Emolevyistä (mATX)
|
|
weski
Member
7 tuotearviota
|
15. kesäkuuta 2008 @ 16:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Mulla on n. vuosi sitten hankittu Fujitsu Siemensin konepaketti. Nyt sitten ajattelin alkaa päivitteleen sitä siinä toivossa että voisin pelata uusimpia pelejä myös sillä. Mutta yllätykseksi totesin että tämä ei aivan yksinkertaista olekaan, syynä mm. kotelon tukema microATX emolevy.
Eli jos jollain olisi kokemusta samanlaisesta tilanteesta esim ku mulla tai ylipäänsä mATX emolevyistä niin mitä olisitte mieltä, kannattaako semmoinen päivittää? Vai olisiko hyödyllisempi tyytyä entiseen, jossa ei ole mm. mahdollisuutta kellotukseen? Tarkoitus olisi myös hankkia vähintään uusi näytönohjain (GF 8800gt tai radeon hd 3850). Sekä lisää keskusmuistia. Uusi virtalähde on luultavasti myös hankittava.
Olisiko paras ostaa vain kokonaan uusista osista kone? Olis sillon myytävänä nykyinen.:) Vaan ei tunnu menevän kaupaksi..
Mitä mieltä olisitte tämmöisestä lankusta?
http://www.jimmspc-store.fi/tuote/I-N73H...&subgroup=10252
|
AfterDawn Addict
9 tuotearviota
|
15. kesäkuuta 2008 @ 19:32 |
Linkki tähän viestiin
|
Kannattaa ostaa myös uusi kotelo, jos sulla on microATX kotelo;)
Vaikka Antec sonata III jonne kokoat osat;)
Kerro budjetti, niin kasataan konetta;)
Kannattaa ehkä paivittää koko kone;) korkeintaa ehkä muistit (jos on ainakin DDR2), kovalevy ja dvd-asema voi ottaa vanhasta koneesta;)
Intel Core i7 950 DO 3,06GHz @ 4.00 GHZ 24/7+ Noctua NH-D14 / Asus Sabertooth x58 / a-Data 3x2GB, DDR3 1600MHz CL9 / Asus GTX 780 DCII OC 3GB / Corsair AX860i / Fractal Design Define R4 / Asus Xonar DGX / 5500 GB kovalevy tilaa / Logitech G400s / Logitech G110 / Beng G2412HD 23.56" + Samsung Syncmaster S22B300 21.5 / Logitech Z-2300 / Windows 7 professional 64bit + Intel X25-M G2 80 GB
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 15. kesäkuuta 2008 @ 19:33
|
weski
Member
7 tuotearviota
|
16. kesäkuuta 2008 @ 22:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Heh sun kanssa jo juteltiin uusista osista.:D
Kyllähän se kiinnostais kokonaan uus kone mutta kun ihan hukkaan tonnin heittäny sit vuosi sitte konepaketti roskaan.:/
Jos sais myytyä nykyisen alta vaikka huuto.netissä sopivaan hintaan niin voisin kyllä laittaa kokonaan uuden koneen.
Katselin vähän noita mikro atx powereita kun eiks semmoisen joudu laittaa jos on mikro atx kotelo ja emolevy?
Heh no ei auta ku itkee ja koittaa myydä nykyinen sitte pois.:D
|
AfterDawn Addict
9 tuotearviota
|
16. kesäkuuta 2008 @ 22:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Katselin vähän noita mikro atx powereita kun eiks semmoisen joudu laittaa jos on mikro atx kotelo ja emolevy?
Kuulemma yleensä ihan ATX poweri menee microATX koteloon;)
Intel Core i7 950 DO 3,06GHz @ 4.00 GHZ 24/7+ Noctua NH-D14 / Asus Sabertooth x58 / a-Data 3x2GB, DDR3 1600MHz CL9 / Asus GTX 780 DCII OC 3GB / Corsair AX860i / Fractal Design Define R4 / Asus Xonar DGX / 5500 GB kovalevy tilaa / Logitech G400s / Logitech G110 / Beng G2412HD 23.56" + Samsung Syncmaster S22B300 21.5 / Logitech Z-2300 / Windows 7 professional 64bit + Intel X25-M G2 80 GB
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
18. kesäkuuta 2008 @ 11:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Eihän mATX-levy sinänsä ole suuri ongelma, niihin voi päivittää prossun ja näyttiksen ihan kuten isompiinkin - tietysti emon tukemien osien ja mm. virransyötön rajoissa.
Esim. tuo kysymäsi I-N73H näyttää tukevan uusiakin Intelin prossuja.
Useissa mATX-koteloissa on tavallinen ATX-poweri, mutta erityisen pienikoisiin koppiin valmistaja voi käyttää pienempääkin poweria. Avaa kotelo ja mittaa virtalähteen koko ja/tai katso mitä kyljessä lukee.
|
FPSTonttu
Suspended due to non-functional email address
|
18. kesäkuuta 2008 @ 13:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Itse ostin 2 vuotta sitten fujitsu siemensin konepaketin 800 eurolla. En ollut vielä perehtynyt koneen rakentamiseen, joten pidin pakettikonetta ihan hyvänä vaihtoehtona (jälkikäteen ihan toista mieltä :p )
Koneella pärjäs ihan hyvin kunnes sen surkea microatx emo meni rikki. Mun fujitsu-siemens kotelo oli kuitenkin atx kotelo, jonka sisällä oli vaa microatx emolevy. Virtalähdekin oli tavallinen atx-lähde(jonka senkin kuitenkin vaihdoin). Sitten vain lähdin päivittelee koneen sisustaa eikä koteloa tarvinnukkaa vaihtaa.
Jos sun kotelo on pelkästää microatx:ää tukeva nii itse suosittelisin vaa et lähet ostaa ATX-kotelon, jos pelejä haluut pelailla. Itse en suosittelisi microatx:llä pelleilemistä. Ei ne kunnon ATX-kotelot nii paljoo maksa ja itekin varmaa ton fujitsun kotelon pikapuoliin päivitän heti ku uuden näyttiksen hommaan ;)
|
weski
Member
7 tuotearviota
|
18. kesäkuuta 2008 @ 15:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Jees okei no täytyy koittaa vaan kaupata sitä konetta poies tai sitte vaan miettii toista ratkaisua..
Olin itse kans vuosi sitte konepaketin kannalla mutta nyt alkaa harmittaa koko ostos. Mutta eipä siinä.:)
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
19. kesäkuuta 2008 @ 11:16 |
Linkki tähän viestiin
|
Edelleenkään en pidä mATX-emoa esteenä uusimpien pelien pelaamiselle.
Kun uudesta koneesta puhutaan, niin toki itsekin pelikäyttöön suosittelisin "täysikokoisen" emon ja kotelon ostoa, mutta halvemmalla tuosta vanhasta ihan kohtalaisen pelikoneen saa, jos vaan sen powerin tehot riittävät.
|
jartar
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
19. kesäkuuta 2008 @ 11:29 |
Linkki tähän viestiin
|
Olen täysin samaa mieltä wipe2000:n kanssa.
Kyllä mikroATX emolla pärjää pelaajakin ihan hyvin.
Suurin vaikutus on siinä että ne eivät yleensä sovi mitenkään erityisen hyvin kellotukseen mutta kun varsinkin pelatessa näytönohjain dominoi niin en näe tätä kovin suurena ongelmana...
|
Senior Member
4 tuotearviota
|
19. kesäkuuta 2008 @ 12:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Ei mitään ongelmia pelaamisessa tai kellottamisessa sigun koneella. Suosittelen ehdottomasti jos on tilan puutetta
♫ HTPC ♫
Antec Fusion Black | Asus P5E-VM HDMI mATX | Intel C2D e2200 @ 3.0GHz + Scythe Ninja Mini | EVGA 8800GT 512MB | Muistia vitusti | Linux | Samsung 32" + ViewSonic 22" | Yamaha RX-V657 | Magnat Quantum 503
|
weski
Member
7 tuotearviota
|
26. kesäkuuta 2008 @ 11:59 |
Linkki tähän viestiin
|
Nyt sain aikaseksi avata tuon kotelon ja sen virtalähteen mitat on 15cm x 14cm x 8.5cm
Merkki on kai joku Delta Electronics ja siinä virtalähteessä lukee tämmöistä:
Output 350w max
Total combined power on +5V & +3.3V can't exceed 130w
Total combined power on +5V & +12V1 & +12V2 & +3.3V can't exceed 340w
Total combined power on +12V1 & +12V2 can't exceed 300w
Niin olisko tuosta sitte mun kokoonpanolla pyörittämään vielä jos vaikka vaihtais siihen näyttikseksi jonku GF 8800GT:n tai radeon hd3850?
Ja onko tuo virtalähde ihan normi kokoa vai mATX?
Kannattaisko emo vaihtaa myö jossain vaiheessa ja veisikö vaikka tuo aiemmin ehdottamani emo enemmän sit taas virtaa?
Harmittaa vain noissa mATX emoissa kun en varmaan ole yhteenkään vielä törmännyt joka tukisi enemmän muistia kuin 4Gt.:(
Olisiko se emo vaihtaminen omin neuvoin hyvin hankalaa ja riskialtista?
|
jartar
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
26. kesäkuuta 2008 @ 12:59 |
Linkki tähän viestiin
|
Merkkiin en ota kantaa mutta ainakin annettujen tietojen mukaan tuo riittää ihan kevyesti vähän vaativampaankin kokoonpanoon.
25A 12 voltin linjasta on kuitenkin aikas mukavasti :)
Eli riittää ihan helposti esim. HD 4850 näyttikselle.
Eiköhän tuo poweri ole ihan tavallinen ATX malli.
Emon vaihdolle en välttämättä näe kovinkaan suurta tarvetta sillä siitä hyötyy vain jos kellottelee. siitä puheen ollen, mikähän prossu sulla on?
Ja mikä ongelma on siinä että emo tukee "vain" 4Gt muistia?
Ilman 64 bittistä näyttistä et pääse edes tuollaista määrää hyödyntämään ja koska pelit eivät ole 64 bittisiä niin ne eivät hyödynnä juurikaan yli 2 gigan muistimääriä.
Yli 4 gigan muistista hyötyy tällä hetkellä lähinnä joidenkin ammattiohjelmien pyörittämisessä.
Joskus tulevaisuudessa peleissäkin mutta ei ennenkuin 64 bittinen on vallitseva käyttöjärjestelmä ja siihenhän menee vielä useita vuosia...
|
weski
Member
7 tuotearviota
|
26. kesäkuuta 2008 @ 13:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Mulla on intel core 2 duo e4300 prossu vakiona. Emossa just ongelmana että ei pysty prossuakaan kellottaan vaikka testien mukaan potentiaalia siihenkin olisi tuosta prossusta, toinen ongelma joka lähinnä haittaa tuossa emossa on se, että se ei tue kuin max 2gt muistia ja 533mhz.
No oon nyt katellu noita näyttiksii taas hieman, kuten myös hd 4850 joka ei myöskään olisi mahdottoman hintava, mutta myös vaihtoehdot kuten geforce 9600gt ja 8800gt kiinnostavat.
Mutta kirjoittamasi perusteella tuolla powerilla pyörittäisi kokoonpanoani?
|
jartar
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
26. kesäkuuta 2008 @ 13:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti weski: Mulla on intel core 2 duo e4300 prossu vakiona. Emossa just ongelmana että ei pysty prossuakaan kellottaan vaikka testien mukaan potentiaalia siihenkin olisi tuosta prossusta, toinen ongelma joka lähinnä haittaa tuossa emossa on se, että se ei tue kuin max 2gt muistia ja 533mhz.
No oon nyt katellu noita näyttiksii taas hieman, kuten myös hd 4850 joka ei myöskään olisi mahdottoman hintava, mutta myös vaihtoehdot kuten geforce 9600gt ja 8800gt kiinnostavat.
Mutta kirjoittamasi perusteella tuolla powerilla pyörittäisi kokoonpanoani?
No sinällään hieman oikeilla jäljillä olet että vakiokelloilla tuo e4300 jää pieneksi pullonkaulaksi tuossa kokoonpanossa joten kyllä sen emon vaihdossa voi olla ideaakin.
Ja potentiaalihan noissa prossuissa on kellotusta ajatellen. Monet menevät yli 3Ghz noista malleista :)
4 gigaa keskusmuistiahan ei saa käyttöön 32 bittisellä käyttiksellä mutta yli 3 gigaa kuitenkin mistä on varmasti hyötyä monessa tilanteessa.
Ja jos rahaa on niin ei nuo muut näyttikset ole minkäänlaisia vaihtoehtoja tuolle HD4850 näyttikselle.
Kyllähän tuo poweri riittää vaikka mihin. Sen puolesta ei ole hätää.
Mikäli tuon Deltan tietoihin vaan voi luottaa...
Se mikä pitää vielä huomioida on että jos näyttistä menet vaihtamaan niin huomioihan se että kotelotuuletuksen pitää olla kunnossa.
Monissa pakettikoneissa se kun on luokattoman huono...
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
26. kesäkuuta 2008 @ 13:14 |
Linkki tähän viestiin
|
HD4850 näyttäisi tämän hetken vaihtoehdoista olevan hinta/laskentatehosuhteeltaan loistava.
Powerisi riittää hyvin oikeastaan mille tahansa yhden näyttiksen kokoonpanolle, jos sen kyljessä annetut tiedot vain pitävät paikkaansa.
|
weski
Member
7 tuotearviota
|
26. kesäkuuta 2008 @ 13:23 |
Linkki tähän viestiin
|
Heh en sen verran ole perehtynyt että olisin tiennyt käyttiksellä olevan merkitystä tuohon muistin määrään.:D Mulla on vista home premium 32 bittinen.
Mutta jos hankkisin tuon hd 4850 tuohon muuten vakio kokoonpanoon, no muistin voisin päivittää siihen kahteen gigaan. Mutta tekisinkö pahan virheen? Minusta tuo hd 4850 ei ole pahan hintainen kun muihin vertaa, 169 euroa jos oikein muistan. Raha riittää mutta eriasia mihin sen haluaa käyttää.
Saattaisi kyllä olla että sen tuuletuksen kanssa joutuisi hieman säätämään myös.
Ei nuo emot sinänsä kalliita ole että olisin mielummin kokonaan uutta tässä vaiheessa laittamassa.:)
Heh menee ehkä vähän ohi topicin nuiden näyttisten kanssa mutta kun ei viitsi uuttakaan aloittaa nyt sotkemaan tähän.:/
|
Mainos
|
  |
|
jartar
AfterDawn Addict
2 tuotearviota
|
26. kesäkuuta 2008 @ 13:33 |
Linkki tähän viestiin
|
2 gigaa on ihan toimiva muistimäärä mutta kun muisti on niin naurettavan halpaa tällä hetkellä niin moni laittaa sen 4 gigaa samalla vaikkei kaikkea saa hyödynnettyäkään...
Kotelotuuletuksen minimivaatimus on vähänkin tehokkaammalle kokoonpanolle että koneessa pitää olla takana ylhäällä yksi tuuletin poistamassa lämmintä ilmaa koneesta.
|