Vanha prosessori on AMD Athlon 64 3200+ ja uusi AMD Sempron 3500+. Jos olen tutkinut asiat oikein niin socket pitäisi olla 939 molemmille, ainakin se uusi sopii emolevyyn. Kone käynnistyy mutta hetken päästä tulee Windowsin viesti että se on havainnut virheen ja sinne se sitten jää, täytyy sammuttaa koneen. Olen miettinyt eri vaihtoehtoja, onko uusi prosessori liian tehoton, pitääkö vaihtaa jäähdytin vai onko prosessoripaikka emolevyllä vioittunut. Oli vaikeaa löytää uusi, halpa ja sopiva (sama socket) prosessori koneelle joten toivoisin sen toimivan. What shall I do?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti edithe: onko prosessoripaikka emolevyllä vioittunut.
Toimiiko se vanha prossu? Sillä se selviää ootko hajottanut kannan vaihtaessa.
Mikähän se sun emo on? Tukeeko se suoraan tota prossua vai pitääkö bios päivittää?
En mä prossujen tehoeroja tunne. Sempron, eikös Intelissä sama ole suunnilleen Celeron? Välimuistin yms. osalta riisuttu prossu. Toi 9% lisäys MHz tikutukseen voi hävitä sinne riisuttuhin ominaisuuksiin.
Pikkupojatkin katsoo auton nopeusmittarin viimeisen numeron, ja päättelee kuin lujaa sillä pääsee.
Vanha prosessori ei toimi enää (piikit vinossa). Uudella prosessorilla kone käynnistyy ja alkaa käynnistämään windows mutta sitten se jumittuu. Jos kanta olisi rikki niin kone ei kai toimisi ollenkaan, vai?
En tiedä jos emolevy tukee prosessoria, oletin niin koska se sopii fyysisesti siihen ja koska molemmat tulee "samalta ajalta". Emolevy on Ati IXP 400. Mistä saan tietää miten päivitän BIOSin?
Ei se "samalta ajalta" mitään kerro. Emo tukee vakio biosilla jotain prossua, tulee uutta markkinoille, tehdään bios päivitys, mutta sitä päivitettyä biosia ei tehtaalla survota siihen emoon. eikä sitä tee ykskäänkauppias. Homma jää ostajan hommaksi.
Jos kerta prossua ei ole, jonka emo huolii niin Partco ohjelmoi biosin uusiksi, kympin hintaan.
Mitään en sano onko syy tossa biosissa.
Yleensä kone ei tee mitään, jos emo, bios ei prossua tue.
Ati IXP 400 on piirisarja siinä emossa, hoitaa väyliä yms.