Olen ostamassa veden/iskun kestävää digikameraa, jolla saisi hyväntasoista kuvaa ja tarvittaessa myös riittävän hyvää videokuvaa.
Alle olen koonnut joitakin VGA / HD tasoisia kameroita. Tosin en tiedä kuinka tarpeellinen ominaisuus toi HD tason videokuva oikeasti on, jos videota lähinnä lataa nettiin/tallentaa omaksi iloksi PC:lle ja katselee 24" näytöltä (??)
Näytävät irtoavan suurinpiirtein samaan hintaan, joten hinta ei ole valinnan kriteeri.
Ominaisuudet joita haen :
- kamera kestää kovaa menoa, ja vettä (lisäksi kameran kiinnitys/ paino tärkeitä)
- kameralla saa hyviä kuvia myös hämärässä ja nopeissa tilanteissa + sarjakuvausominaisuudet
- kamera soveltuu myös muunlaiseen käyttöön, eli tässä varmaan zoomit/laakjakulma/ koko/ salama etc
- videokuvausominaisuudet
Eli itse kun en kameroista aivan hirveästi tiedä olisin onnellinen jos joku osaisi jotakin noista suositella/haukkua. Aina parempi jos jollakulla on käyttökokemusta jostain noista (w80 taitaa olla vasta tulossa, mutta w60 lienee vastaavanlainen)
Noissa yllä listaamissani on kaikissa omat puolensa;
- Panasonic/Pentax saa HD tasoista videota
- Canon on ilmeisesti hyvä kamerana (kuvanlaadun puolesta), mutta häviää sitten mm. zoomin laaja-alaisuudessa (kuinkahan tärkeä juttu tämän on puhuttaessa digipokkareista?)
- Olympus vaikuttaisi äkkiseltään joukon kestävimmältä, mutta kameran laatu epäilyttää (aiemmin ollut parikin olympusta joilla ei kyllä hyvää kuvaa tahtonut saada kuin kirkkaassa päivänvalossa)
- kokonsa puolesta canon on isoin, mutta siinä on kyllä noita kiinnityspisteitä joka kulmassa
Joo canon näyttää tällähetkellä olevan tässä sarjassa se nbr1, harmi että tota w80:iä ei tunnu vielä olevan saatavilla. Meinaan se kummiskin kiinnostais ehkä enemmän kokonsa puolesta, ja myöskin zoomaus ominaisuudet sillä himpun paremmat.
- canon: 35-105mm equiv lens with 3.0x optical zoom
- pentax:28-140mm equiv lens with 5.0x optical zoom