Kone kaatuilee peleissä, prossun lämmöt?
|
|
weski
Member
7 tuotearviota
|
24. syyskuuta 2008 @ 11:42 |
Linkki tähän viestiin
|
Asensin tuossa hiljattain Call Of Duty 4:sen ja oon sitä nyt koittanu pelailla mutta sit oon huomannu että jonku aikaa pelattuani peli "kaatuu" tai oikeastaan koko kone.. Tulee mustaa ruutua ja joku "raksutus" jää hakkaamaan taustalle jolloin joudun käynnistämään koneen uudelleen. Erittäin häiritsevää, kun mielestäni koneeni tulisi pyörittää peliä helposti, eikä grafiikatkaan ole ihan täysillä.. Nyt kun sama toistui niin huomasin, että prossun lämmöt oli vielä päälle 50 C kun sain koneen käyntiin.. Eli voisko ongelma olla tässä? Itse olen koneen kasannut eikä mielestäni prossucoolerin asentaminen ollut helpoimmasta päästä.:( Kannattaisko tarkistaa tuo prossun ja sen coolerin kiinnitys? Voi olla että lämpötahnat eivät ole oikeen asiallisesti enää asennuksen jäljiltä.. Prossun cooleri huutaa kyllä muissakin peleissä aika kovasti aina ja olen harkinnut sen vaihtamista, mutta ei heti innostaisi rahatilanteen takia.. Mutta mitäpä sanotte? Voinko korjata ongelman jotenkin asiallisesti itse. Toki olen valmis uuden coolerin ostamaan jos se auttaa. Kiitos jo etukäteen neuvoista.:)
Antec Sonata III | EarthWatts 500W | Asus P5Q | Intel Core 2 Quad Q9550 | Sapphire Radeon HD4890 Vapor-X 1Gt | WD Caviar 320Gt + Caviar 500Gt | 2x2Gt 800MHz Kingston HyperX | Windows 7 Pro x64
|
AfterDawn Addict
|
24. syyskuuta 2008 @ 11:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Hyvinkin paljon mahdollista,että prossun liiallinen lämpö kaataa koneen,
kannattaa tarkistaa prossun tuulettimen kiinnitys ja lämpötahnat,
voi olla myös,että prossun coolerin tehot eivät riitä tarpeeksi jäähdyttämään prossua.
|
weski
Member
7 tuotearviota
|
24. syyskuuta 2008 @ 11:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Joo niin veikkaisin itse kans niitä lämpötahnoja. Täytyy vilkaista tuonne miltä vaikuttaa.. Ensin epäilin näytönohjainta melusta ja muusta ja sitten muistia myös mutta uskoisin silti nyt että tosiaan prossusta kiinni.. Mielestäni muutenkin käynyt suhteellisen kuumana aina käytössä.. Melko helpolla noussut aina lähemmäs 50 C eikä levossakaan meinaa laskea alle 40 C, näyttis käy huomattavasti viileämpänä.:D En meinaa saada sitä edes päälle 50 C.. Mutta pitää tutkailla asiaa ja katella jos päätyis uuteen cooleriin, nyt kun vakiotuulettimella jäähdyttää.:)
Antec Sonata III | EarthWatts 500W | Asus P5Q | Intel Core 2 Quad Q9550 | Sapphire Radeon HD4890 Vapor-X 1Gt | WD Caviar 320Gt + Caviar 500Gt | 2x2Gt 800MHz Kingston HyperX | Windows 7 Pro x64
|
AfterDawn Addict
|
24. syyskuuta 2008 @ 13:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Noissa prossujen vakio coolereissa ei varmaankaan aina riitä tehot,kun
peruskayttöön,kun pistää pelin pyörimään koneeseen,niin prossuntehot / lämmöt nousee ja cooleri ei pysty jäähdyttämään tarpeeksi,
kannataa tosiaankin harkita tehokkaamman coolerin hankkimista.
|
weski
Member
7 tuotearviota
|
24. syyskuuta 2008 @ 18:12 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuossa äsken avasin koneen ja purin osiin että pääsisin käsiksi prossuun ja cooleriin, mutta mietin että voiko sen coolerin vaihtaa purkamatta kokonaan osiin koko konetta, ei nimittäin loppujen lopuksi ole mieluisinta puuhaa kun täytyy pelätä koko ajan että munaa jossain.. Mutta joo ainakin lämpötahnat vaikutti aika huonosti levinneeltä ja muutenkin, koitin vähän tasoitella mutta hankala oli kuivia tahnoja levitellä.. Harmi kun en kaupungissa käydessä tajunnut käydä ostamassa tuubia.. Mutta jospa hankin uuden coolerin samalla jos huomenna saisi aikaiseksi.. Nyt on lämmöt tällä hetkellä siinä 39 C.. Normaalisti pyörii siinä hieman päälle 40 C. Mutta kiitos avustasi ja toivottavasti saan tämän vehkeen nyt uuteen uskoon.:)
|
AfterDawn Addict
|
24. syyskuuta 2008 @ 20:12 |
Linkki tähän viestiin
|
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 24. syyskuuta 2008 @ 20:39
|
weski
Member
7 tuotearviota
|
1. lokakuuta 2008 @ 10:28 |
Linkki tähän viestiin
|
Morjesta. Kävin ostaa uuden coolerin Jimmsiltä, ostin tällaisen ja asentelin sen tuossa eilen mutta testasin sitten heti COD4 pelata mutta taas kone kaatui.:( Koitin seurailla lämpöjä pelin aikana ja ne liikkuivat siinä 50 C pinnassa ja ydinten rasitus oli vällillä ~60-100 %. Miten paljon yleensä tuon prossun lämmöt ovat? Miten paljon ne saisi nousta? Voiko jostakin säätää että kone ei kaadu heti kun ne nousevat johonkin tiettyyn rajaan? Mitä tulisi tehdä? Koska kaveri on joskus kannettavalla pelannut pelin läpi, luulisi kuitenkin että tämä prossu pitäisi pelittää sen verran.
|
AfterDawn Addict
10 tuotearviota
|
1. lokakuuta 2008 @ 11:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Oletkos weski kellottanut tota prossua?? Jos kaatuilu johtuu siitä...
Mutta jos et ole,
Lainaus:
Noissa prossujen vakio coolereissa ei varmaankaan aina riitä tehot,kun
peruskayttöön,kun pistää pelin pyörimään koneeseen,niin prossuntehot / lämmöt nousee ja cooleri ei pysty jäähdyttämään tarpeeksi,
kannataa tosiaankin harkita tehokkaamman coolerin hankkimista.
Niin aika tyhmää mennä suosittelemaan uutta cooleria ja sanoa, että vakio coolerilla ei voi pelata koska lämmöt nousee liikaa!!
Minkä takia tuollaisessa tehokäyttöön tarkoitetussa prossussa olisi mukana cooleri jos se ei riitä jäähdyttämään prosessoria rasituksessa??
|
JamiDaMan
Suspended due to non-functional email address
|
1. lokakuuta 2008 @ 11:54 |
Linkki tähän viestiin
|
Mulla tekee ihan samaa kuin sulla ja vian taidan tietää.
Päivitin Nvidia sivuilta uusimmat näyttiksen ajurit ja samantien alkoi kaatuilu. Näyttöö tulee no singnal ja kajarit jää toistamaan töks töks ääntä. Yleensä tämä tapahtuu ku pelaa CS-sourcea ja joku heitää fläsyn nii kaatuu heti. Pitää laittaa vanhat ajurit takas että kone toimis taas. Ja mullakin on tuo samainen 9600gt näyttis.
Intel e8500(4Ghz), Corator DS, Kingston HyperX 2GB 1066MHz, Amd Radeon 5770, Asus P5Q Pro.
|
Mainos
|
  |
|
weski
Member
7 tuotearviota
|
1. lokakuuta 2008 @ 14:52 |
Linkki tähän viestiin
|
Kiva että on joku kohtalontoveri tässäkin asiassa, vaikka tosin en kenellekään tätä ongelmaa toivoisi.:( Niin no mulla sentään sen verran paremmalla mallilla, että CS:Sourcee ja Half-Life 2:sta voi pelittää kyllä ihan hyvin, ainakin tähän asti on voinut..
Niin no mutta itse ihan tuossa vasta asensin muutama päivä sitten uudet nVidia:n ajurit kun niitä muropaketissa mainostettiin, mutta ongelmaa oli ennen sitäkin jo, eikä se myöskään poistunut uusien ajureiden myötä.:( Ja juurikin samalla tavalla käy minulle kun kone kaatuu, kyseistä "töks töks töks" säkätystä jää kuulumaan ja näyttö pimenee.
Koneessa en ole kellotellut yhtään mitään, prossu pyörii ihan vakiokelloilla, kuten myös näyttis ja muistit.
Onko jollain jotain ehdotusta, nimittäin mielelläni pelaisin pelejäkin tuolla koneella kun sitä varten tehokkaamman ostin.:( Onko lämmöt jotenkin liian korkeat, tai voiko "kaatumisrajaa" siirtää jotenkin että ei heti kaatuisi ja mitä tämä prossu sietää lämpöjä?
EDIT: JamiDaMan jätkällä on lähestulkoon melko pitkälti sama kokoonpano ku mulla. Onks sulla kans asennettuna Asuksen lankun mukana tulleet SixEngine, AiSuite ym softat? Ku oon miettiny jos se AiSuite antaa lisää kelloja sille prossulle tarvittaessa tai jotain? En oo varma onko mun ajatuksessa edes mitään järkee ku en oo kovin pro mutta tuli mieleen jos niissä softissa vois olla jotain joka aiheuttaa kaatumiset.:|
EDIT2: Nyt muuten latasin koneelle RealTemp 2.70 ohjelman. Tämä näyttää ihan eri lukemia kuin muut ohjelmat, eli nyt on työpöytäkäytössä ollut 32-34 C eli aivan hyvät mielestäni.:) Mutta Asuksen oma AiSuite ja Coretemp näyttää eri lukemia.
Ongelmana kuitenkin edelleen se, että pitäisi saada kone olemaan kaatumatta kesken pelien.:(
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 1. lokakuuta 2008 @ 18:12
|