Jostain syystä tänään aamulla koneeni ei enää käynnistynyt, vaan sain virheilmoituksen "Windows could not start because of the following file is missing or corrupt:
<Windows root>\system32\hal.dll.
Please re-install a copy of the above file"
Mitä kannattaisi tilanteessa tehdä? Minulla on XPn käynnistys CD, pystynkö kopioimaan pelkkää tiedostoa uudestaan? Vai pitääkö minun tehdä kokonaan kovalevyn puhdistus ja uudelleen asennus?
Tossa vanhassa ketjussa on mun eka viesti, miten Palautuskonsolissa kopsataan kadonneet/vaurioituneet winukan tiedostot.
Sen chkdsk:n voi ajaa, katsoa onko kovon tiedostojärjestelmä vaurioitunut.
Ja kun saat kuntoon, niin virusskannaukset, HjT lokia täällä omaan osastoon jne.
Toimiva kone jossa ajantasalla oleva virustutka, siihen kovo rinnalle kiinni ja skannaten se. Jollain Live-Linux-cd:llä kanssa sattaa ajantasalla olevan skannauksen saada.
Koska jos kone on saastunut, niin siinä olevat tutkat voi olla rampoja, saastuneita myös, eikä kerro tuholaista oikein, eikä anna sentaa terveesti mitään uuttakaan.
Sitten on eri asia jos kone ja asennuskohtaiset tiedostot on piparina.
Siis nämä. Eteenkin jos c:\windows\repair\system kansiossa ei ole noita tiedostoja.
Ja jos ei ole palautuspisteet käytössä, niin mitään
C:\System Volume Information\_restore{D...}\RP1\Snapshot
kansiota ei ole, jossa ne pakkaamattomana löytyis.
JOS ET KÄYTÄ palautuspisteitä, niin kopoi varmuuskopiona talteen xp:n toimiessa noi 5 tiedostoa kansiosta c:\windows\system32\config\security.
Ja päivitä ne aina kun muutat tilejä, niiden salasanoja, ohjelmia tai rautaa.
Täällä alimpana on kuvaus mitä noi 5 tiedostoa sisältää. 3 on rekisterihaaroja ja 2 tilien salasanat.