elikkä ostin juuri uuden koneen ja vanhemmat pelkää tiedostojen häviävän koneen kovolta?? eihän periaatteessa ole mahdollista tiedostojen häviävän ellei se hajoa??
itse olisin viellä kasailemassa.. tulisko mun tietää jotain kun vaihan osia uuteen koneeseen?? neuvoja tietäviltä kiitos...
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Konen: elikkä ostin juuri uuden koneen ja vanhemmat pelkää tiedostojen häviävän koneen kovolta?? eihän periaatteessa ole mahdollista tiedostojen häviävän ellei se hajoa??
itse olisin viellä kasailemassa.. tulisko mun tietää jotain kun vaihan osia uuteen koneeseen?? neuvoja tietäviltä kiitos...
kiitos vastauksista jo valmiiks..
Koneen osia vaihdettaessa koneesta A -> B, pitää tietää lähes kaikki mitä osiin tulee, tämä tarkottaisi yli 100 sivun tekstiä ja opastusta ni en alota ihan siitä. Käyttöohjeella ja terveellä maalaisjärjellä pääsee pitkälle, lisäksi jos tulee oikein vaikea joku tietty kohta, niin ainahan täältä saa kysyä. Siltikään tämä ei ole mikään 24/7 palvelu, joten vastauksen tulemiseen voi kestää hetki.
Tiedostot kovoilta voi hävitä:
-Jos ne itse poistaa (suurimman osan voi palauttaa datan palautus ohjelmilla itse, kuten Recuva)
-Jos itse formatoi kovon (palautus vaatii useimmin ammattilais apua, kuten Ibas:in palvelut)
-Virus poistaa (tämän voi estää palomuuri / virustorjunta softalla ja sen säännöllisillä päivityksillä)
-Jos kovo hajoaa (tälle taas ei voi mitään, aina löytyy maanantai kappaleita) Tähän on kyllä olemassa kalliimpi vaihtoehto: RAID -tasot, jolloin esim. kaksi 500gb kovoa "peilataan", yhteistilaa tulee näin 500gb, eli vain puolet siitä mitä varsinaisten kovojen kapasiteetti on. Jos "vain" toinen kovo hajoaa, yhtään dataa ei menetetä. http://fi.wikipedia.org/wiki/RAID
Lainaus:elikkä ostin juuri uuden koneen ja vanhemmat pelkää tiedostojen häviävän koneen kovolta?? eihän periaatteessa ole mahdollista tiedostojen häviävän ellei se hajoa??
Kuten neverlife listasi, tietojen häviäminen on hyvinkin mahdollsta, sitä varten kaikesta arvokkaasta tiedosta pitäisi ottaa säännöllisesti varmuuskopiot.
Listaan voisi vielä lisätä:
- jos kovalevyohjain tai keskusmuisti hajoaa sopivasti, tai käyttöjärjestelmä sekoaa, se voi kirjoittaa kaikki levyt täyteen roskaa (oli RAIDia tai ei). Yleensä palautus ei ole mahdollsita ainakaan ilman tuhansien eurojen ammattikäsittelyä.
- jos joku/jokin sammuttaa koneesta väkisin virrat, kun kovalevylle ollaan kirjoittamassa tietoa, voi koko levyn sisältö seota. Palautus voi onnistua em. recovery-ohjelmilla.
Varsinkin monen ihmisen käyttäessä samaa konetta, vahingossa tehtyjen poistojen tai palomuurin läpi pääsevien virusten (kun klikataan vain "kyllä" joka kysymykseen) riski kasvaa monesti suureksi.
Lainaus:tulisko mun tietää jotain kun vaihan osia uuteen koneeseen?? neuvoja tietäviltä kiitos...
Meidän pitäisi vähintään tietää mitä osia vanhassa on ja mitä uutta on tulossa, jos neuvoa yrittäisi. Maltilla kun kasaat ja vältät varsinkin talvipakkasilla staattisen sähkön kerääntymistä, ei siinä yleensä kauhean ihmeellistä osaamista vaadita.