User Käyttäjä Salasana  

perjantai 14.11.2025 / 17:41
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > windows xp:n asennus ei onnistu vistan rinnalle
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Windows XP:n asennus ei onnistu Vistan rinnalle
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Member

20 tuotearviota
_
17. helmikuuta 2009 @ 18:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli en jostain syystä saa asennettua XP:tä vistan rinnalle. Kone lähtee lukemaan asennuslevyltä tiedostoja, kopioi ne, käynnistyy uudelleen, mutta sitten jämähtää.

Näyttöön ilmestyy nuo neljä eri väristä laatikkoa. Toisessa oikealla vilkkuu hymiö. Ja tuosta ei vain suostu menemään eteenpäin. Tuossa "Press any key to boot from cd" tuo viimeinen piste vilkkuu, mutta ei mene tuosta eteenpäin.

Asennus onnistuu ilman vistaa. Tai on ainakin onnistunut. Silloin homma meni alusta loppuun ilman mitään ongelmia.

Välillä noissa palkeissa välkkyy eri kuvioita. Mikähän tässä mättää? Onko tässä edes mitään tehtävissä?

Emolevy: P5Q PRO /Prosessori: Q6600 3,3Ghz /Muisti: 4Gb DDR2, 800Mhz /Kovalevyt: OCZ Vertex + Spinpoint T166 /Näytönohjain: HD4870 Sonic 1GT /[b]
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
18. helmikuuta 2009 @ 18:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mikkisoftan käyttikset eivät ole koskaan tykänneet, että yrittää asentaa vanhempaa versiota rinnalle.
Toistepäin onnistuu suht helposti. Se dual boot.

Täälläkin on varmaan vanhoja ketjuja, mitä siinä kikkaillan, jotta sen xp:n saa vistan jälkeen dual bootiksi.

Mulla muuta neuvoa, kuin etsi vanhoista ketjuista. Haulla. Tai selaamalla otsikoita.

Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
Senior Member

1 tuotearvio
_
18. helmikuuta 2009 @ 18:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
jos olet kokeillu useammin kuin yhden kerran ja aina sama tulos niin veikkaisin että kyseessä on jotenkin väärä bootti järjestys,et se ei löydä sitä xp asennusta sieltä tai siis se yrittää lukea sitä väärästä levystä/osiosta.riippuen tietenkin että sulla on siellä enemmän kuin yksi kovalevy/osio ?? ,mene biossiin ja koita vaihtaa joku toinen levy/osio boottaavaksi.mutta kai olet kokeillut useammin kuin kerran,ettei kyse ole vaan siitä että se on jostain syystä tiltannu tohon ?? mutta semmonen kysymys vaan herää että miksi et asenna ekana sitä xp:tä ja sit vasta vistaa,koska vista tekee sen bootti valikon siihen mistä voit valita kumman käyttiksen käynnistät,jos asennat xp:n vistan päälle joudut tekemään sen bootti valikon siihen EasyBCD 1.7.2 softalla tai vastaavalla.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 18. helmikuuta 2009 @ 18:31

Member

20 tuotearviota
_
18. helmikuuta 2009 @ 19:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Asennuksen olen yrittänyt tehdä varmaan 5 kertaa.

Asentaisin muuten kyllä ensin tuon XP:n, mutta kun ei ole mitään tarvetta asennella vistaa nyt uudelleen. Varsinkaan kun viimeksi pari viikkoa sitten jouduin asentamaan uudelleen, niin ei nyt millään jaksaisi asentaa sitä taas uudelleen, kun nyt saanut asetukset yms. tweakit laitettua kohdalleen.

Osioita tosiaan löytyy useampi. Pitääpä kokeilla noita bios asetuksia vähän mulkata, että jos on vain väärä boottijärjestys ongelmana.

Emolevy: P5Q PRO /Prosessori: Q6600 3,3Ghz /Muisti: 4Gb DDR2, 800Mhz /Kovalevyt: OCZ Vertex + Spinpoint T166 /Näytönohjain: HD4870 Sonic 1GT /[b]
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
19. helmikuuta 2009 @ 17:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jos enkku sujuu, niin hakusanat vaikka
xp install to vista
eka osuma nyt howtogeek, normaali sivu ei näy, mutta välimuistista tulee näkyvää.

-tana -kele näitä automaattisia käännöksiä.
Mulla ei tässä näy edes 'näytä alkuperäinen sivu'
http://pcsplace.com/fi/tutorial/how-to-i...-xp-over-vista/

Käyttäjien tekemät oppaat on ehkä yleisempi ongelma tossa xp vistan jälkeen. Ei käynnisty se vista enään.
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/639491

- Zz Topelius -
Member

20 tuotearviota
_
19. helmikuuta 2009 @ 18:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BforeDusk:
Jos enkku sujuu, niin hakusanat vaikka
xp install to vista
eka osuma nyt howtogeek, normaali sivu ei näy, mutta välimuistista tulee näkyvää.

Käyttäjien tekemät oppaat on ehkä yleisempi ongelma tossa xp vistan jälkeen. Ei käynnisty se vista enään.
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/639491

Englanti on hallussa ja howtogeek:in ohjeiden mukaan lähdin asentamaan :) Unohdin sen näköjään aloitusviestissä mainita. Ainut asia mitä tein erilailla asennuksessa oli tuo kirjaintunnus. Vaikuttaakohan tuo asennuksessa?

Senior Member

1 tuotearvio
_
20. helmikuuta 2009 @ 06:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
siis jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin ongelma ei suinkaan ole se mitä noissa linkeissä tarjotaan vaan xp:n asentaminen ,ei käynnistäminen,eli siinä alussa valitaan osio ja se alustetaan ja sitten se kopioi ne xp:n asennus tiedostot sun muut kovalevylle ja sit kun kone boottaa ja asennuksen pitäisi alkaa niin ei tapahdu mitään,vaan jää jumittamaan ??? jos asia on noin niin sillon vika on aika varmasti siinä bootti järjestyksessä,jos sulla on siellä koneessa sata ja ide levyjä niin se tekee helposti juuri tuon ,varsinkin jos olet asentamassa sitä xp:tä ide levyllä olevalle osiolle ,koska se asennus valitsee mieluummin sata levyn niin todennäköisesti se bootti tiedosto on siellä sata levyn juuressa eikä siellä missä se xp on .( jos joku tietää varmasti että olen väärässä niin korjatkoon sitten ) oletko kokeillu mennä siinä välissä biossiin kun se kone boottaa ja asennuksen pitäisi alkaa/jatkuu sen kopioinnin jälkeen ja koittanu vaihtaa jonkun toisen osion/levyn boottaavaksi,voit kokeilla vaikka ne kaikki läpi niin kyllä luulis että se asennus alkais kun vaan saat sinne oikean levyn/osion.

EDIT: jos taas se asennus menee normaalisti loppuun ja sen jälkeen xp ei käynnisty niin sit vika on siinä että se yrittää käynnistää väärästä levystä,sillon menet biossiin ja valitset sieltä toisen levyn/osion ja sit kun saat sen käyntiin asennat tuon EasyBCD ja teet sillä sen bootti valikon mistä voit valita kumman käyttiksen käynnistät,se täytyy muistaa että se bootti tiedosto ( BOOTSECT.BAK ) ei ole välttämättä samalla levyllä/osiolla kuin käyttis.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 20. helmikuuta 2009 @ 06:58

AfterDawn Addict

5 tuotearviota
_
20. helmikuuta 2009 @ 09:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BforeDusk:

Kerrankin samaa mieltä, joten neuvoksi: heitä urlista tuo "fi/" pois, niin tulee alkuperäinen.

Anteeksi OT.

BforeDusk
AfterDawn Addict
_
21. helmikuuta 2009 @ 22:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vastaus OT
Tattis huomiosta. En tajunnut urlissa /fi/.
Oon vaan googlen (?) tarjoomaa tyrkytystä nähnyt, joissa on kuvahaun tapaan 'näytä alkuperäinen sivu'.
Tossa ei ollut.
urlin mukaan onko noilla sitten tarpeetonta serveritilaa talettaa noita apina-automaatin käännöksiä ja työntää ne IP osoitteen perusteella ainooks valinnaks?

Suomenkielellä googlaten toi kökkö tais mulle osumaksikin tulla. Googlen käännöspalvelu muistaakseni enkuksi listatusta (se lyhyt teksti googlessa) tarjoo joskus ekana selaimeen sen apinakäännöksen.
Yritin katsella (18. päivä), saako sen jostain selain tai google asetuksesta pois, ettei google noitä käännöksiä tarjoo?

- Zz Topelius -
Member

20 tuotearviota
_
21. helmikuuta 2009 @ 22:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Make_72:
siis jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin ongelma ei suinkaan ole se mitä noissa linkeissä tarjotaan vaan xp:n asentaminen ,ei käynnistäminen, eli siinä alussa valitaan osio ja se alustetaan ja sitten se kopioi ne xp:n asennus tiedostot sun muut kovalevylle ja sit kun kone boottaa ja asennuksen pitäisi alkaa niin ei tapahdu mitään,vaan jää jumittamaan ???
Oikein ymmärsit.

jos asia on noin niin sillon vika on aika varmasti siinä bootti järjestyksessä,jos sulla on siellä koneessa sata ja ide levyjä niin se tekee helposti juuri tuon ,varsinkin jos olet asentamassa sitä xp:tä ide levyllä olevalle osiolle ,koska se asennus valitsee mieluummin sata levyn niin todennäköisesti se bootti tiedosto on siellä sata levyn juuressa eikä siellä missä se xp on .( jos joku tietää varmasti että olen väärässä niin korjatkoon sitten ) oletko kokeillu mennä siinä välissä biossiin kun se kone boottaa ja asennuksen pitäisi alkaa/jatkuu sen kopioinnin jälkeen ja koittanu vaihtaa jonkun toisen osion/levyn boottaavaksi,voit kokeilla vaikka ne kaikki läpi niin kyllä luulis että se asennus alkais kun vaan saat sinne oikean levyn/osion.
Olen kokeillut vaihtaa boottijärjestyksiä. Ainoastaan yksi kovalevy löytyy koneesta, mutta osioita on useampia. BIOS:ista en ainakaan yhtäkkiä löytänyt mitään valikkoa missä pystyisi valitsemaan osioiden bootti järjestyksen. Jos joku tietää, että onko tässä IP35-E:ssä sellainen valikko, niin voisi kertoa ja voisi myös kertoa samalla, että minkä takaa sen löytää?

Senior Member

1 tuotearvio
_
22. helmikuuta 2009 @ 09:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
mulla on itselläni sama lankku,siinä on Phoenix biossi ,sulla on varmaan sata levy se sun kovos ?? se bootti järjestys löytyy siitä 2.3 Advanced BIOS Features osiosta ja siellä on ne :

First Boot Device Floppy
Second Boot Device Hard Disk
Third Boot Device

kohdat ,niin vaihdat tota First boot Device kohtaa,kun etkö ole laittanu siihen cd/dvd aseman ?? kun olet alkanu asentamaan sitä xp:tä ?? kun ei se käsittääkseni muuten edes onnistu,koska jos sulla on siellä vista ennestään niin se ei anna asentaa vanhempaa käyttistä suoraan,mutta kun laitat sen dvd-aseman boottaavaksi niin se käynnistää sen suoraan siltä asennus levyltä.näköjään toi lankun manuaalia ei saa ladattua sen valmistajan sivuilta,ilmottaa erroria koko ajan,mutta mulla on se itellä,saat sen ladattua itsellesi Tästä jos haluat.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. helmikuuta 2009 @ 09:57

Member

20 tuotearviota
_
22. helmikuuta 2009 @ 10:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
mulla on itselläni sama lankku,siinä on Phoenix biossi ,sulla on varmaan sata levy se sun kovos ?? se bootti järjestys löytyy siitä 2.3 Advanced BIOS Features osiosta ja siellä on ne :

First Boot Device Floppy
Second Boot Device Hard Disk
Third Boot Device

kohdat ,niin vaihdat tota First boot Device kohtaa,kun etkö ole laittanu siihen cd/dvd aseman ?? kun olet alkanu asentamaan sitä xp:tä ?? kun ei se käsittääkseni muuten edes onnistu,koska jos sulla on siellä vista ennestään niin se ei anna asentaa vanhempaa käyttistä suoraan,mutta kun laitat sen dvd-aseman boottaavaksi niin se käynnistää sen suoraan siltä asennus levyltä.näköjään toi lankun manuaalia ei saa ladattua sen valmistajan sivuilta,ilmottaa erroria koko ajan,mutta mulla on se itellä,saat sen ladattua itsellesi Tästä jos haluat.
Kyllähän mä tiedän mistä laitteiden boottijärjestystä muutetaan, mutta en löytänyt mitään mistä voisi valita boottaavan osion.

1. boottavana olen kokeillut laittaa dvd-aseman ja kovalevyn. Ja sitä paitsi, eihän se enää sen jälkeen cd-levyltä käynnistä kun sen on ladannut ne asennustiedostot kovalevylle?

Mainos
_
__

_
tukis
Suspended due to non-functional email address
_
22. helmikuuta 2009 @ 10:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Henri243:

Kyllähän mä tiedän mistä laitteiden boottijärjestystä muutetaan, mutta en löytänyt mitään mistä voisi valita boottaavan osion.

Jos käytät Microsoftin MBR:ää kiintolevyn pääkäynnistystietueena, niin boottaava osio on aina aktiivinen osio.
Käyttämällä GRUB:ia, LILO:a tai tai muuta käynnistyslataajaa, voit valita boottaavan osion.

PS. Ottamatta kantaa mitenkään siihen, liittyykö tämä mitenkään ongelmaan tai sen ratkaisuun.
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > windows xp:n asennus ei onnistu vistan rinnalle

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy