Talouteen hommattiin elokuussa uusi kannettava, Lenovo R61i Vista Business käyttöjärjestelmällä. Heti alusta alkaen kone kaatuili satunnaisesti – siis jähmettyi aivan tavallisessa toimistokäytössä ja muutaman minuutin kuluttua pukkasi bluescreeniä ruutuun.
Ensin ajattelin, että se on vain normaalia Vistan ”alkukankeutta”, mutta ongelmien jatkuttua alan epäillä tuota. Kone nimittäin jähmettyy enemmän tai vähemmän säännöllisesti, jopa useita kertoja peräkkäin. Parhaassa tapauksessa kone on kaatunut 4 kertaa tunnin sisällä, joten mikään tavallinen satunnainen epävakaus ei enää käy selityksestä.
Satunnaisesti kone ei myöskään käynnisty normaalisti, vaan näyttöön tulee viesti, jossa on virheilmoitus kovalevyn käynnistymisestä.
Tuntuu täysin älyttömältä laittaa tuota kaatuilua vain ja ainoastaan Vistan viaksi, sillä toisella HP:n läppärillä kaatuilua ei ole tapahtunut kertaakaan.
Ajoin läpi Windowsin diagnostiikkaohjelmia, mm. Memory Diagnosticin (n.13 testiläpäisyä yhtämittaisesti), mutta se ei löytänyt virheitä. Myöskään 'Lenovo ThinkVantage Active Protection' ei ilmoita ongelmia kovalevyn tominnassa, joten senkään ei pitäisi olla syynä kaatuiluun.
Latasin myös Lenovo System Toolboxin ja ajoin sillä laitetestauksia löytämättä virheitä. Tosin emolevyn testausta en tehnyt loppuun asti, kun se eteni niin hitaasti. Yhden vian ohjelma kuitenkin huomasi: Driver problem on ”Microsoft 6to4 Adapter”.
Lähetin sähköpostia kauppaan, josta ostin koneen,liitteeksi laitoin muutaman bluescreenkuvan ja vikakuvauksen; vastauksena sain yhteystiedot IBM:lle, sekä kommentin: ” Tuota kaatuilua on kyllä havaittu lähes kaikissa Vista koneissa jossakin vaiheessa.”
Mitäs minun seuraavaksi kannattaisi tehdä? Elektroninen vikailmoitus IBM:lle, vai vieläkö koitan kotikonstein ratkaista ongelmaa?