User Käyttäjä Salasana  

perjantai 23.5.2025 / 23:23
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > kannettavat tietokoneet > kumpi parempi: uusi läppäri vai vanha pöytäkone
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kumpi parempi: uusi läppäri vai vanha pöytäkone
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Sivu:<123>
juggeli
Member
_
4. elokuuta 2008 @ 02:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nyt ei kyllä oikeen selkene mitä kukkone haluaa normikannettavaltaan. 5kg painoa, tunnin akunkestoa ja hyvää pelitehoa? Kannettava pyötäkone? Miksei samantien 24" tuuman näyttöjä kaikkiin "normikannettaviin"? Ehkäpä nuo kannettavat ei sisällä sitä kuumana käyvää ja virtasyöppöä pelinäyttistä koska ne on juuri tarkoitettu kannettaviksi ja toimimaan mahdollisimman vähällä virralla. Miksei kaikissa autoissakin voisi olla 5 litran V8 koneet pellin alla...

Powered by Apple
kukkone
Member

3 tuotearviota
_
4. elokuuta 2008 @ 12:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti juggeli:
Nyt ei kyllä oikeen selkene mitä kukkone haluaa normikannettavaltaan. 5kg painoa, tunnin akunkestoa ja hyvää pelitehoa? Kannettava pyötäkone? Miksei samantien 24" tuuman näyttöjä kaikkiin "normikannettaviin"? Ehkäpä nuo kannettavat ei sisällä sitä kuumana käyvää ja virtasyöppöä pelinäyttistä koska ne on juuri tarkoitettu kannettaviksi ja toimimaan mahdollisimman vähällä virralla. Miksei kaikissa autoissakin voisi olla 5 litran V8 koneet pellin alla...
No ei ei ei. Nyt en ymmärrä miten luetun ymmärtäminen on noin vaikeaa. Oon varmaan kymmenen kertaa kirjottanu mitä haluun. Haluun et näyttis on parempi kun sen kerran paremmaks saisi halvalla se vois olla integroitu (eli ei supernäyttis- ei v8) (ziisus tänki oon sanonu jo 5 kertaa) mut ei 10 v jäljessä koneen muusta teknologiasta. Koska ois kiva tehä sillä kaikkea semihyvin(!), ei ostaa konetta erikseen eri tarkoituksiin.
kukkone
Member

3 tuotearviota
_
4. elokuuta 2008 @ 12:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kukkone:
No ei ei ei. Nyt en ymmärrä miten luetun ymmärtäminen on noin vaikeaa. Oon varmaan kymmenen kertaa kirjottanu mitä haluun. Haluun et näyttis on parempi kun sen kerran paremmaks saisi halvalla se vois olla integroitu (eli ei supernäyttis- ei v8) (ziisus tänki oon sanonu jo 5 kertaa) mut ei 10 v jäljessä koneen muusta teknologiasta. Koska ois kiva tehä sillä kaikkea semihyvin(!), ei ostaa konetta erikseen eri tarkoituksiin.
Siis jos tähän koneeseen laittais tän 10v vanhan integroidun tilalle uudemman integroidun niin eikai noi jutut tosta muuttuis (...5kg painoa, tunnin akunkestoa ja hyvää pelitehoa?...). Haluaisin siis että kannettavan ominaisuudet säilyis, mutta jos kerran mahdollista niin tehdä tällä kannettavalla kaiken mitä voi tehdä.
deadflame
Junior Member

15 tuotearviota
_
4. elokuuta 2008 @ 13:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse ostin 2 vuotta sitten normi läppärin millä pelaan vieläkin wowia, cs 1.6, flatout 2, battlefield 2 ihan hyvin. fps on siinä 60 vsyncin ja triple bufferingin ansiosta. Eli totesin tällä viestillä, että joillan läppäreillä pystyy pelailemaan. Riippuu pitkälti peleistä. Uusia pelejä en ole pystynyt pelailemaan. Kone
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
4. elokuuta 2008 @ 15:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   

Mikä ihme siinä on kun se itku ei sitten lopu koskaan. Kannettavia myydään pelikelvottomilla näyttiksillä, kohtuu tehoisilla, tehokkailla ja ihan huippu nopeuksilla.

On edelleenkin porukkaa joka ei halua pelata koneella. Niille myydään kannettavia joilla ei pysty pelaamaan.

Edelleenkin se sinun semihyvä näyttiksesi nostaisi koneen tehonkulutusta, hintaa ja lämmönkulutusta. Akunkestokin tippuisi.
Oletuksena niitä ei siis koskaan tulla laittamaan.

Sinä ostat koneen jota ei ole tarkoitettu pelaamiseen ja itket verta siitä hyvästä kun tietokonevalmistajat eivät myy pelkästään sellaisia koneita mitä sinä tarvitset.

Kenenköhän vika tämä asia on PELKÄSTÄÄN ja auttaako sinun itku ketään?

Edelleenkin kannettavia myydään kaikkii tarkoituksiin. Ostaja ostaa sellaisen mitä tarvitsee. Mielestäni yksinkertaista! Eikö sinustakin?
Lainaus:
Siis jos tähän koneeseen laittais tän 10v vanhan integroidun tilalle uudemman integroidun niin eikai noi jutut tosta muuttuis (...5kg painoa, tunnin akunkestoa ja hyvää pelitehoa?...). Haluaisin siis että kannettavan ominaisuudet säilyis, mutta jos kerran mahdollista niin tehdä tällä kannettavalla kaiken mitä voi tehdä.

Myy kannettavasi pois ja pistä rahaa tarpeeksi tiskiin. Eikö olekkin helppoa?

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 4. elokuuta 2008 @ 15:45

kukkone
Member

3 tuotearviota
_
4. elokuuta 2008 @ 15:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti deadflame:
Itse ostin 2 vuotta sitten normi läppärin millä pelaan vieläkin wowia, cs 1.6, flatout 2, battlefield 2 ihan hyvin. fps on siinä 60 vsyncin ja triple bufferingin ansiosta. Eli totesin tällä viestillä, että joillan läppäreillä pystyy pelailemaan. Riippuu pitkälti peleistä. Uusia pelejä en ole pystynyt pelailemaan. Kone
Dodi. Koneessas on kaikinpuolin huonommat speksit kun mulla(paitsi näyttis) ja se on 2v vanha, mutta varmasti yleinen suorituskyky on silti parempi kun omallani. Ihan vain näyttiksen takia. Nykyään saleen löytyy integroituna tontasoisia, ja varmaan parempiakin näyttiksiä?! joten miks ne ei laita niitä koneisiin. Kaikki olis tyytyväisiä.
kukkone
Member

3 tuotearviota
_
4. elokuuta 2008 @ 15:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Dodi. Koneessas on kaikinpuolin huonommat speksit kun mulla(paitsi näyttis) ja se on 2v vanha, mutta varmasti yleinen suorituskyky on silti parempi kun omallani. Ihan vain näyttiksen takia. Nykyään saleen löytyy integroituna tontasoisia, ja varmaan parempiakin näyttiksiä?! joten miks ne ei laita niitä koneisiin. Kaikki olis tyytyväisiä.
juggeli
Member
_
4. elokuuta 2008 @ 16:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mistä lähtien parempi näytönohjain on nostanut yleistä suorituskykyä? En nyt millään keksi mihin muuhun kuin pelaamiseen ja 3d mallintamiseen (johon on taas omat näyttikset) tuosta paremmasta näytönohjaimesta on hyötyä.

Powered by Apple
kukkone
Member

3 tuotearviota
_
4. elokuuta 2008 @ 16:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mistä lähtien parempi näytönohjain on nostanut yleistä suorituskykyä? En nyt millään keksi mihin muuhun kuin pelaamiseen ja 3d mallintamiseen (johon on taas omat näyttikset) tuosta paremmasta näytönohjaimesta on hyötyä.
videot, leffat, pelit, useat sovellukset, niikuin google earth. vistan hienoudet(kaikissa uusissa koneissa se nykyään), monet työohjelmat(arccad, arcgis, mapinfo, xcity), kuvankäsittely. riittääkö? eli aika monet sovellukset, ja aika monet tarkoitusperät vaatii näytönohjaimelta tehoja
Senior Member

2 tuotearviota
_
4. elokuuta 2008 @ 16:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
kukkonen. Lopeta itkeminen ja osta "normikannettava" jolla pystyt pelata uusimpiakin pelejä. Esim tässä linkki verkkokauppaan sulle sopivasta "normikannettavasta".

Toivottavasti käsityksesi muuttuu "normikannettavistasi" joista jauhaat päivät pitkät.
juggeli
Member
_
4. elokuuta 2008 @ 18:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   

videot, leffat, pelit, useat sovellukset, niikuin google earth. vistan hienoudet(kaikissa uusissa koneissa se nykyään), monet työohjelmat(arccad, arcgis, mapinfo, xcity), kuvankäsittely. riittääkö? eli aika monet sovellukset, ja aika monet tarkoitusperät vaatii näytönohjaimelta tehoja
Videot ja leffat toistuu prossulla paitsi tietenkin Bluray levyjä toistaessa on näyttiksen rautakiihdytyksesta apuja, mutta aika harvalla taitaa olla bluray asema kannettavassa enivei. Mitä on nämä useat sovellukset? Google earthikin pyrii vaatimuksien mukaan integroidulla hyvin. Kuvankäsittelyäkään näytonohjain ei nopeuta vielä joten mihin pentti peruskäyttäjä tarvitsee nopeaa näytönohjainta paitsi pelaamiseen? Vistan karkitkin toimii sillä moponäyttiksellä aivan hyvin.

Powered by Apple
kukkone
Member

3 tuotearviota
_
4. elokuuta 2008 @ 18:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rmCow boy:
kukkonen. Lopeta itkeminen ja osta "normikannettava" jolla pystyt pelata uusimpiakin pelejä. Esim tässä linkki verkkokauppaan sulle sopivasta "normikannettavasta".

Toivottavasti käsityksesi muuttuu "normikannettavistasi" joista jauhaat päivät pitkät.
Jos ei oo mitään järkevää sanottavaa aiheeseen niin voi olla hiljaa. Mä olen tietsikkani jo ostanut mutta keskustelu silti sallittua, vaikka jälkikäteen, eikö? Ja aiheena ei ole mun kone vaan yleinen tilanne tietsikkamarkkinoilla, joka minua harmittaa.
kukkone
Member

3 tuotearviota
_
4. elokuuta 2008 @ 18:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Yritetääns päästä keskustelussa eteenpäin. Onko go 6150 hyvä integroitu vai huono integroitu? Joku varmasti sanoo että kaikki integroidut ovat huonoja mutta verrataan nyt tohon näyttikseen.
juggeli
Member
_
4. elokuuta 2008 @ 18:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Yritetääns päästä keskustelussa eteenpäin. Onko go 6150 hyvä integroitu vai huono integroitu? Joku varmasti sanoo että kaikki integroidut ovat huonoja mutta verrataan nyt tohon näyttikseen.
No se on normaali integroitu eli kaikkeen muuhun menee paitsi pelaamiseen.

Powered by Apple
kukkone
Member

3 tuotearviota
_
4. elokuuta 2008 @ 18:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No se on normaali integroitu eli kaikkeen muuhun menee paitsi pelaamiseen.
Noi nvidiathan menee numerojärjestyksessä niin eiks go 6150 oo jo tosi vanha näyttis, ja viel huonokin ku on x100 sarjaa. Nykyäänhän mennään jo 9 sarjassa ja pelikäyttöön on jotain x600, eikö? Meneekö integroidut samalla lailla?? Mikä integroitu näyttis on tällä hetkellä parhaimmistoa?
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
4. elokuuta 2008 @ 19:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   

Lähes kaikki kannettavien näyttikset ovat integroituja. Eiköhän sen nyt pitäisi olla aika selvä juttu.

Kyseessä on hyvä näyttis ei pelaajalle. Asia ei muutu siitä miksikään.
Lainaus:
Noi nvidiathan menee numerojärjestyksessä niin eiks go 6150 oo jo tosi vanha näyttis, ja viel huonokin ku on x100 sarjaa. Nykyäänhän mennään jo 9 sarjassa ja pelikäyttöön on jotain x600, eikö? Meneekö integroidut samalla lailla?? Mikä integroitu näyttis on tällä hetkellä parhaimmistoa?

Vanha näyttis mutta hyvä/loistava henkilölle joka ei pelaa. Helppo ymmärtää?!?

Pelikäyttöön nVidian puolelta 9800GTX on se mitä hitaampia ei oikeastaan tällä hetkellä kannata miettiä. Tosin kannettavien ostajille tämä ei oikeastaan koskaan mahdollista...

Parhaimmistoa kannettavissa on 8800GTX SLI.
Suomesta voi olla aika hankala löytää sellaista konetta...
Lainaus:
monet työohjelmat(arccad, arcgis, mapinfo, xcity)

Tuntemattomia ohjelmia mutta luuletko että työkäyttöön ostetaan kannettavia jotka eivät sovellu työntekoon?

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 4. elokuuta 2008 @ 19:30

kukkone
Member

3 tuotearviota
_
4. elokuuta 2008 @ 21:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Lähes kaikki kannettavien näyttikset ovat integroituja. Eiköhän sen nyt pitäisi olla aika selvä juttu.
Tiedän. Ja pointti oli...?

Lainaus:
Tuntemattomia ohjelmia mutta luuletko että työkäyttöön ostetaan kannettavia jotka eivät sovellu työntekoon?
Olen opiskelija. Minulla ei ole rahaa paljon. En voi ostaa jokaiseen käyttötarkoitukseen omaa konetta. Silti tarvitsen todella monia ohjelmia.

Lainaus:
Vanha näyttis mutta hyvä/loistava henkilölle joka ei pelaa. Helppo ymmärtää?!?
Älä näsäviisastele, se ei auta ketään ja jättää kommenteistasi tietynlaisen pikkulapsimaisen sävyn. Miksi raahata vanhaa näyttistä mukana uudessa kokoonpanossa, jos kerran paljon parempiakin integroituja on. Ja nimenomaan EI OLE loistava, siitähän tässä keskustelussa puhun. Harva on niin kiinni lokerossaan ettei tarvitse kun yhdenlaisia tietokone- ohjelmia. Siksi tarvitsen yleispätevän koneen, joka tämä hiukan paremmalla näyttiksellä olisi. Olen opiskelija, käytän kuvankäsittely-ohjelmia ja office-ohjelmia, geoinformatiikka-ohjelmia.Katselen vioita kuuntelen musaa pelaan etc.. Lähes jokainen käyttää ohjelmia eri kategorioista. Sanot ettei ole "normi eskoa". Kuitenkin itse lokeroit vielä voimakkaammin.
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
5. elokuuta 2008 @ 00:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Olen opiskelija. Minulla ei ole rahaa paljon. En voi ostaa jokaiseen käyttötarkoitukseen omaa konetta. Silti tarvitsen todella monia ohjelmia.

Ja vaikkei rahaa ole paljoa niin sijoitat sitten kannettavaan joka ei kelpaa edes käyttöösi...

Jokainen eläköön rahojensa mukaan...
Lainaus:
Miksi raahata vanhaa näyttistä mukana uudessa kokoonpanossa, jos kerran paljon parempiakin integroituja on. Ja nimenomaan EI OLE loistava, siitähän tässä keskustelussa puhun. Harva on niin kiinni lokerossaan ettei tarvitse kun yhdenlaisia tietokone- ohjelmia. Siksi tarvitsen yleispätevän koneen, joka tämä hiukan paremmalla näyttiksellä olisi. Olen opiskelija, käytän kuvankäsittely-ohjelmia ja office-ohjelmia, geoinformatiikka-ohjelmia.Katselen vioita kuuntelen musaa pelaan etc.. Lähes jokainen käyttää ohjelmia eri kategorioista. Sanot ettei ole "normi eskoa". Kuitenkin itse lokeroit vielä voimakkaammin.
Aina on parempaa mutta kun tietokone on kyseessä niin se on siitä puolesta hieno vempain että se voidaan räätälöidä kaikille erikseen tarpeiden mukaan. Siksi ei tarvitse maksaa semmoisista osista mitä ei halua. Sinä et halunnut maksaa näyttiksesta ja loppu onkin historiaa...
Ostit kannettavan jota ei ole tarkoitettu pelikäyttöön. Sen käyttäjäryhmä ei hyödy yhtään siitä että siinä olisi tehokkaampi näyttis. Mitä kohtaa et ymmärrä?
Tietokone ostetaan käytön mukaan ja jos ostaa sellaisen koneen mikä ei sovellu omaan käyttöön niin kenen syy se sitten on?
Se vaan on edelleenkin turha rutista kun pökäle on jo housussa...

Kuvankäsittely ja office ohjelmat eivät hyödy yhtään näytönohjaimesta. Noista ammattiohjelmista en tiedä mutta taitaa vaan harmittaa kun pelaamaan ei pysty...

Itse sanoin että sitä normaalia tietokoneen käyttäjää ei ole koska erilaisia tarpeita on lähes rajattomasti. En siis lokeroi ollenkaan...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. elokuuta 2008 @ 00:19

kukkone
Member

3 tuotearviota
_
5. elokuuta 2008 @ 00:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Sinä ostit kannettavan jota ei ole tarkoitettu pelikäyttöön. Sen käyttäjäryhmä ei hyödy yhtään siitä että siinä olisi tehokkaampi näyttis.
Minun kone on nimenomaan normikone ja pelaaminen on normihommaa(ja kaikki muut jutut mitä olen aiemmin maininnu). Normikäyttäjä TODELLAKIN hyötyis paremmasta näyttiksestä. Näyttis on huonompi kuin koneen yleinen kokoonpano, joten...
Lainaus:
Mitä kohtaa et ymmärrä?
Lainaus:
Ja vaikkei rahaa ole paljoa niin sijoitat sitten kannettavaan joka ei kelpaa edes käyttöösi...

Jokainen eläköön rahojensa mukaan...

Olisin ehkä normikäyttäjänä olettanut että näyttiskin on normi normikoneessa, eikä paska.....

Mutta eiköhän tämä keskustelu ole käyty. Kiitos osallistuneille vaikka menikin vähän hiilloksille välillä.
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
5. elokuuta 2008 @ 01:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Minun kone on nimenomaan normikone ja pelaaminen on normihommaa(ja kaikki muut jutut mitä olen aiemmin maininnu). Normikäyttäjä TODELLAKIN hyötyis paremmasta näyttiksestä. Näyttis on huonompi kuin koneen yleinen kokoonpano, joten...

Koneesi on edelleenkin sellainen mitä ei ole tarkoitettu pelaamiseen. Siksi siihen ei ole laitettu pelinäytönohjainta. Jos ihminen haluaa pelata kannettavalla niin ostakoon sellaisen missä on pelinäytönohjain. Muuten se ei onnistu.

Jos katson konettasi netinkäyttäjän/kuvankäsittelijän/officen käyttäjän yms. näkökulmasta niin näyttis on koneen vahvin lenkki ja se on mieluummin yli kuin alitehoinen.
Lainaus:
Olisin ehkä normikäyttäjänä olettanut että näyttiskin on normi normikoneessa, eikä paska.....

Tulihan se ensimmäinen määritelmä sille "normikoneelle". "Normikoneen" näyttis on paska. Ei varmaan sinunkaan sitten kannata seuraavalla kerralla ostaa "normikonetta" :D

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. elokuuta 2008 @ 01:25

kukkone
Member

3 tuotearviota
_
5. elokuuta 2008 @ 02:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hehe. Tämä keskustelu ei hevillä lopu.
Lainaus:
Tulihan se ensimmäinen määritelmä sille "normikoneelle". "Normikoneen" näyttis on paska. Ei varmaan sinunkaan sitten kannata seuraavalla kerralla ostaa "normikonetta" :D
Pitääkö sen olla näin, kun sen ei tarvitse olla. Juuri tämä minua sapettaa, ja juuri tähän otan kantaa.

Lainaus:
Koneesi on edelleenkin sellainen mitä ei ole tarkoitettu pelaamiseen
Konettani ei ole erityisesti tarkoitettu mihinkään. Sen takia olisi pirun hauskaa jos sillä voisi tehä kaikkea keskimääräisesti eli normisti(se norminäyttis...)
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
5. elokuuta 2008 @ 12:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Konettani ei ole erityisesti tarkoitettu mihinkään. Sen takia olisi pirun hauskaa jos sillä voisi tehä kaikkea keskimääräisesti eli normisti(se norminäyttis...)

Edelleenkin se kone on tehty sillä periaatteella että sen ostaja ei halua pelata koneella vaan arvostaa muita ominaisuuksia.

Mikä siinä on niin tajuttoman vaikeaa ymmärtää?!?

Äläkä vieläkin jaksa vääntää tuota keksimääsi normi litanjaa. Et varmasti ostaessasi sanonut että ostat normikoneen ja saanut sen jälkeen tuota itsellesi.

Ja jos tuo normikone olisi olemassa niin kaikki tietokoneiden kanssa tekemisissä olevat henkilöt osaisivat heti kertoa minkälainen kone on kyseessä kun sellaisesta puhutaan... Tarkat osat tietenkin prosessorista ja näytöstä lähtien...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. elokuuta 2008 @ 15:30

Moderator

1 tuotearvio
_
5. elokuuta 2008 @ 13:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tuo kone ei selvästi vastaa tarpeitasi, kannattaa harkita kaupan purkua, etenkin jos laite on myyty sinulle pelikoneena. Täältä löytyy samanhoinen laite, riittää hyvin opiskeluun ja klassikkopelailuun. Tehokkaampi näytönohjain polttaisi tosiaan nivuset ja laskisi akunkestoa dramaattisesti.

Suosittelen yhdistelmää miniläppäri+ vanhan koneen päälle rakennettu pelikone. 900e riittää siihen enemmän kuin hyvin.
Senior Member
_
5. elokuuta 2008 @ 18:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Keskustelusta tulee erittäin mielenkiintoisella tavalla esiin havainto jonka olen tehnyt jo aiemminkin.

Yleensä ottaen ihmiset suhtautuvat tietokoneisiin sen käyttämiseen ja muutenkin tietotekniikkaan siten että jos ihmisellä itsellään on vaikeuksia tietokoneen tai tietokoneohjelmien kanssa niin vika on laitteissa tai ohjelmissa. Ei omassa osaamisessa.

Tämän keskustelun aloittaja tuntuu olevan aivan samankaltainen ihminen. Hän valittaa että hänelle on myyty, tai että hän on ostanut, omiin tarpeisiinsa sopimattoman koneen ja vika ei ole hänessä. (okei myönsi kyllä että moka tuli tehtyä, mutta vika on jossain...ties missä...että valmistetaan ja myydään aivan vääränlaisia koneita) Kyllä asia vaan on niin että jos aikoo hankkia tietokoneen, pitää jotakin ymmärtää ja osata nykyhetken tekniikasta. Monille on kyllä todella vaikeaa käsittää se vauhti jolla tekniikka vanhenee. Siitäkin huolimatta että sen kertoo hänelle alan ammattilainen. Samoin jos haluaa konetta käyttää pitää ymmärtää ja osata jotakin. Ja mitenköhän tuo osaaminen hankitaan? Tämän pystynee yliopisto-opiskelija ymmärtämään? Jollei niin taitaa mennä opinnot hukkaan.

Keskiverto ihminen joka on ostanut tietokoneen tai saanut sellaisen työpöydälleen, kuvittelee että hän osaa käyttää sitä. Ja sitten kun tulee yhteentörmäys todellisuuden kanssa niin vika on koneessa tai ohjelmassa kun se ei toimikkaan juuri niin kuin hän haluaisi sitä käyttää. Tai ei ole annettu koulutusta. Sekään ei kyllä auta koska niin monen asenne koulutuksiin on se että 'kun minä olen koulutuksessa jonkun muun tulisi hoitaa minun työni sinä päivänä' ja he odottavat että kun he istuvat päivän koulutuksessa kaikki osaaminen 'valuu' päähän ja sillä selvä. Sitten kun pitäisi tehdä taas töitä niin kyllä on vaikea ja hankala ohjelma tai kone.

Ihmiset keksivät aivan uskomattomia teorioita siitä mikä aiheuttaa ongelman. Nuo teoriat ovat sellaista puutaheinää että niillä ruokkisi jo lauman hevosia.

Joskus löytää kyllä sellaisiakin myyjiä jotka osaavat palvella tällaisiakin asiakkaita. Eli osaavat ja haluavat selvittää asiakkaan tarpeet ja pystyvät tarjoamaan käyttötarkoitukseen sopivaa tuotetta. Vaan mikä on silloin hinta? Se tuskin on halvin. Tästä voi tehdä päätelmän että jos ei ole käyttänyt aikaa ja nähnyt vaivaa opetellakseen asioita itse, siitä joutuu maksamaan. Sitten taas jos on käyttänyt aikaa ja opiskellut ja hankkinut tietoa itse, voi hyötyä siitä kun osaa hankkia halvemman ja kenties paljon paremmankin tuotteen itselleen. Tämä pätee kyllä muidenkin asioiden kuin tietotekniikan kanssa.

--afterwin-- ihmettelee afterdawnin hiekkalaatikko meininkiä -- tämä on meidän oma hiekkalaatikko jossa on vain ja ainoastaan yksi oikea mielipide ja jonne ei muita mielipiteitä ja näkemyksiä mahdu --
Mainos
_
__

_
kukkone
Member

3 tuotearviota
_
5. elokuuta 2008 @ 19:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti afterwin:
Keskustelusta tulee erittäin mielenkiintoisella tavalla esiin havainto jonka olen tehnyt jo aiemminkin.

Yleensä ottaen ihmiset suhtautuvat tietokoneisiin sen käyttämiseen ja muutenkin tietotekniikkaan siten että jos ihmisellä itsellään on vaikeuksia tietokoneen tai tietokoneohjelmien kanssa niin vika on laitteissa tai ohjelmissa. Ei omassa osaamisessa.

Tämän keskustelun aloittaja tuntuu olevan aivan samankaltainen ihminen. Hän valittaa että hänelle on myyty, tai että hän on ostanut, omiin tarpeisiinsa sopimattoman koneen ja vika ei ole hänessä. (okei myönsi kyllä että moka tuli tehtyä, mutta vika on jossain...ties missä...että valmistetaan ja myydään aivan vääränlaisia koneita) Kyllä asia vaan on niin että jos aikoo hankkia tietokoneen, pitää jotakin ymmärtää ja osata nykyhetken tekniikasta. Monille on kyllä todella vaikeaa käsittää se vauhti jolla tekniikka vanhenee. Siitäkin huolimatta että sen kertoo hänelle alan ammattilainen. Samoin jos haluaa konetta käyttää pitää ymmärtää ja osata jotakin. Ja mitenköhän tuo osaaminen hankitaan? Tämän pystynee yliopisto-opiskelija ymmärtämään? Jollei niin taitaa mennä opinnot hukkaan.

Keskiverto ihminen joka on ostanut tietokoneen tai saanut sellaisen työpöydälleen, kuvittelee että hän osaa käyttää sitä. Ja sitten kun tulee yhteentörmäys todellisuuden kanssa niin vika on koneessa tai ohjelmassa kun se ei toimikkaan juuri niin kuin hän haluaisi sitä käyttää. Tai ei ole annettu koulutusta. Sekään ei kyllä auta koska niin monen asenne koulutuksiin on se että 'kun minä olen koulutuksessa jonkun muun tulisi hoitaa minun työni sinä päivänä' ja he odottavat että kun he istuvat päivän koulutuksessa kaikki osaaminen 'valuu' päähän ja sillä selvä. Sitten kun pitäisi tehdä taas töitä niin kyllä on vaikea ja hankala ohjelma tai kone.

Ihmiset keksivät aivan uskomattomia teorioita siitä mikä aiheuttaa ongelman. Nuo teoriat ovat sellaista puutaheinää että niillä ruokkisi jo lauman hevosia.

Joskus löytää kyllä sellaisiakin myyjiä jotka osaavat palvella tällaisiakin asiakkaita. Eli osaavat ja haluavat selvittää asiakkaan tarpeet ja pystyvät tarjoamaan käyttötarkoitukseen sopivaa tuotetta. Vaan mikä on silloin hinta? Se tuskin on halvin. Tästä voi tehdä päätelmän että jos ei ole käyttänyt aikaa ja nähnyt vaivaa opetellakseen asioita itse, siitä joutuu maksamaan. Sitten taas jos on käyttänyt aikaa ja opiskellut ja hankkinut tietoa itse, voi hyötyä siitä kun osaa hankkia halvemman ja kenties paljon paremmankin tuotteen itselleen. Tämä pätee kyllä muidenkin asioiden kuin tietotekniikan kanssa.
Voi ziisus täytyy taas sanoa. Tässä keskustelussa kyseenalaistan tietotekniikan nykyhetkeä. Koneeni on ihan ok. Näyttikseen en ole ihan tyytyväinen, mun moka. Pidän koneen; en ole ostamassa uutta. Mutta kyseenalaistan tietotekniikan nykyhetkeä. Luon siitä keskustelua, jos en ymmärrä.

Lainaus:
Hän valittaa että hänelle on myyty
En valita mitä minulle on myyty, oma moka. Kyseenalaistan tietotekniikan nykyhetkeä. En tajua miksi monet suhtautuvat niin negatiivisesti asiaan. Yritän luoda keskustelua jotta asia selkenee minulle ja ehkä joillekkin muille. Jos olen väärässä ja se minulle todistetaan siten että sen ymmärrän, se on ihan ok.

Lainaus:
Hän valittaa että hänelle on myyty, tai että hän on ostanut, omiin tarpeisiinsa sopimattoman koneen ja vika ei ole hänessä. (okei myönsi kyllä että moka tuli tehtyä, mutta vika on jossain...ties missä...että valmistetaan ja myydään aivan vääränlaisia koneita)
Niin, myönsin että moka tuli tehtyä. Eikö ole afterwin kiva että joku vaivautuu kyseenalaistamaan asioita. Jopa tälläinen nobo tässä aiheessa jaksaa inttää vastaan kunnes saa vastauksen. Eikö olisi aika paska juttu jos ihmiset nielisivät kaiken purematta. Ajattele missä maailmassa sitten eläisimme jos tälläisiä ihmisiä ei olisi. Keksipä siitä uusi teoria.

Lainaus:
Jos tämä oli minulle niin kukas se keksikään teorioita joilla ruokkii lauman hevosia. Mistä tuo on kotoisin, jostain omasta kokemuksistasi vai? Hoidan tehtäväni hyvin, osaan ohjelmani myös käytännössä ja olen koulutuksen ohessa alan töissä. Tietokoneiden kanssa jos tulee ongelmia niin teen jotain asian eteen.

Sivu:<123>
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > kannettavat tietokoneet > kumpi parempi: uusi läppäri vai vanha pöytäkone

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy