Asensin Microsoft Windows Vista Home Premiumiin jonkin päivityksen, jota kone suositteli tehtäväksi.. Sen jälkeen kaiuttimista ei ole kuulunut pihaustakaan. Kaijuttimissa näkyy kuitenkin elonmerkkkejä (valot palaa yms), että virtaa niissä on, joten tuskin hajosivat.
Oi miksi ääntä ei sitten kuulu? Olen yrittänyt kytkeä kajarit uudestaan mutta eipä tuo mitään auttanut. Vistan päivitys kenties teki hallaa.. Tiedä en. Mikä siis neuvoksi? Äänikortin ajureitten päivitys? Kuinka?
Everest kertoi tällaista
Multimedia:
Äänikortti ATI Radeon HDMI @ ATI Radeon HD 2600 - High Definition Audio Controller
Äänikortti Realtek ALC888/S/T @ ATI SB600 - High Definition Audio Controller
Lainaus:Oi miksi ääntä ei sitten kuulu? Olen yrittänyt kytkeä kajarit uudestaan mutta eipä tuo mitään auttanut. Vistan päivitys kenties teki hallaa.. Tiedä en. Mikä siis neuvoksi? Äänikortin ajureitten päivitys? Kuinka?
Kuulostaa siltä että käyttöjärjestelmän päivitys on sekoittanut näytönohjaimeen integroidun äänikortin ja emolevyyn integroidun äänikortin yhteiseloa. Ongelma saattaa ratketa seuraavasti: mene ohjauspaneeliin -> ääni -> valitse Realtek High Definition Audio (itselläni myös ATI:n näytönohjain ja emolevyssä Realtek) tai High Definition Audio riippuen siitä kumpi toimii. Emolevyn äänikortin/näytönohjaimen ajureiden päivitys saattaa myös poistaa ongelman (ajurit löytyvät valmistajan sivuilta, jos ovat löytyäkseen).
Everestin mukaan koneessasi on kaksi äänikorttia, joista toinen johtuu siitä, että näytönohjaimessasi on HDMI-liitin. Pystyykö tuosta näytönohjainkortista ottamaan HDMI'n pois käytöstä? Tee niin, jos et ko. liitintä käytä. Eli niin, että Windows löytää vain tuon Realtekin piirin. Olen useasti törmännyt ongelmiin, jos on ollut kaksi äänikorttia, esim. integroitu ja erillinen pci-väyläinen kortti, käytössä samaan aikaan. Tässä on nyt periaatteessa sama tilanne, uskoisin, että toisen poistaminen käytöstä auttaisi.