, ja alhaalta tehtäväpalkki ja start-valikko ja jäljelle jää vain taustakuva. Windows-oppaan näppäinkäskyt eivät tuo mitään takaisin. CTRL+Alt+Del ei sulje ohjelmaa eikä konetta. Ainoa vaihtoehto (ei reset-näppäintä koneessa) on sulkea se virrasta mikä on paha homma. Mikä auttaa?
Yleensä tuo viittaa explorer.exe prosessin lopetukseen.
Jos se loppuu niin yleensä koko työpöytä katoaa...
Kokeile tehtävänhallinassa Tiedostot>Suorita> explorer.exe
Explorer.exe on juuri havainnut virheen ja tuote on suljettava, ja sinulla on valintana että Lähetä virhe raportti ja älä lähetä, paina lähetä virhe raportti ja sulje niin se ei sulkeudu, tämä saattaa johtua jopa siitä jos olet sattunut asentamaan windows vistan päälle xpn ja poistanut vistan niin siitä :P
Mutta mulla ainakin toimii virheen raportoiminen ja sulje nappulan painallus niin se ei häviä.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 405: Autaako "F11" näppäimen painallus mitään?
Ei auta, ikävä kyllä. Olen kokeillut kaikki järkevät näppäinkomennot läpi. Ikonien katoaminen ei varmaan johdukaan suurennusruudun painamisesta vaan siitä, että olen painanut sulkemis-x:ää liian pitkään tai kahdesti. Minusta on silti tosi outoa, ettei lähes takuuvarma CTRL alt del tee mitään. Muuten kone toimii erinomaisesti, virukset on tarkistettu yms. Ja kun avaan sen uudelleen suljettuani sen "väärin" powerpainikkeesta, työpöytä yms. on taas paikallaan.
Explorer.exe kun kaatuu niin jäljelle jää vain taustakuva.
Sen voi huoleti kokeilla toimivassa koneessa. Ctrl-Alt-DEl tuo Tehtävienhallinta sivun ja prosessesita Lopeta prosessi sille explorer.exe. Sitten Uusi tehtävä... (Tiedosto valikosta tai Sovellukset välilehden oikea alakulma) explorer.exe ja kaikki palaa normaaliksi.
Jos Tehtävienhallinta ei ilmesty noilla 3:lla näppäimellä, niin xp:stä kaatu muutakin kuin explorer.exe.
Myös vian ilmenenminen ikkunan koko/sulkemis painikkeista viittaa samaan. Toimivassa niitä painikkeita saa räpsytellä mielinmäärin ilman käyttiksen sekoamista.
(Tehtävienhallinassa on myös mm. Sammuta. Juntturaan jäänneen koneen saa sieltä alas monasti.)
Uudelleen asennus xp:lle ehkä lolpulta se nopein korjausmenetelmä.