User Käyttäjä Salasana  

tiistai 26.8.2025 / 12:58
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > hankkimassa ulkoista kovalevyä, mikä hyvä ?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Hankkimassa Ulkoista Kovalevyä, Mikä Hyvä ?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Member
_
30. toukokuuta 2008 @ 21:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen hankkimassa ulkoista kovalevyä. Kovalevyn koko tulee olla 500 GB.
Ulkoisen kovalevyn tulisi toimia Windows 2000, Windows XP home, Windows XP Pro sekä Vista käyttöjärjestelmissä.

Seuraavia ulkoisia kovalevyjä olen ajatellut:

1. Buffalo 500GB DriveStation Turbo SATA, ulkoinen SATA-kiintolevy, USB-liitäntä.
http://www.tietoasema.fi/eshop/?sid=1&ci...D-HS500U2&whid=

2. LaCie Hard Disk, Design by Neil Poulton 500GB - ulkoinen USB2.0 kovalevy.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=28177

3. Seagate FreeAgent Dekstop 500GB ulkoinen USB2.0-kovalevy.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=28066

Eniten näistä kolmesta vaihtoehdosta minua kiinnostaisi tuo Buffalon ulkoinen kovalevy. Mitä tuo Sata käytännössä tarkoittaa ?

Käykö kovalevy ihan tavalliseen tietokoneeseen vai tarviiko koneessa olla jokin erityinen paikka kovalevylle ?

Toimiiko tuo Buffalon kovalevy kaikissa yllä mainituissa käyttöjärjestelmissä ?

Kertokaa minulle käytännön kokemuksia noiden kolmen ulkoisen kovalevyn toimivuudesta ja ongelmista. Tiedustelen näitä ulkoisten kovalevyjen juttuja, koska en itse tiedä niistä tarpeeksi.

Kiittäen tiedosta ja käytännön kokemuksista !
AfterDawn Addict

9 tuotearviota
_
30. toukokuuta 2008 @ 22:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lacien ulkoista kovoa voin lämpimästi suositella;)

Mulla on kokemuksia Lacie 250 gigan kovosta ja on toiminut moitteetta nyt syksyllä 2 vuotta;)

Intel Core i7 950 DO 3,06GHz @ 4.00 GHZ 24/7+ Noctua NH-D14 / Asus Sabertooth x58 / a-Data 3x2GB, DDR3 1600MHz CL9 / Asus GTX 780 DCII OC 3GB / Corsair AX860i / Fractal Design Define R4 / Asus Xonar DGX / 5500 GB kovalevy tilaa / Logitech G400s / Logitech G110 / Beng G2412HD 23.56" + Samsung Syncmaster S22B300 21.5 / Logitech Z-2300 / Windows 7 professional 64bit + Intel X25-M G2 80 GB
lezardous
Suspended due to non-functional email address
_
31. toukokuuta 2008 @ 00:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itselläni ollut Lacien ulkoinen kovo joka kärähti ensimmäisen kahden viikon jälkeen... komea sauhu nousi. En voi sanoa että kaikki olisivat huonoja koska jos kaikkien mielipiteitä ja yksittäisiä kokemuksia ottaisia huomioon ei mistää löytäisi sopivaa :)
Takuu kyllä toimi mutta vaihdoin vastaavaan ulkoiseen...
Junior Member

7 tuotearviota
_
31. toukokuuta 2008 @ 12:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
1. Buffalo 500GB DriveStation Turbo SATA, ulkoinen SATA-kiintolevy, USB-liitäntä.
http://www.tietoasema.fi/eshop/?sid=1&ci...D-HS500U2&whid=

Itselläni toiminut erittäin hyvin tuo buffalo.
Member
_
31. toukokuuta 2008 @ 12:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Muutama kysymys vielä ulkoisista kovalevyistä.

Ulkoisia kovalevyjä myydään ominaisuuksilla, jossa mainitaan välimuistin määrä:
esim. Välimuisti 8 MB tai Välimuisti 16 MB.

Kumpi on parempi pienempi vai isompi välimuistin määrä kovalevyn toimivuuden kannalta ?

Lisäksi kysyisin, kun olen hankkinut ulkoisen kovalevyn, niin kovalevyt myydään kai Fat32 tiedostojärjestelmällä.

Olen lueskellut internetistä, että ulkoinen kovalevy olisi hyvä formatoida (alustaa) NTFS tiedostojärjestelmään. Jotta kovalevylle voisi siirtää isokokoisia tiedostoja vaivattomasti.

Onko tuo tiedostojärjestelmän muutos NTFS-tiedostojärjestelmäksi tarpeen ?
Miten tuo kovalevyn formatointi (alustus) tehdään, käyttöjärjestelmänä Windows XP ?

Kiittäen tiedoista !
Junior Member

7 tuotearviota
_
31. toukokuuta 2008 @ 12:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Konemake:
Muutama kysymys vielä ulkoisista kovalevyistä.

Ulkoisia kovalevyjä myydään ominaisuuksilla, jossa mainitaan välimuistin määrä:
esim. Välimuisti 8 MB tai Välimuisti 16 MB.

Kumpi on parempi pienempi vai isompi välimuistin määrä kovalevyn toimivuuden kannalta ?

Lisäksi kysyisin, kun olen hankkinut ulkoisen kovalevyn, niin kovalevyt myydään kai Fat32 tiedostojärjestelmällä.

Olen lueskellut internetistä, että ulkoinen kovalevy olisi hyvä formatoida (alustaa) NTFS tiedostojärjestelmään. Jotta kovalevylle voisi siirtää isokokoisia tiedostoja vaivattomasti.

Onko tuo tiedostojärjestelmän muutos NTFS-tiedostojärjestelmäksi tarpeen ?
Miten tuo kovalevyn formatointi (alustus) tehdään, käyttöjärjestelmänä Windows XP ?

Kiittäen tiedoista !
16mb välimuisti on parempi. Tuo tiedostojärjestelmä riippuu kovalevystä mikä siinä on myydessä. Knnattaa alustaa nfts järjestelmää käyttämään heti alussa. Alustus toimii näin xp:ssä:

Painat vasemmalla hiiren painikkeella alustettavaa asemaa ja valitset alusta.

Sitten valitset tiedostojärjestelmän ja panet siihen nfts. Pika alustusta ei kannata käyttää.
Toivottavasti auttoi! P.S Kuvat suurenee klikkaamalla P.S 2 USB 2.0 riittää

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 31. toukokuuta 2008 @ 12:48

Senior Member

2 tuotearviota
_
31. toukokuuta 2008 @ 12:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse ostin tämän ulkoisen kovalevyn. Tuo sen takia koska siinä on myös e-sata, jota joskus tulevaisuudessa saatan käyttää. Hintakin on alle 100e. Ihan tyytyväinen olen tähän ollut.
Member
_
31. toukokuuta 2008 @ 15:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
rmCowboy kysyisin seuraavaa:

Toimiiko tuo mainitsemasi kovalevy Windows 2000, XP, Vista käyttöjärjestelmissä ?

Mitä ohjelmia kovalevyn mukana tulee ?

Tuleeko mukana kaikki tarvittavat johdot ja piuhat ?

Onko mukana suomenkieliset käyttöohjeet ?

Voiko tuon kovalevyn kytkeä tietokoneen kautta jotenkin pois päältä, mikäli levyä ei tarvi ? Vai otetaanko siitä vain virrat pois päältä ?

Kysyn tätä siksi, että levy ei pääsisi kuumenemaan liikaa ja hajoaisi.
Senior Member

2 tuotearviota
_
31. toukokuuta 2008 @ 16:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Juu, toimii kaikissa käyttiksissä, itse olen käyttänyt XP:llä ja ubuntulla. Tuossa mukana tulee Western digitalin softa, jossa muunmuossa jokun googlehaku ohjelma sun muita synkronointi ohjelmia. Tämän asennuspaketin voi myös ladata netistä, jos omistaa my book sarjan kovon.

Kaikki tarvittavat tulevat mukana, eli siis USB kaapeli, Firewire kaapeli, virtalähde, mutta sata- kaapelia ei tainnut tulla mukana. Näitä kylläkin tulee emolevyn mukana vaikka kuinka paljon. Virtalähteessä on vaihdettava pistokejuttu, eli voi siis työntää eurooppalaiseen taikka usalaiseen pistokkeeseen.

Noita manuaaleja en ole lukenut mutta luulen että PDF:änä on suomenkieliset ohjeet myös.

Kovo menee itsestään virransäästötilaan kun sitä ei käytetä. Kun tuon mukanatulevan Western Digital Button Managerin pikkuohjelman asentaa niin se näyttää myös prosentteina jäljelläolevan tilan oikeassa alakulmassa kuvaketta klikateassa. Siitä kuvakkeesta voi myös sammuttaa kiintolevyn.

Ulkosen kovon takana on myös nappi josta sen saa päälle ja sammutettu.

Kaikki ulkoset ovat aina alustettu Fat32 muotoon, jotta vanhemmat käyttikset kuten windows 98 osaisivat sitä lukea. Eli jos käytät xp/vista/linuxia niin kannattaa alustaa NTFS muotoon levynhallinnan kautta. Niinkuin aikasemminkin sanoin niin ohjelmiston voi ladata kotisivuilta.

Itse en käytä mukanatulevaa ohjelmistoa, ainoastaan tuota WD button manageria.

Lisää kysyttävää? : )
radza
_
24. elokuuta 2008 @ 14:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Millainen ulkoinen kovo on hyvä, kun pitäisi siirtää isoja tiedostoja? (n.4-11gt)

Mulla on nytten Lacie 250gt, eikä se suostu vastaan ottamaan kovin isoja tiedostoja. Kovo on kiinni USB2.0, pitäisikö hankkia semmoinen kovo, missä on Firewire?

Intel Core 2 Duo 6400|4x A-Data 1GT DDR2 800MHz|GeForce 8800 GTS 640Mt|Samsung 500GB
AfterDawn Addict

9 tuotearviota
_
24. elokuuta 2008 @ 14:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Mulla on nytten Lacie 250gt, eikä se suostu vastaan ottamaan kovin isoja tiedostoja. Kovo on kiinni USB2.0, pitäisikö hankkia semmoinen kovo, missä on Firewire?

Mihin muotoon toi on alustettu? kun fat32 muoto ei tue yli 4 gihan tidostoja;)

Intel Core i7 950 DO 3,06GHz @ 4.00 GHZ 24/7+ Noctua NH-D14 / Asus Sabertooth x58 / a-Data 3x2GB, DDR3 1600MHz CL9 / Asus GTX 780 DCII OC 3GB / Corsair AX860i / Fractal Design Define R4 / Asus Xonar DGX / 5500 GB kovalevy tilaa / Logitech G400s / Logitech G110 / Beng G2412HD 23.56" + Samsung Syncmaster S22B300 21.5 / Logitech Z-2300 / Windows 7 professional 64bit + Intel X25-M G2 80 GB
radza
_
24. elokuuta 2008 @ 14:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei tietoa. :D Pitää katsoa heti kun saa oman koneen kuntoon. Mutta saako sitten NTFS muodossa rajoittamattomasti? Ja miten sen voi vaihtaa?

Intel Core 2 Duo 6400|4x A-Data 1GT DDR2 800MHz|GeForce 8800 GTS 640Mt|Samsung 500GB
Mainos
_
__

_
AfterDawn Addict

9 tuotearviota
_
24. elokuuta 2008 @ 14:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Mutta saako sitten NTFS muodossa rajoittamattomasti? Ja miten sen voi vaihtaa?
Joo NTFS muodossa kannattaa olla koska silloin ei ole koko rajoja;)

Mutta sen pitää alustaa se NTFS muotoon ja silloin kaikki tiedot häviää kovolta:(

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > hankkimassa ulkoista kovalevyä, mikä hyvä ?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy