Terve olisin juuri tällä hetkellä katsomassa hiljaista koteloa mitä rahalla saa tai edullinen vaihtoehto myös ja sitten tarvin myös s775 kannalle hyvää prossu jäähdytintä mikä pitäisi olla hiljainen kun vanha koppa rätisee mukavasti ja on äänekäs pitäisi pikku hiljaa vaihtaa osia virhalähde minulla on mikä on silent versio.
Minulla on Antecin P182 ja on tosi hiljainen kun nuo ovet on mallia kolmikerros. Prossujaahyks sopii Noctuan NH-U12P joka on hiljainen ja tehokas tosin hinnakas.
samat suositukset kokin kanssa. todella hyvä koppa. cooleria en ole vielä pääässyt kokeilemaan mutta tilaukseen lähtee kyllä heti kun on ylimääräistä pätäkkää.
Käsite "hiljainen kotelo" on hieman outo. Ei se kotelo mitään ääntä pidä. No, asiaan.
Aloita selvittämällä, mikä koneessa itseasiassa pitää ääntä. Tuulettimet, eli prossu, kotelotuuletus ja näyttis, olettaen, että näyttiksessä on tuuletin. Myös virtalähteen tuuletin pitää ääntä. Eli alat pala kerrallaan hiljentämään noita, näyttikselle passiivinen jäähdytys, jos mahdollista. Koteloon laadukkaat tuulettimet, esimerkiksi Noctuat. Ja niin, että edestä alhaalta otetaan ilmaa sisään, ja se poistetaan kotelon takaa yläosasta. (Virtalähteen alta.)
Virtalähteeseenkin kannattaa panostaa. Antec, Seasonic ja Fortron ovat laatutavaraa. Itse hankin 12 cm tuulettimella varustetun Nexusin hiljennysprojektiani varten.
Hanki tuulettimille vaikka Zalmanin Fan Matet. Maksavat ~5 euroa, niillä saat rajoitettua tuulettimien kierrosnopeuksia. Tai sitten adapterit, jolla saat tuulettimet kiinni virtalähteen Molexiin emolevyn sijaan. Näin tuuletin saa 5 volttia virtaa emolevyltä syötettävän 12 voltin sijaan -> pyörimisnopeus laskee huomattavan paljon.
Jos kiintolevy pitää ääntä, kannttaa kovalevy kiinnittää niin, että kotelon rungon ja levyn väliin laittaa vaikka palat vaahtomuovia. Jos tämä ei ole mahdollista, voi kokeilla vaikka sitä, että laskee levyn kotelon pohjalle vaahtomuovin päälle. Roikotustakin voi kokeilla, omalla vastuulla tottakai. Itse ratkaisin ongelman laittamalla levyt kiinni normaalia pidemmillä ruuveilla ja erotin levyt rungosta kumisten prikkojen avulla.
Kun on ensiksi selvitetty, mikä metelöi ja saatu poistettua metelin aiheuttajat, viimeinen silaus on kotelon vuoraaminen ääntä eristävällä matolla. Esimerkiksi Biltemasta saa halvalla bitumimattoa, millä voi vuorata kotelon laidat, ala- ja yläpuolen. Tämä nostaa kotelon massaa, joka taas auttaa vähentämään kotelosta aiheutuvaa resonanssia.
P.S. Kannattaa etsiä Googlella tietoa koneen hiljennyksestä, myös Afterdawnin hakua kannattaa käyttää, täälläkin on keskusteltu jokunen kerta hiljennykseen liittyvistä asioista.