Heipä hei, minulla on pienoisia ongelmia koneeni kanssa.
Asensin pari päivää sitten uudet osat koneeseeni (Kaikki yhteensopivia keskenään), käynnistys sujuu moitteita. Pääsen Tervetuloa screeniin asti josta Windowsin pelleily alkaa. Kirjaudun sisään ja työpöytä läjähtää naamalle ilman kuvakkeita. Ainoastaan eteen aukeutuu ikkuna että Windows tuote täytyy rekisteröidä.
No minä painan että jatka, että pääsis hommassa eteenpäin. Noh, tulee se sininen ikkuna jossa yleensä rekisteröidään käyttöjärjestelmä. Ikkunassa lukeekin että tämä tuote on jo rekisteröity, sulje ikkuna painamalla ok tjsp.(Ei mitään muuta nappulaa)(Ja kyllä, minulla on täysin laillinen XP)
Kun painan ok:ta, käyttis kirjaa minut ulos ja olen taas Tervetuloascreenissä.
Windowsin olin asentanut uudelleen vanhan tilalle mutta tuommosta tivaa. Formatointi varmasti auttaisi ja kertaalleen uudelleenasennus, mutta kiintolevyllä on pirun tärkeitä tiedostoja.
Vikasietotilassa pääsen koneen tiedostoihin käsiksi, mutta en tiedä miten ongelmaa korjata. (Vissiin jotain säätöä regeditissä täytyisi tehdä, että ikkunan saisi pois, mutta mitä?)
Miksi helevetissä se kovo on vain 1 osio?
Kun se itse winukka ei montaa gigaa tarvi, ja siihen toiseen osioon voi sit asentaa ohjelmiakin.
Tämä kun just helpottaa sitä, format c: alkavaa asennusta, muihin osioihin jää kaikki talteen.
Kun se jossain vaiheessa pitää formatoiden c: uusiksi asentaa.
(Rautaa kun vaihtaa, niin kikka-paikka-asennukset, ei hyvä)
Miksi niitä varmuuskopioita ei ole tehty niistä tärkeistä tiedostoista?
Tiedosto joka on talletettu vain yhteen paikkaan ei ole tallessa. Tääkin helpottaa sitä kovo sileeks ja kaikki uusiks.
Ilmeisesti sen verta vaihtui rautaa, jotta winukka pitää konetta toisena, aktivointi menee uusiksi. Nyt jotenkin solmussa. Joku ehkä keksii keinon korjata.
Korjausasennus ja sen uudellenaktivoinnin välttää kun ottaa ensin talteen wpa.dbl tiedoston ja vikasietotilassa sitten palauttaa. Formatointi ja asennus siihen ei auta.
Live linux, esim. Puppy Linux 1) Putsaat c:\ juuresta kaiken (sda1).
Siirrät johonkin kansioon talteen ne omat, jotta voit tuhota tarpeettomina (tai nimeät alkuun toisín, jos kovossa tilaa riittää) kansiot \windows, \program files, \documents and settings (vistassa \users)
Näin winukan asennus cd ei näe winukkaa koneesta ja uusi puhdas asennus syntyy. Ja datat jää jos et alusta asennuksen alkuun
2) Linuxin Gparted ohjelmalla luot käyttämättömästä tilasta uuden osion d:, kopsaat sinne c:stä talletettavia ja tuhoat ne c:llä, lisäät c:stä tilaa d:lle jne.
Lopulta sulla on d: osiossa (sda5) tallessa ne säilytettävät, jolloin winukann cd:lläkin alustaen c: alkava asennus jättää sun datat talteen d:lle.
GParted ohjetta siihen osiointiin.
Puppy ohjetta, mistä se GParted löytyy. Ja vähän muutakin (kovo ei ole nimellä c: vaan esim. sda1.
Turhaan sä pelkään GParted cd:n itsellesi luot. Puppylla teet paljon muutakin, myöhemmin.
IHAN EKAKSI, tolla Puppy CD:llä poltat talteen cd/dvd:lle tärkeimmät asiat sieltä kovosta (Menu - Multimedia muistaakseni).
Sitten 1) tai 2) menetelmällä winukka uusiksi.
p.s.
Toi Gparted ohje, siinä luodaan winukassa se uusi osio, sulla ei onnistu niin.
Extended osio sun pitää GPartedilla saada ja siihen looginen asema.
Katso toi puppy ohje kuva62, siinä näät miten c: = sda1, d: = sda5
sda2 on extended johon loogiset asemat syntyy.
sda3 ja sda4 on winukan jälkeen luotuja linuxia varten
GPartedin sivuilta voit myös ohjetta tutkia, jos ongelmia. Suoraan ei oo winukkaa varten jatko-osion ja siihen loogisten asemien luontia.