User Käyttäjä Salasana  

keskiviikko 20.8.2025 / 14:17
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > outo fps ongelma parissa pelissä(mm. warhammer online)
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Outo FPS ongelma parissa pelissä(mm. Warhammer Online)
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
piiska
Senior Member
_
9. lokakuuta 2008 @ 18:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo eli en tiedä onko tämä oikea paikka kirjottaa mutta laitan nyt kuitenki.

Ongelmana on se että FPS ei ole kovin hyvä (keskifps n. 20-25?) tai se pomppii ikävästi. Tämä ongelma on aika laaja Warhammer Onlinessa jota aloitin pelaamaan 3 viikkoa sitten. Se on hieman outoa että parilla kaverilla on hieman huonompi kone kuin mulla(tai korkeintaan yhtä hyvä) ja pyörittää sitä peliä ilman lagia. Sama juttu oli Age of Conanis ku mulla oli keskifps noin 40, kaverilla suuntaan 80.

Eli tässä tulee mun koneen tiedot:
Näyttis: 8800GTS G92
Prossu: Core2Duo E8500
RAM: 2x2gb 800mhz
Poweri: 520W

Toisella kaverilla taisi olla 8800GT, Quad Core Q6600 ja rammia 8gb. Hänellä on myös Vista 64-bit.

Olen kysellyt myös muita ja joillaki on meitä molempia huonompi kone ja silti pyörii Warhammer Online paremmin kuin minulla. Mutta on käynyt toisinpäinkin että paremmalla koneella on ollut huonompi kokemus, joten tässä pelissä on todentotta melko surkea pelimoottori tällä hetkellä.

Tuota kysyisin nyt tässä aluksi että mistä näkisin sen, että pyöriikö näytonohjain ja prosessori täysillä, sekä prosessori käyttää kahta ydintä. Rammia on käytössä se 4gb(olen tarkistanut). Olen myös vaihtanut näyttiksen ajurit 175.16 uusimpiin eli 178.13 ja mikään ei muuttunut.. Joten olisiko mitään muuta ratkaisua FPS parantamiseksi?

Sanon jo etukäteen että en halua vastauksia "Koneesi ei vain pyöritä" tai vastaavaa, se voi toki olla mahdollista, mutta en usko. Haluan vain vastauksia jotka voisivat auttaa tämän lagiongelman korjaamiseen.

EDIT: Katsoin CPU-Z ohjelmalla prosessorin tietoja, ja se näyttää n. 2.0ghz työpöydällä, sitten menin pelaamaan niin se näytti sen 3.16ghz kun kokeilin windowed modella ja välillä se pomppasi taas alas 2.0ghz ja sitten nousi taas. BIOS:sista katsoin myös Main -> System Information ja Advanced -> CPU Configuration ja siellä näkyy kyllä 3.16ghz. Tälläsenä sivukysymyksenä vielä että voiko virranhallinta-asetukset vaikuttaa tähän lagiin (jos kerta prosessorin core speedin hertsit pomppii, vai onko sillä mitään väliä edes)? Mulla on juuri nyt 'Paras Suoritusteho'. Niin ja noista rammeista vielä CPU-Z Näyttää Memory kohdassa DRAM frequency 400mhz, eikö sen pitäisi olla 800mhz? Voin laittaa kuvan jos on tarvetta

Kiitän jo etukäteen.

Asus M4A87TD-EVO | AMD Phenom II X6 1055T + Noctua NH-C12P SE14 | 2x2GB A-Data 1600MHz CL 9 | Vertex3D HD5870 1GB | 1TB Samsung SpinPoint F3 | 500W SilverStone Strider Essential | CM Storm Sniper Black Edition

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 9. lokakuuta 2008 @ 18:48

Kekisboy
Suspended due to non-functional email address
_
9. lokakuuta 2008 @ 21:02 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
DRAM on 400 koska ddr2 muistia mutta ongelmaasi minulla ei ole ratkaisua.

Chill...
Netti
Senior Member

1 tuotearvio
_
9. lokakuuta 2008 @ 23:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
onko mahdollista testata muistien toimivuus toisella koneella?
viallinen muisti voi olla vikana
voi olla myös slotti pimeänä tai jotakin.
mikä emo sulla on?
onko auto tunnistava vai pitääkö fsb säätää itse.
piiska
Senior Member
_
10. lokakuuta 2008 @ 00:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kone on vain muutaman kuukauden vanha. Tuota ku kasailin konetta ni tuli laitettuu USB piuha Firewireen joten kipinää tuli, mutta en ole huomannut mitään ongelmaa sen jälkeen. Sanotaanko että WoW pyörii aiva normaalisti ilman lagia. Age of Conan pyörii kans ihan tarpeeks hyvin (yleensä 20-80 fps). Warhammer Online se sitten lagaakin (Itseasias kun pelin käynnistää ni se ei lagita niin paljoa, sittenku on ollu muutaman tunnin päällä ni se tavallaa hidastuu koko ajan, ainakin tänään kävi sillai). CoD 4 toimii kans ihan hyvin.

onko mahdollista testata muistien toimivuus toisella koneella? On mahdollista broidin koneella. Mutta oisko jotain muuta keinoa testaa
niitä kuin muistien vaihto koneesta koneeseen?

mikä emo sulla on? Mulla on Asus P5Q Deluxe

onko auto tunnistava vai pitääkö fsb säätää itse. Tuota.. en tiedä :D

Asus M4A87TD-EVO | AMD Phenom II X6 1055T + Noctua NH-C12P SE14 | 2x2GB A-Data 1600MHz CL 9 | Vertex3D HD5870 1GB | 1TB Samsung SpinPoint F3 | 500W SilverStone Strider Essential | CM Storm Sniper Black Edition
Senior Member

2 tuotearviota
_
10. lokakuuta 2008 @ 00:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Koita laskea grafiikka asetuksia alemmas, ja katso että vaikuttaako FPS:ään.
Junior Member

4 tuotearviota
_
10. lokakuuta 2008 @ 02:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olet siis varmastikkin sulkenut kaikki taustaprosessit ja käytät koneessasin virustutkaa, ad-blokkia ja palomuuria? pidät myös huolta ettet anna turhien ohjelmien pyöriä taustalla, jos niin en ymmärrä ongelmaa, koska koneeni on idenntinen lukuun ottamatta prosessoria, mulla e6750, eli kyllä sun koneella kummamkin, joita siis itsekkin hakkaan, pitäisi rullata komeasti.
piiska
Senior Member
_
10. lokakuuta 2008 @ 07:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ThePekkis:
Olet siis varmastikkin sulkenut kaikki taustaprosessit ja käytät koneessasin virustutkaa, ad-blokkia ja palomuuria? pidät myös huolta ettet anna turhien ohjelmien pyöriä taustalla, jos niin en ymmärrä ongelmaa, koska koneeni on idenntinen lukuun ottamatta prosessoria, mulla e6750, eli kyllä sun koneella kummamkin, joita siis itsekkin hakkaan, pitäisi rullata komeasti.
Tuota mulla on AVG Anti Virus System, Comodo personall Firewall, Superantispyware jotka pyörivät taustalla. Sitten on noita muita ohjelmii mm. PowerStrip.. Eipä mulla noita turhia ohjelmia ole tuolla kovin montaa prosesseissa ja olen ottanut pois noita ylempiä lukuunottamatta.

Tuohon krafiikkahommaan vielä niin vaikka laitan huonoimmat kraffat niin se FPS on sama, tai jopa huonompi :) (Tämä johtunee sen pelin pelimoottorista)

Tuosta RAM jutusta vielä ni ainakin ku CPU-Z näyttää Memoryssä Dual, sekä Slot 1 ja Slot 3 Näkyy siellä, joten en usko ainakaan että emolevyn muistipaikka ois pimeenä. Se vika voi olla korkeintaan toisessa muistissa, jos vain on.

Vielä tähä niin nyt olen poistanut turhia ohjelmia(lähes kaikki) noita "suojausohjelmia" lukuunottamatta ja Muistia on käytössä 1.20GT tällä hetkellä(onko se jotenki liikaa?) Tehtävienhallinta -> Suorituskyky. Ja sit kysyisin vielä kun tuossa tietysti lukee Yhteensä 4093, niin mitässitten ku tossa lukee välimuistissa 3161 ja vapaana 21? eikös ole hieman omituisesti vai miten tota pitäisi tulkita?

Tässä nyt taas näitä erittäin typeriä kysymyksiä multa, muttakun en ole mikään haka näiden kanssa :).

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. lokakuuta 2008 @ 07:45

Netti
Senior Member

1 tuotearvio
_
10. lokakuuta 2008 @ 11:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mitäs sulla on tolla järjestelmä ominaisuuksissa?
laitappas sieltä paras suorituskyky,
pitäs lähteä rullaan
oootko muuten kattonu onko nuo muistit yhteensopivia tuon emon kanssa?
piiska
Senior Member
_
10. lokakuuta 2008 @ 14:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Netti:
Mitäs sulla on tolla järjestelmä ominaisuuksissa?
laitappas sieltä paras suorituskyky,
pitäs lähteä rullaan
oootko muuten kattonu onko nuo muistit yhteensopivia tuon emon kanssa?
järjestelmä ominaisuuksissa? Siis mitä meinäät, virranhallinta-asetuksista paras suorituskyky.. vai? Ja se on parhaalla suoritusteholla (lue mun ensimmäinen viesti)

Yhteensopivuudesta emolevyn kanssa, tottakai ne sopii yhteen(kun ostin tän koneen, niin sain parilta kaverilta apua, sekä laitoin 'Uutta tietokonetta ostamassa -palstalle threadin).

Muistit:
* 4 x 240-pin DIMM (Dual Channel)
* DDR2 1200/1066/800/667MHz
* max. muistin määrä 16GB

Siinä on on inffoa ja nuon mun muistit ovat A-Datan 2 GB 800mhz DDR2 kampoja.

Lisää apuja kaipailen.

Tiedän että on hieman omituinen, mutta kyllä se ongelma jostain löytyy, ellei peleissä sitten ole se ongelma, mutta tuskin :P

EDIT: Voiko näyttiksen asetuksissa (NVIDIA-ohjauspaneli) olla jotain asetusta, jos laittaa päälle tai pois, vaikuttaa FPS tai ylipäätä pelien toimintaan?

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. lokakuuta 2008 @ 21:51

Junior Member
_
10. lokakuuta 2008 @ 17:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Oon muistavinani että olisin kuullut/lukenut jostain että warhammerissa on joku muisti ongelma että siinä muisti "vuotaa" tai jotain. käynnistää vaa pelin uudestaan niin toimii normaalisti vissiin.
Junior Member
_
10. lokakuuta 2008 @ 19:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mikäs käyttis kaverillasi on? en yhtään ihmettelisi jos warhammer online ei tue kunnolla Vista 64 bittistä, kun muutenkin koodattu vähän miten sattuu (Age of Conanista puhumattakaan).
Mikäs virtalähde on koneessa, ettei vain loppuisi virta...
piiska
Senior Member
_
10. lokakuuta 2008 @ 20:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dahbob:
Mikäs käyttis kaverillasi on? en yhtään ihmettelisi jos warhammer online ei tue kunnolla Vista 64 bittistä, kun muutenkin koodattu vähän miten sattuu (Age of Conanista puhumattakaan).
Mikäs virtalähde on koneessa, ettei vain loppuisi virta...
Ensimmäisessä viestissäni lukisi, mutta hänellä on myös Vista 64-bit. Ja poweri on Corsair 520W 520HX ATX 2.2-Virtalähde.

Ja joo huomasin että warhammer online käyttää tota rammia jotenki oudosti. Mulla oli ennen pelin käynnistystä noin 1.20gt ram usage ja ku käynnistin warhammer onlinen se oli noin 2.50gt. Sitten pelaillessa se nousi pikkuhiljaa jonnekki 3.20gt asti(eikös siihe pitäisi jäädä 800megaa vielä tyhjää kuitenki?) ja piti boottia peli ku lagaili niin paljon. Joten ei viitsisi ostaa ainostaa tämän pelin takii 2x 4gb kampoja ja maksaa 150-200?, kun luulisi että 4gb ddr2 riittää =/.

PS. Tuolta tehtävienhallinta -> suorituskyky haluaisin tietää kun JUURI nyt mulla on muistia käytössä n. 1.20GT (lähes kaikki turhat ohjelmat pois päältä, paitti firefox). Sitten tossa alapuolella on Fyysisen muistin käyttö, ja tuosta vapaasta menee ihan kaikki välimuistiin loppujenlopuks, että siihen jää nolla:

Yhteensä: 4094
Välimuistussa: 3165
Vapaana: 29

Mua jotenkin hämää noi luvut, en varmaan osaa tulkita tuota noin, niin että jos joku voisi sanoa onko nuo "oikein"?

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. lokakuuta 2008 @ 21:54

Netti
Senior Member

1 tuotearvio
_
11. lokakuuta 2008 @ 04:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
laitappas mukauta ja kaikista tiukimalle katotaan vaikuttaako
cylon2008
Newbie

1 tuotearvio
_
11. lokakuuta 2008 @ 04:55 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Et kai käytä Warhammer Onlinessa sitä säädintä asetuksista millä voi ottaa lisää grafiikkamuistia käyttöön?

Sitä ei kannata käyttää, oman ja vähän muiden kokemusten mukaan siitä on vain haittaa.

Ja minulla pyörii ihan ongelmitta tuo WAR, 32-bittinen Vista.

Kannattaa minusta käyttää sitä XP yhteensopivuusmoodia myös, mutu ainakin on että se nopeuttaa.

Ja jos vielä haluaa jotain kaivella, kokeile toista äänikorttia tai ota äänet pois. Ainakin 64-bittisessä linuxissa sai esim. Wowissa kivaa hidastumista aikaiseksi jos oli tietyt ääniasetukset käytössä.

4CoreDual-SATA2 Asus EN9800GTX+
Intel Core 2 Duo E6320 1.86 Ghz
2 GB RAM Seagate ST3320620AS 320 GB
22" BenQ G2200W

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. lokakuuta 2008 @ 05:00

piiska
Senior Member
_
11. lokakuuta 2008 @ 14:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti cylon2008:
Et kai käytä Warhammer Onlinessa sitä säädintä asetuksista millä voi ottaa lisää grafiikkamuistia käyttöön?

Sitä ei kannata käyttää, oman ja vähän muiden kokemusten mukaan siitä on vain haittaa.

Ja minulla pyörii ihan ongelmitta tuo WAR, 32-bittinen Vista.

Kannattaa minusta käyttää sitä XP yhteensopivuusmoodia myös, mutu ainakin on että se nopeuttaa.

Ja jos vielä haluaa jotain kaivella, kokeile toista äänikorttia tai ota äänet pois. Ainakin 64-bittisessä linuxissa sai esim. Wowissa kivaa hidastumista aikaiseksi jos oli tietyt ääniasetukset käytössä.
Tuota siis meinaat että ihan pelissä katsoisin krafiikka-asetuksista sen pois päältä? Mulla on kaikki ihan max kraffoilla.. onko tuo asetus mitä meinäät ni Texture Memory cache? Se mulla on iha niin nollissa ku voi.

Ja Netti voisitko hieman selittää tarkemmin?

cylon2008
Newbie

1 tuotearvio
_
11. lokakuuta 2008 @ 16:44 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo, tuota texture asetusta tarkoitin.

22" BenQ G2200W
Netti
Senior Member

1 tuotearvio
_
12. lokakuuta 2008 @ 02:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
laita suoritus teho mukauta asetuksille ja otat hienoudet pois päältä
Ukk0
Junior Member

3 tuotearviota
_
13. lokakuuta 2008 @ 14:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Warhammerin kanssa on muillakin ollut ongelmia. Ainakin Warhammer Alliancen foorumeilla on paljonkin keskustelua asiasta. Joku väitti mielestäni, että ainakin tietynlainen nykiminen johtuu Nvidian tietyistä näyttismalleista.

Patchithan tulevaisuudessa tulevat asiaa varmaasti korjaamaan, mutta sitä odotellessa kannattaa lukaista seuraavat threadit läpi:

http://www.warhammeralliance.com/forums/showthread.php?t=146809

http://www.warhammeralliance.com/forums/showthread.php?t=110279
cylon2008
Newbie

1 tuotearvio
_
13. lokakuuta 2008 @ 17:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nvidian kortit ovat ehkä vähän herkkiä asetuksille jotka eivät ole ihan oikein. Yleensä omat ongelmani ovat olleet kyllä siellä softa päässä.

Minulla oli hyytymis ongelma Wowissa kun vaihdoin 9800GTX+:aan. WAR toimi ihan samaan aikaan kunnolla ja niin olivat aikaisemmatkin Nvidia/Ati kortit toimineet Wowin kanssa kunnolla samassa koneessa.

Korjasin Wowin resetoimalla aivan kaiken(myös makrot), ja kappas kummaa ongelma hävisi. Sitä ennen kokeilin kaikkia graafisia asetuksia pelissä ja olin jo täysin varma että koko kortti oli susi Wowin kanssa.

Eli ongelmiin voi todella olla jokin kikkaskonsti eikä kannata aina uskoa että jossain on ratkaisematon ongelma vaan sen takia että moni valittaa siitä.

22" BenQ G2200W
Mainos
_
__

_
piiska
Senior Member
_
14. lokakuuta 2008 @ 07:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo kiitos vinkeistä, katselen noita asetuksia ja vinkkejä Ukon antamista linkeistä tuossa iltapäivällä. En kyllä usko että johtuisi ajureista, kun latasin uudet ja aivan sama ongelma oli kuin vanhemmilla.

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > outo fps ongelma parissa pelissä(mm. warhammer online)

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy