Järkkärin valinta hintaluokassa 600 ?
|
|
eerica
Newbie
|
2. joulukuuta 2008 @ 00:12 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Junior Member
|
2. joulukuuta 2008 @ 19:15 |
Linkki tähän viestiin
|
Onnea Eericalle hyvasta kameravalinnasta! Kerrothan sitten kayttokokemuksia, kun olet paassyt nappailemaan kuvia ja tutustunut kameraan.
Niin, ja kiitos kuvauskoulua koskevasta vinkista!
PS Olen edelleen ulkomailla, ja siksi suomen aakkoset puuttuvat tekstista.
Tee sitä, mikä saa sinut heräämään eloon.
|
Sinna100
Newbie
|
2. joulukuuta 2008 @ 19:24 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Benares: Kiinnostaisi tietaa, Sinna, mika kamera sinusta tuntui kasikopelolta parhaalta? Ja mika oli mielestasi fiksuimman nakoinen? Estetiikallakin on oma merkitykensa valinnass - ainakin omasta mielestani.
Mun käsiin paras kamera on Nikon (testattu D40 ja D60). Se on jotenkin vaivattoman tuntuinen, siinä ei häiritse mikään.
Seuraavaksi oli sitten Sonyn A200, joka on hyvin eri tuntuinen. Se tuntuu isommalta & jotenkin jämäkältä, mutta todellinen tai kuviteltu isommuus verrattuna Nikoniin ei minua haitannut. Tuntuman puolesta voisin valita tuonkin.
Canon (EOS 1000D / 450D) taas ei istu mulle. Mulla on kai normaali naisen käsi (ei pieni eikä iso) ja jotenkin sormet eivät riitä. Joudun ottamaan kamerasta toisenlaisen otteen kuin noissa muissa.
Ulkoisesti mun mielestä Sonyn on kaikkein myyvimmän näköinen, Nikon vaatimattomin, Canonia en osaa sen kummemmin luokitella - varmaan noiden kahden väliin.
Itse olen päätymässä Nikonin D60-kameraan. Haluaisin ostaa samalla harjoittelukappaleeksi pidemmän, halvan, putken (-200 tai -300). Onko teillä vinkkejä millaisia kannattaisi katsoa?
(Tiedän, että suositellaan sijoittamaan kalliimpaan/laadukkaampaan putkeen, mutta nyt siihen ei ole varaa - pidemmälle putkelle kuitenkin on kohta huutava tarve.)
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 2. joulukuuta 2008 @ 20:33
|
vaeykki
Suspended due to non-functional email address
|
3. joulukuuta 2008 @ 17:24 |
Linkki tähän viestiin
|
Itsekkin haaveilin useamman vuoden järkkäristä. Pari viikkoa sitten päätinkin ostaa juurikin tuon Sonyn A300:n. Rajalasta kävin hakemassa sen tuplakitin, mihin kuulu sen normin kittiputken lisäksi vielä se Sigman 70-300mm:n zoomi. Lisäksi neuvottelin pakettiin vielä laukun, muistikortin ja suotimet molempiin putkiin. Hintaa kertyi tälle lystille 755e. Ei ainakaan omasta mielestäni kovinkaan paha hinta. Eiväthän nuo putket nyt todellakaan mitä huippukamaa ole, mutta eiköhän niillä alkuun pääse. Joku kokeneempi voisikin suositella jotain hieman parempaa perusputkea. Ja perusputkella tarkoitan lähinnä sitä että polttoväli on suurin piirtein sama kuin noissa kittiputkissa. Lisäksi voisin vielä varmistaa tähän samaan syssyyn, että keiden valmistajien objektiivit tarkalleen noihin Sonyn runkoihin sopivat? Sigman nyt ainakin, mutta entä Tamron ja Minoltan? Ymmärtääkseni nämäkin sopivat, vai?
|
hentriz
Account closed as per user's own request
|
3. joulukuuta 2008 @ 18:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Sigma 18-50mm F2.8 EX DC MACRO
Hintaisekseen yksi parhaimmista ellei paras zoomi. Kalliimmalla saa toki parempaa, mutta 400 euron hintaan on vaikea saada parempaa. Kuvanvakain puuttuu, mutta A300 on se rungossa...
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti vaeykki : Lisäksi voisin vielä varmistaa tähän samaan syssyyn, että keiden valmistajien objektiivit tarkalleen noihin Sonyn runkoihin sopivat? Sigman nyt ainakin, mutta entä Tamron ja Minoltan? Ymmärtääkseni nämäkin sopivat, vai?
Joo, eli nyt tuo Sigma tekee varmaankin mille merkille tahansa noita putkia, samoin Tamron. Konica/Minoltan putket kelpaavat myös, silä Sonyhan osti kyseisen firman. Näin ollen Sonyn järkkärit ovat periaatteessa jatkoa Konica-Minoltan tuotteille ja varmaankin kaikki Konica-Minoltan tuotteet, esim salamat, kelpaavat Sonyihin myös. Minun mielestä ainakin :-)
|
Junior Member
|
3. joulukuuta 2008 @ 19:52 |
Linkki tähän viestiin
|
Onneksi olkoon, Vaeykki, uuden Sonyn johdosta! Juuri tuon mallin olen ajatellut itsekin hankkia ensi viikolla. Sait sen vielapa hyvin edullisesti.
|
vaeykki
Suspended due to non-functional email address
|
5. joulukuuta 2008 @ 17:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Kiitti hentriz vinkistä. Vaikutti aika lupaavalta tosiaan. Pitänee ottaa ihan tosissaan harkintaan, kunhan saa jostain rahaa. Kaikki meni kameraan =D
|
Seppok
Junior Member
6 tuotearviota
|
5. joulukuuta 2008 @ 19:43 |
Linkki tähän viestiin
|
Sonyn järkkäriin ei käsittääkseni käy kuin Sonyn omat salamat.
Nikoniin ja Canoniin tämäkin Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical olisi kohtuullisen edullinen vaihtoehto.
Sigman 17-70mm F2.8-4.5 on hyvä kattava linssi, pehmeä 17mm:n päässä
ja huonohko aukko 70mm:n päässä.Muuten hyvä yleislinssi.
Nyt mentiinkin ohi hintarajan. Varmaankin nämä Nikon D60, Olympus 420/520, Pentax K20D yms ovat hyviä lähes mihin tahansa tarpeeseen.
http://www.steves-digicams.com/best_cameras.html
Kittiputkella,tai se mikä yleensä tulee mukana,on hyvä aloittaa, ja sen (useinmiten)saa aina myytyä eteenpäin.
Minulla on Canon 450D, se tuli 300D:n tilalle. Putket (Sigma 17-70 ja Promaster? 70-300) olivat ennestään.
Kuvat ovat yhtä hyviä,450D on noin 100x nopeampi, mutta ikävä tulee
hopeakuulaa :(.
|
hentriz
|
5. joulukuuta 2008 @ 20:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Seppok: Sonyn järkkäriin ei käsittääkseni käy kuin Sonyn omat salamat.
Siis hommahan menee niin, että Sonu osti Konica-Minoltan kameratuotannon. Ja kun kerran se ostettiin, oletan että lähes sama henkilöstä (+Sonyn porukkaa) suunittelevat ja kehittelevät niitä järkkäreitä.
Sonyllahan on se poikkeus, että sillä on omalaatuinen salamakenkä. Tämä on ns. "perintö" Konica-Minoltalta -> Konica-Minoltalla oli samanlainen salamakenkä.
Tälläinen käsitys minulla on. Tuo Tamron on samassa hintaluokassa Sigman kanssa, mutta itse suosittelen tuota Sigama. Ei kylläkään se Tamronkaan olisi paha valinta.
EDIT:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Seppok: http://www.steves-digicams.com/best_cameras.html
Tuollakin on varmaan ihan hyviä arvosteluita, mutta eikös DPReview oli aika suosittu ja arvostettu sivusto. On laajempia ja enemmän arvosteluitakin. Ja kameraahan ei kannata ostaa _täysin_ arvosteluiden perusteella.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. joulukuuta 2008 @ 20:20
|
mali99
Member
|
5. joulukuuta 2008 @ 21:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Ääni Tamronin 17-50mm putkelle.
Ainakin Photozonen mittausten mukaan tekee terävämpää jälkeä kuin Sigman vastaava.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. joulukuuta 2008 @ 21:49
|
Seppok
Junior Member
6 tuotearviota
|
7. joulukuuta 2008 @ 19:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Tarkoitin tuota "Steve´s" sivulla sitä, että ei nuo ainakaan kauhean huonoja voi olla. Parempiakin sivuja on, tuossa sattui vaan ne kaikki kamerat olemaan samalla kertaa.
http://www.dpreview.com/,hyvä sivu ja hyvät linkit.
ja tuo http://www.photozone.de/ missä on linssitestejä.
Ja sitten pitää käydä jossakin kokeilemassa niitä käteen, osa on tosi outoja ja jos ilman käyttöohjetta pärjää niin hyvä olisi. :}
|
Junior Member
|
8. joulukuuta 2008 @ 09:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Ensimmäiset kuvat uudella Sony A300:lla on nyt napsittu. Näyttävät hyvältä LCD-näytöllä, selvästi laadukkaimmilta kuin kompaktilla Olympus Camedia -kamerallani otetut. Tietokoneella en ole ehtinyt otoksia vielä tarkastelemaan.
Poikkesin eilen ulkomailta tullesani Gigantissa ja poimin mukaani paketin, jossa oli kamera ja perusobjektiivi, 8 gigan professional cf-muistikorrti ja Lowepro laukku yhteishintaan 575 euroa. Antoivat kamarapaketin nettihintaan 466 euroa.
Telezoomia ei Gigantista saanut, mutta ajattelin tilata sen netistä. Tilannen Sonyn putken SAL 55200. En uskaltanut tilata Pixmaniasta kameraa, niin kuin olin suunnitellut (näkyy saaneen niin runsaasti haukkuja). Tuon teleobjektiivin ehkä kuitenkin tilaan sieltä, koska sen saa sieltä halvimalla.
Kiitän kaikkia teitä, jotka ystävälisesti neuvoitte minua kameran hankinnassa, erityisesti Quiotea, Malia, Hentriziä ja Heinezia. Olitte suureksi avuksi!
|
big_worm
Member
|
14. joulukuuta 2008 @ 11:09 |
Linkki tähän viestiin
|
Täytyy tähän ketjuun vielä kirjoittaa, että itse ostin myös Sonyn a300:n, enkä hetkeäkään ole katunut. Kuvat vaikuttavat erittäin selkeiltä kuvaustilanteesta riippumatta (itse hain yleisjärkkäriä, jolla pystyisi alkuksi kuvaamaan vähän kaikkea).
Kuvauskohteina pääsääntöisesti koirat ja olikin erittäin mukava huomata, että vaihdikkaat touhut saa hyvin vangittua kuviksi ko. kameralla.
LiveView tuntuu myös erittäin käytännölliseltä silmälasipäiselle sekä kompaktikamerasta järkkäriin siirtyvälle (näytöstä plussat, vaikka usealta olen kuullut "mitä ihmettä sillä tekee?".
|
Junior Member
|
14. joulukuuta 2008 @ 11:37 |
Linkki tähän viestiin
|
Mukava kuulla, big_worm, että olet tyyväinen SonyA 300:aan! Kiinnostaisi tietää, oletko kuvannut kittilinssillä vai oletko hankkinut jonkin laadukkaamman objektiivin?
|
Sinna100
Newbie
|
14. joulukuuta 2008 @ 11:48 |
Linkki tähän viestiin
|
Minä päädyin Nikonin D60 -kameraan AF-S 18-105 mm VR putkella.
Kuvia on tullut kiitettävä määrä, joten on tullut harjoiteltua. Paljonhan tuossa on erilaisia mahdollisuuksia, joten vielä on hurjasti harjoiteltavaa.
|
big_worm
Member
|
16. joulukuuta 2008 @ 08:32 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Benares: Mukava kuulla, big_worm, että olet tyyväinen SonyA 300:aan! Kiinnostaisi tietää, oletko kuvannut kittilinssillä vai oletko hankkinut jonkin laadukkaamman objektiivin?
Ihan ostin Gigantista kitti paketin (466?), jolla olen aloitellut kuvaamistani ja hyvin vielä tähän mennessä minun tarpeitani palvellut.
|
Niblo
Newbie
|
18. joulukuuta 2008 @ 20:54 |
Linkki tähän viestiin
|
|
hentriz
|
18. joulukuuta 2008 @ 21:45 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Junior Member
|
18. joulukuuta 2008 @ 22:11 |
Linkki tähän viestiin
|
Oletko, Niblo, ajatellut lainkaan tuota pakettia. Itse pidän sitä telezoomin osalta selvästi laadukkaampana, ainakin mikäli on uskominen arvosteluja.
|
Senior Member
4 tuotearviota
|
18. joulukuuta 2008 @ 22:29 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Benares: Oletko, Niblo, ajatellut lainkaan tuota pakettia. Itse pidän sitä telezoomin osalta selvästi laadukkaampana, ainakin mikäli on uskominen arvosteluja.
Nikon D60 kitti vaikkapa Täältä tämä(testivoittaja objektiivikin taisi olla) ja Tämmönen Ja hintaa tulee 618.90?
Ja salamankin saa tuohon kittiin mukaan.
|
mali99
Member
|
19. joulukuuta 2008 @ 08:53 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ugge: Nikon D60 kitti vaikkapa Täältä tämä(testivoittaja objektiivikin taisi olla) ja Tämmönen Ja hintaa tulee 618.90?
Ja salamankin saa tuohon kittiin mukaan.
Tuo jälkimmäisen linkin Tamron 18-200mm objektiivi tekee ikäänkuin virattomaksi kameran mukana tulevan 18-55mm kittiobjektiivin.
Kuvanlaatukaan ei voi olla kummoinen noin halvalla ja pitkäzoomisella putkella.
Jättäisin Tamronin kauppaan ja säästäisin ennemmin vaikka Nikkor VR 55-200mm objektiiviin. http://www.rajalacamera.fi/www/popupcard.php?id=2516
|
Sinna100
Newbie
|
22. joulukuuta 2008 @ 15:12 |
Linkki tähän viestiin
|
Kaipailisin objektiiville suojusta, joka olisi siis paikallaan kuvatessa. Aika isot näyttäisi hintaerot olevan kun haluan tässä vaiheessa ihan vain suojan. Digitarvikkeesta löysin tämmöisen http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=1134
Tuon kanssa ilmeisesti voi käyttää vastavalosuojaa?
|
Junior Member
|
22. joulukuuta 2008 @ 20:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Vastatkoon viisaammat tarkemmin, mutta ainakin minun Tamron 17-50 mm objektiivissa on harva ulkokierre vastavalosuojaa varten ja tiheä sisäkierre suodinta varten. Ostin itse Dörr UV 67mm Digital high grade -suotimen.
|
Moderator
14 tuotearviota
|
22. joulukuuta 2008 @ 21:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Tuon kanssa ilmeisesti voi käyttää vastavalosuojaa?
Kyllä voi, asia on juuri niin kuin Benares kertoi =)
Suotimelle on oma kierre objektiivin päässä, vastavalosuoja menee kiinni objektiiviin omalla lukituksellaan.
Phenom X4 955BE | HD 5770 | 4GB DDR3 || #afterdawn.com @ QuakeNet
|
Mainos
|
  |
|
kili_7
Junior Member
5 tuotearviota
|
27. joulukuuta 2008 @ 00:45 |
Linkki tähän viestiin
|
Tämänkin ketjun nyt olen kahlannut läpi... Arghh kun menee äsyttäväksi tämä... Mutta itse päädyn tuohon Canon 1000D... Toisaalta taas meiltä kotoa löytyy vanha konican järkkäri missä muutama putki, mutta jaa-a liekö niillekkään sitten käyttöä... Nyt pitäis sitten metsästää sellainen yleis putki 18-200mm halvalla... -.-
|