User Käyttäjä Salasana  

lauantai 9.8.2025 / 08:10
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > konetta nopeammaksi useammalla kovolla, totta vai tarua?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Konetta nopeammaksi useammalla kovolla, Totta vai tarua?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
dr_ink
Junior Member
_
8. tammikuuta 2009 @ 13:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen asentelemassa windowsia uusiksi (Xp Pro). Samalla olis tarkoitus hieman yrittää nopeuttaa esim. Photoshopin yms. kuvankäsittely ohjelmien toimintaa.

Muistelen joskus lukeneeni että, nopeuttaakseen windowsin toimintaa kannattais windows asentaa omalle levylleen, ohjelmat omalleen ja tiedostot sitten omalleen. Onko tästä oikeasti hyötyä?
Tässä tapauksessa levyt on SATA II-väylässä.

Konetta käytetään pääasiassa kuvien käsittelyyn, web-sivujen tekoon ja nettisurffailuun lisäksi leffojen katseluun ja musiikin kuunteluun.

Millaiset levyt kannattaa hommata, jos tätä kannattaa ruveta toteuttamaan. ~80Gb Windowsille, samanlainen ohjelmille ja 500Gb-> tiedostoille?
Näyttäis 80Gb ja 500Gb levyjen hinnat olevan 10e sisällä toisistaan.
Oletetaan että, kaikki levyt 7200rpm 16Mb/32Mb.
Onko SATA II levyt alaspäin yhteensopivia SATA väylään?
Käsittääkseni ko. emossa on SATA II?

Koneen specsit.

- Athlon 64 X2 (B) 5000+ 2.6 GHz (65W)
- Asus M2N68-LA (GeForce 6150SE nForce 430)
- 4Gb muistia
- Nvidia Geforce 8600GT 512Mb
- Windows XP Professional

Ohjelmat joita pääasiassa käytetään.

- Adobe Photoshop CS4*
- Adobe Lightroom*
- Adobe Dreamweaver CS4
- Mozilla Firefox
- Windows Media Player
- Avast 4.8 ja Comodo tai Norton Internet Security 2009

*) näiden toimintaan kaivataan lisää tehoa.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. tammikuuta 2009 @ 14:30

Member
_
8. tammikuuta 2009 @ 14:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
hmm...en ole mikään asiantuntija mutta mun käsitykseni mukaan jos halutaan nopeemmaksi windowssia kovalevyllä niin sillon windows asennetaan nopeammalle levylle kun 7200rpm. mutta ne levyt maksaa sitten reilusti enemmän kun norpi 7200rpm levyt. itse kyllä olen juurikin tehnyt niin että yhden 400Gt:n kovon olen jakanut 3 osaan. 70Gt windowssille, 50Gt ohjelmille ja loput peleille. ja yksi 500Gt kovo on kokonaan tiedostoille. olen jostain kuullut että yksi kovo kannattaa jakaa noihin osiin tollee mielummin kun ostaa oman kovon windowssille ja ohjelmille. tämä siksi kovalevyltä toiselle kovalevylle kirjoittaminen ja lukeminen on hitaampaa kun yhden kovalevyn osiolta toiselle. eli minun mielestäni sun kannattaa vaan jakaa yksi kovalevy tarvittaviin osiin niin kun mulla eikä niin et ostat oman kovon windowssille, ohjelmille ja tiedostoille.

Ja muuten miten voisit saada nopeemmaksi konetta hieman voisi olla prosessorin vaihto esim. Athlon 64 x2 6000+ tai sit kokonaan neliytimiseen amd:n prossuun. varsinkin viimeinen vaihtoehto sopii todella hyvin ohjelmien päällekkäiseen ajamiseen ja nopeuttaa kyseisiä ohjelmia. en sit tiedä miten raskaita noi sun ohjelmat on mut tällästä voisin ehdottaa sinulle. ammattimiehet vio sit korjata jos oon puhunu ihan puutaheinää:)

Antec P182b, Asus P5Q Pro, Intel C2D E8500, Radeon HD4870 512, 2kpl A-data 2Gt Dual-kit DDR2 800MHz Gaming Experience, Joku Chieftecin 560W poweri, Western Digital 400Gt + Seagate Barracuda 500Gt + Buffalo Drivestation 500Gt, Logitech G11, Razer Lachesis, Fujitsu Siemens 22"
dr_ink
Junior Member
_
8. tammikuuta 2009 @ 14:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jeps, hyvä alku. Muiden mielipiteitä odotellaan?

Itsekkin rohkenin hieman epäillä tuleeko vastaavaa hyötyä ostella usempaa levyä, turhaa lämpöä tuottavat verrattuna saavutettavaan hyötyyn.

Pääasiassa mulla pyörii korkeintaa photoshoppi ja dreamweaver samaan aikaan joten uskoisin toistaiseksi pärjääväni tolla tuplaytimellä varustulla 5000+ prossulla.
Euphemos
AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
8. tammikuuta 2009 @ 15:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jos CS4:lle haluat lisää vauhtia, niin sehän tukee GPGPU:ta eli näyttikseksi vaikkapa Radeon HD4870 1GB softamodattuna FirePro V8700:ksi ja käyttikselle ja niille malleille OCZ Vertex 60GB SSD-levy. Saksasta nämä irtoavat postikuluineen vähän alle 500 euroon.

http://www.mindfactory.de/product_info.p...99?pid=geizhals
http://www.mindfactory.de/product_info.p...61?pid=geizhals

Perinteisillä kiintolevyillä näpertelystä ei mainittavampaa hyötyä koidu.

"You can´t be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of a football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."
-Frank Zappa
Mainos
_
__

_
wipe2000
AfterDawn Addict

15 tuotearviota
_
8. tammikuuta 2009 @ 16:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Teoriassa on nopeampaa, jos Windows tai ainakin sen ns. swappi on omalla levyllään, kuin mitä joku ohjelma käsittelee. Mikäli kuvankäsittelyssä ladataan tavaraa kovalevyltä tai kirjoitetaan sinne ja samaan Windowsin tarvitsee kirjoittaa tai lukea kovolta, ei lukupää voi samaan aikaan lukea/kirjoittaa eri kohtiin kovoa, vaan suoritukset pitää tehdä peräkkäin. Käytännössä kovoissa tosin on useampia lukupäitä ja älykäs ohjaus, joten luulisin, että useammalla levyllä saavutettu hyöty näkyisi vain silloin tällöin, eikä nopeuden kasvua olisi kovin suurta.

Toinen tapa nopeuttaa levyliikennettä on käyttää nopeampia kovoja. Tavanomaista nopeampia vihtoehtoja ovat WD:n Velociraptor-levyt tai ns. SSD- eli FLASH-muistiin perustuvat levyt sekä useamman kovon "RAIDaus" (useampi levy kytketään RAID-pakkaan).

Jos budjetti sallii, SSD-levy voisi olla paras Windowsille, sillä siltä lukeminen on hyvin nopeaa. Toisaalta kapasiteetit ovat melko pieniä ja hinta korkea, joten kaikkeen tallennukseen ko. levy ei riitä.
Siksi taas ohjelmille Velociraptor voisi olla kova sana.
RAIDin avulla voi vielä teoriassa nopeuttaa kummankin levytyypin nopeutta kytkemällä kaksi levyä rinnakkain (RAID-0). Huonona puolena RAID-0:ssa levypakanhakuaika pitenee ja vikaantumistodennäköisyys kasvaa.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > konetta nopeammaksi useammalla kovolla, totta vai tarua?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy