Eli, Olen järjestelmänvalvoja tietokoneessani, mutta koneessani on myös peruskäyttäjä-tilejä. Vista väittää, että "salasanasi on vanhentunut" , kun kirjaudun normaali-käyttäjällä sisään. Tämä tapahtuu siis aina noin kerran kuussa. Noh, ongelmahan tässä onkin se, että tällä normaalikäyttäjällä ei edes ole salasanaa! Mutta kun Vista saa päähänsä että se on vanhentunut, se käskee syöttämään salasanan (jota ei siis edes ole) , eli siihen käy mikä tahansa, jos siihen laittaa vaikka philips, niin tulee salasanaksi philips. No sitten kun ottaa salasanan taas pois normi-käyttäjältä, niin taas kuukauden sisään se tekee saman. Eli missäköhän asetuksissa mahtaa olla vikaa?
En tiedä toimiiko (mulla ei oo Vistaa), muuta tämmösen ohjeen löysin Tietokone-lehden sivuilta.
Suomenkielinen Vista:
Valitse kaikki ohjelmat sieltä apuohjelmat. Valitse komentorivi hiiren kakkospainikkeella ja suorita järjestelmävalvojana. Aukeaa musta komentoikkuna. Kirjoita siihen net account ja paina enter. Näet salasanoihin liittyvät asetuksesi. Esim omasta koneesta:
C:\Windows\system32>net accounts
Pakota käyttäjä uloskirjautumaan ajan loppumisen jälkeen: Ei koskaan
Salasanan ikä vähintään (päivää): 0
Salasanan ikä enintään (päivää): 42
Salasanan pituus vähintään: 0
Muistettujen salasanojen määrä: Ei mitään
Lukituksen kynnys: Ei koskaan
Lukituksen kesto (minuutteina): 30
Lukituksen tarkkailuikkuna (minuutteina): 30
Koneen rooli: TYÖASEMA
Komento on suoritettu.
C:\Windows\system32>
net accounts /? kertoo mahdolliset komennot, joten esimerkiksi net account /maxpwage:unlimited muuttaa salasanojen vanhentumisen pois päältä. Esim omasta koneesta:
C:\Windows\system32>net accounts /maxpwage:unlimited
Komento on suoritettu.
C:\Windows\system32>net accounts
Pakota käyttäjä uloskirjautumaan ajan loppumisen jälkeen: Ei koskaan
Salasanan ikä vähintään (päivää): 0
Salasanan ikä enintään (päivää): Rajoittamaton
Salasanan pituus vähintään: 0
Muistettujen salasanojen määrä: Ei mitään
Lukituksen kynnys: Ei koskaan
Lukituksen kesto (minuutteina): 30
Lukituksen tarkkailuikkuna (minuutteina): 30
Koneen rooli: TYÖASEMA
Komento on suoritettu.
Juu, täytyykös mun tehdä tuo jutska juuri sillä tietyllä käyttäjällä, vai koskeeko tuo kaikkia käyttäjiä, eli voisinko silloin tehdä sen omalla käyttäjälläni, ja se vaikuttaisi kaikkiin käyttäjiin?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti lateksi1: Juu, täytyykös mun tehdä tuo jutska juuri sillä tietyllä käyttäjällä, vai koskeeko tuo kaikkia käyttäjiä, eli voisinko silloin tehdä sen omalla käyttäjälläni, ja se vaikuttaisi kaikkiin käyttäjiin?
Luulen että järjetelmänvalvoja tilille pitää olla kirjautuneena..