User Käyttäjä Salasana  

torstai 13.11.2025 / 13:10
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > kansion jakaminen
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kansion jakaminen
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Lups
Member
_
15. toukokuuta 2009 @ 16:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Täällä taas yksi nyyppä yrittää käytellä tietokonetta...

Olen pitkään pähkäillyt sellaisen ongelman kanssa, että muut käyttäjät eivät pääse mun tiedostoihini ja eilen päätin loistavilla atk-taidoillani tehdä jotain asialle. Menin kansion suojaus-välilehteen ja annoin täydet oikeudet kaikille käyttäjille. Nyt kansion kohdalla lukee "Jakava käyttäjä: Kaikki; Järjestelmänvalvojat" ja suojauksissa täydet oikeudet on kaikilla tietokoneen käyttäjillä plus jollain SYSTEM-nimisellä. Ongelmana on nyt se, että en tiedä pysyykö kansion jakaminen vain tämän tietokoneen käyttäjien välisenä vai onko ulkopuolisilla mahdollisuus päästä koneelle? Mitään salasanoja tässä koneessa ei ole.
Senior Member
_
16. toukokuuta 2009 @ 13:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Palomuuri, jos käytössä ja oikein säädettynä suojaa ulkopuoliset yhteydet verkosta.

Lups
Member
_
16. toukokuuta 2009 @ 16:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Palomuurin pitäisi olla kunnossa, mutta mietin onko mitään muita mahdollisuuksia saada kansiot näkymään? Molemmat käyttäjät ovat järjestelmänvalvojia, mutta silti tämä herjaa käyttäjäoikeuksista.
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
16. toukokuuta 2009 @ 18:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
xp:n asennus luo ekana tilinä ja tarkasti isolla J:llä Järjestelmänvalvoja (Administrator enkku xp:ssä)
Välillä näkee juttuja että tolla tilillä on enemmän oikeuksia kuin muilla järjestelmänvalvojilla. Ja esim. sen luomiin tiedostoihin ei muut pääse jne.
Mitään en sano pitääkö paikkansa.

SYSTEM niminen tili on xp itse. Tässä on ohjetta ko. tilin kaappamisenn käytöön. Juttuja kun on, että tolla saa enemmän oikeuksia xp:n säätämiseen.
Mitään käytännön tarvetta en ole itse koskaan kohdannut.

Ja nyt voit hakkereiden varalta miettä, pitäiskö siinä joka koneesta löytyvässä tilissä (jonka nimeä ei voi muuttaa) olla salasana.

p.s. Ohjauspaneelin Käyttäjätilit ja sieltä tilin nimen muutos tekee vain pseudonimen, jolla se näkyy. Tilin luonnissa annettu nimi jää kansion nimeksi, jolla se on Documents and settings alla.

Jos noi ulkopuoliset yöunet vievä ongelma on, mikset jaa usb-tikun avulla niitä tiedostoja sen koneen toisen käyttäjän kanssa.

Ja helpoin atk taito koneen käyttäjien kesken jakaa niitä tiedostoja, on raahahta ne Jaetut tiedostot kansioon.
Joka itse asiassa on C:\Documents and Settings\All Users\Tiedostot
Ei tarvi säätää oletusasiaa 'Yksinkertaisen tiedostonjaon ottaminen käyttöön ja poistaminen käytöstä', joka muutos voi yllättäviäkin sekasotkuja saada aikaan. Ja sitten joka kansion suojaus-asetukset joutuu funtsiin ja säätään tilien tarpeen mukaisesti.
Ohje tässä.
Tossa on muuten yllättävä lause 'Käyttäjät, joilla on rajoitetut käyttöoikeudet, voivat vain lukea Jaetut tiedostot -kansion tiedostoja.'
Siis niitäkin joita se rajoitettu tili itse luo vai?
Winukan omasta ohjeesta voit lukea tosta lisää. Miten se menee.

Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
Lups
Member
_
17. toukokuuta 2009 @ 16:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kiitos vinkeistä, mutta tää on Vista eikä XP.
Lups
Member
_
17. toukokuuta 2009 @ 16:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Onko tuo salasanan käyttäminen ihan välttämätöntä? Ei oikein inspais, kun tällä koneella on kuitenkin niin monta käyttäjää joilla ei ole omaa tiliä.
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
17. toukokuuta 2009 @ 17:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Sama homma se siinä mielessä on vistassakin, että rajoitetulla tiliilä se viisainta on se päivittäinen käyttö.
Sihähän sen valitset saako jokainen koska vaan asennella lisää ohjelmia yms.
Vistaa mulla ei oo, joten ei mulla siitä oo kunnon tietookaan.

Seuraavista päätellen se Administrator niminen tili on vistassakin, piiloitettuna.
XP:ssäkin se tilin kansio luodaan vasta kun sillä nimellä ekan kerran kirjautuu sisään.
Vistassahan se taitaa olla c:\users
http://www.computerperformance.co.uk/vis...or_activate.htm
http://www.sans.org/reading_room/whitepa...php&cat=windows

Tuo tili se on syytä salasanan taakse laittaa, niin etänä ei kukaan kirjaudu sisään noin vain.
admin-oikeuksilla olevia tilejä voi sitten luoda muitakin.
xp:n asennuksessa 'who will use this computer' annettu nimi (5 kpl voi siinä luoda) on eka näkyvä tili. Ilman salasanaa käynnistyy suoraan siihen, usempi tili pysähtyy kirjautumisikkunaan.
Mä olen kerran onnistunut jotenkin ohittmaan xp:ssä 'who will use this computer' kyselyn ja ainoa tili oli Järjestelmänvalvoja.

Sua ei inspaa salasanan käyttö, mutta pelottaa että joku netin kautta hakkeroi kaikille käytöön tulevia tiedostoja.
En mä keksi tohon "hyvää" ratkaisua.
Teippaa se salasana siihen näytön reunaan kaikkien näkyville. Äläkä asenna web-kameraa niskan taakse.

Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
Lups
Member
_
17. toukokuuta 2009 @ 18:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kuulostaa monimutkaiselta. Eikö ole mitään muuta keinoa, kun noi kansiot on kuitenkin näkyneet kaikille niin kauan kunnes laitoin omalle tilille salasanan. Sitten kun otin sen pois niin se herjaa ettei ole käyttöoikeuksia. Eikö palomuuri kuitenkin estä hakkereita pääsemästä koneelle?
Lups
Member
_
17. toukokuuta 2009 @ 18:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Laitoin omalle tilille salasanan ja käsken veljen tekemään saman omalleen. Riittääkö se, kun loppujen käyttäjien oikeudet on "tavallinen käyttäjä"-luokkaa?
Mainos
_
__

_
Lups
Member
_
18. toukokuuta 2009 @ 15:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Yritin tuon ohjeen mukaan aktivoida administrator-tiliä, mutta komentorivi herjaa vain että käyttäjänimeä ei löydy. Mitä teen väärin?
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > kansion jakaminen

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy